Mode S VFR/IFR

Zo is in Duitsland en in Frankrijk een ADF niet verplicht voor een IFR certificering van het vliegtuig. Een Duitse kist kan dus IFR certified zijn zonder ADF. Mag deze kist in NL airspace onder IFR vliegen?

Volgens mij wel...

Ik denk het van niet ;)

Als je IFR in het NL luchtruim wilt operen, dan heb je (vooralsnog) toch echt een ADF, DME en BRNAV (approved) GPS nodig.

RMK / KNS80 of KNS81 heeft m.i. een te beperkt BRNAV bereik en volstaat (dus) niet!

No ADF and No DME = No IFR in NL

RMK / De IF certificering in de U.S.A. (N-reg) is ook totaal anders (ADF en DME niet verplicht).
In de U.K. zijn (al) enkele I Follow Railroad N-reg Cirrus SRXX (dual GNS430 + GTX XPDR) vliegers op de bon geslingerd, boete £ 5.000 each!

RMK / In de U.S.A. is een DME op of boven FL240 wel verplicht!
 
Tevens, voor Single Pilot IFR: Autopilot (die minimaal koers/hoogte kan houden)
Voor RNAV in Europees luchtruim: een (goedgekeurde) GPS met geldige dataset (dus duur abonnement) (en non-RNAV mag alleen als je vooraf toestemming hebt..dus in de praktijk: GPS verplicht)

En mogelijk nog veel meer afhankelijk van je 'operations'

Weet iemand of dit klopt ? Moet je voor single pilot IFR in Nederland een autopilot hebben ? Mag je dan eigenlijk wel IR lessen in actual IMC in b.v. een C-172 zonder AP ? Dit is toch eigenlijk ook een vorm van single pilot vliegen, want de leerling is nog niet bevoegd om IFR te vliegen.
Groet,

Leon.
 
Ik wil je best geloven, maar zie het toch ook graag in de regels staan...

TMG

Regeling Toezicht Luchtvaart (zie post QED)

Informeer (ook) eens bij een A/C Radio Shop ;)

RMK / Een tweede Attitude Indicator (AI) met onafhankelijke Power Source t.o.v. van de main AI is (m.i.) onontbeerlijk. In het buitenland zie je meer en meer vliegtuigen, waarbij de Turn Coördinator middels een Supplemental Type Certificate (STC) vervangen is door een AI met inclinometer (slipbal).
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of dit klopt ? Moet je voor single pilot IFR in Nederland een autopilot hebben ? Mag je dan eigenlijk wel IR lessen in actual IMC in b.v. een C-172 zonder AP ? Dit is toch eigenlijk ook een vorm van single pilot vliegen, want de leerling is nog niet bevoegd om IFR te vliegen.
Groet,

Leon.


In iedergeval volgens JAR-OPS 3.655 (Additional equipment for single pilot). Je kan dan wel weer een discussie hebben of dit ook geldt voor prive piloten... Ik weet niet zeker of het ook in de RTL staat (en dan geldt het in elk geval voor iedereen). Hoe dan ook: in de praktijk is het echt wel handig ;) - bij het lessen zou ik me er geen zorgen over maken...
 
De eisen aan een kist zijn dus volgens mij niet automatisch dezelfde als de minimale eisen van het luchtruim aan IFR gebruikers van dat luchtruim.

De RTL gaat volgens mij over de certificering van de kist, niet het luchtruim-gebruik.

TMG

Klopt volgens mij ook; De eisen aan een PH toestel staan in de RTL... Wat ik op noemde was niet echt een MEL; Er worden in de RTL ook nog andere zaken genoemd (bv. Pitotbuis verwarming, FM immune etc)
 
Invoering van 8.33Khz spacing < FL195 is terug te vinden in AIC-B 08/047

RMK / IFR 2010 en VFR 2013
 
GBOF, QED: Dank voor jullie reacties. Helaas heb ik het antwoord op mijn vraag nog niet gezien.

Ik ga het nog een keer proberen (misschien ben ik niet duidelijk genoeg):

Waar kan ik vinden dat een ADF en DME verplicht zijn om IFR te vliegen in NL?

Ik heb het dus niet over de eisen om een toestel op PH register IFR gecertificeerd te krijgen, ook niet over 8,33 KHz spacing, niet over een MEL voor een specifieke kist, niet over GPS, RNAV of RVSM etc., maar simpelweg over de verplichting ADF en DME aan boord te hebben om IFR te mogen vliegen in NL (bijv. met een buitenlands geregistreerde kist; N-, D-, F- etc.).

Ik heb het ook niet over een NDB approach vliegen zonder NDB, maar "gewoon" enroute IFR vliegen.

Ik kan dit niet vinden in de regelgeving. Rondvraag bij "deskundigen" levert slechts zeer stellige antwoorden op; helaas zijn de antwoorden allemaal anders en geen van hen kon mij aangeven waar het antwoord dan vastgelegd was...

Dank!


TMG
 
Waar kan ik vinden dat een ADF en DME verplicht zijn om IFR te vliegen in NL?

Nagenoeg elke luchtvaartauthoriteit !? een minimale IFR uitrustingseis (= verplichting).

Voor Nederland zijn de minimale (uitrustings)eisen terug te vinden in de Regeling Toezicht Luchtvaart !!!

Voorbeeld: N-reg kisten, die in FIR Amsterdam IFR willen opereren, moeten conform FAR PART § 91.703 "Operations of civil aircraft of US registry outside of the United States" voldoen aan de Nederlandse IFR (minimale) uitrustingseisen.

DIT bedrijf weet er alles ..... ;)

Anders gezegd, indien de (IFR) uitrustingseisen van het land waarin je vliegt, uitgebreider zijn dan het inschrijvingskenmerk? dan is de meest :1855: van toepassing.
 
Sluit mij helemaal aan bij GBOF: RTL..RTL.. RTL.. ... staat alles (dus ook DME en ADF) heelduidelijk genoemd...
 
Stroomgebruik

Stroomgebruik

Inmiddels ben ik er ook achter dat de Mode S transponder meer stroom gebruikt als de oude Mode C (iemand nog eentje nodig voor een heel zacht prijsje?:traantjes). Vorige week floepte hij opeens uit (tegelijk met mijn GPS-en).

Bleek dus dat de Mode S veel te veel stroom trok zodat het hoger afgezekerd moest worden (gelukkig was er al dikkere stroomdraad gebruikt). Misschien heeft iemand er wat aan (je schrikt je wild als opeens GPS-en uitvallen e.d.). Ik dacht echt, zometeen gaan ook mijn andere instrumenten.
 
Inmiddels ben ik er ook achter dat de Mode S transponder meer stroom gebruikt als de oude Mode C (iemand nog eentje nodig voor een heel zacht prijsje?:traantjes). Vorige week floepte hij opeens uit (tegelijk met mijn GPS-en).

Bleek dus dat de Mode S veel te veel stroom trok zodat het hoger afgezekerd moest worden (gelukkig was er al dikkere stroomdraad gebruikt). Misschien heeft iemand er wat aan (je schrikt je wild als opeens GPS-en uitvallen e.d.). Ik dacht echt, zometeen gaan ook mijn andere instrumenten.

Geen probleem, dan zet je er toch gewoon een extra accu in? :D
 
Je moet de Mode S ook niet in je sigarenaansteker adapter stoppen :grijns:



:eek:

Nieuwe generatie @viateurs, kunnen niet meer zonder :1855:

Beste GBOF,

Ik vloog gewoon VFR hoor, dus had de GPS-en niet nodig, maar hoopte toch dat niet alle stroomverbruikers zouden uitvallen (dus ook Radio`s e.d.). Boven 1200ft vliegen zonder transponder is trouwens gewoon illegaal, dus ik vind het niet prettig als stroom uitvalt tijdens vliegen.

En inderdaad, transponder kan niet op batterijen. Sigaretten aansteker is trouwens al bezet voor Traffic Alert.

Alles goed met je trouwens? Ik weet niet hoe je een PDF in moet voegen in een bericht, ik wilde eigenlijk nog de flyer van Midzomer Event op het forum zetten.
 
Beste GBOF,

Ik vloog gewoon VFR hoor, dus had de GPS-en niet nodig, maar hoopte toch dat niet alle stroomverbruikers zouden uitvallen (dus ook Radio`s e.d.). Boven 1200ft vliegen zonder transponder is trouwens gewoon illegaal, dus ik vind het niet prettig als stroom uitvalt tijdens vliegen.

Als je zo'n beetje alles (al) hebt meegemaakt :grijns:, kijk je iets anders tegen de zaken aan :)

Hardball IF (Cessna 172), midden boven de Noordzee (50nm+ offshore on either side) en dan een kapotte spanningsregelaar :eek:

Het enige waar ik mij (persoonlijk) zorgen om zou maken, is het NIET (meer) kunnen uitzenden van een Hijack (SQ 7500), Communication Failure (SQ 7600) PAN of MayDay Call (SQ 7700) en(of) het schieten van een instrument approach.

Idem, Flapless off field landing :biertje:

Al de rest, zou mij werkelijk een worst wezen :blabla:

Yeah, see you six fourteen :cool:

BTW. Hoe zit dat nu met d(i)e Morning After Party by Hermien in de Flowerpowerstraße (ANM).
 
...

En inderdaad, transponder kan niet op batterijen.

...
En wie schreeuwde er het hardst dat generatorlozen zo snel mogelijk allemaal een transponder moeten hebben... Je zegt nu zelf dat zo'n apparaat niet (iig niet lang) op een batterij kan werken...
 
Ik blijf er bij hoor dat ik voor transponderplicht ben. Er zijn Filser eenvoudige transponders die minder zwaar zijn en vlg. mij ook minder stroom verbruiken.
 
gps verplicht in ifr?
onzin. de hele fokker vloot van klc vliegt zonder. en gewoon goedgekeurd door onze ivw.
beter nog.. de fokker vloot is prnav zonder gps..
 
gps verplicht in ifr?
onzin. de hele fokker vloot van klc vliegt zonder. en gewoon goedgekeurd door onze ivw.
beter nog.. de fokker vloot is prnav zonder gps..

:duh:

IF boven de FL90 moet je (verplicht) BRNAV, of zoals je wilt Required Navigation Performance approved zijn.

RMK / RNP type navigation performance accuracy is based on the total system error (TSE) allowed in the horizontal dimension - lateral and longitudinal (crosstrack and along-track).

In de praktijk (tekort bereik), lukt dit (Enroute) NIET (Unable to Comply) met een KNS80/81 of ANS-351 standaard (VHF based) RNAV.

Enig alternatief (GA), is een approved IF GPS :biertje:

:snore:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan