Daarnet overleg gehad met Jesse van Vliegwerk Holland. Hij heeft de volgende reaktie gemaakt:
De site meteen even bekeken. Het klopt op zich wel dat de mode S transponder niet FAA approved hoeft te worden, omdat deze niet vast in het vliegtuig zit. Echter voldoet deze transponder ook niet aan de eisen (te weinig zendvermogen), waardoor hij nooit goed gekeurd zou kunnen worden voor gebruik in gecertificeerde toestellen. Het is dus niet toegestaan deze portable transponder te gebruiken in een gecertificeerd general aviation vliegtuig.
De panelmount versie welke het bedrijf aan wil gaan bieden mogelijk wel. Er moet namelijk tot 15.000 ft 70 Watt bij de antenne komen, en bij grotere hoogte minimaal 125 Watt. De transponder werkt op een vrij hoge frequentie, hierdoor heb je redelijk veel verliezen in je coaxkabels. Daarom is een GTX-330 bijvoorbeeld een zendvermogen van 250 Watt, zodat er 125 Watt verloren kan gaan, zonder dat certificering in gevaar komt. Standaard word rekening gehouden met 2-3 dB verlies (3 dB is een halvering).
Belangrijk is dan ook dat de panel mount versie dus 70 Watt aan de antenne kan leveren, en dus zelf ongeveer 150 Watt levert. Hij zou dan tot 15.000 ft geschikt zijn. Maar omdat deze wel ingebouwd wordt dient er een TSO voor Amerikaans geregeristreerde toestellen, en een ETSO voor Europees geregistreerde nodig zijn. De enige uitzondering hiervoor is vliegtuigen welke als experimental vallen. Maar dat is jou vliegtuig niet.