minimumloon

PH-JPC

New member
Hallo mensen en vliegers!

Even hypothetisch en niet cynisch en ook niet airline-zwartmakend maar gewoon een normale thread. :kiss:

Ik heb eens even zitten rondsnuffelen op internet en kwam aan de volgende getallen.

- Voor iemand van 23 jaar en ouder is het minimum loon voor een 40 urige werkweek:
€ 1.272,60 bruto
€ 1.086,00 netto

- De armoedegrens is voor het jaar 2006 vastgesteld op ongeveer een besteedbaarinkomen van tussen de 750 en 800 euro.


Stel nou dat ik 23 ben... en dat ik mijn fulltime vliegbaan als 40 urige werkweek zie... dat ik netto zon 1400 euro op mijn rekening krijg, afgezien dutyallowances en expences enzo...

Dan zit ik in principe natuurlijk wel boven het minimumloon.
Maar als ik nou ook nog eens 700 euro per maand naar de bank moet schuiven voor aflossing + rente dan hou ik ongeveer 700 euro over om van te leven!
En ja... ik heb zeker maanden dat ik geen duty allowance krijg omdat die bij bepaalde vluchten of duties niet meer worden uitgekeerd.
Die maanden zit ik dan gewoon aan mijn basis salaris.


Dan houdt dat in dat ik eigenlijk onder de armoede grens leef, of niet?
:eek!:

Ok, ik weet dat ik de belastingteruggaaf even buiten beschouwing laat, maar dat doe ik expres omdat ik die 1x per jaar gebruik voor een extra aflossing van mijn studieschuld.

Wat vinden jullie hier van?

AUB geen discussies over wel/niet kiezen voor een dergelijke werkgever want als onervaren vlieger heb je die keuze gewoonweg niet.
Gewoon inhoudelijke reacties.
 
Dan houdt dat in dat ik eigenlijk onder de armoede grens leef, of niet?

Ik denk van niet. Het gaat immers om het BESTEEDBAAR inkomen. En of je dit inkomen nou besteedt aan de lening van een auto of de lening voor een opleiding maakt in principe niet zoveel uit.
 
Mwja zit wat in.
Maar een keuze heb ik niet echt; ik moet aflossen natuurlijk.
Daar bovenop komen uiteraard ook nog de verplichte verzekeringen e.d.

Het is dus idd maar de vraag wat er onder besteedbaar inkomen wordt verstaan.
 
ja maar de mensen onder de armoede grens moeten ook van die 700 a 800 pleuri hun verzekeringen en waarschijnlijk lening betalen dus blijft zelfde verhaal.

Je zit dus niet op de armoede grens :D

Trouwens, wat is eigenlijk modaal inkomen in NL in pleuri ?
In de gulden tijd wist ik het nog maar nu??
 
Ja maar onder dat besteedbaarinkomen is alles inbegrepen dat je nodig hebt om een maand rond te komen; dat is inclusief verzekeringen, vaste lasten, eten&drinken etc.
Dat die mensen een lening hebben... dat valt er natuurlijk buiten
 
JPC, ik zie dat je een nieuwe collega bent geworden? Welkom!

Vergeet de term "besteedbaar inkomen". Die is bij mensen die op of onder de armoedegrens wonen namelijk nihil. Of negatief, het is maar hoe je het bekijkt.

Vaste lasten die je op eigen houtje hebt "veroorzaakt" tellen natuurlijk niet mee met de bepaling voor die armoedegrens. Of je nu een retedure lening voor een vliegopleiding hebt of je hebt een maximale tophypotheek met hoge rentelasten, het blijft hetzelfde. Je hebt er zelf voor gekozen en de kosten ervan zijn gewoon je vaste lasten. Dat die heel hoog kunnen zijn, dat blijkt. En hoewel een hypotheek een direkt zichtbare waarde en onderpand heeft (je woning), heeft je studieschuld dat ook, namelijk je brevetten en ervaring, en de mogelijkheid om als
airline pilot te werken.

Volgens het CPB was het modaal inkomen in 2005 € 29.000 bruto, oftewel zo'n € 1560 netto per maand (volgens Wikipedia).
 
Misschien een keer met je geldverstrekker gaan praten om te kijken of er misschien een andere regeling met je gemaakt kan worden, of gaan shoppen bij anderen. Ik weet niet of dit je eerste job is, dat zou het misschien gemakkelijker kunnen maken (door vast contract en regelmatig inkomen).
 
@ IZ: Ja dankjewel!
Inderdaad is het mijn eigen keuze geweest om een particuliere opleiding te doen en die later terug te betalen; maar hoe dan ook heb ik niet veel geld om te 'besteden' aan levensonderhoud en andere vaste lasten. Dat bedoelde ik eigenlijk.

@ J.R. : Nou het is niet zo erg dat ik constant van 700 euro moet rondkomen; er zijn genoeg duties waar ik gewoon daggeld voor krijg en af en toe zelfs meer dan dat maar het was meer een brainfart die ik hier even op airwork heb gepost.

Ik heb dan nog wel geluk dat ik gewoon een inkomen heb en af en toe een extratje... maar er zijn ook veel jongens die met veel minder moeten rondkomen of die niet eens een baan hebben.
Just curious!

:)
 
faisj zei:
Met all due respect; Ik dacht dat piloten niet echt financieel "krap" zouden zitten...

Ja en piloten hebben ook elke avond dat ze van huis zijn een stewardess in hun bed, hebben allemaal een BMW/Porsche...

Welkom in de echte luchtvaart!
:kiss:
 
PH-JPC zei:
Ja en piloten hebben ook elke avond dat ze van huis zijn een stewardess in hun bed, hebben allemaal een BMW/Porsche...

Welkom in de echte luchtvaart!
:kiss:

Stel je voor:

Ik ben nu 24 jaar oud en ik zou dit jaar beginnen bij stella.
Wat verwacht je (approx) dat ik zou "kunnen" verdienen 2 en 3 jaar na datum?
 
faisj zei:
Stel je voor:

Ik ben nu 24 jaar oud en ik zou dit jaar beginnen bij stella.
Wat verwacht je (approx) dat ik zou "kunnen" verdienen 2 en 3 jaar na datum?

Als je bij een vliegschool gaat beginnen, kan ik je een ding vertellen. Je moet NIET gaan vliegen omdat je er denkt veel geld mee te verdienen. Als je veel geld wilt verdienen moet je naar een universiteit gaan en CEO worden van een bedrijf. Je moet gaan vliegen omdat je het het mooiste beroep in de wereld vindt. Doe je dit niet dan red je het niet in dit wereldje.

Wat je zou kunnen verdienen is van heel veel factoren en niet in de laatste plaats van een beetje geluk afhankelijk.

Als je bij Denim begint verdien je erg weinig in vergelijking met de verantwoordelijkheid die je hebt. Zeker als je bedenkt wat je allemaal nog terug moet betalen. Stroom je in een keer door naar een major heb je het beter voor elkaar.

Groet Koning
 
Koning Lucht zei:
Als je veel geld wilt verdienen moet je naar een universiteit gaan en CEO worden van een bedrijf.

:haha:

Haha, inderdaad, dat doe je gewoon effe. Stuur die aanmelding voor economie of bedrijfskunde maar naar Erasmus universiteit en over 8 jaar ben je CEO van Shell. En als je pech hebt word je CEO bij Unilever....... :grijns:

;)

faisj zei:
Stel je voor:

Ik ben nu 24 jaar oud en ik zou dit jaar beginnen bij stella.
Wat verwacht je (approx) dat ik zou "kunnen" verdienen 2 en 3 jaar na datum?

Nou, als je veel geluk hebt kom je direct bij transavia terecht en ga je redelijk verdienen. Als je het minder treft (Denim bijvoorbeeld) leef je zo'n beetje tegen de armoede grens aan voor de rest van je leven......

En een baan bij een major airline kun je natuurlijk vergeten via Stella.
 
faisj, het lukt je vast om uit te rekenen wat een lening van € 200.000 per jaar (basisopleiding plus type training) aan rente kost @ 6% (want daar zitten we tegenwoordig alweer op). Da's 1000 euro RENTE per maand. Komt nog bij 350 euro per maand aan verzekeringspremies. Stel dan dat je bij bijvoorbeeld Denim begint en 1600 euro netto verdient, dan heb je dus maarliefst 250 euro per maand om je huis, GWL, auto, eten, kleren en de rest van te betalen.

En wat dacht je als je ook nog eens verplicht moet gaan aflossen van de bank omdat je schuld toch wel erg hoog is? Da kannie he!

Gelukkig bestaat er nog zoiets als belastingteruggaaf, wat je heel hard nodig hebt in het begin, anders kom je dus NIET rond in een dergelijk geval.

De jongens die het nooit gelukt is om een vliegbaan te krijgen, zwerven hier niet rond op het PBB, maar bijna iedereen hier kent er meerdere. Waarvan de meesten voor de rest van hun leven dus financiëel geruïneerd zijn, of failliet.

Overigens zijn er nog véél slechtere eerste jobs te vinden dan bij Denim! Daarnaast is luchtvaartland vol met "ondernemers" die je het liefst belazeren en een financiële poot uitdraaien—het forum staat vol met voorbeelden.

Lees maar even rond hier om de standaard vooroordelen van het vak "piloot" even de nek om te draaien, voordat je er nog meer gaat uitspreken :)
 
Lift zei:
Nou, als je veel geluk hebt kom je direct bij transavia terecht en ga je redelijk verdienen. Als je het minder treft (Denim bijvoorbeeld) leef je zo'n beetje tegen de armoede grens aan voor de rest van je leven......


En een baan bij een major airline kun je natuurlijk vergeten via Stella.


Hahahaha Lift... wat een bullshit loop je rond te sproeien.
Ook welkom in de luchtvaart.

Dat 'minder' treffen bij Denim valt ook wel mee hoor, het is een paar jaar misschien wat minder verdienen maar de ervaring is zeker uniek en op termijn kan je heel makkelijk naar een beter betalende grote airline, mocht je dat willen uiteraard.
Ja ook mayors.
Dus de uitspraak dat je de rest van je leven een zwerver bent als je bij een Denim ofzo vliegt... :rolleyes:

En die uitspraak over Stella...
ach ik maak er maar geen woorden aan vuil...
 
als je net begint moet je idd pakken wat je pakken kan..en dan is een C-150 in het rond vliegen voor nop al ok...bij het vuur blijven, bord voor je kop en gestaag doorzoeken naar beter...
 
Terug
Bovenaan