MBO diploma en een baan

Als je het niveau van een technische HBO-P aankunt, dan zou ik dat zeker doen, via bijv. een schakelprogramma. Daar zit de stof van bovenstaande cursus bij inbegrepen. Een HBO-P of VWO is het beste, aangezien sommige maatschappijen (de betere) daar om vragen. En als er daar ooit een aannameronde komt, dan wil je je niet voor je hoofd slaan omdat je niet aan de eisen voldoet.

Je zou eerst die P kunnen halen, dan 1,5 jaar vliegopleiding, daarna doorgaan met de rest van die HBO opleiding. Dan kun je tijdens die 3 jaar gaan solliciteren. Mocht het dan toch allemaal niet lukken, dan heb je aan het einde van de rit altijd nog een degelijke HBO-diploma.
Maar als je nog jong bent zou ik eigenlijk gewoon doorgaan met die HBO-opleiding en een goed moment afwachten om te beginnen met een vliegopleiding. De kans is vrij groot dat dat goede moment pas komt als jij klaar bent met je HBO. Een goede vliegschool moet je in 1,5 jaar tijd door zo'n opleiding kunnen loodsen, dus je kunt redelijk snel inspringen op de markt.

Het is ook allemaal afhankelijk van hoe graag je zo'n opleiding wil doen er hoeveel geld je ervoor over hebt. Als straks blijkt dat je niet aan de bak komt is dat geen ramp, enkel zonde van de centjes. Maar je hebt dan nog steeds een goede toekomst in het verschiet, helaas wel op de grond. Kun je altijd nog in het weekend gaan vliegen....
 
Als je na je opleiding je P wilt halen, waarom niet Aviation Studies @ Amsterdam?

Aviation Flight doen, heb jij je bachelor en je papieren ;)
 
Aviation studies is vast een leuke studie, maar ik weet niet hoe het zit met de baankansen na die opleiding. Dan ben je wellicht nog steeds afhankelijk van de toestand van de luchtvaart. Met de echt technische studies zoals elektrotechniek, werktuigbouw o.i.d. zit je denk ik wat veiliger. Daar is werk zat in te vinden en je kunt er alle kanten mee op. Dat is met Aviation Studies een stuk minder heb ik het idee, maar ik kan het mis hebben.

Kijk vooral naar waar je interesses van uitgaan en houdt de baankansen in het achterhoofd.

Edit:
@B77W:
Ik zie nu pas dat je de samenwerking met DFA bedoelt. Dat is dus geen goed idee. Voor het geld wat de DFA rekent kun je bijna twee opleidingen in het buitenland doen. En je zit met een half afgemaakte HBO-opleiding, waar je nou net niks aan hebt.

Eigen geld naar de DFA brengen is tevens zeer onhandig, aangezien je dan flink moet bijdragen aan het garantiefonds waar je niks aan zal hebben. Doe dan gewoon OAA, die ook nog redelijk aan de prijs is maar nog steeds veel goedkoper dan de DFA. Als ik de keuze had tussen OAA of DFA, dan zou ik het wel weten. Beetje open deuren intrappen zelfs.

Nederlandse geïntegreerde vliegopleidingen zijn veel te duur, zelfs de duurste ter wereld. Terwijl het belachelijk is, aangezien de meesten hun praktijk in goedkope landen als de VS en Portugal doen.
 
Laatst bewerkt:
Bekende van me heeft Engineering gedaan, is nu 1 van de 3 ingenieurs in een bedrijf van ik geloof 70 man. In sommige takken zijn mensen nodig.
 
Je weet dat je ook wat moet weten van Natuurkunde en Wiskunde?
Sommige vakken hebben wel wat theoretisch inzicht nodig, aka natuurkunde.

Maar met die 21+ toets, proberen niet waard of kost het geld?
 
Ja dat weet ik.

ik Ga dit doen:

HBO-P communicatie behalen? daarna de vliegopleiding volgen nadat ik klaar ben met de vliegopleiding ga ik door met het afmaken van HBO. In die tussentijd ga ik solliciteren bij de airlines als ik ga vliegen ga ik dus gecombineerd studeren. Dus vliegen + hbo afmaken

Is de beste wat ik kan doen denk ik.
 
Pilot737,

Je geeft aan dat je vader jouw opleidingskosten kan betalen en dat je daarom geen tussenkomst van een bank nodig hebt. Dat is in ieder geval een zorg minder voor als je later geen baan kunt krijgen. Verder geef je aan dat je 55.000 euro opleidingskosten verwacht en extre leefkosten a 500 euro per maand.

Maar heb je ook een scenario op het oog waarbij je wellicht na je opleiding nog een typerating en linetraining moet betalen? Dat is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Dus dan schieten de kosten alsnog met 50.000 euro omhoog. Verder ben je gerust een aantal duizenden euro's kwijt om je brevet geldig te houden, kosten voor sollicitaties (bijvoorbeeld even op en neer naar het buitenland voor een assesment), en andere kosten voor trainingen en voorbereidingen op sollicitaties.

Ik waardeer je motivatie en doelgerichtheid om die felbegeerde baan te vinden. Maar pas op dat je daarmee niet je objectiviteit verliest en achteraf heel veel centen hebt uitgegeven waar uiteindelijk geen baan tegenover staat. Zo is het namelijk momenteel met het merendeel van de afgestudeerden gesteld en ik kan me even niet indenken waarom dat jou niet zou gaan gebeuren.

Met je 25 jaar ben je niet 'oud', maar ten opzichte van je reeds gehaalde opleiding met slechts MBO-niveau en 'moeite' met de 21+ toets loop je wel een aantal jaren achter op andere kandidaten. OF zij hebben dezelfde papieren en zijn jonger (in het geval als je nog een HBO-P behaalt), OF zij hebben dezelfde leeftijd maar juist een hoger diploma behaalt.

Niet dat iets onmogelijk is, maar je moet met de huidige marktsituatie wel zoveel mogelijk risico's zien te beperken. Bijvoorbeeld goede aanleg voor technische vakken, objectiviteit, motivatie, "vliegershandje" (ga een zweefvliegen) maar ook bijvoorbeeld kritisch zijn in je leeftijd en behaalde diploma's.

Bij een aantal aspecten van jouw profiel (25 jaar en MBO) zit je niet aan de goede zijde. En met een HBO-P en 26 jaar zal dat niet veel veranderen..... En als je dan ook nog moeite hebt met technische vakken dan kan dat zeer zeker tegen gaan werken....

Zie het niet als extreme negativiteit van mijn zijde, maar meer objectiviteit in een zeer slechte markt alwaar er vele kandidaten hun droom probeerden waar te maken maar met een financiële hel zijn achtergebleven....
 
[QUOTE=Tampie;273836


Hoi tampie,

Klopt harstikke objectief! Harstikke bedankt. maar, ik hoorde van jongens op de piloten opleiding dat de TRTO + linetraining meestal niet nodig is. Omdat de airlines wel betaalt of dat ik daarvoor geen zorgen om hoeft te maken. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Pilot737,

De jongens/meiden waar jij je informatie vandaan moet halen om je keuze op te baseren zijn degene die;
1) klaar zijn met vliegopleiding maar werkloos thuis zitten, of
2) recentelijk klaar zijn met vliegopleiding en ergens ter wereld vliegen

Alle andere personen die jou (goedbedoeld) van advies willen voorzien zou ik vriendelijk bedanken. Ben namelijk wel benieuwd welke studenten zo'n positieve kijk op de wereld hebben dat ze jou voorkouwen dat je geen zorgen hoeft te maken over de kosten van een TR (of dat de maatschappij die betaald)...

Vroeger was een vliegopleiding een staatsopleiding en betaalde de overheid je opleiding. Door de jaren heen zijn de maatschappijen geprivatiseerd en is de vliegschool gedeeltelijk door maatschappijen overgenomen waardoor je nog steeds weinig/niets hoefde te betalen voor een vliegopleiding. Uitgangspunt was wel dat je de zware selecties moest halen en dat maar een klein gedeelte van de kandidaten 'geschikt' werd gevonden. Tegenwoordig is alles commercieel en kan elke boer in Teuge met een vliegtuig in z'n weiland zich 'vliegschool' noemen. Die kijken niet meer op kwaliteit en willen enkel je centjes zien. Of je aanleg hebt en/of baankansen hebt is niet hun belang. Daarom zul je met opendagen van dergelijke vliegscholen meestal zeer positieve praatjes horen omdat ze er toch niets mee te maken hebben... Door de jaren heen zijn de kosten omhoog gegaan en is het tegenwoordig 'normaal' dat je 100.000 euro kwijt bent aan kosten voor de vliegopleiding.

Na je vliegopleiding ga je bij een airline verder met een specifieke Typerating voor het toestel waarmee de airline vliegt. Met simulator, basetraining en linetraining ben je gauw 50.000 euro verder. Normaal betaalde de maatschappij deze kosten voor je en kreeg je een 'bond' aan je broek. Dat houdt in dat je die trainingskosten moet terugbetalen als je binnen een bepaalde periode ontslag neemt. Blijf je daar echter werken dan worden die kosten gewoon kwijtgescholden en hoef je niets te betalen voor je Typerating en Linetraining. Door de jaren heen hebben de airlines gemerkt dat er een overschot is ontstaan aan kandidaten, en dat ze nog steeds genoeg vliegers kunnen vinden als ze jou geld gaan vragen. Daardoor is het 'normaal' geworden dat je bij bedrijven zoals Ryanair en Easyjet nog even 30.000 euro moet betalen. Bij andere bedrijven (Lionair) gaan die bedragen al snel richting de 50.000 euro.....

Als het overschot van kandidaten zo blijft, dan zal het me niets verbazen dat het over een paar jaar 'standaard' is als je ook voor je Captainstraining moet betalen. Degene die al langer in de luchtvaartsector actief zijn, zien dan ook duidelijk een achteruitgang in de arbeidsvoorwaarden en dat steeds meer (financiële) risico's worden doorgeschoven naar degene die een baan zoeken.

Wellicht zijn er nog bedrijven die geen kosten verlangen voor de Typerating, maar die dan stiekem alleen maar kandidaten uitnodigen die reeds een typerating op zak hebben. Dat is bijvoorbeeld gebeurd bij Arkefly. Dus als je daar zou willen werken, dan is de meest praktische weg om ergens bij een andere maatschappij ALSNOG ZELF BETAALD je typerating te halen met een zooi vlieguren.

Je zult wellicht begrijpen dat vliegscholen niet zo staan te springen om hun vuile was buiten te hangen. Dus ze lopen natuurlijk niet te pronken dat hun studenten nog even 30/50K moesten betalen. Waar ze wel mee pronken is dat hun studenten een 'baan' hebben gevonden. Maar ook dat is soms wel erg positief gedacht als je achteraf hoort dat het een zomercontractje was waar ze geen cent mee verdienden......

Ik ben vooral benieuwd welke vliegschool/studenten zo'n positieve blik hebben?
 
Pilot737,

Hoi Tampie,

Ik kan jou wel een restaurantje aanbieden omdat je me zoveel goede informatie geeft en dat je zoveel hebt getypt. Heel erg bedankt allereerst. Ik moet het dan helaas annuleren als ik nog eens 50K bovenop m'n vliegopleiding moet geven. Als ik postcodeloterij famillie had dan was het geen probleem geweest? maar zo gaat het hem niet worden dan. Ik dacht, een goede airliner zal wel me betalen of zolang er geen baan te vinden is? dat ik dan geen TR hoeft te kopen. Maar dan als nog denk ik toch? toch moet ik de TR + linetrainingen kopen. De ene keer hoor ik dat 50K betalen voor een TR + bullshit is? ik denk dat ik contact moet opnemen met de airlines of ze de TR voor me zullen betalen of niet.
 
Pilot 737,

Met alle respect wat kan je met een VWO of HBO-P? wc rollen promoten bij de AH? Zelfs met een afgeronde HBO kun je al bijna niks. Je wilt piloot worden dat is een technisch vak waarom kies je voor communicatie ? om de wis en natuurkunde te ontlopen ? hoe ga je dat op een vliegopleiding doen ?

Kijk ook eens op PPRUNE een typerating, linetraining en 500 vlieguren kopen is tegenwoordig een vereiste bijna !

grt,

AT
 
Ik zou die moeite niet eens nemen om te bellen en te vragen of ze het betalen, het antwoord zal hoogstwaarschijnlijk nee zijn en als ze ja zeggen, zoeken ze niemand voor de komende 20 jaar.
Het liefst hebben maatschappijen niemand voorin, scheelt weer in de kosten.
Al had je veel geld, je kunt de opleiding doen, geen lening hebben en dan 500 uur "kopen" plus een typerating, maar dan zit je in een iets kleiner groepje mensen, maar dan zonder 200k schuld.

Maar waarom zou een maatschappij jou betalen als je geen baan hebt? Alle vijvertjes zitten of vol met snoeken, of ze zijn al leeg gevist.
 
Mijn advies: Ga een HBO studie doen die je leuk vind, en begin tijdens je studie met vliegen. Lekker je PPL halen en door Europa toeren. Bouw je meteen ervaringsuren op. Als je het dan nog steeds leuk vind begin je met de ATPL theorie in de avonduren. Vervolgens NQ, IR, ME en CPL en je bent op hetzelfde niveau als de school in Litouwen je had opgeleid (die doen nl precies hetzelfde).
Na vier jaar heb je én een HBO papiertje, én een Frozen ATPL, én ervaringsuren, én weinig schuld.

O ja, aangezien dit een beroepsopleiding betreft kun je alle gemaakte kosten aftrekken van inkomstenbelasting. Ga langs bij een belastingadviseur om je te informeren omtrent de beste constructie.

Een goede vliegschool voor modulair ATPL is bijv. Singles & Twins in Lelystad.
Zij bieden de totale ATPL opleiding aan voor 65K. Ze factureren na iedere les, dus je houd de kosten in de hand. En als je na behalen PPL afziet van het vervolgtraject is er niets aan de hand...
 
Ga ook zeker geen HBO communicatie doen! Die studie leidt op tot de wet werkloosheid. Ken meerdere mensen die dat gedaan hebben, en die hebben al jaren een baan onder niveau. Enige verschil met een vliegopleiding is dat je schuld niet heel hoog is.
 
Pilot 737,

Met alle respect wat kan je met een VWO of HBO-P? wc rollen promoten bij de AH? Zelfs met een afgeronde HBO kun je al bijna niks. Je wilt piloot worden dat is een technisch vak waarom kies je voor communicatie ? om de wis en natuurkunde te ontlopen ? hoe ga je dat op een vliegopleiding doen ?

Kijk ook eens op PPRUNE een typerating, linetraining en 500 vlieguren kopen is tegenwoordig een vereiste bijna !

grt,

AT

Hangt er helemaal vanaf welke HBO opleiding je gaat doen. Om een voorbeeld te nemen bij mijn opleiding heeft de afgelopen 5 jaar niemand langer dan 3 maanden zonder baan gezeten na de opleiding en start salaris varieert tussen de 1800-2000 netto. Dus met een afgeronde HBO kun je zeker wel wat, alleen advies is kies niet de mainstream HBO opleiding(Communicatie, recht, etc etc). Voor die studies geldt hetzelfde veel aanbod, weinig plek= salaris naar beneden en weinig toekomst perspectief.
 
Ik moet het dan helaas annuleren als ik nog eens 50K bovenop m'n vliegopleiding moet geven. Als ik postcodeloterij famillie had dan was het geen probleem geweest? maar zo gaat het hem niet worden dan.

Op Facebook is er een groep die "Vliegschulden" heet. Hier zijn vele jongens/meiden bij aangesloten die in een uitzichtlose financiële situatie zijn beland en waarbij de bank momenteel grip heeft op hun leven door hoge rentes en maandlasten. Als ik verhalen hoor van mensen die 180/200K studieschuld hebben dan vraag ik mij vaak af "hoe heeft het zover kunnen komen..?"

Standaard verhaal hierachter is dat deze jongens en meiden ergens vanaf 2008 een vliegopleiding zijn begonnen en dat de vliegschool (net voor de crisis) nog vele studenten aan een mooie baan heeft kunnen helpen. Dus die angst om die studieschuld niet te kunnen terugbetalen was bij velen niet aanwezig omdat ze er toch vanuit gingen dat zij ook wel een goedbetaalde baan zouden vinden na afronding van de opleiding. Ook de bank was welwillend en daardoor kon je torenhoge bedragen lenen.

De vliegschool kostte toen wellicht al 100.000 euro. En omdat die jongens/meiden 2 jaar fulltime met hun opleiding bezig zijn, was de bank ook welwillend om leefgeld te financieren zodat ze elke maand van 750 euro konden rondkomen. Na 2 jaar loopt de studieschuld dan al snel op richting de 130.000 euro inclusief de rente die tussentijds door de bank is voorgeschoten.

Na afronding van de opleiding blijken de banen niet aanwezig te zijn. En moeten de 20-jarige snotneuzen met enkel middelbaar schooldiploma toch hun rente betalen. Dat is al snel 600 euro per maand aan de bank betalen! Best wel lastig als je geen studie hebt gedaan en maar een baantje kunt vinden waar je hoogstens 1200 euro netto mee kunt verdienen.

De afgelopen jaren blijkt het extreem lastig te zijn om een baan te vinden. Er zijn echter een aantal jongens/meiden die een P2F (Pay 2 Fly) gevolgd hebben, en daarvoor 50.000 euro hebben betaald om bij een (Indonesische) maatschappij een typerating en linetraining te volgen. Een paar hebben dit gedaan en hebben vervolgens de mazzel dat ze in 2010 bij Arkefly worden aangenomen. Ja wel een stuk hogere schuld, maar uiteindelijk wel de baan die ze wilden hebben.

Meer en meer kandidaten kiezen voor een P2F programma omdat ze vervolgens hopen om met TR737 en 500 vlieguren alsnog een betere baan te kunnen vinden. Dergelijke programma's zijn tegenwoordig mogelijk bij Turkse maatschappijen, Nouvelair, Lionair e.d. Maar het aantal kandidaten die dit doet is zo groot, dat er vervolgens alsnog een overschot ontstaan van kandidaten met 500 uur en geen baan.

Eind van de rit zijn er dus een heleboel jongens/meiden die 130K + 50K = 180K schuld hebben en nog steeds werkloos thuis zitten. Ze hebben die investeringen allemaal gedaan omdat ze hoopten uit hun uitzichtloze situatie te komen.

Wellicht heb je een goede/goedkope vliegschool gevonden waar je maar 55.000 euro aan opleidingskosten hebt. Maar als je eenmaal klaar bent merk je dat je CPL brevetje eigenlijk niet zoveel waard is. En dat als je gaat solliciteren op een baan voor een B737 of A320 allemaal kandidaten tegenkomt die reeds een Typerating (30K) of zelfs compleet met linetraining (50K) hebben betaald. De drempel om dan ook nog eens dat geld te investeren word dan natuurlijk steeds kleiner als je merkt dat je eigen vliegopleiding een waardeloze investering was aangezien het je niets oplevert....

Het tweede nadeel is dat vele jongens/meiden een baan in het vooruitzicht dachten te hebben en daarvoor extra geld hebben geleend bij de bank. Omdat je met je hoge studieschuld meestal al geregistreerd bent bij het BKR, kan het zijn dat enkel jouw eigen bank nog geld wil investeren, maar dan wel tegen torenhoge rentes! Ik ken verhalen van mensen die ruim 10% rente moesten betalen toen ze nog even extra geld wilden lenen voor een Typerating.... Ook dan schieten je maandlasten natuurlijk erg omhoog.

Ik dacht, een goede airliner zal wel me betalen of zolang er geen baan te vinden is? dat ik dan geen TR hoeft te kopen. Maar dan als nog denk ik toch? toch moet ik de TR + linetrainingen kopen. De ene keer hoor ik dat 50K betalen voor een TR + bullshit is? ik denk dat ik contact moet opnemen met de airlines of ze de TR voor me zullen betalen of niet.

Een goede werkgever kijkt niet naar je achtergrond en papieren. Die houden een selectie en bepalen zelf wat jouw vliegeigenschappen/kwaliteiten zijn. Dus die nemen liever iemand aan die geen TR heeft maar wel goed presteerd in de simulator, dan iemand met een TR en 500 uren maar die als een zwangere eend die simcheck heeft gefaald.... Maar ik denk dat deze werkgevers op 1 hand te tellen zijn en dat deze momenteel niemand aannemen van de vrije markt. KLM heeft bijvoorbeeld nog een gigantische wachtlijst van de vliegschool, evenals Lufthansa.

Dan zijn er wellicht nog bedrijven die officieel geen kosten in rekening brengen voor de Typerating, maar stiekem liever kandidaten selecteren die reeds zo'n typerating op zak hebben. Dit verhaal is bijvoorbeeld van toepassing op Arkefly en Transavia. Daar zijn KLS met Typerating aangenomen, of externen die reeds vlieguren hebben opgebouwd bij Ryanair en/of Lionair. Daar kom je met je CPL en 200 van de vliegschool eigenlijk niet meer binnen.....

Waar nog wel wordt aangenomen zijn de low-cost bedrijven zoals Ryanair, Easyjet en Wizzair. Die vragen allemaal ruim 30.000 euro maar garanderen in eerste instantie geen baan. Pas als de Typerating en Linetraining goed zijn verlopen, kunnen ze je een arbeidscontract aanbieden. Hoeft ook niet zozeer aan jezelf te liggen, want als het slechter gaat met de markt (minder passagiers) kan dat ook een reden zijn om je niet aan te nemen. Dus ALTIJD met een scenario rekenen dat je 30K extra hebt uitgegeven en alsnog niet een baan hebt gevonden. Tevens worden de arbeidsvoorwaarden steeds verder uitgekleed. Bij Ryanair bijvoorbeeld pas salaris aan het eind van je Linetraining; maar daarvoor moet je wel zelf hotel/overnachtingen/reiskosten betalen van je eigen centen.... En bij Ryanair is het tegenwoordig zo dat die jongens/meiden alleen nog in de zomer maximaal vliegen en in de winter nauwelijks vliegen. Omdat je per vlieguur wordt betaald, is daar ook het gemiddelde salaris teruggelopen.... (wat natuurlijk je financiële situatie niet ten goede komt...)

Onderaan de markt nog een paar "boevenbedrijven" die helemaal geen intentie hebben om je een vast arbeidscontract te geven. Die merken dat ze zelf rijk kunnen worden door de werkzoekenden te P2F aan te bieden. Bijvoorbeeld Germania waar je een zomer lang kunt werken voor 50.000 euro. Evenals Farnair, Enterair, Nouvelair en andere bedrijven. Echter steeds meer bedrijven kiezen voor deze constructie........

Wellicht begin je langzaam in te zien hoe slecht het gesteld is met de arbeidsmarkt. Je moet een vermogen investeren en uiteindelijk maar weinig kans op een 'gezonde' baan waarmee je je schulden kunt terugbetalen....
 
Hoi Tampie,


Ik weet het helemaal genoeg en het is meer dan duidelijk. Het enige wat ik voor de alle zekerheid ga doen is? even de airlines opbellen of ze de TRTO's + Linetrainingen voor me betalen. Die kunnen natuurlijk de beste antwoord erop geven. Maar ik wil iedereen hier bedanken voor jullie beste informatie.

Tampie jou helemaal! harstikke bedankt... heel erg bedankt
 
Terug
Bovenaan