Ik moet het dan helaas annuleren als ik nog eens 50K bovenop m'n vliegopleiding moet geven. Als ik postcodeloterij famillie had dan was het geen probleem geweest? maar zo gaat het hem niet worden dan.
Op Facebook is er een groep die "Vliegschulden" heet. Hier zijn vele jongens/meiden bij aangesloten die in een uitzichtlose financiële situatie zijn beland en waarbij de bank momenteel grip heeft op hun leven door hoge rentes en maandlasten. Als ik verhalen hoor van mensen die 180/200K studieschuld hebben dan vraag ik mij vaak af "hoe heeft het zover kunnen komen..?"
Standaard verhaal hierachter is dat deze jongens en meiden ergens vanaf 2008 een vliegopleiding zijn begonnen en dat de vliegschool (net voor de crisis) nog vele studenten aan een mooie baan heeft kunnen helpen. Dus die angst om die studieschuld niet te kunnen terugbetalen was bij velen niet aanwezig omdat ze er toch vanuit gingen dat zij ook wel een goedbetaalde baan zouden vinden na afronding van de opleiding. Ook de bank was welwillend en daardoor kon je torenhoge bedragen lenen.
De vliegschool kostte toen wellicht al 100.000 euro. En omdat die jongens/meiden 2 jaar fulltime met hun opleiding bezig zijn, was de bank ook welwillend om leefgeld te financieren zodat ze elke maand van 750 euro konden rondkomen. Na 2 jaar loopt de studieschuld dan al snel op richting de 130.000 euro inclusief de rente die tussentijds door de bank is voorgeschoten.
Na afronding van de opleiding blijken de banen niet aanwezig te zijn. En moeten de 20-jarige snotneuzen met enkel middelbaar schooldiploma toch hun rente betalen. Dat is al snel 600 euro per maand aan de bank betalen! Best wel lastig als je geen studie hebt gedaan en maar een baantje kunt vinden waar je hoogstens 1200 euro netto mee kunt verdienen.
De afgelopen jaren blijkt het extreem lastig te zijn om een baan te vinden. Er zijn echter een aantal jongens/meiden die een P2F (Pay 2 Fly) gevolgd hebben, en daarvoor 50.000 euro hebben betaald om bij een (Indonesische) maatschappij een typerating en linetraining te volgen. Een paar hebben dit gedaan en hebben vervolgens de mazzel dat ze in 2010 bij Arkefly worden aangenomen. Ja wel een stuk hogere schuld, maar uiteindelijk wel de baan die ze wilden hebben.
Meer en meer kandidaten kiezen voor een P2F programma omdat ze vervolgens hopen om met TR737 en 500 vlieguren alsnog een betere baan te kunnen vinden. Dergelijke programma's zijn tegenwoordig mogelijk bij Turkse maatschappijen, Nouvelair, Lionair e.d. Maar het aantal kandidaten die dit doet is zo groot, dat er vervolgens alsnog een overschot ontstaan van kandidaten met 500 uur en geen baan.
Eind van de rit zijn er dus een heleboel jongens/meiden die 130K + 50K = 180K schuld hebben en nog steeds werkloos thuis zitten. Ze hebben die investeringen allemaal gedaan omdat ze hoopten uit hun uitzichtloze situatie te komen.
Wellicht heb je een goede/goedkope vliegschool gevonden waar je maar 55.000 euro aan opleidingskosten hebt. Maar als je eenmaal klaar bent merk je dat je CPL brevetje eigenlijk niet zoveel waard is. En dat als je gaat solliciteren op een baan voor een B737 of A320 allemaal kandidaten tegenkomt die reeds een Typerating (30K) of zelfs compleet met linetraining (50K) hebben betaald. De drempel om dan ook nog eens dat geld te investeren word dan natuurlijk steeds kleiner als je merkt dat je eigen vliegopleiding een waardeloze investering was aangezien het je niets oplevert....
Het tweede nadeel is dat vele jongens/meiden een baan in het vooruitzicht dachten te hebben en daarvoor extra geld hebben geleend bij de bank. Omdat je met je hoge studieschuld meestal al geregistreerd bent bij het BKR, kan het zijn dat enkel jouw eigen bank nog geld wil investeren, maar dan wel tegen torenhoge rentes! Ik ken verhalen van mensen die ruim 10% rente moesten betalen toen ze nog even extra geld wilden lenen voor een Typerating.... Ook dan schieten je maandlasten natuurlijk erg omhoog.
Ik dacht, een goede airliner zal wel me betalen of zolang er geen baan te vinden is? dat ik dan geen TR hoeft te kopen. Maar dan als nog denk ik toch? toch moet ik de TR + linetrainingen kopen. De ene keer hoor ik dat 50K betalen voor een TR + bullshit is? ik denk dat ik contact moet opnemen met de airlines of ze de TR voor me zullen betalen of niet.
Een goede werkgever kijkt niet naar je achtergrond en papieren. Die houden een selectie en bepalen zelf wat jouw vliegeigenschappen/kwaliteiten zijn. Dus die nemen liever iemand aan die geen TR heeft maar wel goed presteerd in de simulator, dan iemand met een TR en 500 uren maar die als een zwangere eend die simcheck heeft gefaald.... Maar ik denk dat deze werkgevers op 1 hand te tellen zijn en dat deze momenteel niemand aannemen van de vrije markt. KLM heeft bijvoorbeeld nog een gigantische wachtlijst van de vliegschool, evenals Lufthansa.
Dan zijn er wellicht nog bedrijven die officieel geen kosten in rekening brengen voor de Typerating, maar stiekem liever kandidaten selecteren die reeds zo'n typerating op zak hebben. Dit verhaal is bijvoorbeeld van toepassing op Arkefly en Transavia. Daar zijn KLS met Typerating aangenomen, of externen die reeds vlieguren hebben opgebouwd bij Ryanair en/of Lionair. Daar kom je met je CPL en 200 van de vliegschool eigenlijk niet meer binnen.....
Waar nog wel wordt aangenomen zijn de low-cost bedrijven zoals Ryanair, Easyjet en Wizzair. Die vragen allemaal ruim 30.000 euro maar garanderen in eerste instantie geen baan. Pas als de Typerating en Linetraining goed zijn verlopen, kunnen ze je een arbeidscontract aanbieden. Hoeft ook niet zozeer aan jezelf te liggen, want als het slechter gaat met de markt (minder passagiers) kan dat ook een reden zijn om je niet aan te nemen. Dus ALTIJD met een scenario rekenen dat je 30K extra hebt uitgegeven en alsnog niet een baan hebt gevonden. Tevens worden de arbeidsvoorwaarden steeds verder uitgekleed. Bij Ryanair bijvoorbeeld pas salaris aan het eind van je Linetraining; maar daarvoor moet je wel zelf hotel/overnachtingen/reiskosten betalen van je eigen centen.... En bij Ryanair is het tegenwoordig zo dat die jongens/meiden alleen nog in de zomer maximaal vliegen en in de winter nauwelijks vliegen. Omdat je per vlieguur wordt betaald, is daar ook het gemiddelde salaris teruggelopen.... (wat natuurlijk je financiële situatie niet ten goede komt...)
Onderaan de markt nog een paar "boevenbedrijven" die helemaal geen intentie hebben om je een vast arbeidscontract te geven. Die merken dat ze zelf rijk kunnen worden door de werkzoekenden te P2F aan te bieden. Bijvoorbeeld Germania waar je een zomer lang kunt werken voor 50.000 euro. Evenals Farnair, Enterair, Nouvelair en andere bedrijven. Echter steeds meer bedrijven kiezen voor deze constructie........
Wellicht begin je langzaam in te zien hoe slecht het gesteld is met de arbeidsmarkt. Je moet een vermogen investeren en uiteindelijk maar weinig kans op een 'gezonde' baan waarmee je je schulden kunt terugbetalen....