martinair

FNV Bondgenoten vindt dat er van gedwongen ontslag geen sprake kan zijn. "We gaan die plannen eens kritisch bekijken."

bron: www.nu.nl

ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
het zou mij niets verbazen als de TD naar Stella gaat ( of zeg ik nou iets geks)
grondpassage is voor een groot deel seizoenscontracters. dus die kunnen gewoon uitvloeien. Net als een groot gedeelte van de cabincrew ook seizoenscontracters zijn. De meeste banen zullen verdwijnen op kantoor denk ik.

Heb je onze gefrustreerde back officer Holland Wanker ook weer.
Focus je nou toch es op een zacht einde in suicide Almere.
Met de jongens en meisjes v de MAc komt t allemaal wel goed.
Jij daarentegen moet de rest v je armzalige leven nog de vernederende tocht naar je
kantoortje maken.
Ga lekker korfballen ,laat je snor weer staan. Kom maak es wat v je leven.

:D :D :D

Betekent dit nou ook dat martinair vliegschool wordt opgedoekt? Zoja, hoe zit dat dan met de studenten, Die "shit load of money"hebben geleend, daar?

Ik denk dat je zaken niet moet vermengen.

Wat is er aan de hand?
- Passage loopt al jaren niet goed (bron zie jaarverslagen op www.martinair.nl)
- Europa is blijkbaar de grootste bleeder
- Vracht vertoont een positief bedrijfsbeeld gemiddeld over de jaren heen.
- Diverse interne actie's (zoals red alert) hebben geen voldoende resultaat gebracht
- Strategie van van MP is altijd gericht geweest op service en kwaliteit, onderscheidend vermogen tov concurrentie
- Echter de gemiddelde consument zal service en kwaliteit een worst zijn. De P van prijs is nu eenmaal belangrijker.
- Passage kan alleen winst maken door schaalgrootte en door lage kosten (wil je met PRIJS concurrentie mee kunnen gaan).
- MP heeft nu eenmaal geen lage kosten. Oorzaken zijn bv de peperdure CAO's en de vele ondersteunende diensten die mp ook zou kunnen inkopen (tegen lagere kosten op jaarbasis).
- MP is goed in vracht en long haul en hebben daar een meer dan uitstekende reputatie opgebouwd.
- Waarom dan niet die dingen daan doen waar je goed in bent. Doe ze slimmer en goedkoper en zorg dat je winst gaat maken.
- Winst en rendement is een randvoorwaarde voor dure investeringen (zoals a/c) in de toekomst.
- Ook al klinkt het zuur en vreemd, je moet hier wel het positieve eruit halen. Het had ook anders cq slechter kunnen uitvallen.
- In eerdere posts van mij, heb ik reeds aangehaald dat juist MP zich op ICA moet richten, niet alleen vanuit NL maar ook vanuit de EU (zie alle open sky agreements die EU met landen buiten de EU afsluit)

Al met al zijn vanuit economisch en strategisch oogpunt geen onverstandige beslissingen genomen.
Natuurlijk is het immens triest dat er ontslagen vallen, afscheid wordt genomen van Europa, het rode hart zal ongetwijfeld bloeden. Il leef dan ook oprecht mee. Maar MP is niet dood, maar leeft juist nog en kan volgens mij nog lang en gelukkig leven, mis maar de juiste vervolgbesluiten woden genomen en de strategie eens radicaal gaat veranderen (en wellicht met mensen aan het stuur die dat kunnen uitdragen). Meegaan met de tijd. Maak je onderscheidend op de juiste gebieden.

Zeg het niet snel maar ben het bijna helemaal met je eens.

Het hele gebeuren moet denk ik gezien worden als een tweede kans.
Focus op waar je kansen op maakt, saneer het bedrijf en stel een leiding
aan die weet wat ie aan het doen is.

Alleen van de CAO's is niet helemaal correct. Die zijn niet extreem duur.
Zie maar de behaalde resultaten van de verschillende CAO's de laatste
jaren. Die vallen erg mee.

Supply and Demand

Supply and Demand

Toch een triest verhaal. Lijkt me niet prettig om nu in de punt van een rode 320 te zitten.

Too many people have already lost their jobs in the increasingly f*cked up Dutch market - sad to see the continuing downward trend.

It's not all bad news:-

A320 Type Rating is the best one to have.

The most sought after Pilots worldwide are experienced A320 Captains - no shortage of options. I've received two contracts this week alone.

Plenty of options for A320 First Officers.

Plenty of A330's on order - Airlines will be hiring A320 rated pilots for the A330 (already happening). Terms and conditions are improving.

IK zou eens een briefje naar Lufthansa de deur uit doen. Zijn naarstig op zoek naar 320 jockeys. Frankfurt stationering is makkelijk te doen vanuit Amsterdam.

Succes

die vliegers kunnen toch gewoon tijdelijk naar cityhopper, effe omscholen en klaar,
de routes kennen ze al want de 320 vliegt/vloog ook voor KLC

k.

Nu jullie het toch over de vliegers hebben, de VNV en haar invloed gaat volgens mij betekenen dat er geen ontslag per divisie gaat plaatsvinden. Er zal op senioriteit worden ontslagen toch? Ergo, het kan best dat een co op de 74 wordt ontslagen en een A320 man kan blijven op basis van senioriteit. Deze zal dan omgeschoold worden. (niet de goedkoopste manier, maar volgens de CAO wel de meest voor de hand liggende) Of vergis ik me daarin?

Ik mag toch hopen dat het geen zak uitmaakt welk type je vliegt als er ontslagen vallen. Het kan toch niet zo zijn dat iemand die al 35 jaar bij de MAC vliegt, en voor zijn oudedag lekker op de A320 is gaan zitten er nu uitgaat, terwijl iemand die 'net' binnen is op de 76/74/11 kan blijven zitten. Daar geloof ik geen zak van.

Het lijkt me niets te maken te hebben met wie op dit moment op welk type zit, slechts senioriteit....

Ik geloof dat een groep andere investeerders deze toko over moeten nemen. Zijn ze gelijk van al die dure arbeidsvoorwaarden af.

Dat is nou het probleem met overname's; dan ben je dus niet van contracten en voorwaarden af. De enige manier om het anders te doen (als je dat wil/als dat nodig is) is om opnieuw te beginnen. Niet overnemen.

EDIT: Ben ik ff wat anders aan het doen, post RTFM gauw hetzelfde ;)

die vliegers kunnen toch gewoon tijdelijk naar cityhopper, effe omscholen en klaar,
de routes kennen ze al want de 320 vliegt/vloog ook voor KLC

k.

Was het maar zo makkelijk...., klm is daar moeilijk in. Maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat de 320 mannen hun koffers kunnen pakken, dat gaat 99% zeker op senioriteit ! En zelfs dan denk ik niet dat er onder het vliegercorps ontslagen zullen vallen. Wellicht een overstap regeling naar transavia of klm. Zit helaas 1 nadeel aan vast, de zo veel besproken senioriteit die je dan kwijt bent. Kan vervelend zijn als je al halverwege je carriere zit....

VNV is er druk mee, hopelijk rolt er wat goeds uit....

JO,

lees vooral TIJDELIJK!!!!
KLC heeft vliegers nodig en MAC heeft ze mischien over. daar valt wel een mouw aan te passen. zeker als het ontslagen voorkomt, zal de vakbond daar zeker naar kijken!!
Ik zeg ook niet dat ze voorgoed naar KLC moeten en de hele overgang daarbij senioriteitsverlies etc.
ze blijven op de lijst bij MAC en is er wat meer duidelijkheid en/of plaats gaan ze terug.

overtollige mensen gaat meestal op volgorde van binnenkomst, laatst erin eerst eruit ongeacht type.

btw, nu zie je weer hoe belangrijk het is om een vakbond te hebben en uiteraard lid te zijn!

zelf heb ik vertrouwen in dat er geen vliegers ontslagen worden, of ze allemaal blij zijn met het resultaat is natuurlijk weer een ander verhaal

k.

As I've said before - don't count on the VNV - they're only good at f*cking things up for everybody.

Example 1:- "757 Protocol" a poorly thought out agreement that nobody was happy with.

Example 2:- Failure to recognise DutchBird pilots in 2004 after Erik de Vlieger bought the company even though most of us were associate members - my understanding is that the former VNV President personally refused to recognise us.

There's a long history of how minority groups within the VNV have been shafted over the years - don't think that it can't happen to you!

Veel 320 mensen zijn vrij senioor in het bedrijf en helemaal gesettled in NL met huisje-boompje-beesje. Nederlanders zijn over het algemeen niet zo mobiel wanneer het om verhuizing naar het buitenland gaat.

You've just described my situation in 2004!:D :D I was number 12 at DutchBird.

Perhaps an idea to share my experiences from 2004 in case others are going through the same thing.

To set the scene - November 2004 - 4 years hard work destroyed in 4 weeks and I'd been to two meetings where various clowns from the EAG were telling me about their "Good Intentions":mad: :mad:

It was quite obvious in November that there was no future for me at the EAG. I had already made the decision not to work for Erik de Vlieger no matter what was offered. After two meetings I was extremely pissed off (and that takes some doing!) - and I fought back with my posts here (The Exel Managers Test :grijns: ). There are limits to what I'm prepared to put up with!

In December I was sitting at home feeling sorry for myself. I was going to turn 40 in a few weeks and once again I was looking for work. Why me? What I had done to deserve this? I remember being very angry at the unfairness of it all. Those were dark days - believe me.

I had three options:-

- Low Cost carrier
- Summer contract
- Expat job in Asia

I had discounted the first two options so I was left with the third. Initially I didn't want to do this at all - leave everything behind and start over at age 40.

I finally came to understand that this was inevitable - it was going to happen no matter what I wanted. Once I understood this I was able to accept it. The best analogy I can give you is that it was like mentally flipping a switch in your head. After that everything became a lot easier. Things fell into place.

Now 2.5 years later things have worked out very well. I'm in a better position financially and have been able to further my career at the same time.

Yes - I'm living a very different life now (you can't look at it in terms of better or worse) - but I have no regrets. Overall it's been a positive experience.

Moral of the story - it can be done :cool:

KLM heeft net 7 737-700's besteld met nog een optie van nog eens 7 737-700's. Lijkt me logisch dat er doorstroming is van onderaf de senioriteitenlijst, zodat er weer een nieuwe aanzuiging komt.

Ik denk dat KLIKO gelijk heeft, overtallig personeel kan zo aan de slag bij KLC. Ik ga er wel vanuit dat wie wil, gewoon zal moeten solliciteren net als ieder ander en kan aansluiten onder aan de lijst.

Vele Martinair-mannen zijn ze al voor gegaan.

Die 737-700's zullen waarschijnlijk de routes overnemen van de Martinair A-320's.

Terug
Bovenaan