Luchtvaart volgens DFT..

In elke opleiding zit volgens mij nog steeds het oefenen van de overtrek inbegrepen. Hoef je geen aerobatics toestel voor te hebben. je gaat je G-envelope toch niet uit :)
Wat betreft het corrigeren van een overtrek heeft hij gelijk dat dit vrij makkelijk is, tenzij.. je voelt hem al, je met je boeing in landingsconfiguratie vlak boven de grond hangt. Dan is ineens je marge weg. Dit nog zonder lokale factoren in beschouwing te nemen. Wat was het weer bijvoorbeeld?
Wat betreft het herkennen van een overtrek of aankomende overtrek ben ik wel van mening dat gas- & neusstand een indicatie hadden kunnen wezen. Verder weet ik ook niet of eventuele warnings zijn gedisabled? (toch nog maar eens de docu kijken van discovery channel van de turkish airlines crash).
Jammer dat een "collega" vlieger de boel zo zwart durft te maken voor publiek nederland en zo iedereen met vliegangst nog meer bang maakt zonder goede aanleiding.
 
Wat betreft het corrigeren van een overtrek heeft hij gelijk dat dit vrij makkelijk is, tenzij.. je voelt hem al, je met je boeing in landingsconfiguratie vlak boven de grond hangt. Dan is ineens je marge weg.

En zelfs dat is niet eens zo. In een 737-800 voldoet het om bij het activeren van de stick shaker je thrust op ongeveer 65-70% N1 te zetten om er weer prima uit te komen, zonder daar heel veel je best voor te hoeven doen en zonder ook maar een centimeter (extra) hoogte te verliezen. Ook dat is door bepaalde airlines niet helemaal strak getrained (full thrust recovery, wat heftige pitchmomenten en eventuele secondary stick shake activations veroorzaakt). Boeing heeft dit in een recente QRH update ook aangepast. Zo zie je maar dat ook daar de kwaliteit van training enorme invloed kan hebben.

Overigens is het bereiken van een *full stall* weer iets anders en die komt echt een stuk later dan de stick shaker activatie (by design natuurlijk) maar zelfs daar zijn de karakteristieken van zo'n Boeing nog zo vriendelijk dat je ook daar nog marge hebt.
 
Terug
Bovenaan