salaam/hallo,
ik ben niet voor niks de topic gestart. dus zal ik ook mijn ervaring hier met jullie delen:
gister mijn LPE-test gedaan via ATC-comm.
het werd gehouden op Vliegschool Hilversum.
luistertest (mc-vragen) en spreektest zijn goed te doen. de "examinator" (hij neemt alleen de test af, maar beoordeeld je niet) loodst je perfect(!!!) door de test heen. als je jip en janneke-engels gebruikt dan haal je het ook!
de test op de site van Relta is een goed voorbeeld!
Luistertest: je krijgt audio maar 1x te horen.
Spreektest bestaat uit 3onderdelen:
- taxi van gate naar baan. hierbij kan van alles gebeuren. Handig om te weten zijn termen als taxi via A-B-C, holdshort at rw, crossing rw 19L, at holdingpoint rw 26, giving way to B777, behind .... behind, closed taxiway due to...., etc.
- een vlucht waar ook alles in kan gebeuren. deur gaat open, brand in de motor, ken termen als mayday mayday mayday. etc.
- intervieuw: er worden wat plaatjes getoond over je voorgaande vlucht (onderdeel 2) vertel er maar iets over. kunst is denk ik zoveel mogelijk informatie te geven gebruik desnoods je fantasie! het gaat om je engels-spreekvaardigheid. enwaar je je ook een klein beetje op kan voorbereiden is voor het interview.
Een beetje verdiepen in algemene luchtvaartzaken als commercieel-vliegen. wat komt er kijken bij het vliegen van passagiers en vracht. General-aviation, veiligheid, milieu, geluidsoverlast, je eigen ervaringen, etc. handig om te weten zijn termen als brand in cockpit/ motor, snelheid neemt af, toeren neemt af. temperatuur te hoog, oliedruk is hoog/laag etc.
het maakt trouwens niet uit als je bijvoorbeeld zegt: rw twenty-six of rw two-six. maar ja, je geeft dan wel aan of je weet waar het over gaat of niet.
nu is het drie weken wachten omdat je gesprek opgenomen wordt op MP3 en naar DOWN-UNDER wordt gestuurd. daar wordt het beoordeeld.
voor wie het nog moet doen: succes!
ik ben er (voorlopig) vanaf.
Grt RAH!