Lobby voor overheids burgerluchtvaartschool.

119.47

New member
Waarom moeten wij onze studie zelf betalen en doktoren, advocaten, antropologen, meubelmakers niet?

Het is historisch zo gegroeid, maar dat wil nog niet zeggen dat dat altijd zo moet blijven!

Waar zijn de dagen van de RLS gebleven? Wanneer komen ze terug!

Steun de lobby voor betaalde overheids burgerluchtvaartopleidingen.
 
keep on dreaming

Balkenellende zal in deze tijd van bezuinigingen echt niet de RLS weer in het leven roepen. Niet dat dat zoveel zou gaan kosten op een miljarden begroting, maar er wordt radicaal bezuinigd op gezondheidszorg etc etc dus lijkt me e.e.a. politiek niet haalbaar.

maar dromen mag altijd
 
Is de overheid er bij gebaat?

Het klinkt goed, maar wat heeft de overheid eraan om te gaan investeren in mensen die piloot willen worden?
De overheid betaald al bepaalde pilotenopleidingen, alleen niet iedereen wil en kan bij de luchtmacht.

Waarom moeten wij onze studie zelf betalen en doktoren, advocaten, antropologen, meubelmakers niet?

Wil je studiefinanciering? Denk dat de overheid best wilt helpen als een collegejaar op een luchtvaartschool rond de €1500 kost ;).
 
Wat heeft de overheid eraan doktoren hun opleiding wel te betalen? Die zijn net zo duur, zo niet duurder dan wij.

Bovendien duurt onze opleiding maar 2 jaar en kunnen we dus eerder belasting betalen dan artsen. 4 jaar tax, das een hoop!

Een land zonder piloten, dat is niet echt goed voor de handel. En levert de staat dus ook niets op.
 
119.47 zei:
Een land zonder piloten, dat is niet echt goed voor de handel. En levert de staat dus ook niets op.


Een land zonder piloten... Hmm, zelfs als we nu alle luchtvaartscholen zouden sluiten zal het nogwel even duren voor het zover is. En dan komen de vliegers toch gewoon vanuit andere landen?

Als de staat voor Nederlandse vliegopleidingen zou betalen en vliegers zouden daarna bij Lufthansa of British Airways gaan vliegen, dat kan dan toch ook niet?

Maar inderdaad, het klinkt leuk, keep on dreaming indeed!

FC
 
keep dreaming....

Als de overheid "onze" opleiding zo gaan betalen dan word de werkloosheid alleen nog maar groter omdat er dan veel meer mensen piloot (kunnen/willen) worden.

Het kost dus alleen maar geld........
 
Ik denk niet dat de overheid ooit over zal gaan tot het betalen van opleidingen tot vlieger, maar ik hoop dat er hier een sponsorstructuur komt, zoals bijv. in Duitsland bij Lufthansa. Dan ben je gelijk zeker van een baan, maar moet je misschien wachten op een opleiding.
 
Ja en laten we dan ook precies genoeg piloten trainen! Dan kan 80% van de mensen die nu falen, naar het buitenland moeten, geen werk hebben etc ook een echt beroep kiezen!

Maw het heeft TOTAAL geen zin zolang als mensen hun droom na blijven jagen... :grijns:
 
Ik ben van mening dat er toch minstens een regeling moet komen zodat je ook studiefinanciering kunt krijgen, net als iedere andere student. Waarom krijg je dit nou wel bij de NLS en niet bij andere scholen? De NLS is niet eens een echte HBO zoals ze zelf altijd zeggen. (http://www.hbo.nl, dan studenten, en dan Lijst hogescholen).

Toegegeven, de stufi die je zou krijgen is bijna niets op zo'n gigantisch bedrag, maar alle kleine beetjes helpen!

Ik hoorde vandaag dat Dhr. Rutten, de nieuwe staatssecretaris van onderwijs de komende maanden het hele stufi systeem gaat doorlichten. Wat hij hier precies onder verstaat weet ik niet, maar misschien is dit het moment om de situatie van aspirant-verkeersvliegers bij hem onder de aandacht te brengen?
 
Het aandeel werkloze vliegers dat ontstaat als de staat de vliegopleiding zou financieren is verwaarloosbaar klein met de rest van de werklozen.

Wat dacht je van die duizenden die de kunstacademie hebben afgerond. Opleiding is betaald afgerond en dan?? Cultuur investeringen zijn zeker nodig. Maar ik geloof dat een staats investeringen in vliegopleidingen een zaak is.

Voordeel:
Sociaal want:
1. Iedereen die de testen met goed gevolg heeft doorlopen krijgt een kans. Dus niet alleen de kapitaalkrachtigen.
2. Hierdoor krijg je de mensen met de hoogste motivatie.
3. Door alleen de beste aan te nemen wordt ook het nivo en de vliegveiligheid verhoogt.

Economisch:
1. Het aanname beleid kan beter worden afgestemd op de vraag vanuit de maatschappijen. Dus minder werklozen. Daar is zowel de persoon als de samenleving bij gebaat.
Nu proberen de scholen zoveel mogelijk mensen op te leiden wat hoge werkloosheid tot gevolg heeft.
2. Door betere afstemming van vraag en aanbod zal er meer belasting betaald worden en minder werkloosheidsuitkeringen.
3. Schrikeffect voor diegene die elders een opleiding willen gaan volgen. Minder werklozen dus.

Wie zegt anders?
 
Een idee van de RLD zal aleen maar werken, als het internationaal zou worden ingevoerd.

Zolang dat niet gebeurd ben ik er niet zo een voorstander van omdat als iemand bij de RLD word afgewezen, hij of zij dan toch een andere vliegschool kiest waar hij zijn doel wel kan bereiken.

Vliegen is en blijft nou eenmaal elitewerk, er worden zulke hoge eisen gesteld aan vliegers dat een selectie nou eenmaal zwaar is en een hoop geld kost, die vliegtuigen kosten ook een hoop geld en een commerciele vliegschool gaat er gewoon slim mee om.

Een vliegschool is er om je op te leiden tot goede verkeersvlieger, niets meer en niets minder.
Dat ze je helpen aan een baan beschouw ik als goede aftersales maar je kan het ze niet verplichten dat ze voor jou naar een baan gaan zoeken, de enige die daar verantwoordelijk voor is ben jijzelf en verder helemaal niemand anders.
 
Ter info, de volledige opleiding voor een arts kost de staat 2,5 miljoen. Waar hebben we het dan over met onze 100.000...

Ik ben het geheel met de visie eens dat het best betaald zou kunnen worden door de overheid.
 
Of het nu eerlijk of oneerlijk is dat we de opleiding zelf moeten betalen laat ik even in het midden, maar de illussie hebben dat de overheid hier binnenkort verandering in aanbrengt acht ik zeer onwaarschijnlijk. Dus "keep on dreaming" dromen mag altijd maar houdt in het achterhoofd "dromen zijn bedrog".

Verder zou ik graag een gespecifeerde opgave zien van de opleidingskosten van een arts.
Dit zal zeker niet goedkoop of goedkoper zijn dan de opleiding van verkeersvlieger, maar zonder een specifieke opgave vind ik €2,5 miljoen (5,5 miljoen guldens) voor opleiding van 1 arts wel erg veel.
Eerst zien dan geloven, tot die tijd verklaar ik €2,5 miljoen tot broodje aap verhaal.
 
Wanneer niemand aktie onderneemt zullen dromen altijd dromen blijven.

Dus.... Op naar Den Haag met een goed uitgewerkt idee. Lobby, lobby, lobby.

Speedair, welk stukje gouden bocht was jouw nest?

Ik vind dat iedereen uit de samenleving die goed genoeg is, de kans moet krijgen om vlieger te worden. (ongeacht bezuinigingen)

Die kans is er nu niet. Vandaar dat de zonen/dochters van de lagere inkomensgezinnen niet vaak in de cockpit zitten.

SCHANDE!!

Het gebeurt te vaak dat de meest gemotiveerden niet kunnen bereiken waar anderen die kans niet eens volledig benutten!

Kan iemand mij een opleiding noemen die alleen in private vorm te volgen is? Waar helemaal geen alternatief door de staat wordt geboden en die belachelijk duur is. (Vooral met het huidige belastingstelsel)

GEEF IEDEREEN DE KANS!!

Schaf de elite af. Gatver.
 
Vliegscholen gaan trouwens niet efficient te werk. De scholen lopen leeg. Niemand naar de KLS. Aanname eisen worden verlaagd, en nog steeds niemand?

JAA... en nog steeds nederlandse schooltjes?

We zijn toe aan een paar grote scholen in Europa.

Tijd voor schaalvergroting, en verlaging van de opleidingskosten.

Europese studiebeurzen, waarom niet!

Kwalititeit omhoog, kosten omlaag.
 
Broodje aap? Haha. (ik moet wel zeggen dat het inderdaad 2,5 miljoen oud hollandse guldens zijn)

- 4 jaar colleges van artsen/professoren a veel per uur
- leermiddelen (naast de gebruikelijke collegezalen ook gebruik van snijzalen, lijken etcetera)
- na 4 jaar colleges loop je twee jaar lang co-schappen waarbij je fulltime wordt begeleid door een horde aan professoren/artsen/verplegend personeel/para-medische diensten. Dit is niet goedkoop!!
- na de co-schappen ben je nog maar basisarts. Nu volgt een traject van 4 tot 6 jaar waarin je, jawel, weer onder begeleiding van een hoop dure lui, als arts-assistent, opgeleid wordt tot specialist.

Het prijskaartje van dit meer dan 10 jaar durende traject (en dan heb ik het nog niet over een eventuele promotie tussendoor) is de al eerder genoemde 2,5 miljoen gulden.

Deze gelden komen weliswaar niet allemaal direct uit de staatskas, maar de kosten van de opleiding van een verkeersvlieger zijn, hiermee vergeleken, een lachertje.
 
Of wat dacht je anders van een Rentevrije lening bij IBG... Dat zou al een heleboel problemen oplossen. Helemaal in het huidige belasting stelsel.

Maar dan idd wel met zoiets als wat 119.47 voorsteld:

Sociaal want:
1. Iedereen die de testen met goed gevolg heeft doorlopen krijgt een kans. Dus niet alleen de kapitaalkrachtigen.
2. Hierdoor krijg je de mensen met de hoogste motivatie.
3. Door alleen de beste aan te nemen wordt ook het nivo en de vliegveiligheid verhoogt.

Economisch:
1. Het aanname beleid kan beter worden afgestemd op de vraag vanuit de maatschappijen. Dus minder werklozen. Daar is zowel de persoon als de samenleving bij gebaat.
Nu proberen de scholen zoveel mogelijk mensen op te leiden wat hoge werkloosheid tot gevolg heeft.
2. Door betere afstemming van vraag en aanbod zal er meer belasting betaald worden en minder werkloosheidsuitkeringen.
3. Schrikeffect voor diegene die elders een opleiding willen gaan volgen. Minder werklozen dus.

F&S
 
- 4 jaar colleges van artsen/professoren a veel per uur
Prof is in dienst van de universiteit en geeft college aan paar honderd studenten, maw als je dat terug gaat rekenen per student, is die prof dus niet zo duur. Tenzij de man inderdaad 20 miljoen per jaar krijgt

- na 4 jaar colleges loop je twee jaar lang co-schappen waarbij je fulltime wordt begeleid door een horde aan professoren/artsen/verplegend personeel/para-medische diensten. Dit is niet goedkoop!!
Prof /artsen /paramedisch personeel zijn in dienst van ziekenhuis kost dus nauwelijks extra.

- na de co-schappen ben je nog maar basisarts. Nu volgt een traject van 4 tot 6 jaar waarin je, jawel, weer onder begeleiding van een hoop dure lui, als arts-assistent, opgeleid wordt tot specialist.
Door wie worden deze dure lui betaald? Voor het overgrote deel door het ziekehuis waarvoor ze werken.

M.a.w. hartstikke leuk om te horen dat artsen zo lang met aankomende collega's bezig zijn, echter overtuigd dat e.e.a. duurder is dan opleiding tot verkeersvlieger heb je nog niet!
Kom indien je dit kunt nu eens met concrete getallen. of maak het op een andere manier aannemelijk.

succes
 
Ik heb ooit van iemand gehoord dat de regering het na het afstoten van de rls als volgt beargumenteerde; "Alle afgestudeerde vliegers vertrekken naar het buitenland."

Bij de zeevaartschool gebeurt nu eigelijk hetzelfde als bij de rls in die tijd, en die wordt niet afgestoten:confused:
 
Terug
Bovenaan