Licence vraag (SEP rating)

Beetje krom, maar ook niet helemaal. FAA brevet is over het algemeen belachelijk makkelijk te halen, dus kan me als autoriteit wel voorstellen dat je dat niet default wil toestaan omdat je geen controle hebt over de eisen in dat land. Daarbij moet je daadwerkelijk andere dingen laten zien bij een FAA examen in vergelijking met een JAA. Het is al heel wat dat je op dit moment in ieder geval een algemeen JAA brevet hebt, maar een wereldbrevet zal nog wel even duren.

Op sommige punten denk ik dat je gelijk heb, op sommige punten niet. Wat ik nu merk tijdens mijn opleiding is dat er best wat 'flying skills' zijn die ik op me FAAPPL training wel gehad heb, en die hier tijdens mijn JAACPL training helemaal niet aan de orde komen. En in mijn ogen is de hele JAA CPL syllabus gewoon helemaal uitgekleed zodat we zo min mogelijk hoeven te doen (kijkend naar het kosten plaatje). Wellicht heeft het ook wel te maken met het feit dat er bij dit soort opleidingen vanuit wordt gegaan dat je meteen op een airliner begint en het turboprop (ie Kingair) vliegen overslaat. Ik zie een 737 niet gauw een forward slip into landing maken (om maar een manoeuvre te noemen die we voor de CPL niet doen). Misschien dat de JAA iets theoretischer wilt zijn, maarja dat is tegenwoordig ook een grap met de welbekende online database.....
 
Terug
Bovenaan