Licence vraag (SEP rating)

VarioTMS

New member
Beste airworkers,

Momenteel ben ik bezig met een van de welbekende (f)ATPL opleidingen. Waaronder ruim 100 uur vliegen op een SEP vliegtuig maar tot mijn verbazing behaald je hier uiteindelijk geen aantekening voor op het CPL brevet. Nu geeft de school de optie om je SEP te halen, tegen betaling uiteraard, alleen vind ik het zo krom als wat om dit nou als nog te moeten behalen. Ik ben immers ook al in het bezit van een FAAPPL.

Ik heb al een keer gevraagd op dit forum naar wat de mogelijkheden zijn wat betreft het vliegen in Nederland met een FAAPPL maar die waren er alleen op een N geregistreerd vliegtuig. Nou wil ik graag af van deze beperking alleen vraag ik me af of er geen andere mogelijkheden zijn. Er staat me bij dat wanneer je in het bezig bent van meer als 100 uur TT er de mogelijk bestaat om ''relatief' eenvoudig een FAAPPL om te zetten naar een JAAPPL met alleen het behalen van Airlaw en HP. (Nou heb ik deze 2 vakken al in de pocket alleen dan op ATPL niveau).

Hier op school waren ze er trouwens redelijk van overtuigd dat je met een FAAPPL gewoon zonder restricties rond mag vliegen in Europa (ongeacht registratie). Ook het IVW/KIWA heb ik geprobeerd maar die blijken vooral goed te zijn in het letterlijk kopiëren van het wetboek, wat ik zelf natuurlijk ook kan lezen!

Ik ben benieuwd wat voor advies jullie mij kunnen geven. En wellicht moet ik toch nog maar een keer in me portemonnee tasten om gewoon me SEP te halen...

Bedankt!

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn onwetendheid, maar is een profcheck niet voldoende? Gewoon examentje en klaar? Of bedoel je dat ook met in de portemonnee tasten?
Examen kosten rond de 200 euro en brevet afgifte is rond de 550. Dus dan kost het je 750 euro. Brevetafgifte kosten hou je sowieso, ook als je hem laat omzetten van FAA naar JAA (of is het tegenwoordig al EASA).
 
Ter info ;)

Voor zover ik weet, mag je alleen VFR day 'domestic' G-reg vliegen met je FAA PPL.

Buiten de U.K. (G-reg) is het een grijs gebied en hou er rekening mee dat de strengste (most limiting) regels gelden.

Vliegen met je FAA PPL op 'n PH-€€€ kist is niet toegestaan.
Daarentegen, in NL staan genoeg N-reg kisten te huur.

Bedenk wel dat de €ASA bonobo's 'momenteel' hard aan het lobbyen zijn om non €ASA reg. operaties i.c.m. non €ASA gelicenseerde piloten (EU inwoners), aan banden te leggen.
 
Beste airworkers,

Momenteel ben ik bezig met een van de welbekende (f)ATPL opleidingen. Waaronder ruim 100 uur vliegen op een SEP vliegtuig maar tot mijn verbazing behaald je hier uiteindelijk geen aantekening voor op het CPL brevet. Nu geeft de school de optie om je SEP te halen, tegen betaling uiteraard, alleen vind ik het zo krom als wat om dit nou als nog te moeten behalen.

Groeten

Wat voor class-rating heb je dan überhaupt op je CPL gekregen? Heb je die alleen MEP gedaan?

Als je een geldig brevet hebt, moet je in dat geval nog een examen doen en die papieren opsturen naar het IVW. Zo ver ik weet hoef je (als je CPL hier in NL is uitgegeven) geen theorie-examens meer te doen.
SEP is alleen een class-rating en geen 'brevet' op zichzelf.

Of een externe examinator + kosten IVW duurder zijn dan de kosten die jouw school berekent moet je zelf even bekijken.

Als je geluk hebt, en persoonlijk een examinator kent, zou dat vrij goedkoop kunnen worden.
 
Ik krijg de MEP class rating op me CAACPL. Maar ik vrees dat het gewoon maar de SEP class rating halen wordt.

Bedankt, Gr
 
Maar als je die uren hebt, is het toch gewoon een kwestie van examen doen? of zie ik dat verkeerd?

Ja, maar daar wil hij, blijkbaar, onderuit komen! :) Wat ik, aangezien het hem meer geld, en weer een uurtje met een examinator, gaat kosten, ook wel kan begrijpen.

@ VarioTMS:
- Dat je, ondanks >100TT SEP, geen class-rating krijgt, ligt aan het niet hebben van je examen (maar daar was je zelf al achter gekomen)
- Je 2e optie, FAAPPL omzetten naar een JAAPPL gaat niet lukken, want: Je hebt immers al een JAA-brevet. En daarmee is dat niet toegestaan, je mag onder JAR maar 1 brevet bij 1 Authoriteit hebben.
Hierop bestaat, zover ik weet, een uitzondering: De RPL. Deze geldt niet als (officieel) JAR-brevet, en mag je naast je CPL hebben. Maar hiermee mag je meestal niet over 's lands grenzen vliegen, dus of je er veel mee opschiet, weet ik niet.
Hiervoor zou je in ieder geval de benodigde uren inderdaad hebben, en in principe moet je theorie ook daarvoor worden erkend. Of en hoe dit mogelijk is in de UK (daar schijn je te vliegen?) weet ik niet.
eea Kun je nalezen in LASORS.

Succes in ieder geval (Ben bang dat het toch het examen gaat worden, kan goed zijn dat dat via je school zelfs nog het goedkoopst blijft.)
 
Aanstichten tot valsheid in geschrifte?? Hhhmmmm....

Je kunt het héél voorzichtig als 'grapje' brengen, maar als de examinator een snor heeft, zou ik het niet eens proberen. Voor je het weet is je examen afgelopen voordat het goed en wel begonnen is! :biertje:
 
Hoezo? Je doet toch een SE missed approach op je ME examen? Wat is daar nu niet Single Engine aan? ;)



Maar wat betreft die snor, ja dat kan vervelende consequenties hebben...
 
Goedemiddag,

Ik zat in dezelfde situatie als jij (CAA fATPL zonder SEP) en heb op lelystad mijn 'SEP-examen' gedaan. Volgens mij was het iets van 90 Euro voor de examinator en dan komt de vliegtuighuur daar nog bij.

Omdat het voor mij al een tijd geleden was dat ik SEP had gevlogen ben ik van te voren even een uurtje met een instructeur de lucht in gegaan en het examen verliep zonder problemen.

Om de papieren in orde te krijgen moet je een formulier downloaden van de CAA-website en de examinator kan deze dan invullen. Ik geloof dat de CAA wel weer geld wil zien voor het uitprinten van een papiertje..
 
Leading force, ik denk inderdaad dat wanneer ik het op die manier ga doen het me uiteindelijk nog meer geld kost.

Variatie, het is waarschijnlijk toch de beste optie om het gewoon via school te doen. Het is alleen weer een beetje jammer dat het toch weer betalen wordt. Jammer dat ze niet erkennen dat je al een FAAPPL hebt en dus eigenlijk al SEP bevoegd ben in de FAA wereld. Om je SEP te behalen komt het alleen maar aan op een rondje vliegen en aantonen dat je het vliegtuig beheerst, niet heel spannend dus, praktisch geen theorie of wat. Dus je moet iets laten zien, wat je al een keer hebt laten zien.... Krom in mijn ogen, maar dat is (en daar ben ik goed bewust van) nou eenmaal hoe het werkt in de luchtvaart wereld.

Bedankt voor de moeite heren!
 
Beetje krom, maar ook niet helemaal. FAA brevet is over het algemeen belachelijk makkelijk te halen, dus kan me als autoriteit wel voorstellen dat je dat niet default wil toestaan omdat je geen controle hebt over de eisen in dat land. Daarbij moet je daadwerkelijk andere dingen laten zien bij een FAA examen in vergelijking met een JAA. Het is al heel wat dat je op dit moment in ieder geval een algemeen JAA brevet hebt, maar een wereldbrevet zal nog wel even duren.
 
FAA brevet is over het algemeen belachelijk makkelijk te halen..

Heb je ooit FAA examen gedaan ?
Vind het nogal een krasse bewering.
Vergelijk voor de grap eens een FAA en JAA CPL examen (SEP). JAA CPL is een soort PPL examen, met wat strengere eisen en dus nauwkeuriger vlieger. FAA CPL examen vliegen is echt iets heel anders, dat vraagt toch echt wat meer skills van je.
 
Laatst bewerkt:
@LHU,

Denk het van niet ;)

Ik dacht met 1.200 uur, de basis beginselen van het vliegen 'wel' onder de knie te hebben. Niet dus :eek:

De FAA praktijk examens waren de meest heavy I've ever done.
 
Heb je ooit FAA examen gedaan ?
Vind het nogal een krasse bewering.
Vergelijk voor de grap eens een FAA en JAA CPL examen (SEP). JAA CPL is een soort PPL examen, met wat strengere eisen en dus nauwkeuriger vlieger. FAA CPL examen vliegen is echt iets heel anders, dat vraagt toch echt wat meer skills van je.

Ja, ik heb FAA PPL en IR gehaald (en half jaar daarna NL A1 en B3 IR om aan te geven hoe achterhaald mijn ervaring wellicht is). JAA CPL kan ik inderdaad niet over meepraten, wellicht dat er een zeer groot verschil met PPL is. De eisen zijn (of waren, want was al tijdje terug) voor het handvlieg gedeelte (PPL) duidelijk hoger met alle stall en lazy eight oefeningen. Maar als je zag hoe makkelijk de grootste idioten een brevet kregen en wat voor ongelukken er constant gebeurden, daar begreep ik echt niets van. Je moest echt van zeer slechte huize komen wilde je geen PPL kunnen halen. Maar ik ben blij dat er wat dat betreft een extra filter op het luchtruim hier zit. Ik heb het idee dat de eisen voor instructeur en examinator hier wellicht hoger liggen, of lagen althans.

Dus wellicht is mijn ervaring (hopelijk) achterhaald, maar een jaar of 15 geleden was er echt een groot verschil met hoe makkelijk het was hier of daar een brevet (PPL) te halen.
 
Terug
Bovenaan