Beetje te late update, maar inmiddels weer 2 lessen gehad.
1 december, 9 circuitjes gedaan (dure rekening
). Ideale weersomstandigheden, geen zijwind dus mooi kunnen focussen op de landing aanvliegen enafronden. Afgewisseld met enkele stop-and-go's en een go-around omdat ik alle kanten op ging. Laatste landing was wel errrrrg nice al zeg ik het zelf, sleutelwoord was niét focussen op begin van de landingsbaan (nummers) maar de verticale strepen verderop (touchdown zone) - blijkbaar geef ik mezelf hierdoor wat meer tijd om te beginnen met flaren. Met een erg voldaan gevoel naar huis gegaan.
Afgelopen zondag de laatste les gehad, maarrrrr.. de avond ervóór gevierd dat mijn vrouw het al 12,5 jaar met me uithoudt. An sich niet heel erg laat geworden maar toch wel met flinke koppijn wakker geworden. Even getwijfeld of ik wel moest gaan, maar ik voelde me wel OK dus gewoon gegaan.
Het begon allemaal meteen niet ideaal. Er was twijfel over welk vliegtuig we gingen nemen (de gebruikelijke was in gebruik), we konden een vliegtuig nemen waar ik nog nooit in had gevlogen, maar we hadden de andere gereserveerd (maar is duurder voor de vliegschool), nouja uiteindelijk toch gewoon degene die we gereserveerd hadden.
Pre-flight: stoot mn kop aan de deur (voel het nog). Linker fuel-gage wijst 0 aan (was al genoteerd in 't boek) dus brandstof even gepijlt, alles OK. Brandstof pijlen onder 't motorblok, ik dacht 't opvangcilindertje zit er goed onder, maar niet dus. Hand onder de AVGAS.
Verder met taxiën, ik zit met de throttle (friction lock) te vechten, hij wil maar niet soepel gaan. Uiteindelijk wel een stand gevonden die werkt maar toch voelt het "anders". Het roer/sturen met 't neuswiel lijkt ook veel zwaarder dan normaal.
Take-off; er staat behoorlijk harde wind en blijkbaar had ik wat eerder aan het stuur moeten trekken want er trekt een trilling door 't vliegtuig (bij debrief over gehad, de shimmy van 't neuswiel is bij dit toestel wat heftiger aanwezig). Als ik eerder was opgestegen was het waarschijnlijk niet voorgekomen, dus ik moet wat beter letten op de rotatie-snelheid.
Van de grond af, 't ding gaat als een raket de lucht in (geholpen door de wind, koude lucht, niet-zo-volle tanks). Voor ik het weet zit ik al op ~600ft maar de snelheid is nog veels te hoog. Afronden en ik moet m'n best doen om de snelheid richting cruise te krijgen. Ook zitten overal alle instrumenten anders dan ik gewend ben, dit vliegtuig is uitgerust met Garmin displays (helaas geen G1000s) maar ik blijf zoeken naar mn ouderwetse metertjes.
Ondertussen merk ik dat ik veel te hoog op de stoel zit voor mn gevoel, instructeur neemt de controls over terwijl ik de stoel goed probeer te krijgen.
Op downwind merk ik al dat ik het veel te warm heb in m'n dikke winterjas. We gaan naar base en final (flaps en snelheid en hoogte houden gaat an sich prima) en vlak nadat we over de threshold komen steekt er ineens een zijwind op die ons van de centerline af duwt, ik krijg hem ook niet goed dus we maken er een go-around van.
Wederom heel snel op de 700ft afgeleveld maar met een veel te hoge snelheid. Ik verminder 't gas zodat de snelheid eruit gaat maar vergeet compleet de neus omhoog te houden en voor we op downwind komen ben ik alweer 200ft kwijt. Gas d'r op, klimmen, aflevelen en eenmaal goed geconfigureerd laat ik de instructeur weten me toch niet lekker te voelen, dus maak er liever maar een full-stop van.
Final aanvliegen ging wel goed, aardig op centerline gehouden maar toch behoorlijk last van de rukwinden. Erg moeilijk om aan te voelen hoeveel ik aan de yoke moet trekken om niet te hard te zakken, maar ook niet weer op te stijgen. Uiteindelijk behoorlijk hard neergekomen en teruggetaxied.
Dus tsja. Wel veel dingen geleerd, weer wat ervaring opgedaan, het was allemaal niet zinloos maar wel met een redelijk kutgevoel naar huis. Vooral geleerd om nooit meer te drinken als ik de dag er na vliegles heb