Als je geen subsidie krijgt ...
[knip heel verhaal]
Nu omvat het runnen van een veld wat meer dan alleen de bemensing van de toren ...
Het is ook een kwestie van hoe je kosten verdeeld natuurlijk. Je kunt alle kosten van de persoon op de toren uit de landingsgelden halen, maar wellicht kan je een deel ook betalen uit andere bronnen van inkomsten.
In Duitsland zie je nog wel eens dat de terrassen bij luchthavenrestaurants op een mooie dag (denk aan afgelopen zaterdag/zondag) helemaal afgeladen vol zitten. Daarnaast heeft men vaak nog een paar hangaars staan.
Wat het natuurlijk een stuk goedkoper maakt om een veld in Duitsland te exploiteren is het feit dat de grond daar vaak een stuk goedkoper is dan in Nederland. Daarnaast wordt er in Duitsland vaak anders naar vliegen gekeken dat in Nederland. Dat zorgt er natuurlijk voor dat er in de politiek (wellicht) andere keuzes worden gemaakt. Zo geeft men in Nederland vrij gemakkelijk geld aan een professionele voetbal organisatie. Geen idee hoe dat in Duitsland gaat.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan zie ik ook het volgende: Ik heb min of meer een budget gesteld voor wat ik aan vliegen uit wil geven. Dat betekent dus dat als ik 100 euro per uur betaal (inclusief landingen etc.), ik X uur kan vliegen. Echter betaal ik 200 euro per uur, tja dan kan ik dus nog maar X/2 uur vliegen.
Minder vliegen zal ook betekenen dat ik wat meer T&G's zal maken, maar effectief neemt het aantal landingen dan natuurlijk ook drastisch af.
Oh, ja, omdat je minder vliegt, nemen de kosten toe, want die kisten moeten toch betaald worden en ook de hangaar kosten en zo verder...
Zie ik licht aan het einde van de tunnel? Nee, niet onmiddellijk, want mijn eigen neiging is ook om de prijzen omhoog te gooien als ik verlies maak. Maar het gevolg van hogere prijzen is natuurlijk dat er minder gevlogen wordt, waardoor ik de prijzen weer moet verhogen....