Landingen in NL steeds duurder

Met MLA gevlogen op drachten? Voor non-mla is het +-15 euro per landing op drachten (voorheen 18 euro).

Oostwold ben ik geweest, aardig baantje, een echte taxiway en goede faciliteiten verder. AVgas wel vrij aan de prijs meende ik gezien te hebben...!

Ik zal nog eens de rekening erbij zoeken (het was met een C172). Wel beschamend dat dit de tweede keer is dat ik onjuiste info schrijf :1855: ;)

Heb het even nagezocht: heb 39 euro betaald voor 4 landingen. Het zal wel 1x15 + 3x8 zijn dan...
 
Als je geen subsidie krijgt ...
[knip heel verhaal]
Nu omvat het runnen van een veld wat meer dan alleen de bemensing van de toren ...

Het is ook een kwestie van hoe je kosten verdeeld natuurlijk. Je kunt alle kosten van de persoon op de toren uit de landingsgelden halen, maar wellicht kan je een deel ook betalen uit andere bronnen van inkomsten.

In Duitsland zie je nog wel eens dat de terrassen bij luchthavenrestaurants op een mooie dag (denk aan afgelopen zaterdag/zondag) helemaal afgeladen vol zitten. Daarnaast heeft men vaak nog een paar hangaars staan.

Wat het natuurlijk een stuk goedkoper maakt om een veld in Duitsland te exploiteren is het feit dat de grond daar vaak een stuk goedkoper is dan in Nederland. Daarnaast wordt er in Duitsland vaak anders naar vliegen gekeken dat in Nederland. Dat zorgt er natuurlijk voor dat er in de politiek (wellicht) andere keuzes worden gemaakt. Zo geeft men in Nederland vrij gemakkelijk geld aan een professionele voetbal organisatie. Geen idee hoe dat in Duitsland gaat.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan zie ik ook het volgende: Ik heb min of meer een budget gesteld voor wat ik aan vliegen uit wil geven. Dat betekent dus dat als ik 100 euro per uur betaal (inclusief landingen etc.), ik X uur kan vliegen. Echter betaal ik 200 euro per uur, tja dan kan ik dus nog maar X/2 uur vliegen.
Minder vliegen zal ook betekenen dat ik wat meer T&G's zal maken, maar effectief neemt het aantal landingen dan natuurlijk ook drastisch af.

Oh, ja, omdat je minder vliegt, nemen de kosten toe, want die kisten moeten toch betaald worden en ook de hangaar kosten en zo verder...

Zie ik licht aan het einde van de tunnel? Nee, niet onmiddellijk, want mijn eigen neiging is ook om de prijzen omhoog te gooien als ik verlies maak. Maar het gevolg van hogere prijzen is natuurlijk dat er minder gevlogen wordt, waardoor ik de prijzen weer moet verhogen....
 
De kosten voor vliegen in Nederland in het algemeen zijn gigantisch toegenomen. Voor wat betreft landingen, neem als voorbeeld Teuge. In 1996 betaalde je ca. 13 gulden (5,90 euro)voor een terrein landing met een Cessna 152. In 2010 betaalde je voor een terreinlanding voor een Piper Archer III, in geluidscategorie 4, 10,59 euro incl. BTW (7,40+1,50 toeslag geluid+BTW). Bijna een verdubbeling dus.

Ik had niets te doen.. Gevolg dit jip en janneke sommetje:

€5,90 * (1,01990667^15) = €7,93

Bron gemiddelde inflatiecijfers

Als je dus de gemiddelde inflatie van 1996 t/m 2010 over dat bedrag laat gaan, valt de toename wel mee. Zeker als je na gaat dat de 'schone' kosten €7,40 zijn, excl. geluidstoeslag en BTW.

Wellicht dat er andere vaste en/of variabele kosten van de kleine velden zijn toegenomen om deze prijsstijging te verklaren..
 
Inderdaad de stijging valt mee als je de inflatie van de laatste 15 jaar meerekent. We moeten dus ook niet te dramatisch doen over de prijzen van landingsgelden. Opvallend blijft het grote verschil met de ons omringende landen. Zoals hierboven al gemeld is het de subsidie van staatswege, in Duitsland bijvoorbeeld de deelstaat (Land) regeringen, die de velden goedkoop houdt. Dat kan soms ook wel eens mis gaan. Zo heeft Stadtlohn sinds de baanverlenging de landingsgelden verhoogt. 10 jaar lang hadden ze hetzelfde bedrag en na de verlenging ineens een verdubbeling. Reden: red tape om alle vergunningen voor elkaar te krijgen. Dan maar een flinke verhoging zodat je niet elk jaar die hele rompslomp als veld over je heen krijgt.
 
Terug
Bovenaan