Landingen in NL steeds duurder

privatecaptain

New member
Ik neem aan dat ik niet de enige ben die het is opgevallen dat de laatste 3 jaren de landingsgelden van diverse Nederlandse groene velden in rap tempo zijn gestegen. Seppe mijd ik daarom al een tijdje (in het weekeinde boven de EUR 30,-). Paar weken geleden me rot geschrokken toen ik na een landing op een doordeweekse dag met een hele stille kist (C172 met Centurion 2.0 dieselmotor) EUR 30,- moest aftikken.
Vanuit Rotterdam wordt al minder ge-T&G't op Seppe maar gaat men steeds vaker naar Midden-Zeeland die nog een speciaal laag T&G tarief hebben. 5 minuten verder vliegen, maar het scheelt toch een slok op een borrel.

Vlieg je vervolgens Duitsland of Frankrijk in, dan ga je met steeds meer plezier de landingspenningen voldoen.

Ik kan het bijna niet geloven, maar ik vlieg homebased vanaf Rotterdam, en zelfs inclusief de ATC kosten (EUR 9,98 voor het vertrek) ben ik met een landing op dit gecontroleerde veld goedkoper uit. (EUR 21,48)

Vandaar langs deze weg een oproep aan de groene velden om de landingskosten in de hand te houden, want waar gaat dit ophouden?
 
Ja, ik schrok me ook een hoedje zo'n maand geleden: 34 euro voor een landing op een zondag met een C172 in Seppe :eek: ......... en daar hoeven ze niet eens het gras voor bij te houden .........
Voor mij is Seppe dan ook 'exit' als groen veld.
Vandaag (ook een zondag) op Hilversum geweest met de C172: 16,45 Euro.
Belgie heeft nog steeds een paar velden waar je helemaal geen landinsgeld hoeft te betalen of tussen de 5 en 10 Euro. Wellicht leuk om al deze informatie te bundelen op Airwork.
 
Laatst bewerkt:
EBBT, praktisch naast Seppe, 5 euro in de brievenbus doen...

Hoe is het op EHRD, ik ben daar nog nooit geweest. Is dat tarief wat je noemt alleen voor lokale vluchten of is het voor bezoekers hetzelfde?
 
In NL trekken overheden zich steeds meer terug. En met name heeft de (kleine) luchtvaart daar last van. EHSE bivoorbeeld is nu een privaat veld dat het moet doen zonder gemeenschapsgeld.
Ik vermoed dat er in de ons omringende landen verhoudingsgewijs meer (lokaal en regionaal) belastinggeld wordt toegestopt.
 
EBBT, praktisch naast Seppe, 5 euro in de brievenbus doen...

Hoe is het op EHRD, ik ben daar nog nooit geweest. Is dat tarief wat je noemt alleen voor lokale vluchten of is het voor bezoekers hetzelfde?
EHRD bezoekers zijn welkom, maar...

Bezoekers die niet vooraf met een van de vliegclubs een uitnodiging hebben geregeld (en door de club bij de havendienst zijn aangemeld) betalen de hoofdprijs, want voor hen is handling verplicht. Er zijn twee handling agents, en beide zijn duur... zo'n honderdje of twee...

Bellen dus, naar de VCR of de RAC, ruim voordat je vertrekt zodat alles officieel is. Een opmerking op een vliegplan is NIET genoeg.

Als je via een club komt dan betaal je alleen voor landing + ATC. Bij vertrek naar een niet-Schengen land betaal je ook instapkaarten voor de 3e en 4e persoon aan boord.
 
Laatst bewerkt:
De prijs-kwaliteit-verhouding op de Nederlandse ongecontroleerde velden is inderdaad bijna helemaal verdwenen. Uitzondering vind ik Texel waar de baan er prachtig bij ligt en je altijd hartelijk wordt ontvangen.
Mijn keuze is dan ook om meer naar Duitse velden te gaan... Vorige week op Koblenz 5,80 betaald voor de landing en de faciliteiten zijn geweldig :)
 
De prijs-kwaliteit-verhouding op de Nederlandse ongecontroleerde velden is inderdaad bijna helemaal verdwenen. Uitzondering vind ik Texel waar de baan er prachtig bij ligt en je altijd hartelijk wordt ontvangen.
Mijn keuze is dan ook om meer naar Duitse velden te gaan... Vorige week op Koblenz 5,80 betaald voor de landing en de faciliteiten zijn geweldig :)

Als je geen subsidie krijgt ...

Stel de man/vrouw op de toren heeft een modaal inkomen (+/- 30.000) per jaar. Voor de werkgever komen de loonkosten voor zo iemand op +/- 39.000 per jaar.
Nu is het veld 7 dagen per week open ... dus dat is niet 1 maar zijn er tenminste 2 die elkaar aflossen.

Dus enkel om het bemensen van de toren te betalen, moeten er met de huidige tarieven van EHSE minimaal 2.500 landingen per jaar worden uitgevoerd; is gemiddeld 48 landingen in de week).

Laten we zeggen dat de man/vrouw in Duitsland 30.000 per jaar kost. Dan moeten er met de 5,80 dus meer dan 5000 landingen per jaar worden gedaan om enkel die ene man/vrouw te betalen. Als het mensen zijn, dan betekent het meer dan 10.000; 200 landingen per week, +/-30 landingen per dag.

Nu omvat het runnen van een veld wat meer dan alleen de bemensing van de toren ...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het Tarief op Texel ook nog ok. Het is een leuk veld en de de Bruintjes zijn helden. Voor de rest kunnen ze hier in NL de boom in. Oplichters!
 
@putty: het is nergens voor nodig dat er een mannetje/vrouwtje aan de radio zit op een ongecontroleerd veld. Kom maar eens in Frankrijk, op de meeste veldjes is er de meeste dagen enkel air-to-air radio. En dat lijkt toch niet zo slecht te werken.

En zelfs als er iemand moet zitten, dan hoeft dat niet (professioneel) betaald te worden: nmbm is de sportvliegerij niet leefbaar zonder een pak vrijwilligersinzet.

En v.w.b. de aanvankelijke vraag "waar gaat dit ophouden?" : het gaat ermee ophouden dat PPL'en enkel nog weggelegd is voor een handvol rijkelui en dat Jan Modaal de lucht ingaat met een ultralight of zelfs een paramotor.
 
Ik was vandaag op Seppe. 24 euro betaald. Daarentegen was de koffie niet zo duur ;-)

Natuurlijk is Duitsland en niet te vergeten België, veel goedkoper (2,50 per landing op Balen Keiheuvel), maar scheer niet alle vliegvelden onder een kam.

Vorige maand heb ik een paar vluchten gemaakt vanaf Drachten (omdat mijn familie daar in de buurt woont) en moest 10 euro voor de eerste landing betalen en 8 euro voor elke volgende.

Oostwold geeft aan dat ze 10 euro vragen voor een landing (ik ben er zelf nog niet geweest).

Daarnaast kun je nu ook terecht op Traffic Port (in de buurt van Venlo: EHTP) voor 10 euro (een paar clubleden uit Eindhoven waren daar onlangs geweest).

Wellicht biedt dit toch nog perspectieven.
 
2,5 op EBKH? Hollands commercieel talent aan het werk, blijkbaar, ik heb daar altijd het dubbel betaald. Wat nog altijd zeer draaglijk is, natuurlijk.
 
De kosten voor vliegen in Nederland in het algemeen zijn gigantisch toegenomen. Voor wat betreft landingen, neem als voorbeeld Teuge. In 1996 betaalde je ca. 13 gulden (5,90 euro)voor een terrein landing met een Cessna 152. In 2010 betaalde je voor een terreinlanding voor een Piper Archer III, in geluidscategorie 4, 10,59 euro incl. BTW (7,40+1,50 toeslag geluid+BTW). Bijna een verdubbeling dus. Resultaat is dat vliegers op Teuge minder touch en go's maken en er dus ook minder inkomsten zijn voor de luchthaven. Een overlandlanding in het weekend in de periode april-september kostte in 2010 26,54 euro incl. BTW voor dezelfde geluidscategorie 4. En de prijzen zullen alleen maar blijven stijgen zeker gezien de financiële situatie van Teuge. Uiteindelijk zullen groene velden steeds meer met unicom en vrijwillers moeten gaan werken om nog rendabel te kunnen zijn. Daar is niets mis mee, maar zolang er nog genoeg bestuurders zijn die denken veel geld te kunnen binnenhalen door groene velden om te toveren in aantrekkelijke velden voor klein zakenverkeer zal er alleen maar meer gemeenschapsgeld naar de groene velden moeten om ze te laten functioneren en de vraag is of de politiek dat zal blijven steunen. Naar mijn idee hebben de de Bruin's op Texel de juiste verhouding gevonden. Zij zijn dan ook de ware kampioenen en iedereen gaat daar met veel plezier naar toe. Denk ook nog even aan Hoogeveen en Ameland. Zij doen het ook lang niet slecht. Het is leuk dat je in Duitsland en Belgie soms voor niets of heel weinig kan landen. Daarom vliegen we daar ook vaak naartoe. Maar lagere landingsgelden of een bevriezing van landingsgelden in Nederland is onhaalbaar en onrealistisch.
 
Ik was vandaag op Seppe. 24 euro betaald. Daarentegen was de koffie niet zo duur ;-)

Natuurlijk is Duitsland en niet te vergeten België, veel goedkoper (2,50 per landing op Balen Keiheuvel), maar scheer niet alle vliegvelden onder een kam.

Vorige maand heb ik een paar vluchten gemaakt vanaf Drachten (omdat mijn familie daar in de buurt woont) en moest 10 euro voor de eerste landing betalen en 8 euro voor elke volgende.

Oostwold geeft aan dat ze 10 euro vragen voor een landing (ik ben er zelf nog niet geweest).

Daarnaast kun je nu ook terecht op Traffic Port (in de buurt van Venlo: EHTP) voor 10 euro (een paar clubleden uit Eindhoven waren daar onlangs geweest).

Wellicht biedt dit toch nog perspectieven.

Met MLA gevlogen op drachten? Voor non-mla is het +-15 euro per landing op drachten (voorheen 18 euro).

Oostwold ben ik geweest, aardig baantje, een echte taxiway en goede faciliteiten verder. AVgas wel vrij aan de prijs meende ik gezien te hebben...!
 
Ik vraag me ook altijd af waarom een liter AVGAS €2,90 moet kosten in Nederland. Dat is €1,30 meer dan de normale benzineprijs :1855:, weet iemand hoe dit enorme verschil valt te verklaren?
 
@JulietWhiskey:

Ik maak gebruik van een kist die gestationeerd is in één van de hangars op Rotterdam en betaal daar het normaal gepubliceerde landingstarief van EUR 21,48 incl. BTW. Helaas komt daar bij een start van Rotterdam nog een ATC departure fee bovenop die EUR 9,98 incl. BTW is.

De vliegclubs krijgen een korting op het landingstarief voor de eigen vloot, als veelgebruikers, maar ook die moeten de ATC kosten gewoon onverkort betalen voor een start. Al met al kost sec de reguliere landing op Rotterdam inmiddels fors minder dan op de meeste groene velden.
Helaas voor de rest van Nederland is de verplichte afhandeling via JetCenter of Aviapartner (ca. EUR 140,-) het grootste struikelblok. at zou het toch mooi zijn als de not-EHRD-based sportvliegerij daar eens onderuit kon komen.
 
2,5 op EBKH? Hollands commercieel talent aan het werk, blijkbaar, ik heb daar altijd het dubbel betaald. Wat nog altijd zeer draaglijk is, natuurlijk.

Wellicht was dat het T&G tarief of dat was voor clubleden (ik heb ooit geïnformeerd bij de club om mogelijk lid te worden). Ik zal er wel naast zitten ;)
 
Terug
Bovenaan