Laatste VNV email (Transavia Instruteurs)

Ik ben het zeker niet eens met de Lion Air praktijken. Maar bij klm hebben we genoeg vliegers op de F50 gehad die met 1500 uur captain werden (kon het zelf ook met zoveel uur, maar voelde me er nog niet helemaal klaar voor) en safety pilots meenemen op routetraining is ook niet bekend bij ons, ook niet bij eerste vluchten. En toch vind ik dat we een zeer veilige en professionele operatie draaien, dat soort issues definiëren voor mij niet dat het daar onveilig is. Papieren vervalsen en checks niet doen is dat natuurlijk wel, om de maand van een baan afkarren natuurlijk ook. En onder druk bepaalde regels (alhoewel wij die niet hanteren) toch overtreden (ook voor die co) is natuurlijk ook niet goed te praten. Ik kan me best voorstellen dat je als ab initio in het begin daar bang bent en snel meegaat met dat soort praktijken omdat je denkt dat dat kan en normaal is. Ik hoop dat de beste jongen vooral geleerd heeft om nee te zeggen en op zijn drie strepen te staan waar nodig. Ook hij is mede verantwoordelijk voor de veiligheid. Ik heb zelf soortgelijke lessen ook in het verleden moeten leren bij een cowboy maatschappij in NL, naief dat ik was. En ik weet dat de meeste vliegscholen ook niet bepaald een open veiligheidscultuur hebben (meer macho en commercieel), het helpt allemaal niet mee om het veiliger te maken. Wat dat betreft top actie van de vnv, maar ik ben kennelijk als blauwe baas de laatste die dat mag zeggen.
 
Het meest jammerlijke vind ik nog wel dat Arkefly een paar van deze ex-Lionair gasten heeft aangenomen en zo de goudzoekers-pyramide bij Lionair in stand houdt...

Kan de VNV wel 'foei' gaan roepen tegen de Ab-initio's, maar misschien moeten ze eens met Arkefly gaan praten als ze deze P2F-scam willen inperken...


Heeft ArkeFly deze vliegers daadwerkelijk in dienst of is dit een aanname?
 
Ik ben het zeker niet eens met de Lion Air praktijken. Maar bij klm hebben we genoeg vliegers op de F50 gehad die met 1500 uur captain werden (kon het zelf ook met zoveel uur, maar voelde me er nog niet helemaal klaar voor) en safety pilots meenemen op routetraining is ook niet bekend bij ons, ook niet bij eerste vluchten
Bij cityhopper misschien, maar bij KLM zit er gewoon een derde man aan boord tijdens de eerste vier dagen routetraining
 
Het moet inderdaad bij de bron worden aangepakt. De VNV zou zich daarvoor moeten gaan inzetten. Op politiek niveau zorgen dat de opleidingen gereduceerd worden. Alle licenties intrekken m.b.t commerciële opleidingingen (CPL & ATPL). En er een uitgeven zodat deze gereguleerd mensen op de markt brengt. Nu is het een grote boeven club. En de gedupeerde zijn jonge dromerige studenten.
 
Het moet inderdaad bij de bron worden aangepakt. De VNV zou zich daarvoor moeten gaan inzetten. Op politiek niveau zorgen dat de opleidingen gereduceerd worden. Alle licenties intrekken m.b.t commerciële opleidingingen (CPL & ATPL). En er een uitgeven zodat deze gereguleerd mensen op de markt brengt. Nu is het een grote boeven club. En de gedupeerde zijn jonge dromerige studenten.

Hoe wil je dat aanpakken? Het gros van de vliegers hier op airwork alleen al is in het buitenland werkzaam. Dat zou hun wellicht niet gelukt zijn als de Nederlandse overheid een numerus fixus had gehanteerd, gebaseerd op de Nederlandse (KLM) behoefte... Weet je zeker dat je dat wilt?

En wat als onverhoopt het aantal Nederlandse scholen wordt gereduceerd? Dan ga je toch naar het buitenland, zoals de meesten van ons sowieso al deden? Dan krijg je nog meer brokers die een lekker centje verdienen aan de wens van de Nederlandse jeugd om koste wat kost te gaan vliegen. Een numerus fixus lost dus niet zo veel op.

Het enige wat helpt is het verstrekken van duidelijke informatie.

Wat de VNV hierin zou kunnen doen, als ze echt begaan zijn met het lot van de wannabe, is het volgende: richt je wat duidelijker tot de wannabe. Een jongen of meisje die met een opleiding wil beginnen vindt op de homepage van de VNV geen enkele info tenzij hij of zij gericht gaat zoeken en de website doorspit. Zelfs dan komt hij pas na twee klikken (veel te veel!) op wat algemene info. Hoe dan ook, ik garandeer je dat de doorsnee wannabe niet eens weet dat de VNV bestaat. Dat kan beter!




Hoe dan ook, de VNV had zich uit moeten spreken tegen de belachelijke wervingscampagne van de KLM en de KLS in 2007. Dat hebben ze niet gedaan en daarmee hebben ze een heel groot deel van de Nederlandse verkeersvliegers moreel in de steek gelaten.
 
Voor de duidelijkheid:
Lionair staat op de zwarte lijst omdat de Indonesische autoriteiten niet in staat zijn om correct toezicht te houden. ALLE Indonesische luchtvaartmaatschappijen staan daardoor automatisch op de EU zwarte lijst, tenzij op alternatieve wijze kan worden aangetoond dat aan kwaliteitseisen kan worden voldaan (IOSA bij Garuda geloof ik).

Dat wil niet zeggen dat Lionair safe is: ZEER ZEKER NIET!!

Maar om nu de NL vliegers bij Lionair te verketteren omdat zij daar vliegen, is lekker makkelijk vanuit een comfortabele cockpit stoel bij een mooie West Europese luchtvaartmaatschappij.

Het probleem is dat er veel te veel vliegers worden opgeleid, die daardoor rare sprongen moeten maken om het hoofd boven water te houden met de enorme schuld die zij hebben.

Persoonlijk denk ik dat de toelatingseisen van vliegscholen tegenwoordig te laag zijn.
Scherp deze aan, en het probleem wordt al iets kleiner.
 
Voor de duidelijkheid.

Ik reken niemand af op hun keuze om in dit soort dergelijke landen te gaan vliegen.
Dit wisten de dergelijke personen al voordat de opleiding begon.

Ik weet zelf ook niet wat voor alternatief er moet komen om wannebees te beschermen tegen de boevenclubs. Ik kan wel mijn fantasie erop los laten gaan.


So....


Om aan de vraag van maatschappijen te voldoen hebben we in mijn mening maar een
school nodig die commercieel voor alle Nederlandse maatschappijen gaat opleiden.
Vraag en aanbod wordt geregeld tussen school en aankomende vraag van maatschappijen.
De VNV neemt verantwoordelijkheid over haar toekomstige nieuwe leden. Verstrekt de benodigde informatie over; arbeidsmarkt, lifestyle en risico's. Daarbij geeft ze de mogelijkheid om met huidige vliegers te spreken. Die kunnen hun ervaring geven waarbij commerciele factoren of motieven geen rol spelen. Hierbij wordt een objectief beeld gecreëerd. Daarbij moeten strenge selecties worden gehandteerd. En minimaal met een HBO opleiding op zak.

Mocht je deze opleiding niet ingaan. Dan kan je de droom verwezenlijken in het buitenland. Waar opleidingen veeeeeel goedkoper zijn dan in Nederland. Je kan je dan gaan richten op buitenslandse maatschappijen en op het expat leven. Wat nu al voor 80% geldt voor huidige studenten.

Mocht er aan het eind van de rit geen Nederlandse baan beschikbaar zijn. Kunnen afgestudeerde studenten naar het buitenland gaan. Of dmv een financiele clausule op een wachtlijst komen te staan. In deze periode bijvoorbeeld ergens anders gedetacheerd worden. Waardoor ze nieuwe ervaring krijgen op niet vliegende posities.
Waardoor ze meer inkijk krijgen op management gebied. Wat waardevol is straks als gezagvoerder.
 
Laatst bewerkt:
Wat 19 of 77 zegt: het is op zich al memorabel dat de VNV zich voor het eerst soort van publiekelijk heeft uitgesproken over een onderwerp dat niet direct de hoofdmoot van leden-volledig aangaat... Hopelijk volgen ze het op met een hoger 'put-your-money-where-your-mouth-is'-gehalte, maar daar mogen we niet al te veel op rekenen denk ik.

Door te roepen dat de VNV zich er niet mee mag bemoeien en tegelijkertijd te klagen 'dat het nou eenmaal zo is tegenwoordig als je aan de bak wil komen' en dertig mille extra te lenen/schokken voor een rating om vervolgens voor minder dan een appel en een ei rond te gaan vliegen bij een twijfelachtige carrier bereik je precies niets...

De fantasieën van Strut zijn exact dat. Haha, ÉÉN school die COMMERCIEEL gaat opleiden: zo lust ik er nog wel een paar... Monopolie, anyone? De NMA en de Europese mededingingsautoriteiten zouden ervan smullen!
 
Laatst bewerkt:
Dat minder dan appel en ei valt overigens nog wel mee bij Lion. F/O rond de $3500,- En niet of nauwelijks belasting. Daar kan je daar goed van rond komen . En houd je zelfs geld over om je lening terug te betalen
 
Dat minder dan appel en ei valt overigens nog wel mee bij Lion. F/O rond de $3500,- En niet of nauwelijks belasting. Daar kan je daar goed van rond komen . En houd je zelfs geld over om je lening terug te betalen

de dollar staat nu wat lekkerder dan de euro maar wat kost die typerating voor welke contractduur? Is die 2700 tot 2900e niet dan een beetje een sigaar uit eigen doos?
 
Maar om nu de NL vliegers bij Lionair te verketteren omdat zij daar vliegen, is lekker makkelijk vanuit een comfortabele cockpit stoel bij een mooie West Europese luchtvaartmaatschappij.

Not all of us work for Western European Airlines. I'm exposed to Eastern Culture and Mindset on a daily basis. You cannot change thousands of years of Culture in a few short years. Operating a modern Airliner is simply not compatible with Eastern Culture. That is clearly demonstrated in the type of accidents in the region.

Thankfully as Captain I can at least set the correct tone for the flight.

I know for a fact most of my First Officers will never tell me to Go-Around.

Gisteren van Lombok naar Bali gevlogen met Lion Air, en daar was niets op aan te merken.

I personally won't fly with any Indonesian Airline (that includes Garuda). IOSA audit is a joke. A lot more people will (regrettably) have to die before any real changes are made.

Going to work for any Indonesian Airline as low time F/O is the same as playing Russian Roulette imho. Every flight you are putting your life, your Licence and your career on the line.
 
Omdat Boeing 747 hier niet kan posten plaats ik conform verzoek het onderstaande bericht:


Boeing 747 zei:
Waar in deze discussie volledig aan wordt voorbijgegaan is de rol die dhr. Z. hier weer eens speelt.
Zoals in elk geval de beroepsvliegers weten, leiden de Nederlandse vliegscholen en in het bijzonder Stella te veel vliegers op (eigenlijk op dit moment hoofdzakelijk voor de markt in "ontwikkelingslanden"). Stella geeft een soort van baangarantie af, die ze dichtbij niet kunnen waarmaken.
Daarom gaan ze in zee (of welbeschouwd de lucht in) met Turkse carriers en nu ook met Lion Air.
Er wordt dus weer een nieuwe (commerciële markt) aangeboord. Voor deze derderangs constructie heeft dhr. Z. Transavia-instructeurs ingewonnen om type ratings te verzorgen, zodat zijn leerlingen kans hebben op een baantje en er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van de baangarantieverzekering (waar natuurlijk wel premie voor is betaald).
Zo is de cirkel weer rond en kan Stella weer meer leerlingen opleiden.
 
Terug
Bovenaan