Nosig
Active member
Ik ben het zeker niet eens met de Lion Air praktijken. Maar bij klm hebben we genoeg vliegers op de F50 gehad die met 1500 uur captain werden (kon het zelf ook met zoveel uur, maar voelde me er nog niet helemaal klaar voor) en safety pilots meenemen op routetraining is ook niet bekend bij ons, ook niet bij eerste vluchten. En toch vind ik dat we een zeer veilige en professionele operatie draaien, dat soort issues definiëren voor mij niet dat het daar onveilig is. Papieren vervalsen en checks niet doen is dat natuurlijk wel, om de maand van een baan afkarren natuurlijk ook. En onder druk bepaalde regels (alhoewel wij die niet hanteren) toch overtreden (ook voor die co) is natuurlijk ook niet goed te praten. Ik kan me best voorstellen dat je als ab initio in het begin daar bang bent en snel meegaat met dat soort praktijken omdat je denkt dat dat kan en normaal is. Ik hoop dat de beste jongen vooral geleerd heeft om nee te zeggen en op zijn drie strepen te staan waar nodig. Ook hij is mede verantwoordelijk voor de veiligheid. Ik heb zelf soortgelijke lessen ook in het verleden moeten leren bij een cowboy maatschappij in NL, naief dat ik was. En ik weet dat de meeste vliegscholen ook niet bepaald een open veiligheidscultuur hebben (meer macho en commercieel), het helpt allemaal niet mee om het veiliger te maken. Wat dat betreft top actie van de vnv, maar ik ben kennelijk als blauwe baas de laatste die dat mag zeggen.