Laagvlieger F-16 mogelijk vervolgd

Werkstraf voor stuntende F16-piloot

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem en de 27-jarige piloot die in december vorig jaar boven het Noord-Hollandse dorp Warmenhuizen met een F-16 een stunt uithaalde, zijn tot een schikking gekomen. De man accepteerde vorige week dinsdag een taakstraf van 60 uur. Dat heeft een woordvoerder maandag gezegd. De piloot moet tevens een schadevergoeding betalen.
De piloot vloog 17 december veel lager dan de toegestane minimumhoogte op 300 meter een aantal rondjes over Warmenhuizen. Hiermee zou hij zijn vader hebben willen begroeten. De schadevergoeding die hij moet betalen, is bestemd voor een boer wiens veestapel onrustig raakte door het voorval en minder melk produceerde. Hoe hoog de schadevergoeding is, wil het OM niet zeggen.

bron: www.telegraaf.nl

Maar goed dat ten tijde van de Friendship-operatie bij de Klu het OM (nog) niet veel te vertellen had over defensie medewerkers. Menig (gast)vlieger had dan het "Eric O traject" mogen volgen voor de groene tafel. Gemiddelde rang van de vliegers in kwestie was Kolonel of hoger.

Wellicht werd eea bij HKKlu aan "de Binckhorst" reeds afgevangen want we hebben toch menig rondje low level gedraaid boven prive adresjes...Ook de jachthaventjes waren in trek!

Wat een ongelofelijke kul-boete. Ik had dat nooit geaccepteerd.

Wij betalen bijna 1 miljoen oude nederlandse guldens voor deze man zijn opleiding, sturen hem daarna 8 jaar lang over de hele wereld om hete kolen uit het vuur te halen en behandelen hem hier in Nederland als een klein kind.

Dit had gewoon op Squadron-niveau moeten worden opgelost.

Military Searching For Two Missing Pilots in Iraq

Military authorites are searching for the pilots of two Marine F/A-18 jets that went lost in Iraq, according to network and online reports.

Navy officials believe the jets crashed into each other during a routine mission in bad weather.

There was no word if the planes went down over land or sea.

The military said there was no hostile fire in the area when contact was lost.

The Boeing crafts have been used since the 1980s and cost at least $35 million a piece.

F-18_SuperHornets_Navy.jpg

@ Diana

Nee dit heeft niks met die laagvlieger te maken. Maar ik wou het gewoon even melden. Ik ben er net achter gekomen dat de laagvlieger een piloot in opleiding is. Hij heeft ook een vliegverbod van een half jaar gekregen voor deze actie.

Ciao Jimmy

Bimmer!!! Jij vindt het een te lage straf? Heb je heel sportvliegend Nederland wel is zien vliegen? Dan begrijp je vast waarom je nou juist niet op vrije dagen moet gaan vliegen als je beroepsvlieger bent. Je komt nml. altijd zo'n figuur tegen die net iets minder goed vliegt (maar evenveel lol heeft) dan jij. Een keer meegemaakt maar nooit meer zeg ik je. Wil je die ook allemaal op een enkeltje rechtbank trakteren dan. Bovendien zeg nou zelf, is het niet menselijk dat alles wat verboden is nou juist interessant is. Jij bent zeker zo een eerlijkheidsrakker. De betreffende vlieger zat fout, hij had alleen pech dat hij gepakt werd. Alsof jij nooit is te hard rijd. Met zulke uitspraken maak je geen vrienden. Gr, Avi.

En als ie een ongeluk had veroorzakt??? airborne collision, motor failure etc etc... Als ik te hard rijd betaal ik voor mijn fouten, zou ie ook voor de kosten draaien?? dacht ik niet...

your attitude maintain your altitude... in luchtvaart veiligheid zit boven alles.

Een jaar geleden ben ik vanuit de vliegclub waar ik lid van ben naar vliegbasis Twente gegaan. Daar kregen we een erg uitgebreide rondleiding (inc. erg leuk bezoek aan de F-16 sims op de basis!).

Het thema van deze dag was vliegveiligheid. Een majoor vlieger, instructeur geweest en verbonden aan een onderdeel dat incidenten onderzoekt gaf een uitgebreide briefing waar een boel werd uitgelegd over vliegveiligheid.

Vast niet alle sportvliegers - want er zijn altijd arrogante mannen bij die het beter weten ... maar vast wel een boel zouden graag wat extra scholing krijgen om met name de vliegveiligheid te vergroten. Misschien is hier een rol weg gelegd voor de militaire vliegers?

Een boel heeft te maken met de houding (attitude) van een (prive) vlieger... maar ik kan me voorstellen dat er tijdens zo'n dag/ middag (vul maar in) een heleboel geleerd kan worden.

Brasileiro zei:
En als ie een ongeluk had veroorzakt??? airborne collision, etc

Dan was er dus nog zo'n boerenlul die te laag vloog. Heb je echt totale domme pech.....waarschijnlijk werd die dag ook z'n fiets nog gejat...

tuurlijk heel erg stom van die jongen en straf ook terecht.
denk eens verder aan de gevolgen. wat moet de politiek wel niet denken als ze de jsf aan gaan schaffen, zeker om mee te stunten? tijden zijn (helaas) veranderd. luchtmacht kan zich wat dat betreft niet van zulke negatieve publiciteit gebruiken.

wat een koningen!!!

Toch raar dat we (men) dit filmpje allemaal mooi vinden.....tis hetzelfde cowboy-gedrag, ook met kisten van de regering, door ons betaalde peut etc....

En de airshows; er zijn genoeg regels op een airshow, maar al het vliegwerk is op z'n minst zonder gevaar, en er is nog veel meer kans op ongelukken (Brasileiro)......dus laten we maar niet meteen zo heilig en vroom als de paus gaan doen

Terug
Bovenaan