Koersval van de Pound

Is niet hopen op het omhoog gaan... de "ideale" wisselkoers GBP/EUR is rond de 1.45 / Kan een tijdje duren voordat ie terug komt (1-2-5-10 jaar ??) maar hij zal weer omhoog gaan.

De ijslandse kroon komt vrees ik ook niet meer terug op het nivo waar iedereen hem graag op ziet. Ga er ook maar rustig vanuit dat ook de britse pond geen 'ideale' stand heeft. Het kan ook prima de komende tijd ergens op € 0,80 uitkomen waarna ze besluiten om haar op te geven en ook euro's te gebruiken. De geldmarkt is zeker niet gelijk aan de aandelen markt en zelfs daar blijkt dat er aandelen zijn die uiteindelijk op 0 uitlopen.
 
Je KRIJGT GBP (ok je werkt ervoor) en KOOPT Euros, dus je wil zo min mogelijk kopen wanneer ze duur zijn ....

Snap ik, maar het probleem is: kun jij de wisselkoersen voorspellen? Waarschijnlijk niet, dus als je iedere maand je geld gewoon overmaakt dan profiteer je van de pieken maar dus ook van de dalen. Speculeren op de valutamarkt met je spaargeld is niet ieder zijn hobby.

Verkoop jij je aandelen ook graag wanneer ze laag zijn??????? zelfde verhaal....
Nope, ik heb mijn EZY aandelen nog voor £6,21 verkocht in december! ;)

Nogmaals, hopen/speculeren dat aandelen- en wisselkoersen nog hoger zullen gaan in een economie die links en rechts overal uit elkaar valt is een risiko wat ik op dit moment niet zou willen lopen. Wil je hetzelfde doen met het Pond en het geld wat je deze maand bewust niet hebt overgemaakt, dan volgende maand overmaken tegen een misschien nog lagere koers?

Is niet hopen op het omhoog gaan... de "ideale" wisselkoers GBP/EUR is rond de 1.45

In het verleden is hij van laag 1.30 naar hoog 1.70 weer naar laag gegaan 1.15 .....
Precies mijn point. Als je dus de afgelopen jaren iedere maand je geld om had omgewisseld, dan had je dus een gemiddelde koers van rond de 1,45 gehad, terwijl nu alle Ponden oppotten in de hoop ze in 2015 voor 1,70 te kunnen verkopen puur gokwerk is. Have it your way, ik verdien gelukkig geen UK Ponden meer.
 
Laatst bewerkt:
Ahh kijk daar komt de aap uit de mouw ;) ... Jij WIL niet speculeren in valuta.... fair enough.... , maar ga niet beweren dat het dan voordeliger is wat jij doet

Kijk naar PPP (Purchasing Power Parity) Er is dus WEL een ideale wisselkoers, echter door verschillende omstandigheden (interest rates etc) zit hier een verschil in... Echter landurige eenzijdige variatie (bv lang (10+ jaar) laag) is onwaarschijnlijk..... Kijk ook naar de US dollar - EUR wisselkoers....

Hetzelfde geld voor shares... BA shares nu ongeveer GBP 1.5 wan 5.8 1 jaar geleden... komen ze ooit weer op 5.8 ????? weet niet of ik mn geld daar op zou wagen.... zelfde situatie, kan waarschijnlijk wel een paar (veel) jaar duren, etc etc

Speculeren op de valuta markten is het zelfde als op de aandelenmarkt, maar dan veel volitiler.......

p.s. (ik weet dat het niet geheel dezelfde situatie is, maar...) de Nlse gulden omgerekend naar de EUR was in 1991-1992 ook ongeveer 1.2 EUR per GBP waard...
 
Ben geen adviseur, maar het beste imho is net zoals aandelen.... heb je het geld nodig dan moet je waarschijinlijk zsm verkopen... Is het een langlopende (5-10 jr) investering, laat het zitten want het zal wel weer omhoog gaan....

Beste is om zo weinig mogelijk naar nl over te maken.... alleen zoveel je nodig hebt om rond te komen...

Ahh kijk daar komt de aap uit de mouw ;) ... Jij WIL niet speculeren in valuta.... fair enough.... , maar ga niet beweren dat het dan voordeliger is wat jij doet.
Misschien in het vervolg er wel effe duidelijk bij zetten dat het om speculatie gaat, dan weet iedereen meteen waar ie aan toe is voordat je mensen aanzet om te gaan gokken met hun zuurverdiende salaris/spaargeld. Ik heb ook nooit gezegd dat wat ik heb gedaan het voordeligste is, maar dat je er een gemiddeld resultaat mee krijgt. No more no less.

De neerwaardse trend van het Pond t.o.v. de Euro is duidelijk te zien (nog beter als je langer in de tijd teruggaat, maar ik kon niet zo vlug een chart vinden) dus als je het simpel wilt doen, kun je nogmaals IMHO beter je Ponden consequent a.s.a.p. omwisselen in Euro's want het wordt alleen maar minder waard. Zeker voor diegenen die in Euroland wonen en daar kosten. hypotheken en leningen hebben. Mocht de trend ooit omdraaien (iets wat onzeker is, maar you never know) dan kun je altijd nog besluiten om een gedeelte van je salaris tijdelijk in de UK te parkeren als je er redelijkerwijs van uit kunt gaan dat het Pond een maand later weer hoger staat.
 
De vraag is, haal ik alles nu naar Nederland

Ging er hier dus van uit dat het om spaargeld ging.... over het algemeen heb je spaargeld voor de langere termijn.......

Misschien in het vervolg er wel effe duidelijk bij zetten dat het om speculatie gaat

Kom op zeg, je bent toch geen klein kindje..... ging er vanuit dat de meeste vliegers enige vorm van inteligentie hebben en dit wel wisten.... Investeren in aandelen is ook speculeren.

voordat je mensen aanzet om te gaan gokken
Waar heb ik dat gezegd... Ik zei dat ik geen adviseur was, en zei imho (in my humble opinion....)

p.s.
Nogmaals, hopen/speculeren dat aandelen- en wisselkoersen nog hoger zullen gaan in een economie die links en rechts overal uit elkaar valt is een risiko wat ik op dit moment niet zou willen lopen.

Pot-Ketel-Zwart ??????? Doe jij hier niet het zelfde?????????? Alleen ga jij er vanuit dat de koers omlaag gaat....

Als mensen als een mak lammetje, zonder verdere eigen research, het advies opvolgen van een annonieme airworker zit er toch echt wel wat los....
 
Laatst bewerkt:
Hier is je grafiek:

Graph showing Value of Euro to Pound 1999-2008
euroa.jpg

interessant artikel waar het uit komt trouwens:
http://www.economicshelp.org/2008/04/predictions-for-pound-sterling-to-euro.html
 
My 5 cents,

Britten aan de Euro, nooit!!! Als je met Britten werkt, of in Engeland woont weet je dat voor de Britten Europa niet eens bestaat, vooral nu de Euro te duur is!!! Het eniga wat Britten van Europa willen is een valantie in Ibiza en illegale peuken uit Bulgarije. De Pond gaat er nu onderuit, maar de Euro gaat ook klappen krijgen. De Britten lopen nu voor, maar shit runs down the hill. Gewoon chillen, take it on the chin, en afwachten. Misschien wordt het nooit meer zoals het geweest is, maar het zal uiteindellijk wel beter worden. 1,50 Euro voor n Pond is een natte droom, 1,40 krijgen we ooit wel terug. Spanje en Italie liggen al op z'n gat, Duitsland en Frankrijk gaan volgen, en de Benelux who cares. Zodadelijk knikkeren Opel, Volkswagen, Fiat, Renault en Siemens 1.000.000 mensen op straat en dan zijn hiero ook de rapen gaar. De nieuwe Eurozone landen zijn over een paar maanden terug bij af, Hongarije is al failliet. Als je je spaarcenten effe niet nodig hebt, gewoon laten staan in de UK. Play it cool. Britten zijn shopaholics en geloven in retailtherapy om te compenseren voor dat depri shitland waar ze in wonen, dus klimmen ze ook weer als eerste uit het dal. Niet panieken, misschien ben je nu 20 % van je inkomen kwijt, maar liever dat dan voor Arke werken, elke baan is een goeie baan op dit moment.

Heb alweer de eerste berichten gelezen dat de Europese centrale bank het probleem niet serieus zou nemen en dat een drastische renteverlaging ala UK nodig is om het geld te laten stromen en stromend te houden. Het zal nog misschien nog een paar maanden nodig hebben, daar de Euro zal ook wel van z'n voetstuk vallen.
 
Sheik,

Britten nooit aan de Euro: dat ben ik met je eens. Waar je je een beetje op glad ijs begeeft is de verwachting dat de Eurozone net zo hard onderuit gaat als de UK. Daar zijn de meeste experts het toch niet met je eens, vriend! De UK economie zit in veel diepere problemen dan de Eurozone, met misschien een paar uitzonderingen (Italie, Spanje). Om weer geld uit te kunnen geven moet je het hebben of het kunnen lenen, en in de UK hebben ze geen van beiden. De schuldenlast per hoofd van de bevolking is er het hoogste TER WERELD, en de huizenmarkt is maximaal ingestort zonder een bodem die in zicht is. De rente staat er nu op 3 (!) procent, om een verlamde financiele sector (die andere pijler onder de Britse economie) weer enigszins vlot te trekken maar het helpt vooralsnog niks. De UK is het enige land in Europa dat alle effecten tegelijk heeft, terwijl er wel problemen zijn voor de rest van de eurozone maar nowhere near zo erg als op het Smurfeneiland. Ik durf wel te wedden op pariteit!
 
Zat net naar wat zogeheten "experts" op de BBC te kijken en de discussie deed me een beetje denken aan dit geblaat op airwork:
Zo veel mensen: zo veel meningen.
Als de experts het al niet met elkaar eens zijn (wel/niet mee met de euro; GBP stabiel/verder omhoog/omlaag enz.), ga ik er van uit dat geen jullie de wijsheid in pacht hebben. Een beetje bescheidenheid zou af en toe geen kwaad kunnen.
Tenzij 1 van jullie natuurlijk in werkelijkheid Warren Buffett heet, want dan ga ik zonder bescheidenheid in alles mee wat je zegt.
Jullie zouden er verstandig aan doen mijn voorbeeld te volgen.....en het dan precies 180 graden om te keren, want alles wat ik de laatste jaren heb geprobeerd op financieel gebied veranderd in een redelijke hoop stront.
(Resultaten uit het verleden......).
GBP is voor mij momenteel een redelijke domper! Bloody Limies.
 
SlimJim: Je hebt gelijk, echter deze crisis duurt ook niet eeuwig (wel lang 2-3-4 jaar), maar de economie komt er weer bovenop... Ik had het over langdurige kijk op de valuta markt 5-10 jaar..... niet 1,2 maanden of zelfs jaren..
 
Goeie posts heren! ;)

Buzzer: Wat ben jij veel op Airwork de laatste tijd? Ik dacht dat left seat op de bus je meer in de lucht hield dan right seat op de triple? ;)
 
haha heb je mn rooster gezien.....

33 uur in Nov (full time) en 18 uur in Dec (1 wk leave....) bevalt me wel... :D :D
 
Ik denk dat de Britse bank over niet al te lange tijd zal ingrijpen en ponden gaat kopen op de valuta markt.
Aangezien de britten weinig zelf produceren en erg afhankelijk zijn van import van het continent zullen ze wel moeten. De prijzen in de winkels zijn er niet lager opgeworden maar hoger. Als dit doorgaat kunnen de britten niet meer voorzien in hun levensonderhoud. ik hoor een hoop geklaag. Ze kunnen de rente niet onbeperkt blijven verlagen.

Schiet maar af als je het er niet mee eens bent. Ben een simpele vlieger en geen econoom.

Rob.
 
Fingers crossed, going up. Er komt geen reetkut meer aan, dus hopelijk is dit het einde van de vrije val. Blijft toch glad ijs vrienden. Ik zag net iemand die op Justin Timber leek. Blijft een mooie taal dat engels
 
Laatst bewerkt:
Met een nog verdere verlaging te verwachten.....

Je weet natuurlijk niet hoe hard de rente in Europa nog omlaag gaat. Voor de NL'ers in de UK is de alleen de verhouding pound-euro belangrijk. Een jaar geleden was de Dollar-pound 2,1:1. Dat is nu ook 1,48:1.

Grtz Mike5
 
Terug
Bovenaan