kls'ers na de kls

doorgaand op Branson z'n vraag: waarom worden mensen afgewezen, en Luk :
luk zei:
Het blijft een feit dat zo een selectie een momentopname is. en als je bijvoorbeeld zou worden afgekeurd op je psychologische onderzoek hoeft dat denk ik niet meteen te betekenen dat je geen goede vlieger zou zijn.

Ten eerste: ben ik t niet kompleet eens met 'het feit dat een selectie een momentopname is'. Ja: je kunt goede en slechte dagen hebben. Nee: t uiteindelijke oordeel is een kompleet plaatje waardoor je je aandachtspunten moet kunnen uitleggen om binnen te komen. Ik ben voor verschillende dingen meerdere malen psychologisch onderzocht en ik vond het verrassend hoever die onderzoeken overeen kwamen. (alhoewel ik daar mee nog niet bewezen heb dat een psychologisch onderzoek geen moment opname is, zegt mijzelf dat wel wat)
Ten tweede: tijdens selecties gaat het er voor een bedrijf of school helemaal niet om of jij wel of geen goede vlieger bent.
Zij willen weten of jij aan hun eisen voldoet;
-ben je op een economische manier op te leiden
-voldoe je aan een paar basis eigenschappen die ze in een vlieger zoeken
-etc.
Als je aan 'die eisen' voldoet maakt jou dat nog geen goede of slechte vlieger, maar alleen iemand die aan 'de eisen' voldoet.

dus nee als je word afgekeurd betekend dat niet dat je geen goede vlieger bent, maar t betekent ook niet dat je WEL een goede vlieger bent.

edoch..

Waar ik op school heb gezeten, denk ik de laatste jaren een stijging in het aantal ontheffingen waar te nemen. (ontheffen: een techniek die de school toepast als een student tijdens de opleiding niet voldoet aan eisen die de school stelt, om zo te voorkomen dat de school studenten aflevert die dus niet aan haar eisen voldoet?).
In dezelfde jaren is de hoeveelheid informatie over selecties op internet, in boeken etc onwijs toegenomen. Tegenwordig is het mogelijk om bij allerhande bureau's jezelf te 'pimpen', denk aan Schellinger, Psycom, flight simulator centra etc.
Nu vraag ik mij zelf ook af of er een verband is in de manier waarop mensen zichzelf tegenwordig door een selectie kunnen heen kunnen krijgen en die stijging in ontheffingen.
Als kandidaten uiteindelijk op een school terecht komen en daar niet aan eisen voldoen kan een geintegreerde opleiding een aantal dingen doen:
-de student ontheffen
-de student (misschien buiten proportie?) veel extra training geven en hem door de opleiding sleuren.
Nou denk ik ook een verschil te zien in hoe scholen in nederland met die situatie omgaan.

Uiteindelijk leiden beide situaties tot andere vraagstukken:
1:
Hoe moet t verder met de ontheven student; is hij/zij echt geen piloten-materie ? kan hij/zij via een andere weg toch nog piloot worden? met wat voor toekomst?
2:
als een maatschappij A bij een school Z om files vraagt; sturen we dan file 1 t/m 10 of 10 files van kandidaten met een 10.
De verhalen horende over scholen waar ik zelf geen ervaring mee heb, vermoed ik dat sommige scholen, naast selectie aan de poort, ook selectie aan het eind toepassen. Om zo 'hun naam', of relatie met maatschappij A te waarborgen.
Voor de oplettende lezer moet dit een te herkennen situatie zijn, waar ik zelf helaas niet de nodige nuance in kan aanbrengen.

bijdeze een aantal gedachtes waar ik mee rond loop, en niet op de persoon/persoonlijk bedoeld, ik hoop hierdoor over deze systemen te kunnen praten
: selecties van scholen, en hoe men zich daar op voorbereid?
: hoe verder na selecties?
 
Lufthansa verhaal was lang geleden. Ben 4 jaar geleden van kls gekomen en heb toen de 1e rondes bij cityline gedaan. Na de aannamestop nu weer verder gegaan na een keurige uitnodiging en aangenomen. Begin binnenkort op canadair
 
Clown iftc? Bedoelde niet een hoop gasten naar trans, maar van de niet klm-aangenomen jongens is een aardig percentage naar trans gegaan, geloof nu in totaal een man of 5 aangenomen met nog wat mensen in selectie, maargoed, dat hebben ze inderdaad niet aan het jobcenter te danken, dat eigenlijk maar 1 job regelt en dat is die van de oud student die daar op kantoor zit!
 
Larspl zei:
De verhalen horende over scholen waar ik zelf geen ervaring mee heb, vermoed ik dat sommige scholen, naast selectie aan de poort, ook selectie aan het eind toepassen. Om zo 'hun naam', of relatie met maatschappij A te waarborgen.
Voor de oplettende lezer moet dit een te herkennen situatie zijn, waar ik zelf helaas niet de nodige nuance in kan aanbrengen.

Ik denk niet dat daar iets mis mee is; Oxford Aviation doet dit; de mensen met de beste cijfers, gaan naar de beste maatschappijen. Niets mis mee toch? Hetzelfde als bij een normaal bedrijf :)
 
Q-nimbus zei:
Ik denk niet dat daar iets mis mee is; Oxford Aviation doet dit; de mensen met de beste cijfers, gaan naar de beste maatschappijen. Niets mis mee toch? Hetzelfde als bij een normaal bedrijf :)

Ja. Maar niet als er duidelijke afspraken zijn gemaakt, en die afspraken worden in takt gehouden van maar 1 kant. Dat vind ik niet kunnen.
Bij Oxford weet iedereen vantevoren wat de deal is.
Kan niet zo zijn dat de afspraken eenzijdig geschonden worden.
 
Voor de volledigheid. Momenteel zit BA dicht, aanname tot het eind van het financiële jaar is bijna voltooid.

Een poosje geleden zat de KLS ook in het verdomhoekje van BA, weet niet of ze er al uit zijn.
 
MD11man zei:
Voor de volledigheid. Momenteel zit BA dicht, aanname tot het eind van het financiële jaar is bijna voltooid.

Een poosje geleden zat de KLS ook in het verdomhoekje van BA, weet niet of ze er al uit zijn.

De laatste keer dat ik John Monks (Hoofd Cockpit recruiting BA) tegenkwam, had ie nota bene een KLS (!) keycord om. Toen ik vroeg waarom ie dat had, vertelde ie dat ie net uit Eelde terug was, en dat er de mogelijkheid is voor KLS-ers, mits ze aan de initiele eisen voldeden, naar LHR mochten komen voor selectie.

Die eisen zijn als volgt:

- Gemiddeld 85% of hoger in je JAA Examens.
- Bovengemiddelde resultaten bij het vliegen.
- First Series pass voor je IR.

Als je hier niet aan voldoet, word je niet eens uitgenodigd. Misschien is dat een reden waarom er weinig KLS-ers door BA worden uitgenodigd?

LET OP, ik wil hier niets mee impliceren/beschuldigen/afzeiken/weetikveelwat.

Voor zover ik weet zit de selectie bij BA dit jaar nog niet vol.
 
Rechtstreeks van 1 van de recruiters dan maar?

BA heeft genoeg Self Sponsored Pilots momenteel. De training is 100% gaande, meeste nieuwelingen op de 737, daar is nu zoveel training dat ze ff wat minder doen nu. Er is bijna geen externe 777 aanname meer.

Als/Wanneer BA zich door de stapel SSP's heeft heengeworsteld, zou het heel goed kunnen dat er weer nieuwe gevraagd worden. Feit is dat ze ze eerst van CTC Oxford Jerez halen, die scholen hebben een veel dikkere vinger in de BA pap dan NLS / KLS.

Sowieso is de behoefte aan mensen tot het eind van het financiële jaar omschreven als 'minimal'. BA moet namelijk eerst de pensioen kwestie zien op te lossen, als die opgelost wordt zoals BA dat wil, moet iedereen 5 jaar langer werken om hetzelfde pensioen te krijgen als dat ze dat nu zouden hebben. Oftewel, dan zou de behoefte aan vliegers de komende 5 jaar wel eens flink lager kunnen zijn.

Anymore questions?

Als er nu geen KLS/NLSers op die stapel liggen, komen die er voorlopig ook niet.
 
First series pass = First time pass voor IR. Bij andere scholen geldt dat ook voor je CPL, neem aan voor de Nederlandse scholen ook.
 
MD11man, de KLS is zeker wel uit het verdomhoekje. Dat er op het moment geen KLSers zijn aangeleverd (een paar weken terug zijn er nog wel enkelen op selectie geweest) heeft nogal veel te maken met het feit dat men nu erg snel wordt opgeroepen voor de selectie van KLM. En dus wacht iedereen op nieuws van KLM voordat bij BA wordt gesolliciteerd. Hang hier svp geen waarde-oordeel aan, it's just the way it goes...
Q-nimbus: mensen die door de KLS 'pre-selected' zijn (na sollicitatie via KLS) en dus onder andere voldoen aan die basiseisen, worden uitgenodigd door BA, hangt alleen af van de stand van zaken bij BA. Zoals MD11man al stelde zijn er momenteel meer dan genoeg SSP's.
 
MD11man,
je vroeg of kls uit het verdom hoekie is. dat zijn ze. dan vraag je wanneer er weer klsers naar ba gaan. om dan een post later zelf te vertellen dat ze nauwelijk mensen aannemen..
interessant zo'n gesprek met je zelf.
et ging er om dat BA/kls na een mindere ervaring met sollicitaties de relatie weer hebben opgepakt, getuige de presentatie van mr Monks op de kls. en daarmee uit het 'verdomhoekje' zijn.
Wat de studenten zelf na de kls met BA doen, moeten ze zelf weten. ze moeten het tenslotte zelf doen!
én daar zelf (willen) solliciteren.

ter illustratie: als de klm een aanname stop zou beginnen, dan zit de kls met z'n preferred supplier status niet in een verdomhoekje. zelfde redenatie dus voor BA.
 
Ja, ik lul altijd met mezelf want ik heb niks beters te doen...

Vriend, het enige wat ik heb gedaan is, na de discussie hier te hebben gelezen, even een vraag stellen op een intern forum, wat momenteel de deal was qua SSP's.

Dus wees blij dat ik probeer objectieve informatie hier te posten.

Idd weet ik dat BA de KLS even zat was omdat er mensen die waren aangenomen toch naar KLM gingen. Dat John Monks toen naar de KLS is gegaan, was ook vooral om even duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling was.

Hopelijk komen er nog een zooitje Nederlanders bij, het begint al een aardige clan te worden, met alle gevolgen van dien :yeehaa:

@ gast: Hoeveel zijn er gegaan? Benieuwd wat het resultaat is!

Ajo
 
MD11man zei:
First series pass = First time pass voor IR. Bij andere scholen geldt dat ook voor je CPL, neem aan voor de Nederlandse scholen ook.

Correctie: First series pass is een first series pass, oftewel een partial en dan een pass. Een first series pass kan je dus in twee attempts halen, mits je je initiele IR partiald. Als je een full fail krijg, mag je opnieuw beginnen met een second series.

Een first time pass... redelijk vanzelfsprekend. :)
 
Hoezo vanzelfsprekend? Hangt een beetje af van het aantal uren voordat je examen gaat doen volgens mij. Je syllabus verdubbelen (ok ok kost wat, heb je ook wat) levert iedereen een first time pass op denk ik.
 
Voor Oostblokker en mijzelf is first time pass redelijk vanzelfsprekend. Daarentegen begrijpen wij ook dat menig KLS'er zich zorgen maakt hierover....

adios

RR
 
Gonna zei:
Hoezo vanzelfsprekend? Hangt een beetje af van het aantal uren voordat je examen gaat doen volgens mij. Je syllabus verdubbelen (ok ok kost wat, heb je ook wat) levert iedereen een first time pass op denk ik.

Syllabus verdubbelen? Ik weet niet of dat op de KLS kan, maar op de meeste scholen niet.
 
Terug
Bovenaan