Larspl
New member
doorgaand op Branson z'n vraag: waarom worden mensen afgewezen, en Luk :
Ten eerste: ben ik t niet kompleet eens met 'het feit dat een selectie een momentopname is'. Ja: je kunt goede en slechte dagen hebben. Nee: t uiteindelijke oordeel is een kompleet plaatje waardoor je je aandachtspunten moet kunnen uitleggen om binnen te komen. Ik ben voor verschillende dingen meerdere malen psychologisch onderzocht en ik vond het verrassend hoever die onderzoeken overeen kwamen. (alhoewel ik daar mee nog niet bewezen heb dat een psychologisch onderzoek geen moment opname is, zegt mijzelf dat wel wat)
Ten tweede: tijdens selecties gaat het er voor een bedrijf of school helemaal niet om of jij wel of geen goede vlieger bent.
Zij willen weten of jij aan hun eisen voldoet;
-ben je op een economische manier op te leiden
-voldoe je aan een paar basis eigenschappen die ze in een vlieger zoeken
-etc.
Als je aan 'die eisen' voldoet maakt jou dat nog geen goede of slechte vlieger, maar alleen iemand die aan 'de eisen' voldoet.
dus nee als je word afgekeurd betekend dat niet dat je geen goede vlieger bent, maar t betekent ook niet dat je WEL een goede vlieger bent.
edoch..
Waar ik op school heb gezeten, denk ik de laatste jaren een stijging in het aantal ontheffingen waar te nemen. (ontheffen: een techniek die de school toepast als een student tijdens de opleiding niet voldoet aan eisen die de school stelt, om zo te voorkomen dat de school studenten aflevert die dus niet aan haar eisen voldoet?).
In dezelfde jaren is de hoeveelheid informatie over selecties op internet, in boeken etc onwijs toegenomen. Tegenwordig is het mogelijk om bij allerhande bureau's jezelf te 'pimpen', denk aan Schellinger, Psycom, flight simulator centra etc.
Nu vraag ik mij zelf ook af of er een verband is in de manier waarop mensen zichzelf tegenwordig door een selectie kunnen heen kunnen krijgen en die stijging in ontheffingen.
Als kandidaten uiteindelijk op een school terecht komen en daar niet aan eisen voldoen kan een geintegreerde opleiding een aantal dingen doen:
-de student ontheffen
-de student (misschien buiten proportie?) veel extra training geven en hem door de opleiding sleuren.
Nou denk ik ook een verschil te zien in hoe scholen in nederland met die situatie omgaan.
Uiteindelijk leiden beide situaties tot andere vraagstukken:
1:
Hoe moet t verder met de ontheven student; is hij/zij echt geen piloten-materie ? kan hij/zij via een andere weg toch nog piloot worden? met wat voor toekomst?
2:
als een maatschappij A bij een school Z om files vraagt; sturen we dan file 1 t/m 10 of 10 files van kandidaten met een 10.
De verhalen horende over scholen waar ik zelf geen ervaring mee heb, vermoed ik dat sommige scholen, naast selectie aan de poort, ook selectie aan het eind toepassen. Om zo 'hun naam', of relatie met maatschappij A te waarborgen.
Voor de oplettende lezer moet dit een te herkennen situatie zijn, waar ik zelf helaas niet de nodige nuance in kan aanbrengen.
bijdeze een aantal gedachtes waar ik mee rond loop, en niet op de persoon/persoonlijk bedoeld, ik hoop hierdoor over deze systemen te kunnen praten
: selecties van scholen, en hoe men zich daar op voorbereid?
: hoe verder na selecties?
luk zei:Het blijft een feit dat zo een selectie een momentopname is. en als je bijvoorbeeld zou worden afgekeurd op je psychologische onderzoek hoeft dat denk ik niet meteen te betekenen dat je geen goede vlieger zou zijn.
Ten eerste: ben ik t niet kompleet eens met 'het feit dat een selectie een momentopname is'. Ja: je kunt goede en slechte dagen hebben. Nee: t uiteindelijke oordeel is een kompleet plaatje waardoor je je aandachtspunten moet kunnen uitleggen om binnen te komen. Ik ben voor verschillende dingen meerdere malen psychologisch onderzocht en ik vond het verrassend hoever die onderzoeken overeen kwamen. (alhoewel ik daar mee nog niet bewezen heb dat een psychologisch onderzoek geen moment opname is, zegt mijzelf dat wel wat)
Ten tweede: tijdens selecties gaat het er voor een bedrijf of school helemaal niet om of jij wel of geen goede vlieger bent.
Zij willen weten of jij aan hun eisen voldoet;
-ben je op een economische manier op te leiden
-voldoe je aan een paar basis eigenschappen die ze in een vlieger zoeken
-etc.
Als je aan 'die eisen' voldoet maakt jou dat nog geen goede of slechte vlieger, maar alleen iemand die aan 'de eisen' voldoet.
dus nee als je word afgekeurd betekend dat niet dat je geen goede vlieger bent, maar t betekent ook niet dat je WEL een goede vlieger bent.
edoch..
Waar ik op school heb gezeten, denk ik de laatste jaren een stijging in het aantal ontheffingen waar te nemen. (ontheffen: een techniek die de school toepast als een student tijdens de opleiding niet voldoet aan eisen die de school stelt, om zo te voorkomen dat de school studenten aflevert die dus niet aan haar eisen voldoet?).
In dezelfde jaren is de hoeveelheid informatie over selecties op internet, in boeken etc onwijs toegenomen. Tegenwordig is het mogelijk om bij allerhande bureau's jezelf te 'pimpen', denk aan Schellinger, Psycom, flight simulator centra etc.
Nu vraag ik mij zelf ook af of er een verband is in de manier waarop mensen zichzelf tegenwordig door een selectie kunnen heen kunnen krijgen en die stijging in ontheffingen.
Als kandidaten uiteindelijk op een school terecht komen en daar niet aan eisen voldoen kan een geintegreerde opleiding een aantal dingen doen:
-de student ontheffen
-de student (misschien buiten proportie?) veel extra training geven en hem door de opleiding sleuren.
Nou denk ik ook een verschil te zien in hoe scholen in nederland met die situatie omgaan.
Uiteindelijk leiden beide situaties tot andere vraagstukken:
1:
Hoe moet t verder met de ontheven student; is hij/zij echt geen piloten-materie ? kan hij/zij via een andere weg toch nog piloot worden? met wat voor toekomst?
2:
als een maatschappij A bij een school Z om files vraagt; sturen we dan file 1 t/m 10 of 10 files van kandidaten met een 10.
De verhalen horende over scholen waar ik zelf geen ervaring mee heb, vermoed ik dat sommige scholen, naast selectie aan de poort, ook selectie aan het eind toepassen. Om zo 'hun naam', of relatie met maatschappij A te waarborgen.
Voor de oplettende lezer moet dit een te herkennen situatie zijn, waar ik zelf helaas niet de nodige nuance in kan aanbrengen.
bijdeze een aantal gedachtes waar ik mee rond loop, en niet op de persoon/persoonlijk bedoeld, ik hoop hierdoor over deze systemen te kunnen praten
: selecties van scholen, en hoe men zich daar op voorbereid?
: hoe verder na selecties?