Ik ben het helemaal met Iz eens en had niet beter kunnen verwoorden!
Wat mij vaak opvalt, is dat veel aspiranten het allemaal wel denkten te weten en wellicht worden aangenomen bij een school, maar daarna komen ze er pas achter wat piloot zijn nou werkelijk inhoudt en dan vooral de eerste paar jaren. Hier op het board heeft Iz een fantastische tool ontwikkelt en er loopt ergens ook een topic over wat je netto per maand overhoudt. Vul je schuld in die tool en kijk wat er allemaal uitkomt. Denk dat veel mensen die risico's niet echt goed voor ogen hebben. Hetzelfde als je kijkt naar het uitgavenpatroon van aspirantstudenten. Ik denk zelf dat zij denken dat ze toch al een lening hebben en dat er nog wel een paar duizend euro's meer kan worden opgenomen voor een mooie auto. Die paar duizend euro's meer kunnen je wel heel wat eurootjes rente en aflossing schelen!
Overigens, als je kijkt naar scholen in Amerika / Canada en Australië bijvoorbeeld dan komt het er in principe op neer dat het een ''gewone'' baan is met een ''gewone'' opleiding. Vliegopleiding is ongeveer even duur als college en je kunt er hier veel meer mee dan alleen bij een legacy werken. Je ziet hier dan ook heel vaak jonge gasten bij coast patrol werken of bij single pilot freight operations of air ambulance of flight instructor. Wat ik hiermee bedoel te vertellen, is dat selecties hier in principe overbodig zijn. Die selecties komen pas echt aan de orde als je bij een regional zit of bij een major / legacy carrier. Het gaat hier namelijk om ervaring, hetzelfde als in Europa topadvocaten topcriminelen mogen verdedigen om het maar heel zwart wit te vertellen. Europa is wat dat betreft wel een uitzondering qua selecties bij vliegscholen en dat komt vooral omdat er in Europa kansen zijn voor low timers om te beginnen op een jet of turboprop. Buiten Europa beginnen low timers daar gewoonweg niet op, pas als je je ATP binnen hebt, ben je redelijk competief bij een
regional, bij een major moet je én geluk hebben en toch wel minimaal 3000 uur TT meenemen. Wat dat betreft mag je God op je blote knieën bedanken als je in Europa direct na opleiding op een jet of turboprop komt, want dat is echt uitzondering als je het mondiaal bekijkt, dat wel.
Kimberly, hoe naïef kun je zijn. De economie is op dit moment nog erger dan na 9/11 en dan wil jij niet in Afrika werken of in ieder geval niet ver van huis ? Met deze instelling kom je er gewoonweg niet. Ben je bang dat je je vriendje en papa en mama gaat missen als je in een ander continent woont. Pech dan, dan zou ik echt niet aan dit spelletje beginnen. Het klinkt heel lullig, maar Azië bijvoorbeeld, daar zou je je op moeten richten. Een paar jaar uren bouwen en dan binnenkomen bij een Europese legacy carrier bijvoorbeeld. Stel jij bent net klaar met je opleiding en je komt maar niet aan de bak ? Komen jouw brieven dan echt niet verder dan een straal van 1000 km ? Denk dat het een beetje tijd wordt voor jou voor een realitycheck en zou PPrune en Airwork even goed doorspitten. Ik bedoel dit zeker niet lullig hoor, maar met deze naïviteit zal het eerder een emotionele tegenslag worden voor als ik jouw bericht zo lees.
Iz, die attitde van KLM'ers heb ik wel eens vaker gehoord jaa, maar heb het vorige zomer van dichtbij meegemaakt! Hier in Aussie kwamen we een stel tegen en die man werkte als piloot bij KLM en die vrouw als stewardess. Alles was geweldig bij KLM en vrijemarkters waren maar rare mensen. Hoe kun je nou in godsnaam bij een andere maatschappij vliegen dan Neerlands ''trots''. Alle maatschappijen werden door het slijk gehaald en ik moest me er bij neerleggen dat ik bij een mooie maatschappij vlieg, maar lang niet zo mooi als bij de KLM. Ik vertelde hem toen, dat ik geboren was in Nederland en toen vond hij het al helemaal raar. Hij zelf zou nooit bij een andere maatschappij zijn gaan vliegen mits hij daarna naar de KLM kon. Ik hoor het hem nog steeds zeggen. Als ik niet bij de KLM kon vliegen, dan was ik nu geen piloot
No kidding, echt waar :stapelge: