KLS Selectie deel 3

Zo'n functie in de leerlingenraad is goed voor op je cv. Zeker ook omdat dit een vrijwillige functie is. Daarnaast krijg je levenservaring door gewoon te leven. De een is al eerder volwassen genoeg dan de ander. Ik zou je gewoon als advies willen mee geven om de taak als voorzitter op je te nemen en lekker door te blijven werken waar je nu zit. Van leiding geven over een groep mensen leer je veel basis handelingen die je later van pas kunnen komen.
 
Ok, als je nou zo'n functie hebt in de leerlingenraad hebt is dat altijd goed. Ikzelf zit bij een groep leerlingen die websites maakt, en waar een bestuur bij zit. Bij dat bestuur ben ik contactpersoon en stuur daarmee ongeveer 20 man aan, lijkt me ook wel een positief punt.

Maar hoe dit bij de KLS te melden, is het slim om dat op je aanvraagformulier te vermelden, of pas bij de gesprekken op komen?
 
Maar hoe dit bij de KLS te melden, is het slim om dat op je aanvraagformulier te vermelden, of pas bij de gesprekken op komen?

Dit soort dingen moet je pas bij de psychologische keuring in je levensbeschrijving vermelden. Zelf zou ik je aanraden het er redelijk beknopt in te zetten, dit soort dingen vinden ze namelijk interessant en hier vragen ze op door. Het interview is namelijk aan de hand van jouw levensbeschrijving, punten die hun belangrijk vinden belichten ze meer.

Zelfde geldt eigenlijk voor de cova. Zorg voor beide gesprekken dat je er representatief uit ziet, ik ben van mening dat ze hier bij twijfel wel degelijk op letten.
 
Ik heb regelmatig van mensen gehoord dat ze af zijn gevallen op de COVA omdat ze nog wat jong waren en er getwijfeld werdt of je de juiste kwaliteiten op tijd zou ontwikkelen. Ikzelf heb daarvoor gekozen om mijn selectie wat later te doen aangezien het waarschijnlijk geen verschil maakt wanneer je kan beginnen als je je examenjaar nog moet afronden. Misschien kun je dan maar voor de zekerheid iets langer wachten om dat argument te voorkomen. Aan je verhalen te lezen denk ik echter wel dat je aardig "volwassen" bent en dan kun je gewoon beginnen natuurlijk maar ga dit even bij jezelf na.
 
Dat is dus exact wat ik wil voorkomen als reden om afgewezen te worden. Iemand tips om dit de komende jaren te 'oefenen'?

Ik ben bij de KLS (bij de COVA) ook afgewezen omdat ze me te jong vonden (zie weblog; http://nielz.net/blog ), ik heb nu vele maanden full time gewerkt in een winkel als verkoper, en ga het straks (als ik mijn rijbewijs heb binnengesleept) opnieuw proberen bij de EPST. Ik heb het gevoel dat het full time werken zeker heeft geholpen met levenservaring, je ontmoet elke dag tientallen nieuwe mensen, en je leert ook eens wat hard werken is. Nu hoop ik dat ze dat bij het EPST ook vinden.

Na school eerst eens wat werkervaring opdoen kan ik zeker aanraden. Maar misschien hebben andere mensen betere tips.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Momenteel speel ik al een tijd met de gedachte om te starten op de KLS, ben nu 21 jaar ("bijna" 22, in oktober), heb al werkervaring fulltime, bij de KLu aangenomen en gestopt op de KMA.
Echter, momenteel ben ik werkzaam in de afhandeling passage op SPL en bezig om mijn rijbewijs te halen, welke ik sowieso halen wil voor ik start. Nu denk ik die met 3 maanden wel binnen te hebben, en ben ik benieuwd hoe lang jullie nou gemiddeld hebben gedaan over de selectie? Ik meen te weten dat het gemiddeld een maand of 3 duurt, maar bij de KLu werd ook altijd gezegd dat je met een paar maandjes klaar was, terwijl ik van andere hoorden dat dit niet zo was (en dit zelf heb ervaren na 11 maanden lang selecties, zonder een onderdeel over hebben te hoeven doen).

Klopt het dus dat je met ongeveer 3 maanden klaar bent met de selecties? Ook ben ik even opzoek naar de startdata van de opleidingen (6x per jaar?), maar daar zoek ik zelf nog even verder door, mocht je ze uit je hoofd weten is het welkom natuurlijk.
 
...
Klopt het dus dat je met ongeveer 3 maanden klaar bent met de selecties? Ook ben ik even opzoek naar de startdata van de opleidingen (6x per jaar?), maar daar zoek ik zelf nog even verder door, mocht je ze uit je hoofd weten is het welkom natuurlijk.
De KLS houdt zelf een periode van (max) 6 maanden aan voor de selectie. Dit hangt van een aantal factoren af (in welke periode begin je met de selectie). Het kan dus een maand duren maar in een uitzondering ook 12 maanden.

Waarom ben je gestopt met de KMA? Moest je heli gaan vliegen?:airforce:

Met 5 klassen waren de start data ongeveer: maart, mei, juli, oktober, december
Daar komt nu dus een klas bij dus alle tussenruimte wordt wat krapper. Om de 2 maanden start er nu ongeveer een klas.
 
Terug
Bovenaan