Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Lol.. Ik durf best toe te geven dat ik er wellicht een beetje met gestrekt been in ging..
Dus back on topic.
Ik snap ook even niet waarom Pirke nu gebashed wordt.
Iedereen die auto kan rijden kan een vliegtuig leren besturen. Zo moeilijk is dat niet... Op een grote airliner vliegen komt nog wat computermanagement bij kijken, maar ook dat lukt de meeste mensen prima. Het is niet voor niks dat je aan havo voldoende hebt voor de opleiding tot verkeersvlieger. En tja dan gaan andere kenmerken meespelen, of iemand inderdaad 14 uur naast je wilt zitten of niet.
Ik denk dat Pirke bedoelt dat je het "kunstje van het vliegen" snel kunt leren, en de theorie ook wel meevalt. Uiteindelijk is dat allemaal bijzaak, want als je niet de juiste attitude hebt (vliegmanschap, veiligheidsbewustzijn, manier van denken, enz.) dan blijft het toch gerommel in de marge.
Maar om alle PPL'ers nou over een kam te scheren is ook weer niet juist. Ik heb hetzelfde brevet als mijn clubgenoot die misschien vijf uurtjes per jaar huisje-boompje-beestje vliegt, maar dat betekent niet dat ik mijn vluchten niet professioneel uitvoer. Met mij zijn best nog wel andere PPL'ers die zich gerust "piloot" mogen noemen. Misschien wel betere dan afgestudeerde KLS'ers zonder baan die moeten sappelen om hun papieren geldig te houden.
Overigens pleit ik er zelf wel voor dat in de PPL opleiding en in clubverband meer aandacht wordt besteed aan het kweken van een professionele mentaliteit van de vlieger. Er wordt nu pas een veiligheidscultuur ingevoerd die er allang had moeten zijn.
Overigens: sinds gisteren ben ik niet meer bezig met PPL maar heb ik hem![]()
Ik heb nu 6 uur les gehad en ik kan eigenlijk wel bevestigen dat het in de lucht brengen, het in de lucht houden en het weer landen van een vliegtuigje helemaal niet zo moeilijk is. Ook de theorie valt best mee.
Wat bedoel je hiermee? Dat vliegen uit drie aspecten bestaat. Opstijgen, in de lucht houden en landen en dat jij dat niet moeilijk vindt. Of dat vliegen uit veel meer aspecten bestaat maar jij alleen opstijgen, in de lucht houden en landen niet zo moeilijk vindt maar alle andere aspecten wel?
Pirke doet heel minderwaardig over het halen van een ATPL. Prima, moet hij zelf weten. Als iemand met een ATPL vervolgens wat minderwaardig doet over een PPL'er staat de wereld op zn kop. Vreemd als je het mij vraagt.
Misschien wat meer wederzijds respect van beide kanten?
Wat bedoel je hiermee? Dat vliegen uit drie aspecten bestaat. Opstijgen, in de lucht houden en landen en dat jij dat niet moeilijk vindt. Of dat vliegen uit veel meer aspecten bestaat maar jij alleen opstijgen, in de lucht houden en landen niet zo moeilijk vindt maar alle andere aspecten wel?
Lol.. Ik durf best toe te geven dat ik er wellicht een beetje met gestrekt been in ging..
Dus back on topic.
Ik bedoel ermee dat het in een branch waar veel meer mensen rondlopen dan er banen zijn niet genoeg is om slechts precies aan de eisen van een brevet te voldoen. Er zijn immers blijkbaar zat mensen die ertoe in staat zijn een vliegbrevet te halen. Om een goede kans te maken op een baan zul je met meer moeten komen.
Ik zit onvoldoende in de branch om te weten of dit ook zo is, maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat als je als werkgever de keus hebt tussen:
-a: iemand die een HTS opleiding heeft gedaan en daarna een vliegopleiding
-b: iemand die na de middelbare school slechts een vliegopleiding heeft gedaan
dat persoon b dan flink op achterstand staat ten opzichte van persoon a.
Ik besef dat ik makkelijk praten heb met een HBO en een WO diploma op zak, een goede baan buiten de luchtvaart en geen cent schuld.
Goede argumenten, maar er staat toch ook een en ander tegenover: de gemiddelde PPL'er is bv. af en toe in luchtruim G onderweg, waar je altijd beducht moet zijn voor onaangekondigde traffic; de verkeersvliegerij zit nagenoeg altijd in gecontroleerd luchtruim, dus om separatie moet men zich geen zorgen maken. Nuja, da's misschien al te kort door de bocht, maar toch.
En met een verkeersvliegtuig is het uitvallen van alle aandrijving niet onmogelijk maar toch wel uitermate uitzonderlijk; hoe simpeler het toestel, hoe minder onwaarschijnlijk dat wordt, en dat maakt het ook alweer wat spannender.
Maar de grootste uitdaging lijkt mij nog dat je een airliner niet alleen vliegt; je bent met twee en als ik het goed begrijp is dat ook wel nodig af en toe. Dus je moet met die andere persoon ook droog nuchter en professioneel kunnen samenwerken, ook al is het een nurk van jewelste of misschien juist de lekkerste brok die je in tijden gezien hebt... beide uitersten zouden mijn concentratie zwaar kunnen verstoren, denk ik.
En was dat niet, waar Pirke o.a. wilde op wijzen?
Ik neem aan dat je in de G klasse goed communiceert met elkaar