Klpd vlieger in the house?

Onlangs had ik de GVSS.
Fam, A, B, C, D en F vlucht gevlogen.

Fam, A, B, C en D gingen redelijk tot goed. Had wel aandachtspunten. Ik had nog wel eens de neiging snelheid/hoogte te veel goed/minder te maken door een verkeerde keuze te maken met pitch of RPM. In een daling/ stijgen/ vetragen kan dit tot problemen leiden....
Over het algemeen genomen weinig reden tot klagen. Hield goed koers, hoogte was ook goed. Had twee resets totaal. Geeft niet, waren geen ernstige zaken en herpakte mezelf goed. Foutje in aflezen tijd inzetten koersverandering en een te scherpe rol.

F vlucht ging niet goed. Te veel afwijkingen en voor herstel is weinig tot geen ruimte, aangezien de Klu norm aangehouden wordt. Paar keer ff behoorlijk de kluts kwijt geraakt, vooral na een reset.
Eigenlijk de F vluch behoorlijk verkloot. Denk dat het vooral spanning was, maar daar had iedereen behoorlijk last van.
Helaas voor mij negatief advies na afloop van de F vlucht.

Behoorlijk balen.

De instructeurs zijn eerlijk, transparant en behulpzaam. Daar heeft het niet aan gelegen.

Succes verder met de selectie en mocht je de F vlucht halen gebruik ff tien minuten de mock-up...
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat de F vlucht niet geod ging. Het lijkt mij ook erg pittig zoals je schrijft.
Wat bedoel je met "mock-up..." ?

Is door de slechtere F vlucht het advies negtief en dus einde procedure ?

gr sporty
 
De mock-up is een houten simulator. kan je nog eens ff droogoefenen. Best handig. Ook een paar keer gedaan. Wordt gelijk duidelijk als je het lokaal binnenkomt.

Er wordt gekeken naar een totaal plaatje, indien de F-vlucht redelijk of matig verliep zal er overleg plaatsvinden en worden de vorige resultaten erbij gepakt (dacht ik). De F-vlucht moet dan wel op een aantal kritieke punten goed verlopen zijn.
Je krijgt een aantal handelingen uit te voeren in de F-vlucht die je nog niet in vorige vluchten gehad hebt, dus ze verwachten dat je daar zelfstandig uitkomt met de uitleg uit het boekje/ briefing. De F-vlucht wordt op geen enkel punt meer gecoached, maar dit was bij de D vlucht ook al niet meer.

Als het advies negatief is dan zal dit einde procedure betekenen, aangezien je een voldoende GVSS rapport moet scoren. Dus voldoende opleidbaar geacht moet worden.

GVSS is een selectiemiddel. De ene pakt de stof in een keer op en kan het gelijk voldoende toepassen en bij de ander duurt het wat langer.
Beetje net als met autorijden. De een leert het in 10 lessen en de ander in meer. Betekent overigens niet altijd dat die ene met 10 lessen altijd een betere coureur is/ zal blijven. Betekent wel dat die de stof beter/ sneller oppakt en toegepast heeft op dat moment.

Soms is het ook een beetje mazzel hebben. Throttle terug naar ongeveer een bepaalde RPM? ongeveer op die stand zetten. afwijkingen corrigeren en daarna weer RPM checken en corrigeren als je afwijking hebt. Als je mazzel hebt stond je aardig goed en hoef je niet meer veel te corrigeren. Als je pech hebt heb je wat meer werk en duurt het wat langer voordat je alles weer stabiel hebt gekregen. In de F-vlucht is de tijd om te corrigeren wat korter...

Bereid je goed voor. Houd je hoofd koel, ook na een reset en besef dat je tijdens alle vorige vluchten dingen aan het leren bent die essentieel zijn voor het behalen van die F-vlucht.
De feedback van de instructeurs goed toepassen, anders zal je voor de F-vlucht al stranden.

succes
 
Laatst bewerkt:
Vriend van me moest al zijn diagrammen/tekeningen etc van de GVSS inleveren, vandaar mijn vraag.

Tuurlijk zal het wel ergens staan.
 
Helemaal mee eens dat niet alles over de GVSS op het internet hoeft te staan. Ik vind dat vluchten inhoudelijk, settings, pitch, trims etc gewoon alleen in he blauwe boekje thuis horen.
Daarom heb ik het ook behoorlijk globaal gehouden. Volgens mij heb ik werkelijk niks inhoudelijks verteld. Mochten er dingen staan die als "vertrouwelijk" beschouwd kunnen worden dan verwijder ik deze graag, maar volgens mij is dit niet het geval en kan je verder heel weinig tot niets met mijn bericht. Behalve een globaal inzicht verwerven van mijn ervaring daar.
 
Laatst bewerkt:
Beste mede sollicitanten,

Zijn er al collega's door de GVSS gekomen ? IK begreep dat daarna nog een vliegtest/sim test moet gaan plaastvinden. Dus de GVSS is dus niet het eind station.

Ik moet binnenkort de GVSS doen. Hoop dat ik er doorheen kom !

gr Sporty
 
Hallo Airworkers,

Aangezien het inmiddels ruim een jaar geleden is dat hier voor het laatst iets is gepost ben ik toch wel nieuwsgierig naar de uitkomst van de selecties van enkele Airworkers. Tevens heb ik enkele vragen voor wat betreft de selectie voor vlieger bij de KLPD. Is er iemand door dan hoor ik het graag!

Sek
 
Voor eventueel AW139 rated of andere rotorheads..

Je beschikt over hbo werk- en denkniveau.
Je hebt zeer recente vliegervaring op de AW139 met type rating met meer dan 500 vlieguren op dit type.
Je beschikt over de ATPL-HEF met IR en aantekening FI (instructiebevoegdheid).
Je hebt meer dan 1500 uren vliegervaring op een helikopter, waarvan meer dan 1000 uren als pilot in command.
Gelet op het specifieke karakter van politieluchtsteun met een AW139 heb je aantoonbare ervaring met Night Vision Goggles.
Je bent bereid om aanvullende opleiding(en) en cursussen te volgen in binnen- en buitenland.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties: oordeelsvorming , mondelinge uitdrukkingsvaardigheid, accuratesse, besluitvaardigheid, leervermogen en samenwerken.
 
Terug
Bovenaan