KLM wederom

FK,

ik heb me door verschillende insiders laten vertellen dat ik widebody-captain met mijn 31 jaar wel kan schudden. Hoe reken jij dat recht?

KLC heeft me op de lijst van alternatievelingen gezet (the plaque for the alternates is down by the ladies room), vanwege mijn inferieure opleiding. Als laatste van de hele club vrije markters binnenkomen zou niet echt helpen vwb je carriereprogressie.

Ik ben overigens net aan een erg leuk avontuur begonnen bij een redelijk uniek bedrijf. Het heeft weliswaar niet het beroemde blauwe aureool, maar daar staan genoeg andere pluspunten tegenover. Er is een hoop veranderd de afgelopen 6 maanden.

Erik.
 
Misschien kan het onderstaande staatje een beetje helpen.
Het is een overzicht (januari 2005) van het aantal pensioneringen per jaar gebaseerd op een pensioenleeftijd van 56 jaar.
De meest juniore gezagvoerder wide body staat op plaats 505.

jaar: per jaar totaal
2004 2 2
2005 52 54
2006 37 91
2007 50 141
2008 38 179
2009 45 224
2010 55 279
2011 62 341
2012 54 395
2013 72 467
2014 72 539
2015 89 628
2016 93 721
2017 82 803
2018 87 890
2019 86 976
2020 79 1055
2021 80 1135
2022 96 1231
2023 104 1335
2024 97 1432
2025 98 1530
2026 99 1629
2027 86 1715
2028 102 1817
2029 76 1893
2030 85 1978
2031 54 2032
2032 49 2081
2033 39 2120
2034 31 2151
2035 31 2182
2036 36 2218
2037 31 2249
2038 24 2273
 
Dat is inderdaad de manier, kijken op welke plaats je staat kwa senioriteit bij pensioen, en dan zal blijken dat je nog ruim binnen de range van widebody captain staat als je begint op je 30-ste, en dit is allemaal nog zonder groei, mochten er meer widebody's bijkomen (en dat zit er wel in) dan ben je t weer sneller. Maar inderdaad, t scheelt wel weer als je helemaal achteraan het rijtje van vrijemarkters staat, kan zomaar weer een jaartje schelen. Maargoed, zelfs al zou je geen wb captain meer kunnen worden biedt de klem wel een kans op een mooie (afwisselende carriere), paar jaartjes regional, paar jaartjes ica, paar jaartjes europa, en van t loon van een co ica of captain europa kun je ook prima leven hoor ;) succes ermee!
 
Heeft de KLM geen maximum leeftijd waarop je je eerste links-voor-positie kunt krijgen?

Ik geloof dat bijv. bij Hansa, als je daar niet met 40 of 45 links hebt gezeten, ze je ook niet meer naar links laten gaan.

Als je dus 30 bent, zou je in dat geval maar 10 (15) jaar hebben om naar links te gaan, en 10 is te weinig, daarvoor staan er teveel op de lijst voor je (bij Hansa). Tegenwoordig ongeveer 12 jaar wachtttijd.

Maar goed, ik ben benieuwd hoe de KLM hiertegenover staat.
 
Goed nieuws dus voor de beginnende piloot. Er komt een pensioensgolf aan in 2030. ;)

Alle gekheid op een stokje, bedankt voor de info! Nu nog MOGEN solliciteren........

toedeloe
 
Bedankt voor de info! Met harde feiten kunnen we wat.

Ik neem aan dat je moet weten welk nummer je zou hebben bij aanname op dit moment om te berekenen of je hoog genoeg komt met het gegeven aantal pensioneringen? Kan iemand hier een gooi naar doen?

Erik.
 
JO,

captain widebody........is het wel zo mooi!!!
ik werd op mn 30e captain 747. heb ik hard voor gewerkt, en ben blij het het zo gegaan is.
maar,
je raakt gewend aan de levensstijl, zowel financieel als dagen thuis. ik mag als ik wil tot mn 60e doorvliegen, dus heb weinig om nog naar uit te kijken als je begrijpt wat ik bedoel!
ik mag de aankomende jaren mijltjes aftikken tussen azie en europa..vv

een van de weinige voordelen die een bedrijf zoals klm heeft, is de variatie in machines en de daarbij horende levensstijlen.
je kan een tijdje shorthaul te doen om een goede basis te leggen(starts en landingen) kan je later op de longhaul vechten voor je landing.
het aantal diverse bestemmingen is natuurlijk ook mooi meegenomen...

k.
 
Los van of capt WB worden nou zo belangrijk is het volgende;

Er zijn 606 capt WB, het duurt volgens de lijst hierboven tot 2015 totdat die met pensioen zijn.

Volgende 606, tot 2022, volgende 606 tot 2028. (totaal 1818)

Als je nu 30 bent ga je in 2031 met pensioen. Zeg 2027 ben je aan de beurt voor capt WB (uitgaande van 2300 vliegers, geen groei)

Iemand een beter idee?


Groetsch,

Arne
 
Nu we het even over pensioenen hebben, hoe is dat geregeld bij de KLM ? Hebben ze een 70 % regeling, of een provident fund ? Hoe werkt dat ?

Wellicht kan een van de KLM'ers (hierboven) hier iets over zeggen. Of een link waar dat allemaal staat ?
 
Momenteel gaat het erg hard met de aannames (120/150 per jaar), en er is sprake van dat inderdaad de aanname eisen wat naar beneden gaan omdat de KLS-wachtlijst hard aan het leeglopen is zodat wat NLS-ers die richting Ryanair (of elders) gegaan zijn ook kans hebben om binnen te komen...

Pensioen weet ik zo niet uit mijn hoofd, volgens mij de "standaard" 70% regeling, kan thuis wel even nakijken hoe en wat precies.
 
Thanks, ik heb inmiddels zelf al even gezocht op het net en kwam op deze site terecht.

Staat een hoop op, ik weet niet hoe "up to date" het geheel is maar het geeft een goed beeld.

Helaas is het geen 70% regeling meer :(
 
Er is nooit een 70% regeling voor KLM-vliegers geweest.

Hoe hoog is uw pensioen?

Uw ouderdomspensioen wordt gebaseerd op het gemiddelde salaris dat u tijdens uw gehele loopbaan verdient. Elk jaar bouwt u pensioen op over uw inkomen in dat jaar. Uw bereikbare pensioen is afgeleid van het gemiddelde, over uw gehele loopbaan, verdiende salaris.

Het deel van uw salaris waarover u pensioen opbouwt, is uw pensioengrondslag. Deze is gelijk aan 12 keer uw vaste maandsalaris, plus eventuele toeslagen die de KLM heeft opgegeven. De vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering behoren niet tot het vaste maandsalaris.

Per jaar bouwt u een bepaald percentage van de pensioengrondslag op. Dit percentage bedraagt:
voor de deelnemer met een arbeidsovereenkomst vallend onder de CAO voor KLM-vliegers: 2,25%

Kortom, je kan het beste zo jong mogelijk in dienst treden , vervolgens zo snel mogelijk doorstromen naar de hoogste functie en daarna doorvliegen tot de wettelijke limiet van 65 jaar. :grijns:
 
Terug
Bovenaan