KLM wederom

Dr Esteban

New member
LS,

Nu weten we allemaal dat de KLM nog steeds openstaat voor het ontvangen van CVs die voldoen aan de harde eis KLS/NLS etc + volledig ATPL.

Maar het schijnt dat de eisen verlaagd zijn (oud nieuws?!), momenteel is het KLS/NLS etc + 500 uur >5700kg.
Bron: ppjn.com

Een positieve trend dus. Maar zal nu, bij gebrek aan voldoende aanmeldingen, de volgende stap zijn dat de eis KLS/NLS zal wegvallen?? Zal eens tijd worden, naar mijn smaak!

Laten we nogmaals een uitgekauwde discussie beginnen...

Ciao
 
Zowel bij mijn grading als de dag dat ik voor psycho in Maarssen was, zaten er mensen met "weinig" uur, d.w.z. <1000 TT . Deze gasten hadden dus niet eens een ATPL. Zij vertelden dat ze hoogstwaarschijnlijk coco zouden worden bij een evt indiensttreding. Uitzondering wellicht voor mensen met F50 rating.

Met name voor de functie van coco is de kans dat ze de KLS/NLS eis schrappen zeer klein. Er zijn zó veel mensen die een paar honderd uur hebben. Ook nls/kls-ers.

Lijkt me erg sterk dat ze de eis gaan schrappen en zo ja dan alleen voor de functie van capt F50, want daar schijnt nog steeds een schrijnend tekort te zijn. En daar moet je 2000hr/ATPL voor hebben.
 
Wie zegt dat ik ben bijgedraaid? Ik ben nog steeds kritisch, zo vind ik nog steeds dat bijv. het salaris een maandelijkse belediging is. Dat betekent toch niet dat je niet mag/moet solliciteren. Het algemene misverstand dat vliegen zó leuk is dat het salaris en andere benefits er niet toe doen daar doe ik niet aan mee, daarvoor sta ik te vaak bij het tankstation.

Als je een overstap overweegt zoals in ons geval mag je best een beetje kritisch zijn.

Greetz, P222
 
zo vind ik nog steeds dat bijv. het salaris een maandelijkse belediging is
Doe jezelf en iedereen dan een plezier en begin niet eens aan die solicitatie. Immers, je weet toch dat er over deze zaken niet individueel kan worden onderhandeld en als dat betekend dat jij elke keer aan het eind van de maand loopt te chagerijnen en te vloeken op je nieuwe baas lijkt het me beter dat je bij het "grote geld" blijft.
 
P222,

De KLM heeft op dit moment 2298 vliegers in dienst. Als jij wordt aangenomen wordt je nr. 2299. Dat is de laatste plek op de lijst. Welkom.

Je verdient dan in principe het minste salaris t.o.v. je overige KLM collega's. Is een fact en lijkt me t.o.v. je collega's bij de KLM ook logisch.

Maar..... er is licht aan de horizon jongen. Door een mazzoltje kun je meteen baas F50 worden en verdien je om die reden ook nog ns extra munten, dat is al eerder in de discussie besproken. Je verdient dan evenveel als iemand die rond de 1950 op de senioriteitslijst staat en ongeveer 4 dienstjaren heeft. Niet slecht lijkt me.

Ik begrijp best dat je t.o.v. je huidige salaris terugvalt maar dat heeft meer te maken met het feit dat je OPNIEUW aan een carriere bi j een andere werkgever begint. Zou ik ook ff een rekenmachine gepakt hebben in jou geval. De b.v. thuis moet toch door kunnen draaien, helemaal mee eens.

Als je vindt dat die nieuwe werkgever jou/je functie niet goed betaalt dan lijkt het me dat simpel: niet doen die KLM, dat is je volste recht.

Maar ongenuanceerde opmerkingen over "maandelijkse fooi / belediging" zijn in mijn ogen niet af te doen als "een kritische noot" maar getuigen meer van een foute houding c.q. niet reeele voorstelling van de werkelijkheid. De wetenschap dat mensen met zo'n gevoel / idee / houding straks collega worden moet ik toch een beetje aan wennen.

Maar goed. Misschien lokt die blauwe club toch en wie weet vliegen we in de toekomst nog ns samen. No worries; koop ik wel een biertje voor je mocht je krap bij kas zitten.

;-)

Winglet
 
Laten we het nou niet te dramatisch maken Winglet; ik ben het volledig eens met je pleidooi, maar waar het inderdaad om draait is dat de
draaiende gehouden moet worden.

Das alles wat ik met de platte uitdrukking "maandelijkse belediging" wilde zeggen en dat heeft niks te maken met een verkeerde houding, no worries....

In dem Sinne,

happy landings
 
Och, kan met goed voorstellen wat P222 zegt. Echter is het bij de KLM wel 1 stap terug om er over een paar jaar weer 3 vooruit te zetten.. Zou 'm wel pakken denk ik als je onder de 35 bent.

Rgds,
FD


Edit: Krijg ik nou ook een biertje?
 
Laatst bewerkt:
FD, of dat helemaal waar is betwijfel ik. Ben zelf nu 31 jaar en hoop binnen 12 maanden in de linker stoel te zitten van een Easy 319.
Ga ik naar Citybopper als baas F50, wat niet kan dankzij inferieure scholing, denk ik dat het aardig lang gaat duren voordat ik in een vergelijkbare positie zit binnen KLM (wie roept maar ik denk 10- 15 jaar) als dat ik binnen een jaar bij Easy zit = baas 737 dus. De jaren dat je minder verdient dan een capt bij Easyjet maak je niet meer goed in de laatste jaren denk ik.

De ultieme droom van Capt widebody bij de blauwen is voor iemand van over de dertig niet haalbaar tenzij er wonderen gebeuren. Kun je wat dat betreft beter bij je LCC blijven.

PS
Ik heb het hier even niet over het sociale aspect van het werken bij de KLM maar puur over payscales.
 
Hou me tegoede, zou best op de Citybopper baan willen solliciteren maar mijn brieven worden meteen verbrand daar. EPST, vandaar.
 
Kermit ben het met je eens. Ben zelf 31 en sinds 2 jaar werkzaam op de linkerstoel van een 319. Naar de KLM zou vele stappen achteruit betekenen. Heb het trouwens in Berlijn veel te veel naar mijn zin.
 
point taken

point taken

Mocht je onder de 35 als DEC kunnen gaan op de F50 zou ik het doen. Onder de 25 als F/O zou ik het overwegen. Bedoelde het eigenlijk op die manier.

Al dat bier van jullie... Moet nu helemaal naar beneden lopen omdat ik met water in mn mond zit, en mn handen beginnen te shaken.

FD
 
Oorspronkelijk gepost door Xwind737
Of solliciteer je om te kijken of je door de selecties kunt komen, om dan alsnog te bedanken voor de eer.

Xwind

Heeft een kennis van mij gedaan. Cool. :D

Geschiedenis.
Had vroeger al 2 maal de psy test gedaan en gehaald voor een KLM selectie.
Toen KLC ging aan nemen weer gesolliciteerd en moest weer een psy test doen. :confused:
Hij gaf toen aan dat hij er al twee gedaan had voor de KLM(en had gehaald) maar er werd hem verteld dat hij de test alsnog moest doen.

Heeft toen vriendelijk bedankt voor het vertrouwen ;) in hem.

Werkt nu voor NJ
 
Als je op je 30ste bij de klem in dienst komt ga je nog wel ICA-captain worden hoor, senioriteitslijsttechnisch gezien, dus dat is t probleem niet. Ik snap wel dat de stap kwa salaris erg ver terug is, maar ik ben dr met mn 23 jaar maar wat tevreden mee hoor, en B 757, waar blijft die housewarming van je nou, of heb ik m gemist?
 
Rustig aan met die flak heren ( en dames , en zij die er nog niet zeker van zijn )Kan er wel een beetje inkomen wat P222 zegt , want een carrierestap die je achteruit brengt i.p.v. vooruit zet je niet zomaar, ook niet als je verwacht het op den lange duur beter te krijgen- en dan ook nog een berg geld en senioriteit inleveren,niet te vergeten die rappe jet vanonder je **rs :confused:

Ben blij dat ik niet voor de keus sta dus relativeert U allen e.e.a een beetje?Vrij naar Jacobse en Van Es zou ik dan zeggen:Fijn zo..
Maar moet er wel bij zeggen:"maandelijkse belediging"vond ik wel een leuke:haha:
 
Terug
Bovenaan