KLM-piloten inzetten in de cabine.

Wel waar. Het staat zo in onze CAO. En het VNV heeft al aangegeven, mocht het zo ver komen, dat ze alles op alles zetten om het volgens de CAO te spelen!!

Kunnen ze best proberen, maar een rechter gaat ze never nooit gelijk geven.

Uitleg afspiegelingsbeginsel

En een overeenkomst met een vakbond valt dus niet onder de uitzonderingen.
Misschien dat ze wel kijken wie er heeft uitgeholpen binnen het bedrijf en deze mensen als onmisbaar aanmerken ;)

En hoezo alleen de F50 vliegers. Andere afdelingen waar overschotten zijn kunnen dit voor een jaar doen.
Sorry, ik bedoelde van de vliegers alleen de F50. Omdat het om een fulltime functie in de cabine gaat en je dus niet current kunt blijven.

Anyhow, laten we er maar gewoon niet vanuit gaan dat er mensen uit moeten, zou niet zo gezellig zijn namelijk...
 
Reden voor uitzondering volgens jouw link:

indien een voor ontslag voor te dragen werknemer een zwakke arbeidsmarktpositie heeft en dit niet het geval is met de werknemer die alsdan voor ontslag in aanmerking komt.

De redenatie die de VNV denkt te kunnen aanvoeren is: de arbeidsmarktpositie van een seniore vlieger is veel zwakker dan die van een beginnend vlieger. Immers vanwege de senioriteitslijsten overal begin je overal weer onderaan de ladder. Voor de minst seniore vliegers is de kans op een baan op hetzelfde niveau dus veel groter dan voor de seniore vliegers.

Of de rechter dat ook vindt is natuurlijk de vraag, en laten we hopen dat we daar niet achter hoeven te komen.
 
Reden voor uitzondering volgens jouw link:

indien een voor ontslag voor te dragen werknemer een zwakke arbeidsmarktpositie heeft en dit niet het geval is met de werknemer die alsdan voor ontslag in aanmerking komt.

De redenatie die de VNV denkt te kunnen aanvoeren is: de arbeidsmarktpositie van een seniore vlieger is veel zwakker dan die van een beginnend vlieger. Immers vanwege de senioriteitslijsten overal begin je overal weer onderaan de ladder. Voor de minst seniore vliegers is de kans op een baan op hetzelfde niveau dus veel groter dan voor de seniore vliegers.

Of de rechter dat ook vindt is natuurlijk de vraag, en laten we hopen dat we daar niet achter hoeven te komen.

Geldt dit niet voor zo ongeveer ieder beroep? Hoe ouder iemand is, hoe moeilijker het wordt om een baan te vinden. Dan zou het hele idee van afspiegeling teniet worden gedaan. Ik denk persoonlijk niet dat een rechter hierin mee zal gaan, maar het zal een welles-nietes verhaal blijven.
 
Geldt dit niet voor zo ongeveer ieder beroep? Hoe ouder iemand is, hoe moeilijker het wordt om een baan te vinden. Dan zou het hele idee van afspiegeling teniet worden gedaan. Ik denk persoonlijk niet dat een rechter hierin mee zal gaan, maar het zal een welles-nietes verhaal blijven.

Meer iemand die een managersfunctie heeft kan weer solliciteren naar een managersfunctie. Iemand die baas 777 is, kan vanwege het senioriteitsprincipe als co 737 beginnen. Dat is het grote verschil.

Laten we hopen dat we er niet achter hoeven te komen wat een rechter vindt, maar als er ontslagen gaan vallen wordt dit initieel gedaan via omgekeerde senioriteit. Daarna kun je dit dus aanvechten, maar dan is het kwaad al geschied.
 
:offtopic:

Geen paniek.

De aandelen KLM stijgen alweer op de beurs, het vervoer door de lucht is gestegen de afgelopen maanden etc.

M.a.w. we zijn door de crisis heen en vanaf nu gaat het alleen maar opwaarts.

Er is dus geen sprake van gedwongen ontslagen.

Nu weer on topic: Wat is eruit gekomen afgelopen maandag met het Denim-overleg?
 
Sjezus, 642, je lijkt wel serieus opgejut! Misschien moet je eens wat beter om je heen kijken wie er overal lopen uit te helpen. Ik heb zelfs captains 777 bij de kist gehad voor de warme lucht, in alle divisies gebeurt een hoop, je doet net alsof het alleen van jullie verwacht wordt.
Er wordt helemaal niks verwacht, maar t zou je wel sieren als je ff 2 weekjes crewtransport gaat doen ofzo voordat je goed betaalde vakantie begint.

punt1. Er wordt wel degelijk wat verwacht, met name van de ex F50 vliegers. Er staat namelijk een presentatie voor ons op het programma, bovendien worden we allemaal binnenkort persoonlijk benaderd voor de klussenbank. Welliswaar onder het kopje vrijwillig, echter zien sommige managers dat kopje graag verdwijnen en voeren de druk steeds verder op. Dat is ook waar 642 zich zorgen over maakt, de vrijwilligheid (een harde CAO afspraak) komt zo steeds verder in het gedrang.

punt2. Het verbaast mij eerlijk gezegd een beetje dat collega vliegers zich meer zorgen maken over onze vakantie, dan om het feit wij de komende 9 maanden nul uur meer vliegen. Ik weet niet waarom jij voor dit vak hebt gekozen, maar ik vind vliegen gewoon leuk en mogen ze mij morgen omscholen, ipv gedwongen vakantie uit te delen.

En als je dan toch iemand wil afzeiken, kun je beter mij pakken dan 642. Die stond namelijk vooraan bij de klussenbank en heeft al vele biertjes in de kroeg moeten missen vanwege een vervangende functie. Maar ja, teveel bier is ook niet goed voor mij, dus wie weet breng ik je binnenkort wel naar het B-platform.

PS

@BossduManch

Laten we hopen dat het herstel doorzet in de hele luchtvaart en dat ook onze "echte" werkloze collega's weer snel kunnen genieten van de enige plek waar we als vlieger echt thuishoren.
 
Laatst bewerkt:
Punt 2: We zijn jaloers natuurlijk: Ik zou er persoonlijk niet zon problemen mee hebben om die 9 maanden, min de paar maandjes die ik op andere afdelingen uithelp vrij te hebben, eindelijk tijd en vooral ook de cash om die wereldreis te gaan maken, zak vol ipb-tickets en gaan met die banaan!
Verder wordt er hier helemaal niemand afgezeken, als je de thread terugleest kun je zien dat ik niet kon ruiken dat 642 al zo actief was, waarvoor overigens hulde, eindelijk heb je wat aan dispatch :D
Tot snel dan in het crewbusje, schijnt een mooie gewaarwording te zijn hoe anders je door sommige van onze collega's wordt benaderd als buschauffeur!
 
Ik heb begrepen dat er al meer aanmeldingen zijn dan vacatures. Daarbij had ook ik graag willen doorvliegen. Het is ook niet mijn schuld dat ik pas over ugh maanden omgeschoold wordt en thuis moet zitten. School mij nu maar om. Maar ik ben niet te beroerd om mijn handjes te laten wapperen.

Wat voor presentatie krijgen we en wanneer?

Groeten Supergrover...
 
Terug
Bovenaan