KLM piloot en in vancouver wonen?

bsqrl

New member
Weet iemand of het mogelijk is om, als je nieuw bij de KLM of welke europese maatschappij dan ook terecht komt, om vanuit Vancouver te kunnen vliegen?
 
Wedervraag, mag je dan in Can wonen met een baan in Europa en als je bij een mij begint met een 5-2 of een 10-4 rooster oid lijkt het mij niet te doen om in Vancouver te wonen en hier te werken.

Heb verhalen gehoord van cargopiloten die bijv voor Air Atlanta vliegen vanuit LUX en wonen in de VS. Die zullen wel wat meer vrij krijgen dan short of medium haulers die in de EU rondfladderen.

En vraag je je maar af hoe gezond het is met een tripje Vancouver achter je kiezen aan je werk te beginnen. En na je duty ben je waarschijnlijk zo gaar dat je in Vancouver alleen maar bijslaapt. Tot je volgende duty begint.

Mij niet gezien maar misschien heb je een goede reden om in Vancouver te verblijven. ;) ;)

(If a man would have to cross a river of snot to have sex, he will cross it, aldus een oud chinees gezegde)
 
Ja, die rivier snot ken je het wel bij houden, maar goed, ik bedoel dus wel ICA van Vancouver naar waar KLM ook maar vliegen doet. Ik weet niet wat je bedoeld met "En vraag je je maar af hoe gezond het is met een tripje Vancouver achter je kiezen aan je werk te beginnen."
 
Uitgaande van het feit dat als je Vancouver verlaat voor het werk dit op een zo laat mogelijk tijdstip doet (maximale tijd doorbrengen in vancouver) Als je dan een 12hr in een toestel zit als passagier en vrijwel gelijk (of kort daarop) moet beginnen als piloot op een soortgelijke vlucht......

Gezond als refererend naar de bijwekingen van jet lag fatigue stress etc, jeweetwel, de human factors.

Zoals in de andere posts staat, het is niet onmogelijk en het wordt gedaan.
 
KLM vliegt vanaf vancouver alleen maar naar amsterdam, maar ik zou je aanraden om dan coco a 330 te worden, die hebben vancouver als enige bestemming!
 
Hij of zij :confused: bedoeld is het mogelijk om als Coco vanuit Vancouver te opereren.
Nu als je MD11 coco bent dan nog kun je naar andere oorden zoals New Delhi etc... vauit SPL geshift worden.
Wat denk je nu zelf ???? Gaat dit lukken vanuit Vancouver :mad: :eek!:
Heb zelf niets met de prof luchtvaart te maken maar vlieg niet graag met iemand die deze vragen heeft :eek!: :eek!: :eek!: Getuige niet van enige reailiteitszin los van het KLS vraagstuk :stapelge: :stapelge:
 
Ik weet niet wat je bedoeld met "En vraag je je maar af hoe gezond het is met een tripje Vancouver achter je kiezen aan je werk te beginnen."

Komop Bartman, dat je kun jezelf toch wel bedenken hoop ik.
 
fokkerkoning! zei:
KLM vliegt vanaf vancouver alleen maar naar amsterdam, maar ik zou je aanraden om dan coco a 330 te worden, die hebben vancouver als enige bestemming!

Te worden?? Alsof je, mocht je aangenomen worden, zelf mag kiezen op welk toestel je start.. Verder niet aan te raden natuurlijk om zover van je homebase (AMS) te wonen.
 
Bartman, het staat er wel niet helemaal duidelijk, maar zoals ik het lees bedoel je kennelijk dat je Vancouver als standplaats (home base) in gedachten hebt. Oftewel je begint je daadwerkelijke werkdag in YVR.

Lijkt me gezien de indelingssystematiek bij de KLM een onmogelijke opgave. Je zult dus moeten gaan commuten, en da's nie fijn over zo'n afstand.

Bij MP waren een paar jaar geleden een paar vliegers woonachtig in Florida, en die hadden een informele deal met hun indelers waarmee ze hun werkperiode altijd konden laten beginnen met een vluchtopdracht ex Florida. Maar ja, dan praat je over een klein clubje. Bij een grotere airline lijkt me zoiets vrij kansloos.
 
Laatst bewerkt:
funflying zei:
Gaat dit lukken vanuit Vancouver

Het kan wel, er wonen nu 3 of 4 KLM piloten in Vancouver, ik wil alleen weten of dat ook mogelijk is als coco, (als het even kan van iemand met meer dan ppl ervaring)
 
76-er zei:
Lijkt me gezien de indelingssystematiek bij de KLM een onmogelijke opgave. Je zult dus moeten gaan commuten, en da's nie fijn over zo'n afstand.

Bedankt voor je info :) , als er nog ICAs zijn die nu in Vancouver wonen hoor ik graag hoe ze dit gedaan hebben.
 
Bartman, theoretisch gezien kan het. Vraag is alleen of het ook in de praktijk doenbaar is.

Tripjes zijn vaak 3 om 4. De middagvlucht naar Vancouver haal je meestal wel. Dan ben je net geen 3 dagen ofte 72 uur thuis (in Vancouver). En vervolgens mag je alweer richting SPL XCM'en.

Mja, in theorie kan dat dus.

En wat als je een 5 om 3 hebt?
Hoe wil je het doen qua reservetijden?
Ga je voor een medical van 1 uur ook even SPL xcm'en?

Als je het zou willen, zorg dan iig dat je op de Airbus komt. Dan zit je elke week een dag extra in Vancouver.
 
Tja, niet alleen ervanuitgaande dat je op de A330 komt, maar ook nog bij KLM. Bij de meeste andere maatschappijen is het nog véél lastiger. Sure, er werkt een Australiër hier bij HV, maar die is maar een paar keer per jaar "thuis". Als hij vakantie heeft.

Ik blijf het een rare vraag vinden. Straks ben je coco af, word je co 737 ofzo. Vergeet het dan maar.

De vraag van Capt Kebab (die overigens meer dan een PPL heeft) is een hele goede, maar blijkbaar niet in je opgekomen: vermoeidheid. Zeker als je lekker gaat coco'en en allerlei tijdszones overgaat, dan hakt dat er aardig in. Er zijn al genoeg collega's die door vermoeidheid op weg naar huis van de vlucht de vangrail inrijden, en dat nog zonder een ICA vlucht 9 tijdszones de andere kant op ervoor of erna.

Dan blijft ook altijd het risico van meekomen. (Gratis) jumpseaten is nu mogelijk maar vergeet niet dat de KLM vluchten historisch vol zitten de laatste tijd. Als IPB'er op de jumpseat (met een ticket van 190 euro) is het al moeilijk meekomen, dus de kans dat je bepaalde keren niet eens meekomt naar Amsterdam is groot. En als je je vluchten gaat missen daardoor, dan is je carrière gauw ten einde.
Je zou dan IPB-tickets kunnen gaan kopen (dure grap en met je lage senioriteit kom je dan waarschijnlijk nog niet mee) of geboekte tickets (reteduur, maar als je je dat kan veroorloven zul je vast ook geen studielening hebben).
 
One more consideration

One more consideration

There was at least one KLM pilot commuting from Calgary a number of years ago.

To live in Canada you need to have Canadian citizenship or Landed Immigrant status. Otherwise you will get into a lot of trouble with the Immigration department.

You cannot live in Canada just because you feel like it.....
 
Ik heb ook gehoord dat er een aantal vliegers van KLM in Canada wonen. Ook bij BA zitten er een aantal die in eigenlijk in Australie wonen. Wat ik wel weet, is dat het verre van ideaal is. En onverantwoordelijk natuurlijk. Zijn er hier geen LH mensen die commuten naar FRA en/of MUC en ons kunnen vertellen hoe ze dat bevalt?
 
Er zijn vliegers die ervoor kiezen om jarenlang SO blijven en zelfs 67% gaan vliegen. Of je dat wilt is natuurlijk een tweede. Ben zelf wel eens meegegaan op een 747 waarbij de SO (Canadees) al ruim 10 jaar in dienst was en nog steeds in Canada woonde. Het beviel hem prima.

Daarentegen heb ik zlef op de 737 in de UK gewerkt terwijl ik in NL woonde. Ondanks een stabiel 5/3 rooster viel mij het reizen behoorlijk zwaar. Het is zonde van je geld, vrije tijd en je blijft afhankelijk van de beschikbaarheid van de vlucht. Het is bij mij ook enkele malen bijna mis gegaan waardoor ik niet op tijd op mijn werk zou verschijnen. Niet goed voor je stressniveau dus.
 
Laatst bewerkt:
jo,

ik heb 2 collegas, 1 woont er in vancouver en de andere in omgrvring toronto,
allebei commuten ze naar MAN om hun dienst naar het oosten te beginnen.

k,
 
Bij KLM is je standplaats altijd Amsterdam. Waar je wilt gaat wonen moet je zelf weten. Het blijft echter je eigen verantwoording om op tijd te melden voor vluchten en sim beurten. Ook geldt nog steeds (absurd) dat je tijdens reserve binnen 1 uur aanwezig moet zijn.
In vancouver wonen en Europa vliegen is mi dus uitgesloten. ICA vliegen kan , maar lijkt mij op de lange duur niet erg gezond. Ook is het niet de bedoeling om naar ams te commuten (vanuit ica) en dan meteen je ica vlucht aan te vangen, alhoewel sommigen het wel doen (en niets zeggen).
 
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Ik ga er vanuit dat je piloot wilt worden of in opleiding bent ? in dat geval moet je bereid zijn om alles te pakken (zeker in het begin ) wat je maar pakken kunt om je loopbaan van de grond af te krijgen.

Dus als je enkel naar de KLM wilt schiet je jezelf in de voeten.

Ten tweede, heb je het recht om in vancouver te wonen? als dit het geval is heb je ook het recht om er te werken, en kun je (als je liever in n. amerika wilt wonen ipv europa) je zinnen gooien op Air Canada, Jazz, Jetsgo en Westjet... Ga naar canada, haal daar je papieren, vlieg een jaar of 2 in de bush op een twin otter rond, daarna een jaar of 2 op een CRJ en je kunt daarna met een uur of 3/5000 bij bovenstaande maatschappijen aan de bak.. Air Canada neemt als een kanon aan op het moment. Gelijk minder gezeik met commuten, plus dat je als piloot bij een n. amerikaanse maatschappij bijna met elke gratis maatschappij kunt mee vliegen (als SA3" status) en dus commuten ook veel makkelijker is....

Als je met ID90 / ZED tickets moet gaan werken ben je het laagste van het laagste qua wie er mee mag ("SA6") dus tenzij (weet niet wat de regeling met KLM is voor KLM piloten) je weet dat je zowieso met de klm mee mag als er een stoeltje vrij is (als klm piloot) kun je behoorlijk snel in de problemen komen als je niet op tijd aankomt in AMS voor je duty.

Daarboven op, heb je niks te klagen als je gelijk na school bij een maatschappij als de klm kunt beginnen. Als je dan ook nog eens eisen gaat stellen ben je niet slim bezig.

Zoals je kunt lezen is commuten met veel europese maatschappijen een behoorlijk pain in the ass. Vlieg je bv bij een amerikaanse maatschappij is dit een stuk makkelijker... Bij je eigen maatschappij ben je altijd SA3 status (stoeltje vrij zit je bijna altijd aan boord), bij een andere (N. Amerikaanse) maatschappij ben je altijd SA4..... ID90 en ZED tickets zijn SA6 status... Dat betekend dat als de buurman van een ramper op een buddy pasje komt opdagen voor de vlucht (SA5) jij van de vlucht wordt afgegooid...

Als je maatschappij dan ook nog eens (zoals bijna alle maatschappijen ) CASS approved is, kun je ook nog eens op de jumpseat voorin mee naar je werk komen, mocht er niks meer leeg zijn achterin.

Had een collega die bij Northwest airlink vliegt, memphis based is (amerikaan) die met een nederlandse meid getrouwd is... Hij woont in AMS en is MEM based... Het is te doen, omdat hij een dag voordat zn werk begint gewoon van (amerikaanse) kist naar kist loopt op SPL en er vast wel een stoeltje vrij is op een kist (AA, USA, DAL, CAL en NWA) en zodoende vrij makkelijk kan commuten.... Maar het is geen kleine commute, dus dat gaat je grijze haren kosten.

Dus, wat is belangrijker... Baan west europa? of leven/wonen in Canada ? keus maken, doorgaan en niet terugkijken. En met name geen eisen stellen aan het begin van je loopbaan!

Ik zal je een voorbeeldje geven:

Was vorige week met een meid in chicago aan het stappen. Volgende dag probeerde ik via ORD terug naar Denver te gaan.. Alles was zo vol (nog nooit meegemaakt) dat ik van 6 vluchten (....) ge 'bumped' werd, een (crew) kamer moest dokken in het hilton op het vliegveld en het de volgende dag pas weer kon proberen.. Gelijk op de eerste vlucht volgende morgen waren er echter al 53 (geen geintje) non revs listed voor die vlucht, terwijl het een vlucht was die oversold was (11) en er meerdere SA2 (must rides, en managemnt) non revs listed waren.... Lang verhaal kort, moest die dag van Chicago naar New York naar Atlanta naar Housten om weer in Denver aan te komen... 18 uur onderweg !!! 2 dagen bezig !!!!!

Mn punt is, stel je nou eens voor dat ik dit niet tijdens mn days off had gedaan maar op mn werk moest komen op bovenstaande manier... Kun je je de stress voorstellen ?

Tenzij je rijk bent en koste wat het kost enkel bij de KLM wilt vliegen (part-time) en coco wilt blijven de rest van je leven (niet aan het cova vertellen). Zul je echt een keus moeten maken.

FD
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan