Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Ik ga er vanuit dat je piloot wilt worden of in opleiding bent ? in dat geval moet je bereid zijn om alles te pakken (zeker in het begin ) wat je maar pakken kunt om je loopbaan van de grond af te krijgen.
Dus als je enkel naar de KLM wilt schiet je jezelf in de voeten.
Ten tweede, heb je het recht om in vancouver te wonen? als dit het geval is heb je ook het recht om er te werken, en kun je (als je liever in n. amerika wilt wonen ipv europa) je zinnen gooien op Air Canada, Jazz, Jetsgo en Westjet... Ga naar canada, haal daar je papieren, vlieg een jaar of 2 in de bush op een twin otter rond, daarna een jaar of 2 op een CRJ en je kunt daarna met een uur of 3/5000 bij bovenstaande maatschappijen aan de bak.. Air Canada neemt als een kanon aan op het moment. Gelijk minder gezeik met commuten, plus dat je als piloot bij een n. amerikaanse maatschappij bijna met elke gratis maatschappij kunt mee vliegen (als SA3" status) en dus commuten ook veel makkelijker is....
Als je met ID90 / ZED tickets moet gaan werken ben je het laagste van het laagste qua wie er mee mag ("SA6") dus tenzij (weet niet wat de regeling met KLM is voor KLM piloten) je weet dat je zowieso met de klm mee mag als er een stoeltje vrij is (als klm piloot) kun je behoorlijk snel in de problemen komen als je niet op tijd aankomt in AMS voor je duty.
Daarboven op, heb je niks te klagen als je gelijk na school bij een maatschappij als de klm kunt beginnen. Als je dan ook nog eens eisen gaat stellen ben je niet slim bezig.
Zoals je kunt lezen is commuten met veel europese maatschappijen een behoorlijk pain in the ass. Vlieg je bv bij een amerikaanse maatschappij is dit een stuk makkelijker... Bij je eigen maatschappij ben je altijd SA3 status (stoeltje vrij zit je bijna altijd aan boord), bij een andere (N. Amerikaanse) maatschappij ben je altijd SA4..... ID90 en ZED tickets zijn SA6 status... Dat betekend dat als de buurman van een ramper op een buddy pasje komt opdagen voor de vlucht (SA5) jij van de vlucht wordt afgegooid...
Als je maatschappij dan ook nog eens (zoals bijna alle maatschappijen ) CASS approved is, kun je ook nog eens op de jumpseat voorin mee naar je werk komen, mocht er niks meer leeg zijn achterin.
Had een collega die bij Northwest airlink vliegt, memphis based is (amerikaan) die met een nederlandse meid getrouwd is... Hij woont in AMS en is MEM based... Het is te doen, omdat hij een dag voordat zn werk begint gewoon van (amerikaanse) kist naar kist loopt op SPL en er vast wel een stoeltje vrij is op een kist (AA, USA, DAL, CAL en NWA) en zodoende vrij makkelijk kan commuten.... Maar het is geen kleine commute, dus dat gaat je grijze haren kosten.
Dus, wat is belangrijker... Baan west europa? of leven/wonen in Canada ? keus maken, doorgaan en niet terugkijken. En met name geen eisen stellen aan het begin van je loopbaan!
Ik zal je een voorbeeldje geven:
Was vorige week met een meid in chicago aan het stappen. Volgende dag probeerde ik via ORD terug naar Denver te gaan.. Alles was zo vol (nog nooit meegemaakt) dat ik van 6 vluchten (....) ge 'bumped' werd, een (crew) kamer moest dokken in het hilton op het vliegveld en het de volgende dag pas weer kon proberen.. Gelijk op de eerste vlucht volgende morgen waren er echter al 53 (geen geintje) non revs listed voor die vlucht, terwijl het een vlucht was die oversold was (11) en er meerdere SA2 (must rides, en managemnt) non revs listed waren.... Lang verhaal kort, moest die dag van Chicago naar New York naar Atlanta naar Housten om weer in Denver aan te komen... 18 uur onderweg !!! 2 dagen bezig !!!!!
Mn punt is, stel je nou eens voor dat ik dit niet tijdens mn days off had gedaan maar op mn werk moest komen op bovenstaande manier... Kun je je de stress voorstellen ?
Tenzij je rijk bent en koste wat het kost enkel bij de KLM wilt vliegen (part-time) en coco wilt blijven de rest van je leven (niet aan het cova vertellen). Zul je echt een keus moeten maken.
FD