KLM IPB vraag..

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 676$
  • Startdatum Startdatum
6

676$

Guest
L.S. ,

Mogen piloten van de Northwest familie (Northwest mainline, Pinnacle en Mesaba airlines) IPB van MEM, MSP en/of DTW naar Amsterdam met de KLM mee?

En indien deze maatschappijen niet op jullie lijst staan, hoe groot is de kans dat je een ritje naar AMS krijgt als je met papieren, in uniform en een glimlach op je gezicht aan de gate verschijnt? Mag de baas beslissen of is het verboden per BOM/GOM regulations bij jullie?

Dacht dat dit omgekeed wel mag en dat jullie wel IPB "rechten" hebben bij NWA, Pinnacle en Mesaba?

Gelukkig gaan er genoeg vluchten van NWA naar AMS vanuit DTW, MEM en MSP dagelijks, maar wat Nederlands praten richting het vaderland lijkt me ook wel eens leuk :).

Regards,
FD

PS 1: Indien je liever niet je GOM/BOM hier in 'public' wilt quoten, is antwoord via PM uiteraard ook goed.

(Ja ID90 is leuk en aardig, maar 10% is nogsteeds een paar biertjes. Dan maar mama NWA gebruiken voor de rit. C'mon, de dollar staat nogsteeds laag..;))
 
Laatst bewerkt:
FD, IPB is niet jumpseaten. IPB is in alle gevallen ID50/ID75/ID90/ID95 etc of zoals KLM en vele andere carriers tegenwoordig hebben, het zonal system waar het tarief afhankelijk is van de afstand.

Sinds kort is er bij KLM en HV een jumpseatregeling, maar alleen voor woon-werkverkeer van EIGEN personeel. Het is heel anti-sociaal vergeleken met hoe het in veel andere landen gaat, maar het is op dit moment niet anders.

De kans dat je op de jumpseat mee kan met een KLM vlucht is vrijwel nihil, het is inderdaad niet toegestaan. Ook voor NWA en Air France geldt dit. Transavia vliegers mogen ook niet bij KLM jumpseaten en vice versa.

Overigens laatst ook in Kaapstad blijven staan met wèl een geldig IPB-ticket omdat de purser geen personen op de jumpseat wilde hebben en de rest vol was. En dat had niks te maken met dat ik HV ben, mijn vriendin is KLM en er stond ook nog een 744 co, mochten ook niet mee. Laat staan jumpseaten :)
 
Hé Iz,
Vreemd... zal wel aan de sjagrijnige purser hebben gelegen? Maakt hij dan tegenwoordig uit wie er IPB'end in de cockpit op de jumpseat mee meg?? Nee toch??!! Ben laatst IPB'end Beijing gewoon door de twee captains op de jumpseat toegelaten (met IPB-ticket dus, niet met de jumpseatregeling) en heb heerlijk geslapen in het door de coco voor mij opgemaakte bedje in de crewrest.
 
Tja, dat is 't probleem als je het mobiel nummer van de Baas niet hebt... Die Purser zegt gewoon nee, en meestal weet de Cpt van niets. Niet zoals 't zou moeten zijn, maar gebeurt wel vaak. En een Jumpseat is ook niet per sé in de cockpit, kan op de meeste vliegtuigen ook gewoon in de Galley zijn. Wat met een beetje geluk ook geen ramp hoeft te zijn, zolang die stessen er maar zin in hebben! ;)
 
Heren,

Bedankt. Met jumpseaten bedoel ik inderdaad, zoals Variatie al aangaf, gewoon een stoeltje achterin. JS in de cockpit kan me gestolen worden onderweg naar huis voor een paar vrije dagen, zit liever achterin met een paar gezellige meiden, ipv NM's af te tellen voorin :).

IZ,

Bedankt voor de uitleg. Ben totaal niet komma niet bekend met het jumpseat/IPB systeem in Europa.. Maar als ik het zo lees is het in de VS helemaal zo slecht nog niet geregeld qua jumpseaten (achterin mee liften).. Vaak als je aan de gate verschijnt, en je staat niet op de lijst (moet je wel voor een hele kleinie 121/135 toko werken, wil je niet op de lijst staan) mag de baas beslissen of je wel of niet een lift krijgt..

All the best.
FD
 
Laatst bewerkt:
Bij Hansa is het (IPB/STBY) eventueel wel mogelijk op de jump. Dit dan volgens het rijtje : Eigen carrier (in mijn geval Cityline)/ Gele pasje (De Hansa-kollega's) / witte pasje (overige Hansa-concern, bijv. Eurowings) / overige luchtvaartpersoneel.
Maar op zich is er redelijk plaats op de jumpseats. Je staat dan helaas wel in FRA/MUC en niet in AMS... (Tenzij jij geluk hebt, en de cockpit pech, maar dat gebeurt niet zovaak...)

succes,

var
 
Var -

Thanks for you input. Ik was een tijdje Denver based, en heb idd wel eens overwogen om met LH naar FRA of MUC te gaan.. Maar aangezien het makkelijker is/was om DEN-ORD-AMS te doen met UAL kwam het meestal op dat aan.

Ben over 2/3 maanden MSP of DTW based dus vroeg me af of ik ook met de KLM naar huis kon, aangezien die dacht ik in de zomermaanden ook MSP aan doen. Maargoed, meer dan genoeg Amerikaanse vluchten richting het vaderland dag in, dag uit, dus thuiskomen lukt wel.

Bij Northwest werken ze inderdaad ook met degelijke lijsten, en gelukkig staan Pinnacle en Mesaba piloten helemaal bovenaan onder de NWA piloten.

Bij NWA weet ik het overigens niet zeker, maar bij Pinnacle nemen ze zoveel jumpseaters (achterin) mee als dat er stoelen leegstaan.. Not to bad he..

FD
 
He Fd, als de kisten nu nog net zo vol zitten als 4.5 jaar geleden dan geef ik je weinig kans wat die meiden achterin betreft. Van de 5 keer dat ik met NWA vanuit DTW vloog heb ik 4 keer in de cockpit mogen zitten omdat er nergens geen stoel meer over was. Die ene andere keer was upperdeck 747. Als je jumpseat dan is elke stoel een goede, hoe onkomfortabel ook.

NWA: netzoveel jumpseaters als dat er jumpseats in de cockpit zitten (in iedergeval voor of-line jumpseaters)
 
He FD.. Hangt ervanaf of you maatschappij 'lid" is van het C.A.S system hier.. Wij (lees ik en metro) staan er binnenkort op en kunnen dan gewoon weer mee in de cockpit, nu moet er altijd nog een stoel achterin zijn.... Ik jumpseat altijd in uniform, loop lekker om alle rijen wachtend emensen heen bij security. Board altijd als laatste. Loop meteen naar de lead steward/ess (oeps sorry.. flight attendent) toe en even aardig zijn. Daarna naar de cockpit en toestemming van de crew krijgen natuurlijk. Op deze manier zit ik 3 van de 4 keer naar europa ook nog eens gratis in eerste klas. Ga zeker 6 keer per jaar even terug naar NL.. Bel altijd wel even van te voren op om te kijken welke vluchten de meeste plaatsen in first/business hebben. Maar zoals Metro zegt, elke gratis stoel is een goede. Op schiphol als je met NW mee wilt, moet je bij de KLM inchecken bij general information. daar betaal je de belasting(ongeveer $50,-) en dan door security naar de gate. Er is veel animosity bij veel van het KLM personeel. zo van....belachelijk dat die man gratis kan vliegen.. Maar je hebt dus helemaal niets met hun te maken en ik glimlach gewoon vriendelijk totdat ze me naar de Captain van Northwest brengen die toch altijd het laatste woord heeft en de beslissing maakt.
Kom eens met ons mee naar Zuid- Amerika of Europa. Ik mail je de info wel even toe met het nummer dat je moet bellen en een fax met je ID en license. We reserveren zelfs een stoel voor je 48 uur prior to departure!
 
Bedankt buddy, (en rest)

Wachten is op een klasdatum bij PCL.. Eerst nog 1 ander interview afwerken deze maand, dus loop de komende paar maanden zonder pasjes rond. Goeie periode om aan mn Xbox skills te werken dus :).

Wil graag weer even naar huis, maar dat zit er nog even niet in denk ik.. Voordat klas begint, en ik weer klaar met IOE ben is het zo aug/sept..

Thanks for the offer. Laat het me weten als jullie weer een AMS pop-up hebben. Als ik weer wat geld in mn broekzak heb en een paar vrije dagen kom ik wel een keer mee naar zuid-amerika lijkt me leuk.

Dacht dat Polar en Atlas idd een zelefde soort regeling hebben voor alle 135/121 piloten.

All the best.
 
Hee FD,`

Klinkt goed man! Succes met IPB! Wat de anderen geschreven hebben over jumpseat etc klopt... het mag alleen woon-werk voor KLM vliegers... Jammer!

Veel succes met opleiding!

N.
 
FD, we hebben dagelijks vluchten tusen JFK en Keulen en Brussel, ook vanuit ORD. Met de MD11. Meld je aan bij dispatch een dag van te voren, vertellen ze je waar je moet zijn, stoppen ze ook catering aan boord (op de jfk vluchten echt eerste klas eten). In keulen verblijft de crew in de binnenstad, op loopafstand van het treinstation met vele dagelijkse treinen naar NL. Brussel weet ik niet. Ben daar nog niet geweest. Ga over het weekend wel naar Spanje (12 uur rest, geen kans om iets te gaan zien helaas), een beetje ver van NL trouwens. De vluchten naar Z. Amerika nemen wat af. We hebben hier in MIA 2 DC10-en. Eentje gaat dus over het weekend naar europa. Alle 3 trips die voor mij gepland waren naar het zuiden zijn gecanceld, vanavond staat er een Costa Rica / Guatamala turn gepland en morgen naar Colombia, zal me niets verwonderen dat er iets van gecanceld zal worden. We hebben wel dagelijks vluchten naar Puorto Rico (2 bestemmingen) en Brazilie (Varicopas), vanuit MEM.
 
Ze vliegen voor Gemeni.

Spaans ATC ?? no worries.. probeer af en toe eens een pos. report te geven aan mechico (spreek uit: me-gie-koo) atc in een non rader omgeving. :)

Direct corona porfavorrrrr ?? (is trouwens echt een waypoint in New Mexico)


Heren bedankt. MEM is een senior base voor PCL dus die krijg ik niet te zien. Keulen klinkt goed Metro! en zo duur kan een treinkaartje niet zijn lijkt me. Voor dat voer ga ik inderdaad al helemaal mee. Hebben ze goed gergeld bij jullie en die andere 2 grote cargo boeren ook. Denk zowieso dat jumpseaten met jullie en Polar/Atlas prettiger is aangezien je geen gedoe hebt met pax en gate agents. Plus dat je op die stoelen bij jullie achterin tenminste echt kunt pitten!! Word vanzelf wel wakker als het Metro of Longdart zn leg is :grijns:

Bij aankomst in Keulen ff wat bradworst naar binnen werken, en bij aankomst in de randstad ein-de-lijk weer een ras patatje speciaal naar binnen werken!! :)

Goed, jammergenoeg duurt het nog wel een paar maandjes voordat ik weer pasjes heb, en mn huisgenoten kunnen enkel buddy pasjes uitschrijven voor binnen de VS.

Ga trouwens van de zomer met 3 huisgenoten jumpen naar Mexico (is het plan) en we zitten daar in een luxe hotel (all in: onbijt, lunch, avond eten + vanaf 10 uur in de ochtend gratis domestic alc! :grijns: voor 57 dollar per nacht.. Goeie crew discounts daar. PM me voor more info if you like that)

All the best mannen.
FD
 
Yo FD,

Waaar in Mex???? Toevallig Cancun??? IK heb daar namelijk een abonnement op.......

Ciao Steef
 
Flying Circus: DC10 met de G-spot

speedair, komen rond middernacht maandag / dinsdag aan in MAD, dinsdag commercialen naar Londen rond 1400 met een airline code AR. Wie is dat? Dit schema kan nog veranderen, en heeft zich al verschillende keren veranderd.

ATC zal hopelijk wel meevallen. Best te verstaan atc in Z. Amerika is over Cuba. Moeilijkst te verstaan ATC: een controller bij eurocontrol. En jaren geleden eentje in Belgie. Kon die vent echt niet verstaan.

FD, gelukkig is de gear van de DC10 een beetje vergeeflijker dan dat van de metro. Ik denk trouwens dat Douglas goed vooruit gekeken heeft toen die kist ontworpen werd: speciaal voor longdart en mij hebben ze er trainingwheels onder gezet ;)
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver

speedair, komen rond middernacht maandag / dinsdag aan in MAD, dinsdag commercialen naar Londen rond 1400 met een airline code AR. Wie is dat? Dit schema kan nog veranderen, en heeft zich al verschillende keren veranderd.

AR=Aerolineas Argentinas volgens mij.
 
Ja FD...ik zal ervoor zorgen dat je wakker wordt op mijn leg.. Je bent trouwens de hele vlucht bezig om koffie te zetten/serveren, maaltijden opwarmen en de plee schoonmaken! Leuk is wel dat je de hele wereld overgaat...., en bv zit ik nu voor een FedEx contract heel relaxed 11 dagen aan het strand in Puerto Rico.....in 11 dagen 4 vluchten...En je opereerd onder FexEx procedures. Mijn callsign nu is ook FedEx 58 heavy.. We vliegen bv ook voor Lufthansa>>>Lufthansa procedures>> veel afwisseling dus en weinig saaie routine.. Iedreen is hier ook gek als een deur. Allemaal meerdere vrouwen en vriendinnen, en heel erg laid back!
 
Terug
Bovenaan