Keuring Off. Luchtverkeersleiding

Hoi allemaal,

Ik wil gaan solliciteren voor Off. Luchtverkeersleiding en ben op de hoogte van de keuringsrondes op het CML, maar ik vroeg me af wat nu de precieze capaciteitentest inhield?

Weet iemand precies wat ze er gaan testen (tips) Of heeft iemand al een ervaring mee opgedaan?

Mvg,
Colin Smits

hoi, leuk dat je net als mij ook voor verkeersleider gaat.
Het PO1 voor lvl is iets anders dan dat voor vlieger. Bij lvl po1 krijg je de volgende testen: ruimtelijk inzicht (balletje), instrumentele intrepetatie (bekende f15 plaatjes), reactiesnelheid en de selectieve luistertest. De luistertest en de instrumentele intrpetatie komen ook bij de vliegerselectie voor en staan dus al uitgebreid op deze site uitgelegd. Ik zal even kort de andere twee uitleggen:

ruimtelijk inzicht: Je krijgt op de computer in scherm waarin twee balken paralel naast elkaar staan. Dan verschijnt er een klein balletje in beeld. Dat balletje gaat vervolgens bewegen. Zodra het balletje de linker balk raakt, verdwijnen de beide balken. Op het moment dat je denkt dat het balletje de tweede (rechter) balk raakt, moet je op een knop duwen. Ook moet je daarna bepalen waar het balletje de tweede balk raakte. In het begin zal het makkelijk zijn wanneer het balletje in een recht lijn beweegt maar verder in de test gaat het balletje ook golven maken en op den duur lijkt het totaal ongecordineerde bewegingen te maken.

reactiesnelheid: Je krijgt een scherm en een koptelefoon, pedalen en een speciaal toetsenbord. Op het scherm staan (volgensmij) 5 cirkels. Simpel gezegt: zodra een van de cirkels op het scherm van kleur verandert moet je zo snel mogelijk op de bijhorende gekleurde knop duwen. Ook kan het zijn dat je een hoge of lage toon hoort in je koptelefoon, dan moet je op de grijze of zwarte knop duwen. Verder kan het ook voorkomen dat er een teken in beeldkomt dat je of je linker of je rechter pedaal in moet trappen. Dit gaat in een razendsnel tempo achter mekaar door.

Ik wens je alvast veel geluk met de testen.

@ Shooter

Welke keuringen heb je na de eerste test? Want ik ga nu verder solliciteren voor Luchtgevechtsleider, dus ik ben wel benieuwd! Ik bel komende week nog wel even naar het CML, maar als jij je ervaringen zou willen vertellen is natuurlijk mooi meegenomen!

Dogfighter

jij hebben geleik wat betrefd mein taalgebruyk. zal er in het vervolg op letten :haha:

nja ff on topic: na po1 krijg je, mits je geslaagd bent, gelijk de FEAST (First european airtrafficcontroller selection test uit mn hoofd), oftewel de test van Eurocontrol.

Hoi iedereen,

Omdat officiersfunctie gesloten was voortijdig en ik helaas ben afgebeld.
Nu gaven ze me de mogelijkheid voor onderofficier LVL te solliciteren maar ziet de keuring er dan nog hetzelfde uit? is het minder zwaar of waar scheelt het in? Morgen moet ik ervoor naar het CML dus ben erg benieuwd iig bedankt voor jullie reactie's

Mvg,
Colin Smits

als jij havo/vwo hebt gedaan en je wil echt als officier aan de slag gaan zou ik nog even wachten tot er weer een vacature beschikbaar is. Onder-officier lvl is op dit gebied toch meer een ondersteuning voor de officier lvl die het werk "uitvoert", wat ik wil zeggen is dus dat op het aocs er achter de radarschermen (bijna) alleen de officiers werken. De oof hebben op dit gebied toch wel iets andere taken. En het salaris ligt een een stukje lager, (voor zover je dat wat boeit. ;))

VGSB

VGSB

Hoi mensen,
ben wel door PO1 en FEAST gekomen. Nu moet ik voor de VGSB! Nu heb ik in dat boekje zitten leren, maar helaas heb ik nog vragen over de draaivertragingen.
* Hoe bereken ik nou de benodigde correctie?
Volgens mij ben ik ook niet de enige met die vraag, maar heb andere topics gezien maar die waren erg verouderd.

Jammer Collin, dat je niet mocht deelnemen! Wist niet dat ze dat zo deden!
Shooter, jij misschien nog tips? Of enige informatie over de draaivertragingen?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Judith Jansen

ah dus je bent bij het onderdeel gekomen waar elke kandidaat lvl denkt van wtf hoe moet dit :biertje:

Voor het vaststellen van de draaivertraging is eigenlijk geen berekening. Het is gewoon heel goed schatten. Des te groter de hoek die gemaakt moet worden, des te langer doet de stip/vliegtuig erover om de bocht te maken. Je moet er in natuurlijk altijd van uit gaan dat een vliegtuig niet om zijn verticale as kan draaien en dus tijd nodig heeft om te draaien.
Belangrijk is dat je de snelheid van het vliegtuig en de te maken hoek samen interpreteert om daarmee de goede nieuwe heading te bepalen.

wat betreft tips: mischien dat je het al gehoord hebt, maar van de 7 onderdelen van de hele test tellen alleen de laatste twee, dus 6 en 7. Uiteraard zijn deze ook gelijk de moeilijkste waarbij al de voorgaande onderdelen samen worden gebracht. 1 tm 5 is dus eigenlijk alleen voorbereiding. Als alles goed gaat zul je het na 5 onderdelen wel helemaal onder de knie hebben en zijn 6 en 7 goed te doen.

Het zal af en toe gebeuren dat een of meerdere van je vliegtuigen buiten je beeldscherm raken. Raak absoluut niet in paniek, daardmee verkloot je het gegarandeerd. Je moet in je gedachten die vliegtuigen blijven volgen en ze weer de goede headings geven om richting de volgende bakens te vliegen.

let goed op de warnings die je krijgt. A en B warnings zijn niet heel erg, maar je moet er natuurlijk wel gelijk op reageren. C warnings hebben al een hogere prioriteit en D warnings natuurlijk nog hoger. Echter zal het onvermeidelijk zijn om een paar D Warnings te krijgen, maar probeer ze natuurlijk te beperken en gelijk op te lossen.

alvast veel geluk en als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel

Hahah, bedankt voor de snelle reactie!

Ben vanmiddag gewoon lekker eigenwijs geweest en heb gebeld naar CML. Daar hebben ze me inderdaad hetzelfde verteld! Dat er geen berekening voor was en alleen maar schatten ..

Dus ga het allemaal nog een keer rustig bekijken! Nee, dat van die test 6 & 7, dat die alleen meetellen wist ik niet. Maar probeer ze natuurlijk allemaal zo goed mogelijk te maken!

Ben je zelf al begonnen aan de opleiding als LVL dan? Of ben je al langer in dienst?

Groeten!

nee, ik ben nog bezig met de keuring/selectie voor Officier luchtverkeersleider lang model. Ik heb po1, feast, vgsb, po2, vmo1 en fam in de periode september/oktober gehad. Ik heb over twee weken AAC op de kma. Als alles goed gaat begin ik dus in augustus op de kma.

Volgens mij word dat van die laatste twee onderdelen je ook pas op het cml verteld. Maakt natuurlijk ook niet heel erg veel uit. Zorg gewoon dat je alles super goed voorbereid heb. Belangrijkste is nog wel dat je de graden boog (bijna) uit je kop kent. Natuurlijk gewoon 360, 45, 90, 135, 180, 225, 270, 315, 360. maar probeer ook goed de graden die er tussen zitten ongeveer in te kunnen schatten, dus zegmaar als je ziet dat het ongeveer 2/3 van het stuk tussen 90 gr. en 135 gr is dat de dan gelijk weet dat het 120 gr. moet zijn.

en je kunt ook je naam in de SVZ laten vermelden. Daar wordt bijgehouden hoever iedereen met zn keuring is.

hier nog een uitleg van iemand anders die ik nog ergens had staan:

De radar test is logisch nadenken, goed het boekje doorlezen wat je hebt gehad. Bearing bepalen is goed rekening houden met draaisnelheid = 3 graden p/s ( 180 graden = 60 sec enz. ) en goed kijken naar een linker bocht of een rechter bocht. Dan is het of een paar graden aftrekken of een paar graden bijtellen.

Op het moment dat je de "bewegende" radar test krijgt waarmee je verkeer moet leiden over 10 punten. Dit is goed logisch nadenken en lijnen trekken in je hoofd, zodat je bijvoorbeeld in 1 lijn 2 punten kan pakken met 1 vliegtuig, zodat je je aandacht wat kan verdelen.

De eerste fase hiervan krijg je uiteindelijk 4 vliegtuigen tegelijk of vlak achter elkaar onthoud hierbij de separatie regel, separatie maken met een heading en houden met speed.

De tweede fase krijg je weer iets van 4 vliegtuigen met ook nog ander traffic erbij. Hierbij moet je het verkeer om het bestaande verkeer regelen zonder dat deze in conflict komen ( Zorg dus niet voor D warnings want dan is je score vrij negatief ) let op minimaal 5nm afstand en onvoorspelbare intredens van verkeer, hierop moet je snel en efficient op reageren althans zo goed als. Vergeet ze niet over te dragen aan de fictieve verkeersleiding.

De derde fase is bijna hetzelfde als de tweede alleen krijg je ook nog cijfer reeksen te horen op je koptelefoon ( weer met piepjes als hoog en laag. ) Hierbij moet je de eerste 2 cijfers optellen en dan telkens de laatste van de 2 onthouden voor de volgende. ( dus een reeks kan als volgt horen: "......HIGM1MUR5AFRS3FG9FR2" uit je hoofd rekenen 1+5= 6, uitkomst invoeren en de 5 onthouden, volgende som is dan 5+3=8 dan uitkomst invoeren en de 3 weer onthouden enz. Tegelijkertijd ook nog het verkeer leiden. ) Bij deze fase gelden ook de vorige regels van de eerste 2. Onthoud dat dit een lange intensieve test is en dat de kans word aangeboden om hem in delen te doen maar dat hoor je daar.

bron weet ik ff niet meer

Terug
Bovenaan