Jetairfly Cadet Program

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Een MPL is een afkorting voor Multi-pilot license. Kort gezegd is het een opleiding die specifiek gericht is op het vliegen van een jet zoals een 737 in een commerciele omgeving. Zo wordt er vanaf het begin van de opleiding de nadruk hierop gelegd.

Qua theorie moet je alsnog alle 14 ATPL vakken volgen, maar in de praktijk vlieg je tijdens een daadwerkelijke MPL opleiding minder dan bij een CPL/ME/IR opeiding. Zo hoef je bijvoorbeeld ook geen traditioneel multi engine traject af te leggen en ga je al met relatief weinig uren de sim in om vervolgens op het speicifeke toestel te trainen waar je de MPL voor gaat halen.

Het halen van een MPL heeft zijn voor en nadelen. Zo mag je met een MPL geen enkel ander toestel besturen dan waar jij de MPL voor hebt gehaald. Tot je de 1500 uur hebt en je het papiertje om laat zetten naar een ATPL (met ik dacht SEP en ME class rating) mits je aan alle eisen voldoet.

Aan de andere kant is het wel een mooie stap als je dit programma met een airline doet. Voor een airline is dit traject vaak goedkoper. Zo heb je met verschillende airlines in Europa een MPL programma die de kosten volledig op zich nemen. Scheelt jou een hoop geruzie met de bank als je het geld anders geleend had.

TUI heeft nu een eigen "vliegschool" met een korter traject van 18maanden.

TUI Belgium 1,5 jaar traject First Officer

Kosten van dit traject 50K.

Na opleiding 3 contracten van minimaal 8 maanden in een periode van 36 maanden, ik denk dat het 3 zomercontracten zijn. Op PPJN staat dat ze uitsluitend BE/NL aannemen.

Ben je na deze 3contracten ook interessant op de markt?
Met een MPL een TR op de 737NG/MAX en 24maanden aan "vliegervaring" (weet niet hoeveel uren dit is)

Laatst bewerkt:
Zag vandaag dit
TUI Belgium 1,5 jaar traject First Officer

Ze bieden naast het MPL traject van 3jaar nu ook een 1,5 jaar MPL opleiding voor 50K.
Het 3jarig traject blijft voor 30K.

Na opleiding 3 contracten van minimaal 8 maanden in een periode van 36 maanden, ik denk dat het 3 zomercontracten zijn.

Wat vinden de Airworkers van deze opties?

Inmiddels weet ik ook wat meer over de verschillen tussen ATPL en MPL, maar ben benieuwd of die 1500u eis er nog steeds is of dat je al eerder "weg" kan.

Tijdens de opleiding is de verdeling van uren ongeveer:
500u Distance Learning CBT
200u Classroom + Exams
70u Flight (incl sims)
Kun je bij de airline zelf opvragen

Aangezien TUI een financiering zal aanbieden voor het betalen van de 50K/een financierder vinden is dit een vrij interessante mogelijkheid. Zit je niet vast aan de Flight Finance toko, en in België zijn de leningen denk ik gunstiger

Echter vraag ik me af of 770u in 18maanden wel voldoende is. Met 200u classroom in +/- 78 weken zou je 2,5u les hebben op school gemiddeld genomen. Denk dat de kosten ook zo laag zijn omdat ze je lekker alles thuis laten doen.

Voor de ab-initios andere scholen, hoe zag jullie uren verdeling eruit voor de ATPL en hoeveel dagen zat je dan ook op school(neem aan 5)

Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien of er een andere goedkope MPL vliegopleiding bestaat in (of rondom) Nederland die het net zo goedkoop en snel doet als TUI fly Belgium en ook baangarantie biedt?

Sabri, als Ierland niet te ver weg is voor je biedt Air Lingus een fully sponsored cadet program aan: https://www.aerlingus.com/careers/c...e-pilot-programme/#/tab-0-about-the-programme

Van de site:
Aer Lingus, Ireland's only four star airline is looking for future pilots from diverse backgrounds to meet our projected expansion plans. Aer Lingus will continue a long tradition of training ab-initio pilots with a fully sponsored and mentored Future Pilot Training Programme commencing this Autumn 2018.

Voor 13 mei inschrijven trouwens. Succes!

Sabri, als Ierland niet te ver weg is voor je biedt Air Lingus een fully sponsored cadet program aan: https://www.aerlingus.com/careers/c...e-pilot-programme/#/tab-0-about-the-programme

Van de site:
Aer Lingus, Ireland's only four star airline is looking for future pilots from diverse backgrounds to meet our projected expansion plans. Aer Lingus will continue a long tradition of training ab-initio pilots with a fully sponsored and mentored Future Pilot Training Programme commencing this Autumn 2018.

Voor 13 mei inschrijven trouwens. Succes!

Een droom oplossing!

Helaas zullen alleen de allerbeste worden geselecteerd dus de kans om binnen te komen is klein, maar proberen moet je altijd doen!

Als ze dit nou overal deden zou de functie van piloot veel bereikbaarder zijn

Terug
Bovenaan