Jerrycans en C172: veilig en legaal ?

Leuke discussie; hoewel digits zich grondig lijkt voor te bereiden en daar alle respect voor verdiend vraag ik me af waarom je niet eerst een verre trip in Europa doet. Wat ik een beetje lees, zowel hier als op het Canadeese forum, zitten er toch wel erg veel haken en ogen aan deze trip. Bovendien vraag ik me af of je een vliegschool kan vinden die je een vliegtuig meegeeft, met jouw ervaring en je plannen om in Eureka te geraken.
Hoe zit dat eigenlijk met onderhoud? Ik neem dat die Amerikaanse toestellen ook om de 50 uur een check-up moeten hebben? Is je planning binnen 50 uur vanuit Florida heen en terug?
Begrijp me niet verkeerd; ik vind het bewonderenswaardig dat je je grenzen verlegt en je niet van de wijs laten brengen door mensen die er een andere mening op na houden, wil alleen aangeven dat je wel kritisch moet blijven of dit hele plan het beste idee is om met je ervaring en kundigheid mee te beginnen.
Mocht je toch gaan dan wens ik je veel succes en natuurlijk plezier.

greetz
 
Inderdaad, houd er rekening mee dat je op een bepaald moment je GPS signaal kwijt kan raken. Ik zit ook regelmatig op het forum van PocketFMS en daar zie ik ook dat mensen die in Schotland zitten of het noorden van Scandinavië, soms problemen hebben met GPS ontvangst. Die kan zo maar een uurtje of zelfs langer wegvallen.

Dat is ook niet zo gek, aangezien de GPS satellieten niet over de noordpool vliegen, want ze hebben een inclinatie van 55 graden ten opzichte van de evenaar. Het is wel zo dat het de bedoeling is dat er voortdurend dekking is op de noordpool, maar die blijkt er in de praktijk niet altijd te zijn.
Wij (hier in Nederland) hebben regelmatig 8 of meer satellieten, maar in Schotland zijn ze vaak al blij met 5 stuks. Met drie of minder wil je GPS vaak geen fix vaststellen.

Ik moet ook zeggen dat ik me dat punt eerder helemaal niet gerealiseerd heb, omdat ik er van uit ging dat je deze vlucht echt volledig op kaart, (kompas) en horloge ging doen en dat je GPS echt alleen maar als back-up zou gebruiken, dus als die uitvalt.. Tja, wat dan nog... Maar als je die echt wilt gebruiken voor navigatie ondersteuning, dan heb je potentieel een groot probleem.

Ik denk persoonlijk ook dat een flink deel van de mensen op AVCanada geen echte inschatting maken van welke ervaring jij nu precies meeneemt. Alle voorzorgsmaatregelen die zij allemaal standaard nemen, omdat ze daar zelf leven, zijn voor jou dingen waar je over na moet denken en dat punt, dat vergeten ze helemaal te vermelden.

Ik zou zeggen: Denk heel goed na voor je hier aan begint. Ik zou het niet doen. Maar aan de andere kant ben ik nu ook bezig met het plannen van een trip waarvan veel mensen zouden zeggen dat ik er wellicht niet klaar voor ben.

FLy safe and bleu skies
 
Ik moet ook zeggen dat ik me dat punt eerder helemaal niet gerealiseerd heb, omdat ik er van uit ging dat je deze vlucht echt volledig op kaart, (kompas) en horloge ging doen en dat je GPS echt alleen maar als back-up zou gebruiken, dus als die uitvalt.. Tja, wat dan nog... Maar als je die echt wilt gebruiken voor navigatie ondersteuning, dan heb je potentieel een groot probleem.

Het *is* ook de bedoeling om de GPS enkel als backup te gebruiken. Ik heb uiteraard al meer vragen gesteld over de GPS omdat er over kaarten en horloges nu eenmaal niet zoveel te vragen is....


Enkel in de buurt van de magnetische noordpool zal de GPS een belangrijkere rol spelen, dat ben ik nog aan het uitzoeken.

Welke trip ben jij aan het plannen ?
 
Mijn vlucht gaat mij vanaf noord duitsland tot een flink eind in Frankrijk voeren. Maar dat wordt allemaal VFR. Dat wordt uiteraard nog een interessant verhaal, omdat je in Frankrijk best rekening moet houden met allerlei laagvlieg corridors van het leger. Daarboven heb je dan zo nu en dan weer klasse D of C liggen, zodat je VFR vliegend ineens best gelimiteerd bent. Dat wordt waarschijnlijk crossings aanvragen... En die gekke fransen spreken slecht engels over het algemeen.

Op zich is mijn Frans wel redelijk, maar ehm... Over de radio klinken ze zo nu en dan ineens heel erg anders dan gewoon live zeg maar.

De langste leg die ik tot nu toe gevlogen heb is iets van 2 uur. Max totale vluchttijd op een dag is iets van 4 uur, waarbij alle landingen waren op velden waar ik al eens was geweest, of ik had een leraar naast me. Nu wordt dat iets van 5~6 uur op een dag en alle landingen op velden waar ik nog nooit ben geweest. (Mijn huidige planning is nu 4 stuks, zodat ik het stuk op flightplan redelijk kort kan houden.) Een heel ander avontuur dan wat jij wilt gaan ondernemen.

Aan de andere kant weet ik ook wat veel andere mensen doen die net hun RPL hebben gehaald. Eerst maar eens flink wat rondjes rond de kerk en vliegvelden aan doen die ze al kennen van hun opleiding. Als ze dan een keer internationaal op weg gaan, is dat meestal toch samen met iemand anders die dat al vaker heeft gedaan. (Ik heb ook wel al de suggestie gehoord dat je dit soort dingen pas moet gaan doen als je minimaal 100 uur na brevet hebt. En ook de suggestie om dan eerst maar een keer naar NL te vliegen of zo. Misschien doe ik dat nog wel een keer, maar dat ligt niet perse in de planning.)

Oh, ja en wat het voor sommige mensen nog gekker maakt, is dat ik dit wil gaan doen met een kist waar ik gisteren voor het eerst mee heb gevolgen. Kortom als ik deze trip ga maken heb ik waarschijnlijk iets van 5~6 uur op die kist.
 
...
En die gekke fransen spreken slecht engels over het algemeen.

Op zich is mijn Frans wel redelijk, maar ehm... Over de radio klinken ze zo nu en dan ineens heel erg anders dan gewoon live zeg maar.
...

Met dat engels van die fransen valt het best wel allemaal mee hoor en de FIS in Frankrijk helpen je echt wel om weg te blijven van de verboden gebieden. Franse FIS is heel relaxed wat ik heb mee gemaakt, so no worries there.

@ digits

Heb ook even je topic op AV Canada gelezen, wel interessante adviezen die je krijgt. Van hulpmiddelen om de enorme vliegen weg te halen uit je cockpit (tijdens het navigeren op de kaart in onbekend gebied zonder werkende gps) en de discussie of je drank voor de locals mee moet nemen of fuel voor je kist. En vergeet de shotgun niet voor de beren.

Anyway, veel succes met de trip mocht je deze gaan maken, hij klinkt in mijn oren gevaarlijk en avontuurlijk, maar misschien is dat de combinatie die je zoekt!


ps: wel even eerst Ice Pilots NWT kijken voor je die kant op gaat, kan je vast een impressie krijgen van het vliegen daar!
 
Terug
Bovenaan