Zeg anders ff tegen iemand met 4 strepen bij de British/us navy commander dan poep je hem redelijk in z'n bek. CAPTAIN is gewoon een rang hoger dan COMMANDER, heel simpel lijkt me. De C5 vlieger (weet het uiteraard niet zeker want ik ken hem niet) was waarschijnlijk geen Commander, kan uiteraard wel, maar waarschijnlijk niet omdat je met die rang ook Squadron commandant kan worden de weg naar de burgerluchtvaart is dan niet heel erg logisch meer.
Voor de P3 orion (Marine dus) ken ik de rangen bij de functie's dus die zet ik er ff bij, die zullen ongeveer hetzelfde zijn als op de c130(geen Marine dus). Het kan overigens wel door elkaar lopen maar dit zijn ongeveer de richtlijnen.
US NAVY:
sub-Lt = 1 streep (vlieger/navigator in opleiding)
Lt junior grade = 1,5 strepen (2e vlieger/navcom)
Lt senior grade = 2 strepen (1e vlieger/tacco)
Lt commander = 2,5 strepen (1e vlieger/tacco)(met aanzijnlijke nevenfuncties)
Commander = 3 strepen (squadron commandant en dus vlieger of navigator)
Captain = 4 strepen (Commandant van een vliegveld)
Hierna komen de mannen met de sterren
Wil overigens niet zeggen dat iedereen 3 sterren sq. com. wordt maar om even aan te geven hoe hoog zijn rang is.
En een captain bij army/airforce is hetzelfde als een Lt senior grade.
Strepen kun je dus niet echt vergeliijken, een coco zou dan net hoog zijn als een eerste vlieger p3/c130 of bijvoorbeeld een f16 vlieger.
Ik denk dat het in de burgerluchtvaart een beetje vaag is want mag je dan ook captain voor je naam zetten als je rondvluchten doet in een c172 of moet je echt bij een maatschappij zitten en waar staat dat. Het zal denk ik per land ook weer anders zijn.