Is 'Captain' een aanspreektitel?

Etikette is dat je een captain als je hem een brief stuurt op de envelop kunt aanspreken als:

Dhr A.B.C. de Vries, gezagvoerder
 
Count Blah zei:
Volgens mij is in Engeland of de VS Captain een titel.

Volgens mij wist FlyHigh mij dit te vertellen, zal wel reageren binnenkort als hij dit leest.


UK is ZEKER captain een titel. Dit wordt zelfs bij je naam toegevoegd. Amerika niet. ik zou in NL gewoon Dhr. neer zetten

MILItaire ken ik alleen COMMANDER en zeker geen captain. Moet je tegen een paar van mijn collega's zeggen. (Ex-militair C5 galaxy C130) ik zeg uit de eer / grap gewoon commander tegen de kerel, want dat heeft ie zeker verdient.
 
Commander zou betekenen dat hij luitenant-kolonel is geweest (of overste in Nederland)
Meeste "gewone" mil vliegers zijn Captain. Hoewel de boys op de C5 inderdaad vaak ex fighter jocks zijn met meestal een hogere rang.
 
Zeg anders ff tegen iemand met 4 strepen bij de British/us navy commander dan poep je hem redelijk in z'n bek. CAPTAIN is gewoon een rang hoger dan COMMANDER, heel simpel lijkt me. De C5 vlieger (weet het uiteraard niet zeker want ik ken hem niet) was waarschijnlijk geen Commander, kan uiteraard wel, maar waarschijnlijk niet omdat je met die rang ook Squadron commandant kan worden de weg naar de burgerluchtvaart is dan niet heel erg logisch meer.

Voor de P3 orion (Marine dus) ken ik de rangen bij de functie's dus die zet ik er ff bij, die zullen ongeveer hetzelfde zijn als op de c130(geen Marine dus). Het kan overigens wel door elkaar lopen maar dit zijn ongeveer de richtlijnen.

US NAVY:
sub-Lt = 1 streep (vlieger/navigator in opleiding)
Lt junior grade = 1,5 strepen (2e vlieger/navcom)
Lt senior grade = 2 strepen (1e vlieger/tacco)
Lt commander = 2,5 strepen (1e vlieger/tacco)(met aanzijnlijke nevenfuncties)
Commander = 3 strepen (squadron commandant en dus vlieger of navigator)
Captain = 4 strepen (Commandant van een vliegveld)
Hierna komen de mannen met de sterren

Wil overigens niet zeggen dat iedereen 3 sterren sq. com. wordt maar om even aan te geven hoe hoog zijn rang is.

En een captain bij army/airforce is hetzelfde als een Lt senior grade.

Strepen kun je dus niet echt vergeliijken, een coco zou dan net hoog zijn als een eerste vlieger p3/c130 of bijvoorbeeld een f16 vlieger.

Ik denk dat het in de burgerluchtvaart een beetje vaag is want mag je dan ook captain voor je naam zetten als je rondvluchten doet in een c172 of moet je echt bij een maatschappij zitten en waar staat dat. Het zal denk ik per land ook weer anders zijn.
 
Over strepen gesproken:

Een Belg, een Nederlander en een neger zitten te vissen in een vijver.
Uren staren de mannen naar de bewegingloze dobbers.
Dan zegt de Belg volgens mij is het water te koud, daarom bijten ze niet.
Waarop de Nederlander zijn broek uittrekt in de vijver stapt, z'n lul in het water hangt en zegt.
Het water is precies zes graden Celsius.
Dat laat de Belg niet op zich zitten. Ook hij stapt in het water en meldt even later: 6,5 graden, en geen streep meer of minder!
Dan springt de neger in het water.
En? vragen de twee anderen nieuwsgierig.
Hoe koud is het?
Geen idee, klappertandt de neger.
Ik weet alleen zeker dat het hier precies 73 centimeter diep is.
 
JAR-OPS 1.090 Authority of the commander

An operator shall take all reasonable measures to
ensure that all persons carried in the aeroplane obey
all lawful commands given by the commander for the
purpose of securing the safety of the aeroplane and of
persons or property carried therein.

JAR OPS 1

Laat de zoekfunctie erop los, 130 keer commander, captain nada nul zip.

Ik zou dus zeggen dat de JAA de kreet commander geadopteerd heeft.
 
Terug
Bovenaan