Is 'Captain' een aanspreektitel?

trlof

New member
Hallo allemaal,

Even tussendoor: als ik een (officiële) brief schrijf aan iemand die gezagvoerder is, of hem aanspreek, is het dan gebruikelijk om, in het Nederlands, 'gezagvoerder' te zeggen, of woorden van gelijke strekking?

Zo ja, hoe gaat dit dan in briefvorm? T.a.v. Kapt. Janssen, bijvoorbeeld?

Of wordt dit predikaat achterwege gelaten?

Het lijkt mij persoonlijk geen halszaak, maar goed. Er gaat weer een aantal sollicitaties de deur uit, en ik wil het graag goed doen.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik zou gewoon Dhr. puntjepuntje neerzetten, lekker veilig.
In het echt spreek ik mijn Captains alleen aan als zij eerst tegen mij spreken. ;)
 
Volgens mij is in Engeland of de VS Captain een titel.

Volgens mij wist FlyHigh mij dit te vertellen, zal wel reageren binnenkort als hij dit leest.
 
Captain is alleen een aanspreektitel als het militair is. Anders niet. Overigens krijg ik wel vaak mail van oa BALPA waarin ik met captain wordt aangesproken, maar ik vind dat altijd een beetje raar.
Toen ik captain werd kreeg ik opeens een brief van Hilton, waarin ze me feliciteerden en me VIP-GOLD member maakten. Ben er nog steeds niet achter hoe ze daar nou achter zijn gekomen, maar ik krijg wel atijd een gratis upgrade naar de Presidential suite............... Heel vreemd.
 
Overload zei:
Toen ik captain werd kreeg ik opeens een brief van Hilton, waarin ze me feliciteerden en me VIP-GOLD member maakten. Ben er nog steeds niet achter hoe ze daar nou achter zijn gekomen, maar ik krijg wel atijd een gratis upgrade naar de Presidential suite

Lijkt me toch niet heel vervelend?
 
Hallo

Captain wordt in de UK zeker gebruikt als civiele titel. Is hier heel normaal om die titel ook te gebruiken voor correspondentie.

Groeten
 
Klopt... in de UK is Captain wel degelijk een officiele titel! (civiel gesproken...)
In nederland niet...
 
wij hebben capt en fo op mn company brief papier staan voor mn naam.... ook op onze visite kaartjes...

verder vind ik het eerlijk gezegd een beetje vreemd als je capt voor je naam wilt hebben om je ego te vergroten. De enige captain waar ik mee te maken wil hebben na werktijd is Captain Morgan. (prima rum)

FD
 
Als je capt als titel wil gebruiken, dan vlieg je waarschijnlijk ook in een c172 met strepen op en ga je na afloop van een uurtje vliegen in het circuit nog even met je strepen boodschappen doen. En dan bij de cassiere ipv euro's met Peruviaanse dollars willen betalen.:rolleyes: :rolleyes:


Was trouwens de nieuwe JAA kreet niet trouwens Commander. En anders vind ik skipper ook wel aardig. KLM-captains hebben natuurlijk BS voor hun naam.
 
Ik sluit mijn brieven altijd standaard af met:

Vriendelijke groet,
Kapitein ter Lucht, Okki.

Dat het een Cessna 172 betreft laat ik altijd maar achterwege :)
 
Lijkt me raar als je Captain gaat gebruiken. Het werd hiervoor al gezegd maar als ik in c172 solo ga zitten vliegen ben ik ook captain...
Het is volgens mij alleen een militaire titel, captain is Kapitein ter zee (Marine, 4 strepen/gallons) of kapitein (landmacht/luchtmacht, 2 strepen).
 
I'll take that as a no.

Bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad al de indruk dat het, in Nederland in ieder geval, niet gebruikelijk is.
 
"Captain"

"Captain"

The further East you go the more normal the use of the title "Captain" is.

I am referred to as "Captain" here all the time - only the expats call each other by our first names.

After 15 months of trying one (1!) local First Officer calls me by my first name.

It does take some getting used to - and there even benefits. When I want something done at the office I call them and use the word "Captain" - works like a charm! :grijns:
 
19 -

In the states they will call you captain all the time as well. "captain here is your release" " captain, how much fuel do you want?" etc etc
 
Niet alleen oostelijk maar ook hoe zuidelijker je komt hoe beter.
Als je de Med eenmaal over bent en in Afrika bent aangekomen
spreken ze je zelfs met Captain aan ook al heb je maar 3 banden.
 
Terug
Bovenaan