IR 2014 -overwegingen

Weet iemand welke boeken je nodig hebt voor de theorie vakken en waar deze te koop zijn?

Was het maar zo simpel...

De IR theorie is een subset van de ATPL theorie, en naast de boeken heb je de verplichte classroom sessies. Het theorie examen kun je niet zelf aanvragen, maar moet via een door de Inspectie Verkeer & Waterstaat/Divisie Luchtvaart goedgekeurde school.

Theorie materiaal is vaak van Bristol Ground School, of van Nordian.

Orbit Groundschool gebruikt het Bristol materiaal, DAC gebruikt Nordian.
 
Ik had al zo een vermoeden en zal eens kijken naar de verschillende opleiders. Wellicht dat ik er in de komende winter mee wil gaan starten.
 
Dinsdag jl geslaagd voor mijn IR op EHRD met een wind van 280@24G32 . Was wel een hele toer om alles nog een beetje netjes te vliegen.
 
Beste leden,

Als vervolg en toevoeging op mijn PPL ben ik momenteel aan het kijken naar een instrument rating. Mijn voorkeur gaat uit naar de volledige rating om ook approaches in IMC te kunnen uitvoeren.

Wat ik wil bereiken is om een betere / professionelere vlieger te worden met meer mogelijkheden. Ik doe de aanname dat tijdens de opleiding voor de IR mijn airwork, het gebruik van radiobakens, navigatie en ATC zal verbeteren. Klopt deze aanname?

Daarnaast vraag ik mij af of de IR mij inderdaad een toegevoegde waarde gaat leveren, vliegend vanaf een ongecontroleerd veld, zonder ILS. Ook startend vanaf een ongecontroleerd veld dien je nog redelijk weer te moeten hebben naar wat ik begrepen heb?

Verder denk ik dat ijsvorming een gevaar gaat vormen. Mijn kist heeft enkel een pitot heat. En daarnaast heb je met het volgen van een airway niet altijd de snelste route.

Kortom enkele gedachtes waar ik momenteel mee speel, ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
 
Misschien is BARTOLINI iets voor je ,als je wat langer weg kan dan moet je zeker deze optie overwegen.Heb alleen maar goede dingen over deze school in Polen gehoord.
 
Dank voor je reactie. Ik ken de opleider maar denk dat ik het gewoon in Nederland moet gaan volgen.

Ongeacht de opleider ben ik eerst benieuwd of het mij gaat leveren waar ik naar op zoek ben, en je er echt een voordeel aan hebt met een ongecontroleerd veld zonder IFR middelen als thuishaven.
 
Wat ik wil bereiken is om een betere / professionelere vlieger te worden met meer mogelijkheden. Ik doe de aanname dat tijdens de opleiding voor de IR mijn airwork, het gebruik van radiobakens, navigatie en ATC zal verbeteren. Klopt deze aanname?
Je leert scherper met kleinere toleranties voor afwijkingen te vliegen. Die precisie is altijd nuttig, maar wanneer je niet regelmatig vliegt verwatert die weer en ben je niet meer "current".
Wat het navigeren en gebruik van bakens enz. betreft is IFR een heel ander beestje dan VFR, en totaal onvergelijkbaar. Natuurlijk kan je ook VFR bakens gebruiken, maar je zult geen holdings draaien of approaches uitvoeren. IFR volg je grotendeels vastgelegde routes onder ATC clearance, en dan heb je niks zelf te navigeren dus.
Daarnaast vraag ik mij af of de IR mij inderdaad een toegevoegde waarde gaat leveren, vliegend vanaf een ongecontroleerd veld, zonder ILS. Ook startend vanaf een ongecontroleerd veld dien je nog redelijk weer te moeten hebben naar wat ik begrepen heb?
Het probleem van Zulu en Yankee vliegplannen is de onveilige overgang van VFR naar IFR en omgekeerd. Het VFR segment moet onder VFR regels veilig uitvoerbaar zijn, en het IFR segment eist een minimale enroute hoogte. Met een lage wolkenbasis zit je te klimmen in een gevaarlijk grijs gebied. Sommige controllers (met name in Frankrijk) willen gewoon niets van je weten als je nog niet bij je entry point bent, daar gaat je clearance immers pas in. En ze zijn er sowieso niet happig op om je een clearance te geven. Vaak gaat dat gepaard met enorme omwegen.
IFR geeft je wel toegang krijgt tot hoogtes waar je anders niet mag komen, maar dan nog mag je daar niet altijd blijven. Bij Parijs moeten wij ondanks ons goedgekeurde IFR plan bijna altijd zakken.
Verder denk ik dat ijsvorming een gevaar gaat vormen. Mijn kist heeft enkel een pitot heat.
Ook wanneer je uitgerust zou zijn met een hot prop, deicing boots of glycol en een warme ruit is icing een gevaar dat je moet vermijden.
Freezing level, luchtvochtigheid en bewolking beperken je operatie op grotere hoogte en binnen voorgeschreven routes dusdanig dat het in de winter vaak eerder IFR no-go is dan VFR.

En daarnaast heb je met het volgen van een airway niet altijd de snelste route.
Een paar honderd mijl om is geen uitzondering, en sommige routes zijn zonder truc dubbel de grootcirkelafstand. IFR beperkt sowieso je actieradius door een grotere vereiste brandstofreserve, daar komen de omwegen nog bij.
 
NazgulAir bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik het zo lees kloppen mijn aannames wel redelijk. Dit in acht nemen blijft de vraag of een IR echt een toegevoegde waarde levert.
 
FAA IR NAAR EASA IR

FAA IR NAAR EASA IR

Good news for all FAA (and ICAO) – Pilots flying IR in Europe



According the new regulation EASA 245/2014 AMC



Every IR (instrument rated Pilot can now convert his FAA- IR -Rating

in a quite simple way to an EASA-IR-Rating.



Requirements

· 50 hours of PIC (Pilot in command)

· Oral exam with the flight examiner

· IR-(A) Skill test only, according EASA. No written exams anymore!



And you have to have an EASA – PPL or CPL licence where the rating will be included.



We can do this conversion for every pilot, independently where his EASA PPL or CPL licence is hold in Europe.





Please be aware, the requirements for an IR (A) skill test according EASA are much higher than for an FAA-IR initial skill test.



Knowing this situation we suggest every pilot, how is not a very experience IR Pilot to undergo a small refresher training (theory and praxis),

for the IR procedures on the SIMULATOR or/and on the Aircraft.



We like to offer you a conversion package



· 2 hours - Refresher Ground School -

· 1 hour - Refresher Simulator (FNPT II) session, to review all the necessary IR procedures

· 1 hour - Refresher flight on the Aircraft to prepare you for the skill test



This will be in total: 499.-€



If you need more hours to be ready for the skill test, we can offer you



· Ground school, 46,50€ /h

· SIM hour for 160.-€ (including Instructor)

· IR training on C 172, 235.-€ /h



Skill test fee: 300.-€



Our examiner can do the skill test for every European country!





Our suggestion

Combine this some days of holiday in the beautiful south of Spain, in Andalusia, on the magic Costa de la luz, Atlantic cost!

We have several nice accommodations’ for you available for reasonable prices!



If you have any question, don’t hesitate to contact us.





_______________________________________________________________________

More Details



Bear in mind – all pilots flying N-reg. Aircrafts, have to have an EASA equivalent license and rating

To fly N-reg. Aircrafts after the 8th of April 2015.



We also do the Licence conversion of PPL and CPL to EASA PPL an EASA CPL !

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Competence based IR training (CB-IR) and E-IR (enroute IR)

We are receiving a lot of emails asking us, if we already can offer the CB-IR training.



The situation is as following:



· The new regulation has passed the European council in March 2014.

· Now there have to be a review what is planned for June 2014.



When this all is done, than all the European States have to adapt this new regulation to their national regulations.

And the national Civil Aviation Authorities have to publish the guidelines, and content (for the theory and practical flight training)

for the new training and the new exams also have to be available….



· From this point on, the ATO (Approved Training Organisations) can modify and adapt their training manuals.

· Than this training manuals have to be approved from the Civil Aviation Authorities



And when all this things are done, than we can start the training with our clients.



And we expect that this will take 6-12 month, before this entire process is finished.



Be sure – we will be one of the first how will have the possibility to offer this training, please follow us on our web side

Or send us an email, if you are interested in, than we will inform you directly.



::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::



Best regds



The Fly in Spain – TEAM











LOGO-9-13
 
Welke school in NL heeft de beste prijs/kwaliteit IR-training?

Hier in Antwerpen zit je al snel boven de 15.000 en vind dit toch licht overdreven.
 
Nazgul: Ik vind dit toch wat negatief afgeschilderd.

Vlieg zelf toch redelijk wat uren IFR en VFR door Europa in een Cessna. Het klopt dat je niet altijd weg kunt, maar zeker vaker dan als je alleen VFR kan vliegen. Daarnaast kan je ook IFR gaan vliegen (ook van/naar een VFR veld) in weer waar VFR vliegers nog gewoon vertrekken maar wat echt niet lekker voelt.

100nm omvliegen komt wellicht wel eens voor (kan het mij echter niet herinneren), maar dat is meer uitzondering dan regel. Ook al is je geplande route om, in de lucht krijg je altijd ‘directs’.

Wat betreft fuel zijn de regels voor VFR en IFR inmiddels gelijk. Behalve voor je alternate in slecht weer.

Vergeet niet dat je ook IFR kan vliegen in goed weer! Je hebt dan het voordeel gecontroleerd te vliegen, makkelijker navigatie en (afhankelijk van het luchtruim) gesepareerd wordt. Ook als je op een zonnige mooie dag in de TMA van DM vliegt krijg je veel betere traffic info over VFR verkeer dan als je dit VFR doet.

Je zit vaak hoger en dus veiliger.

Je hoeft geen airways te vliegen maar kunt directs vliegen (afhankelijk van de FIR en er vanuit gaan dat je RNAV approved bent, maar dat kan haast niet anders meer).

Veel kleine Duitse velden hebben makkelijke GPS approaches.

Ik kan in ieder geval niet meer zonder IR rating. Dan sta ik echt te vaak stil als ik van A naar B wil.
 
Oké dat ziet er al wat rooskleuriger uit QED. Zaterdag ga ik in ieder geval bij S&T op gesprek om de mogelijkheden te bespreken en te bekijken. Verder wil ik nog een IFR vlucht gaan maken met iemand om te zien wat het precies allemaal inhoudt.

Daarna maar zien of dat voldoende input geeft om een keuze te gaan maken.
 
Nazgul: Ik vroeg me af: Vlieg jij zelf regelmatig IFR in Europees luchtruim? Ik vind je uiteenzetting vrij negatief, vandaar even een reactie..

Ik heb een PPL/IR, vlieg ongeveer 100 uur per jaar IFR met een DA40 G1000 TDI. Deze kist heeft geen de-icing.

Ik wil stellen dat IFR in het Eurocontol systeem vliegen een goed bewaard geheim is. Makkelijker dan VFR, en onder de 2000kg MTOW betaal je geen airway fees, maar je krijgt wel professionele service.

Luchtruim indeling is geen beperking meer. Bij vertrek krijg je een klaring voor je hele route. Of die route nou door Class E of Class A loopt, daar merk je niks van...

Ik vlieg vanaf EHLE en dat is dus overdag altijd VFR vertrekken en binnenkomen.
Is dat een probleem? Voor mij niet, omdat als het weer onder VFR minima is, het zowiezo niet verstandig is om single engine IFR te vertrekken. Het gebeurd niet vaak dat het weer bij vertrek beneden VFR minima is...

Als destination kies ik eigenlijk altijd een IFR veld, liefst met ILS. Dan blijf je IFR tot aan de grond, en geniet je de voordelen van het systeem (separatie / obstacle clearance, etc). Landen op een groot veld is makkelijker IFR, geen gedoe met visual reporting points, etc.

Ik heb nog nooit een route gevlogen zoals gefiled. ATC gaat shortcuts geven, en vectors om vrij te blijven van ander verkeer. Er zijn situaties waarin IFR inefficiënt is; maar dat geldt voor VFR net zo goed!

Als je je route over Airways filed, en de route is geaccepteerd door Eurocontrol, dan kun je er van uit gaan dat je hem ook zo kunt vliegen. Je kunt altijd vragen om een ander level, of een andere heading. Het toverwoord is "due to weather".

Icing is een serieuze factor. Mijn stelregel is om in de enroute fase niet in IMC te vliegen. Ik plan dus VMC On Top. Hiervoor heb je zuurstof nodig en een kist met turbo.
Zonder FIKI moet je een escape hebben: Dalen naar warmere lucht zodat mogelijk ijs er af kan smelten. Het freezing-level moet dus boven de MOCA zitten, anders kun je niet weg... Deze beperking heb je met name in de winterperiode.

Mensen zonder IR denken vaak dat het idee van een IR is om in de wolken te vliegen. Dat is wat je vooral doet tijdens de opleiding.
In de praktijk zul ik weinig in IMC vliegen, maar lekker in het zonnetje! In wolken is het koud, turbulent, en zonder weerradar loop je het risico om in een embedded CB te vliegen....

Voor IFR moet je landen met nog 45min. reserve fuel. Dat is geen onredelijke eis, toch?
 
Diverse mensen vonden wat ik zei wat negatief.
Wellicht is dit omdat veel van onze IFR vluchten naar Frankrijk zijn en langs Parijs moeten (en dus om Parijs heen). Bij andere routes speelt dit idd minder. Misschien heb ik wel de pech dat juist mijn bestemmingen ongunstig liggen in het routesysteem.
De laatste tijd (sinds Franse verkeersleiders ook een Language Proficiency moeten hebben) mogen we trouwens in Frankrijk vaker een stuk afsnijden, dus het is wel verbeterd.
Naar Engelse bestemmingen gaat meestal VFR, dat scheelt gedoe in een heel druk stuk luchtruim. En ik HOEF niet te vliegen in slecht weer, ik vlieg puur voor mijn plezier, dus als het prutweer is stel ik mijn tripje gewoon uit.

IFR vliegen legt heel wat beslissingen en verantwoordelijkheden bij ATC, en dat maakt een lange route beslist gemakkelijker voor de vlieger. Lijntjes precies volgen en klaar.
 
Zijn er hier leden die ook lid zijn van www.pplir.org? Zo ja is het de moeite en kosten waard om daar een account te maken als je met je IR wilt gaan starten?
 
opleiding ppl

opleiding ppl

Door omstandigheden heb ik moeten stoppen met mijn opleiding voor het PPL; dat is balen maar het is niet anders.
Voor mij werd de sky niet de limit; maar vliegen blijft geweldig!!!

Ik heb mijn opleiding bij Nimbus Air gedaan op Lelystad gedaan en het is perfekt! Het theoretische deel wordt 's avonds in 20 lessen van 3 uur gegeven en het vliegen gebeurt op de kist waar je een participatie in hebt gekocht.
Dat kan een Diamond Katana DA 20 of DA 40 zijn.
De prijzen vaneen participatie lopen nogal uiteen.

Nu wil ik mijn participatie verkopen van de Katana; de prijs daarvoor is € 3700,00.
Door die participatie wordt de vliegprijs per uur ook lager zo rond de €70,00 incl brandstof!!

Mocht iemand vragen hebben email dan op [email protected].

gr
Peter
 
Nu wil ik mijn participatie verkopen van de Katana; de prijs daarvoor is € 3700,00.
Door die participatie wordt de vliegprijs per uur ook lager zo rond de €70,00 incl brandstof!

volgens de website van Singles and Twins huur je daar een katana voor 105 euro incl brandstof. Dus na dik 100 uur ben je pas 'duurder' uit dan in de paticipatie constructie (dat zijn 2 (!) ppl opleidingen!) en nooit onverwachte kosten of jaarkosten! Volgens mij is participeren niet zo goedkoop.
 
Terug
Bovenaan