IR 2014 -overwegingen

Hanque

New member
Beste allemaal,

Komend halfjaar overweeg ik serieus om me storten op het IR vliegen om het felbegeerde IR brevet te gaan halen.

Ik heb me al verdiept in de IR programma's bij de vliegscholen in Lelystad (S&T, Wings, Martinair), de kosten hiervan, de kwaliteit van de instructeurs, maar ik vroeg me af of er nog andere aantrekkelijke alternatieven elders zijn.

De kosten varieren van circa 13500 all in bij S&T tot circa 20.000 bij Martinair. Hoewel de programma's niet 1:1 op met elkaar te vergelijken zijn ivm afwijkend aantal uur op simulator, verschillende kisten etc lijkt S&T het goedkoopst. Maar dit is voor mij echter niet het enige criteria. Ik wil graag ook in het weekend vliegen (heb doordeweeks fulltime baan), een doorlooptijd hebben van max 7 maanden en een hele goede instructeur.

Ik hoor graag jullie adviezen en input!

Dank
 
S&T heeft hele goede instructeurs. Zelf, via de KLM AC, nog met een van de instructeurs mn PPL gedaan en ook daarna nog regelmatig contact gehad.

Voor zover ik weet zijn de prijzen daar scherp, de syllabus degelijk en heb je ook de flexibiliteit om het programma in je eigen rooster in te passen.

Succes met je keuze.
 
Praag lijkt me ook niet handig.
Mag nog wat goedkoper zijn, je moet er ook verblijfskosten en andere betalen. Er heen vliegen zal ook niet gratis zijn.
En voor mensen met werk en gezin is dat al helemaal moeilijk.

@ Liftoff, als de prijs zo scherp is, laat deze dan aub ook weten.
Aan de melding "scherpe prijs" heeft niemand hier iets.

Ikzelf ga ook direct voor de IR na mijn PPL.
Ben zelf gaan kijken bij Bafa (EBAW), Euro Pilot Center (EBAW) en LFTA (ELLX).
Bafa en EPC zitten zo rond de 17.000 all-in met het voorziene aantal uren sim en de theoretische opleiding via distance learning.
Bij LFTA zitten ze rond de 14.000 all-in met simuren of 17.000 all-in en alle uren op vliegtuig. Dat laatste vind ik een enorm mooi aanbod. Perfect om tijdens deze opleiding een pak mooie EU-bestemmingen te verkennen aangezien Luxemburg mooi centraal ligt.
 
Staar je niet blind op de aangeboden minimumkosten van het IR.
Door allerlei omstandigheden kan het aantal vlieguren makkelijk veel hoger uitpakken, vooral als er veel tijd tussen de lessen zit. Het enige waarvan je de kosten makkelijk kan calculeren zijn de theoriecursus en de examens.
 
Ook is het handig om even na te gaan of het vliegveld waar de div. aanbieders zitten wel navaids hebben. Anders ben je ook nog veel tijd kwijt met op en neer vliegen naar velden waar deze wel zitten.
Lelystad heeft alleen een 'onofficiële'? NDB approach bijvoorbeeld. Als je dan VOR/DME of ILS approaches wil oefenen moet je naar een ander veld.
 
Staar je niet blind op de aangeboden minimumkosten van het IR.
Door allerlei omstandigheden kan het aantal vlieguren makkelijk veel hoger uitpakken, vooral als er veel tijd tussen de lessen zit. Het enige waarvan je de kosten makkelijk kan calculeren zijn de theoriecursus en de examens.

Ja, dat is natuurlijk voor elke opleiding in de luchtvaart. Alle uren zijn een minimum. Maar ook op andere vlakken loopt het enorm uiteen. Kosten van de instructeur die soms 50% hoger liggen, soorten vliegtuigen, landingsgelden waar je les volgt, enz. En als je die vaste kosten wat kan drukken, dan is dat mooi meegenomen denk ik.
 
Txs voor jullie reacties. Ik ben vorig jaar wezen kijken bij vliegvlub Rotterdam. Moet zeggen dat het redelijke prijzig op me over kwam.

Tsjechië is toch echt geen optie, zou veel te veel tijd kwijt zijn met heen en weer gereis. Ik woon zelf in utrecht dus overweeg alleen de velden die max in circel van twee uur reistijd vallen.

Kun je bij Bafa in Brussels ook in weekend vliegen?

Iemand van jullie ook ervaring bij wings? Ze hebben daar relatief veel uren op sim maar daar staat tegenover dat je wel op een mooie diamond met glasscockpit de echte vlieguren gelest krijgt.
 
naar mijn bescheiden mening is het beter instrument vliegen te leren op "steam gauges" , de oude wijzers dus. Van oude instrumenten naar glass is makkelijker dan andersom.
 
naar mijn bescheiden mening is het beter instrument vliegen te leren op "steam gauges" , de oude wijzers dus. Van oude instrumenten naar glass is makkelijker dan andersom.

Mee eens.

Mijn ervaringen bij S&T zijn overigens niet zo goed. Ik heb met 3 verschillende instructeurs gevlogen die varieerden van chagrijnig tot onvriendelijk tot ronduit onbeschoft. Alle drie leken ze niet in de gaten te hebben dat vliegen ook leuk moet zijn! Misschien heb ik net pech gehad, maar dit zijn dus mijn ervaringen.
 
Mischien nog niet aan gedacht, maar schiphol is ook een optie. Ik ben daar nu mijn IR praktijk aan het afronden en ga binnenkort op voor examen. Ik vlieg daar op een DA 40 met G1000 en op schiphol zijn er plenty mogelijkheden om approaches te trainen. Ook genoeg andere velden bezocht om te trainen. Ik heb een instucteur die ruim beschikbaar is en heel begaan om mij aan mijn rating te helpen. Het voor mij enige nadeel zijn de prijzige landingsgelden,maar aan de andere kant kost het landen op andere velden ook geld en als je het aandeel landingsgeld op de hele opleiding ziet valt dat ook weer mee
 
Mischien nog niet aan gedacht, maar schiphol is ook een optie. Ik ben daar nu mijn IR praktijk aan het afronden en ga binnenkort op voor examen. Ik vlieg daar op een DA 40 met G1000 en op schiphol zijn er plenty mogelijkheden om approaches te trainen. Ook genoeg andere velden bezocht om te trainen. Ik heb een instucteur die ruim beschikbaar is en heel begaan om mij aan mijn rating te helpen. Het voor mij enige nadeel zijn de prijzige landingsgelden,maar aan de andere kant kost het landen op andere velden ook geld en als je het aandeel landingsgeld op de hele opleiding ziet valt dat ook weer mee

Geef gerust wat meer uitleg.
Ik ben momenteel ook de mogelijkheden voor IR in de Benelux aan het bekijken.
 
Mischien nog niet aan gedacht, maar schiphol is ook een optie. Ik ben daar nu mijn IR praktijk aan het afronden en ga binnenkort op voor examen. Ik vlieg daar op een DA 40 met G1000 en op schiphol zijn er plenty mogelijkheden om approaches te trainen. Ook genoeg andere velden bezocht om te trainen. Ik heb een instucteur die ruim beschikbaar is en heel begaan om mij aan mijn rating te helpen. Het voor mij enige nadeel zijn de prijzige landingsgelden,maar aan de andere kant kost het landen op andere velden ook geld en als je het aandeel landingsgeld op de hele opleiding ziet valt dat ook weer mee

Wat betaal je op EHAM voor een overlandje?
 
Een overland op eham kost rond de € 140,-- en geen handling fee. Maar ik was met de cessna 182 rg op lelystad in het weekeinde ook al rond de € 45,-- kwijt. Beste is nog de VS,daar betaal je niks voor de landing. Ik vloog vroeger altijd vanaf de kooi maar dat was voor mij ruim een uur rijden. Nu ben ik er binnen een kwartier. Een voordeel van het vliegen van EHAM is ook dat je leert om te gaan met drukke rt en veel verkeer. Dat is vooral goed als je IFR gaat vliegen want dan kom je automatisch op wat grotere velden terecht. Eergisteren nog een mooie approach en landing gemaakt op 36R en dat is gewoon erg leuk om te doen.
 
Dan is rotterdam veelgoedkoper en het scheelt heen weer vliegen..

Nog handiger is je de tijd neemt en naar frankrijk vliegt. Goedkope peut en zeer lage landingstarieven. Ik zou dan wel bijv het weekend blokken.
 
Terug
Bovenaan