Intercepts van radialen ???

wall fly

New member
Is het nog steeds zo dat er een bepaald systeem wordt gebruikt voor het intercepten van radialen of bearings in Nederland. Ik kan me nog ergens vaag herinneren dat een instructeur me vertelde dat er drie sectoren waren.

Iedere sector gaf een verschillende hoek op, en een bepaalde tijd, als de tijd afgelopen was dan werdt er weer gekeken in welke sector je je bevondt en welke hoek je nu moest sturen om bij de radiaal/bearing te komen.

Ik ben alleen het Amerikaanse gewend waar er altijd met een hoek van 45 graden wordt aangevlogen, en waar men tijdens de training nooit een opdracht zal krijgen om de radiaal aan de "andere kant" van het baken te intercepten, aangezien dit niet logisch zou zijn. Let wel, dit is puur vliegtraining.
 
Je zal dit alleen op je vliegtraining tegenkomen, je examen en gradings van NLse maatschappijen. Daarna nooit meer, net als morse, aapje leert het truukje, aapje vergeet het truukje.

(Mijn ervaring)
 
Jo,

kreeg laatst bijna een beroerte in India
intercept qdm so en so!!,

er zijn 3 sectoren 30-60-90.
30 graden sector=intercept met 45
60 raden sector=intercept met 90graden tot in 30 sector dan intercept met 45
90 graden, vlieg tegenovergesteldde richting, tot 60 sector dan 90 graden tot in 30 sector etc.

voor dat je hieraan begint moet je bedenken welke radiaal je zit tov het baken. en dan begin je

zoals altijd een plaatje doet wonderen

k.
 
waar zit ik t.o.v. baken
wat wil ik (qdm, qdr, Rad)
plan van aanpak :D


ps. zoek in het forum eens naar dat andere topic, er is zelf een leuk klein simulatortje voor :)

edit: typo
 
Laatst bewerkt:
er zijn trouwens 4 sectoren :))

Sector 1
Binnen 30 graden : 45 graden intercept

Sector 2
binnen 30 en 60 graden: 90 graden totdat je in sector 1 zit en dan 45 graden intercept

Sector 3 tussen 60 en 90 graden: reciprocal/parralel vliegen voor 2 minuten.. dan bekijken of je in sector 1 of twee zit.. en daar naar handelen

Sector 4 meer dan 90 graden: reciprocal/parralel vliegen tot abeam station.. dan 3 minuten timen.. dan situatie bekijken sector 1 of 2.

Just my two cents worth..
Groeten..
 
Kostte mij twee herexamens en in die tijd kon ik niet verder met mijn opleiding. maar gelukkig, common sense regeert en morse is outtahere.

QDM is radiaal inbound vliegen, mijn ezelsbruggetje is M van moeilijk daar het de meest omslachtige interceptie kan zijn.
 
QDR

QDR

QDR is radiaal outbound uit NDB Baken.

Verplaats ADF naald naar HI en de koers onder de staart van de naald is de QDR waarop je je bevindt.

Indien de hoek tussen de huidige en nieuwe qdr kleiner is dan 90 graden, "aanvallen" met 45 graden.

Nu QDR xxx, ik wil naar QDR yyy, dit is meer, meer sturen
Nu QDR xxx, ik wil naar QDR www, dit is minder, dus minder sturen.

Is de hoek tussen de huidige qdr en de gewenste meer dan 90 graden dan ga je eerst parrallel aan de gewenste qdr vliegen totdat je abeam bent waarna je de interceptie regel toepast

Vb1 ik zit op qdr 045 ik wil naar qdr 120 dat is meer, dus meer sturen, 165 graden

Vb2 ik zit op qdr 045 en ik wil naar qdr 210, iig meer dan 90 graden dus eerst parallel abeam 210 vliegen totdat je in de 90 graden sector bent en dan intercepten.

Totzover ik mijn aantekeningen na kan vertellen.
 
Vind het echt ongelovelijjk dat dit soort dingen vergeten worden. En ga dan vooral niet schrijven op het pbb als je niet weet hoe het zit. Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen en laat de comments maar binnen stromen zou ik zeggen.

En heyyy psssssst, als je een QDR of QDM vliegt vlieg je geen radiaal maar een bearing. Het is maar dat je het weet. Een radiaal vlieg je als je een VOR gebruikt.

Studeerse allen :grijns:
 
Avi8tor zei:
Vind het echt ongelovelijjk dat dit soort dingen vergeten worden. En ga dan vooral niet schrijven op het pbb als je niet weet hoe het zit. Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen en laat de comments maar binnen stromen zou ik zeggen.

En heyyy psssssst, als je een QDR of QDM vliegt vlieg je geen radiaal maar een bearing. Het is maar dat je het weet. Een radiaal vlieg je als je een VOR gebruikt.

Studeerse allen :grijns:

Thanks.. Als je airline/ multi crew gaat vliegen adviseer ik je vooral niet al te slim te doen tegen je captain.. Maken gehakt van je.

Vorige heeft een jongen bij continental express (f/o) vliegt zn captain (mainline flowback, en TRI/TRE op de kist) verteld dat hij de approach totaal verkeerd vloog en het wel even zou laten zien hoe het moet..

Aan het eind van de 4-daagse trip kreeg de 600 uur F/O de Jeppesen kit van de captain van heeeel dichtbij te zien..

QDR/QDM.. Pff na een tijdje weet je gewoon hoe je het moet toepassen, en that's it. Big deal. Als je in amerika de weg kwijt bent vraag je gewoon een vectortje final :grijns: cursus moeilijk doen daar in Hoofddorp pfff.

Zelefde figuren die gaan uitrekenen in de lucht of ze nou wel of niet VMC/IMC zijn als W*C/T1 is. Fly the airplane first boys.

Had ook eens een examinator tijdens mn CPL ME/IR examen die het nodig vond om de hele approach complexe vragen te stellen.. Op short final begon ie weer over van alles te ratelen (moest dingen uitrekenen etc). Heb m verteld dat ie zn klep, gezien de vragen niet van urgent belang waren op het moment, moest houden (netjes) aangezien ik op short final hing. 5 minuten daarna was ik geslaagd.

Kleine edit: Niks negatiefs over het hele JAA gebeuren hoor. Maar vind dat de theorie teveel BS is en dat de praktijk te makkelijk netjes ppl vliegen is. En bij de FAA is het precies visa versa.. Als ze nou eens iets meer naar elkaar toe zouden treden, krijg je bijvoorbeeld een Australisch CAA model wat er prima uit ziet qua praktijk en theorie..

Ze hadden er in Hoofddorp ook jaren voor nodig om uit te vinden dat morse niet nodig is... Je kunt immers ook naar de streepjes kijken op je chart en op basis daarvan een baken identen.. Tsja, hebben ze toch mooi heel wat jaartjes geld aan verdiend, aan al die examens daar in Hoofddorp!

my 2 cents.



FD
 
Laatst bewerkt:
Avi8tor zei:
Vind het echt ongelovelijjk dat dit soort dingen vergeten worden.

Hej,
Dat sprookje van die sectoren is alleen een hulpmiddeltje dat veel wordt gebruikt in NL en omstreken. Het enige dat telt is DÁT je op die QDM/-R/Radiaal komt.
Op mijn IR examen kreeg ik vanaf 1.5 DME een heel sneaky instinker om te intercepten... niet via sectoren bereikt maar het enige commentaar van de examinator was (na overleg met mijn instructeur die naast me zat) ;
'Ehh ja je zit op die radiaal dus ik kan hem niet fout rekenen haha'

Volgens sectoren? Volgens sinterklaas?
Whatever; als je maar uit een bepaalde richting op een baken kan komen op je examen.
Als je dat lukt heb je genoeg baggage om in praktische situaties jezelf te redden. (lees: inzicht)

Praktijk-vliegen vereist andere skills dan alleen in de simulator het commando vanachter je rug 'intercept koe-die-èm 082' opvolgen.


CU en binnenkort bierrrrrr
 
Laatst bewerkt:
wat zal ik blij zijn als ze die domme NDB's uit de grond rukken en ook in europa GPS approaches geven (dan wel met WAAS en zonder dat George W bush de stekker er uit kan trekken)

The Pilot
 
Ik vind het ongelooflijk dat bijna niemand op dit bulletin board weet dat de luchtvaart in Nederland is uitgevonden!



Aviate
Navigate
Communicate
Heb je daarna nog tijd over (liefst op de grond), dan mag je in je theorieboekjes kijken: Inderdaad, deze drill komt uit een land waar de luchtvaart WEL is uitgevonden.

cheers
 
wat zal ik blij zijn als ze die domme NDB's uit de grond rukken en ook in europa GPS approaches geven (dan wel met WAAS en zonder dat George W bush de stekker er uit kan trekken)

wat zal ik blij zijn als ze eens in oost Europa eens die stomme ndb's uit de grond rukken en er eens een normale ils neer pleuren!

Eerst overal een ils en dan aub de gps appr. :grijns:
 
The Pilot zei:
wat zal ik blij zijn als ze die domme NDB's uit de grond rukken en ook in europa GPS approaches geven (dan wel met WAAS en zonder dat George W bush de stekker er uit kan trekken)

The Pilot

precies, het is toch te gek voor woorden dat een SID op Europa's drukste luchthaven bijna uitsluitend uit NDB's bestaat?
 
Avi8tor zei:
Vind het echt ongelovelijjk dat dit soort dingen vergeten worden. En ga dan vooral niet schrijven op het pbb als je niet weet hoe het zit. Maar goed, het zal wel weer aan mij liggen en laat de comments maar binnen stromen zou ik zeggen.

En heyyy psssssst, als je een QDR of QDM vliegt vlieg je geen radiaal maar een bearing. Het is maar dat je het weet. Een radiaal vlieg je als je een VOR gebruikt.

Studeerse allen :grijns:

Leuk! Iemand die net z'n examen heeft gedaan! Gefeliciteerd nog! :D
 
Jo,

ik ben blij dat er nog van deze wijsneuzen zijn, want anders is het veel te gezellig.

k.
 
Terug
Bovenaan