ILS en VOR

Robbert1991

New member
Misschien een beetje rare vraag, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een ILS-landing en een VOR-landing?

ALVAST BEDANKT!!!
 
Als je het goed doet zit er geen verschil tussen deze twee landingen, het verschil zit 'm in de approach (nadering).
Is het geen goed idee als je deze vragen op een ander forum stelt (FS forum?). Zoals je aan de omschrijving van dit Beroepspiloten forum kunt zien is het een forum voor ......... je raadt het al: Beroepspiloten.
 
En hoeveel beroepspiloten zitten er op een FS forum? En de vraag wordt gesteld aan, jawel, beroepspiloten.



Kort gezegd, ILS en VOR werken in hetzelfde frequentiegebied. De VOR is een baken dat signalen in 360 graden uitzendt. (O in VOR is dan ook voor Omni) VOR is betrouwbaar en ook nog te gebruiken voor "en route" navigatie. Zendvermogen bepaalt dan het bereik.

De ILS zendt slechts een "bundeltje" (zeg maar taartpunt) signalen uit. Dit bundeltje is echter veel compacter en is daarom veel preciezer, maar ook enkel te gebruiken als nadering naar de baan toe. Aan de ILS is ook een glijpad gekoppeld zodat je niet alleen info over positie hebt, maar ook nog eens info over je hoogte tov de baan hebt.

PS zit er niet een tutorial op FS Ik meen op FS97 nog enige vlieglessen gezien te hebben.
 
De vragen die ik stel kunnen als het goed is veelal beantwoord worden door piloten want die werken ermee.

Bedankt voor de info! En ja op Flight Simulator 2004 heb je wel een 'Full ILS approach' maar ik snapte niet helemaal wat ILS is en wat het doet.
 
Ik wil wel een kanttekening maken, ik denk niet dat men hier voor elk wissewasje en pietluttigheidje een antwoord gaat geven. Als men een duidelijke uitleg gaat geven wat bijv een ILS is, en laat staan de verschillen moet gaan uitleggen, dan kunnen we net zo goed een virtuele vliegschool beginnen. Ik denk best dat men wil helpen op dit forum maar het moet niet te gek gaan worden.

Aan de andere kant kan dit natuurlijk een mooie oefening zijn voor instructors-to-be.
 
Het is altijd goed, als mensen vragen stellen om antwoorden te zoeken, maar met een beetje eigen initiatief, had je deze vraag ook makkelijke zelf kunnen vinden. Iets over ILS vindt je bijvoorbeeld hier . Gewoon even Googelen.

Mocht je er niet uitkomen, PM me dan maar.
 
Het verschil (voor de beginnende FS`er) is :

VOR : alleen Laterale (richting) begeleiding.
ILS : Laterale en verticale (hoog-laag) begeleiding, en dus nauwkeuriger.

suc6 met oefenen ! 36 vanaf meigs, na een paar mijl een bochtje naar links voor de 27 op O´hare. frequentie staat er al standaard in, slechts even de course selector op 270 zetten.
 
Laatst bewerkt:
Leuk, ik krijg hem wel:D

Je moet even zorgen dat je adobe reader hebt geinstalleerd en dan op de link klikken. Dan even geduld, en hij komt echt.
 
In flightsimulator lijkt het vliegen van een VOR appr mij nogal moeilijk om dat juist hier de zgn approach plates onontbeerlijk zijn. Door het gemis van een glidepath, die de ils wel heeft, zul je een descent piont moeten hebben en een alt vs. dme lijstje waar je vorderingen op het 'virtuele' glidepath kunt checken.
Bij een ils heb je alleen een frequentie en een inbound course nodig en klaar is kees. Deze info kun je in het flightsim programma gewoon vinden.

Succes!
 
Eens, soms voel ik me op het pbb weer bijna zoals in de ATPL theorie en dat is NIET cool. Maar wel grappig dat iedereen schijnt te weten hoe ILS, VOR werkt maar niemand die spreekt over precission/non-precission. Jongens??? De nauwkeurigheid vd approach daar zit hem de kneep ivm de MDA/DA.
 
Bij een ILS, als ook bij een VOR wordt de signaalsterkte en evt.het ondelinge signaalverschil gemeten dat uitgezonden wordt door het grondstation t.o.v. de geselecteerde radiaal (modulatiediepte) dit wordt weer vertaald naar een uitslag van de naald naar links of rechts.
(on track, geeft 0 verschil in signaalsterkte en de naald staat in het midden t.o.v. de geselcteerde radiaal)
Ils is veel nauwkeuriger en werkt onafhankelijk van een geselecteerde radiaal/ inbound track (er is maar 1 radiaal, de inboud)
(behoudens reverse sensing bij loc backcourse, dan zet de de frontcourse in )
ILS is veel nauwkeuriger dan een VOR
Bij de ILS werkt het voor het verticale pad net zo als bij het horizontale

Dit is wat ik er nog van weet

VCC
 
Avi8tor,

Je hebt helemaal gelijk, wat betreft precision / non-precision!

En VCC nog wat aanvulling:

full scale deflection voor een VOR: 10 hele graden
en voor een ILS-localizer slechts 2 1/2 graadjes...

Dan hebben we nog de ILS-Glideslope waarbij
fullscale deflection 0.7 graadjes is, heel nauwkeurig dus...

Robbert als je nog meer wilt weten, pm mij (of anderen)
dan maar.

grtz, Herbie

(FAA CFI/CFII/MEI)
 
Laatst bewerkt:
Ja en een dot off (op de ILS) is missed approach! (bij ons dan)

Gr, FD

(FAA RPL) ;):p:
 
Laatst bewerkt:
Voor de wat mensen die wat minder bekend zijn met IR termen;
Een non-precision approach is een approach waarbij geen "glijpad" ofwel referentie naar hoogte gegeven wordt. (bijv VOR, NDB, LOC, LOCBC, LDA, SDF, GPS).
Bij een precision approach wordt er dus wel een glijpad gegeven (bijv ILS of MLS)
naar mijn weten zijn er nog geen operational precision GPS appraoches (LAAS en WAAS required?) maar correct me if i am wrong.

-IB-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan