IAC-rebirth ?

IACer, begonnen 1997.


De topicstarter heeft een thread gestart met als topic de 'rebirth' van het IAC genaamd Cross-continental. Dit is een iets andere opzet dan het IAC en zoals ik eerder vermeld heb, heb ik zo mijn twijfels over het bestaansrecht /de geloofswaardigheid van deze toko als deze nog bestaat tenminste.

Over het IAC kun je hoop verhalen vertellen, zowel positieve als negatieve. Daar ga ik verder ook niet op in, daar kun je hele boeken over schrijven.

cheers
 
Het IAC......

Ok, een IAC-er lichting '93

70.000 gulden als ik het mij goed herinner. Daar kreeg een FAA CPL, IR, ME, CFI en CFII voor.

Nou opleiding was het niet echt, meer autodidactisch geheel zou ik zeggen...... Dit was bij ACA in N.J.

Een folder van ACA vertelde mij dat ik het zelfde voor een aanzienlijk lagere prijs had kunnen doen als ik daar gewoon binnen was gelopen. Toendertijd kon je dat krijgen voor ca. 42.000 gulden dus dat was al 28.000 gulden verdient door Bertje.

However had natuurlijk een visum nodig (J-visum) en vanwege horror verhalen van oplichting was ik toch maar met het IAC in zee gegaan.

Daarna eigenlijk 1x een voorbeeld CV gekregen en daarna alleen nog maar rekeningen. Het enige wat ze wilden was mij naar Ameri-Flt sturen maar om nog eens het zelfde bedrag te investeren zonder baan garantie, dat zag ik niet zitten.

Vanalles gevlogen in vele jaren en naar de KLS gegaan via het IAC (dom,dom, dom!!!)

Waarom dom?
A) KLS rekende een gods vermogen
B) Bertje wilde ook nog wat "inschrijf" geld
C) B1-cursus Amsterdam beter zou zijn geweest voor minder geld!

Eindelijk iets slimmer geworden en zelf mijn B3 IR bij een vliegschooltje gehaald.

BERTJE BOOS, HEEL BOOS!!!
NU kreeg ik niet het O zo belangrijke IAC certificaat niet......:grijns: :grijns: :grijns:

Maar goed, tot die tijd altijd trots geweest een IAC-er te zijn geweest. "The self made man and women" want wij waren de vliegers die het op de avontuurlijke en zware en moeilijke manier deden!

Mijn klomp brak pas echt in duizend stukjes toen ik na 6 jaar stilte even een brief kreeg (en met mij vele anderen) met het verzoek bedrag GIGA even te willen overmaken naar de heer V.!!!!!! Berekening was op niets gestoeld en rente + koersverandering was handig gemixt zodat er het bedrag GIGA overbleef. Bert ging even in Air Holland meedoen en had geld nodig, dus dit was de manier. Heb begrepen dat meer dan 100 ex-IACers deze brief hebben gekregen.

En quote: "Sinds jullie allemaal een dik belegde boterham verdienen, verwacht ik dat het bedrag binnenkort op mijn rekening staat....."

Laten we gewoon even reeel blijven; Bert wilde gewoon leuk geld verdienen en geilde op zijn positie. Toen het financieel fout ging heeft ie als een kat rare sprongen gemaakt. En dat was toen het einde van het IAC.

Dat ik nu een leuke baan heb, heb ik niet aan Bert te danken. Maar aan alle andere IAC-ers die mij onderdak gaven en hielpen als ik weer eens op zoek was naar een baan. En aan mezelf.:cool:

Toevallig papieren "ingekocht" bij het IAC maar de rest heb ik toch echt zelf gedaan!

Vriendelijke groet,
DG:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Nope, maar Bert zijn zoon ken ik wel.

Nou das een pre.
De "president IAC USA" met z'n eigen kantoor en secretaresse!
Val nu weer om van het lachen!
"WAT HEEFT DIE VENT DAAR IN GODSNAAM GEDAAN AL DIE JAREN" ?
Uiteindelijk was hij de vernederingen van Pa zat en stak nog wat $ in z'n eigen zak.

Ik heb niet alleen een 76 rating, ik vlieg m ook dankzij mezelf.
Maar bedank jij B maar voor je fijne plek in de luchtvaart
D-Ocho "jongen" het gaat je goed en je kan er ook niks aan doen dat je aan het Stockholmsyndroom lijd.

:D :D :D
 
Ik weet niet of het verstandig is om nog te reageren na alle beschuldigingen, maar omdat ik uitga van de goede bedoeling van de topicstarter toch maar wat info.

Cross-Continental is opgezet door en voor oud-iacers, en heeft als doelstelling om IAC-vliegers die nog geen baan hebben hiermee te helpen. Het is natuurlijk de vraag of dit gaat lukken, maar het streven is er in ieder geval.

Wie weet kan Bert zich het hoofd niet boven water houden daar in de states ?

Bert zit niet in de states, maar in NL. Bel hem eens op als je zijn kant van het verhaal wilt horen, wellicht verduidelijkt het je kijk op de zaken. Enne, don't get me wrong.. Er zijn zeker fouten gemaakt...

Blijf je natuurlijk zitten met het verhaal over de flight training. Plannen zijn er voor de toekomst, maar alleen als doel 1 lukt -> werkloze iac-ers aan een baan helpen.

Grtz,
H
 
kan iemand mij misschien simpel de voordelen en nadelen vertellen van de IAC ( de Cros continental aviation)

en oh jah ze zeggen erbij dat je vette 1000 uren hebt en dat andere vliegscholen maar 200 ofzo bieden


greetings pf
 
PF,

Wat je aan 1000 uren hebt..... Op dit moment niks, tenzij je ze gevlogen hebt op een A320 of een B737 typerating. Ik heb 1000 uren, en zit al 3 jaar thuis.

De markt voor piloten is de afgelopen jaren grandioos veranderd, in het nadeel van de nieuwe piloot. Betalen voor een typerating is normaal (wat was er eerder, piloten die betaalden voor hun typerating, of maatschappijen die geld hiervoor vroegen?). Zorg er bij het selecteren van je opleiding ervoor dat je hiervoor geld overhoudt en dit meefinancierd.

Kies een opleiding die aansluit van de wensen van de markt. Bij het IAC had je vroeger 1000 uren, waarvan 800 meermotorig. Een jaar of 5 geleden was je dan een geschikte piloot voor een groot deel van de europese markt. Tegenwoordig zien ze je liever met een typerating of een zak geld voor een typerating op de stoep staan. Wellicht verandert dit in de toekomst weer als de markt krapper wordt.

Een ander groot voordeel wat de IAC opleiding had is dat je leert zelfstandig te zijn en er volwassen wordt. Voor veel jongens (en meiden uiteraard) die aan de opleiding beginnen is dat zeker geen overbodig iets als ik hier ooit de reacties lees.

Overigens kun je bij CCA voor zover ik weet nog geen opleiding volgen, zij bieden nog geen training aan voor zover ik weet. Maar als je dit zeker wilt weten moet je ze bellen!

Grtz en wisdom!

H
 
oke, maar wat is een typerating eigenlijk
moet je dan echt daarvoor zelf betalen of zijn er vliegscholen die dat voor jouw betalen


:wegkwijt: sorry ik weet nix
 
Een typerating (TQ) is een type-specifieke training voor toestellen boven de 5700 kg. Je 'basis' opleiding sluit je af met een CPL / IR / ME je written ATPL. Hiermee mag je in principe alle toestellen vliegen tot 5700 kg.

Een typerating kost afhankelijk van het toestel tussen de 9000 en 50000 euro (grofweg, sommige maatschappijen zijn duurder/goedkoper). Je vliegschool zal dit nooit betalen, jij betaalt hem zelf, of er zijn ook maatschappijen die hem voor je betalen (KLM, BA, AirBerlin). Indien de maatschappij hem betaalt word vaak wel een bond gevraagd (bond is een financiele verplichting die je moet inlossen indien jij de voorwaarden verbreekt. Je spreekt bijvoorbeeld af dat je 3 jaar bij de maatschappij blijft vliegen, zoniet betaal je een x-bedrag om je training te vergoeden). Deze situatie is ontstaan omdat veel piloten kleinere maatschappijen als opstapje gebruikte naar zeg een KLM, Martinair oid, en maar een paar maanden/jaar bij hun bleven vliegen. De kleinere maatschappijen hadden dus buitenproportioneel veel opleidingskosten.

Er zijn tegenwoordig steeds meer bedrijven waar je tegen vergoeding een typerating kunt volgen met daaraan gekoppeld een stage voor een bepaald aantal uren. Luxair heeft zo'n deal met Parc Aviation, en er zijn er nog meer. Ik geloof dat EPST ook zo'n constructie in zijn opleiding heeft, maar dat weet ik niet zeker, ik ken hun opleiding slechts oppervlakkig. Indien je bevalt bij de maatschappij, dan kun je vaak voor hun blijven werken. Het heeft voor die maatschappij natuurlijk veel voordelen als je al opgeleid bent en er zelf voor betaald hebt.

Veel wijsheid in je keuze!

grtz,
Hans
 
Terug
Bovenaan