HvA Aviation Studies 2012-2013

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6154
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 6154

Guest
Beste Airworkers,

Zijn er mensen hier die bij de HvA de studie Aviation Studies 2012-2013 gaan volgen?
Of je de technische tak gaat kiezen als uitstroom of de flight richting, let me know. And why!

Ben reuze geïnteresseerd in waarom jij geen flight (piloten specialisatie) kiest en wel de technische kant ingaat (vliegtuig-monteur). Of vice versa.

Of de cargo, logistics (nieuw), management of luchtverkeersleider specialisatie.

Ook ex-studenten zijn welkom op dit topic!

Ciao!
 
RAM ✈;258006 zei:
Ben reuze geïnteresseerd in waarom jij geen flight (piloten specialisatie) kiest en wel de technische kant ingaat (vliegtuig-monteur).

Monteur zul je op de HvA niet worden... :)
 
Als je je bachelor of engineering haalt.
Dan heb je een vlieg-technische hbo opleiding
afgerond.

Dan kan je naar mijn weten best als vliegtuigmonteur aan de slag.
 
Hoi RAM,

We hebben elkaar al even gesproken over de PB'tjes maar ik ga ook beginnen aan de AvStudies volgend schooljaar. Dit jaar voorbereiding met Natuur- & Wiskunde en volgend jaar d'r tegenaan. Vorig jaar de keuze gemaakt maar mij werd echter vanwege mijn vorige 'studie' (MBO Niv. 4 Internationale Handel & Groothandel) aangeraden om een cursus Wis- & Natuurkunde te doen. Heb begin vorig jaar en dit jaar de open dag bezocht en de presentatie bijgewoond dus ben mij er zeker van bewust wat mij te wachten staat.

Wat ik wel grappig vond is dat tijdens de presentatie door Dhr. van Dijk IIRC gevraagd werd wie er allemaal piloot wilde worden...eigenlijk gingen bijna alle vingers de lucht in. (Er werd direct ook met nadruk verteld dat het absoluut GEEN opleiding was om piloot to worden, en dat maar een klein deel ook daadwerkelijk flight gaat doen).

Zelf ben ik van plan gewoon verder te gaan met Engineering. Ik heb mij helemaal verdiept in het piloot worden en dat ga ik dus nu écht niet doen. Ik wil eerst een HBO volgen en afronden, tegen die tijd ben ik dan misschien wel 24 maar dat doet mij vrij weinig op dit moment. Ik heb op dit moment niet de juiste diploma's om piloot te worden dus flight is voor mij sowieso geen keuze maar ik zie het ook niet gebeuren dat de markt ineens aantrekt en dat alle maatschappijen ineens staan te wachten op vliegers. We zullen zien in een jaartje of 4, misschien is er dan nog een sponsorship of misschien wil ik echt doorzetten to vlieger maar dat ligt helemaal aan de markt voor vliegers zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Daarom, gekozen voor Aviation Engineering, lijkt mij leuk om te doen met de groepsopdrachten, presentaties en dat soort dingen. Had al begrepen dat de Wis en Natuurkunde van een redelijk niveau is maar te doen. Dit is ook waar de meeste mensen op afhaken maar er moet immers toch een basis gelegd worden voor komende jaren. Een mooie baan in de luchtvaart lijkt mij ook helemaal top, toch blijft er altijd nog dat ultieme beeld van piloot worden maar dat zit er nu gewoon domweg niet in. Ti's een beetje jammer dat er zoveel jongens en meiden zijn die gewoon klakkeloos zoveel geld in een opleiding pompen terwijl er geen baan te vinden is. Je kunt er haast niet bij maar het zal wel een geval roze bril of behoorlijke blindheid zijn en lekker naar de vliegschool luisteren met hun verkooppraatjes.

Dus, nog meer mensen!? Ik heb me nog niet ingeschreven maar ga dit z.s.m. doen. Komt er ook nog een gesprek of doen ze daar niet aan vanwege de aantallen?

Nu maar hopen dat je een beetje een actief en leuk clubje hebt met groepsopdrachten, stages in latere jaren zie ik ook helemaal zitten, word hard studeren want het is volgens mij best pittig maar wel leuk!

Groeten,

BF
 
RAM ✈;258024 zei:
Als je je bachelor of engineering haalt.
Dan heb je een vlieg-technische hbo opleiding
afgerond.

Dan kan je naar mijn weten best als vliegtuigmonteur aan de slag.

negative!

Met een Bachelor graad ga je aan de slag als Engineer op de engineeringsafdeling of als Maintanance Planner (MPDs e.d.) of Sales afdeling, o.i.d.

Mocht je echt vliegtuigmonteur willen worden zal je een MTS-opleiding moeten doen richting VOM (Vliegtuig Onderhouds Monteur) aan het ROC Amsterdam Airport (zie: http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=2502)

Of, als het nog bestaat de Anthony Fokkerschool (of is dat uit een veel te oude doos?).

Of, anders via de KLu.

In het extreemste geval wordt je monteur in de automobielindustrie (bij voorkeur transport), ga je een aantal jaar in een garage werken en solliciteer je als motor monteur in de engine shop.
 
Laatst bewerkt:
BoeingFreak;

We zitten volgens mij in hetzelfde schuitje.
Ook ik heb een afgerond MBO-4 (juridische) opleiding afgerond.
Al een tijdje geleden, maar vond destijds Rechten leuk, maar vond het ook een 'massa-opleiding' waar de uitvalpercentage nog groter was dan de Mount Everst.

Ik dacht ook destijds om iets te doen wat ik ook echt leuk vindt.

Ik zit nu te kijken of ik zal gaan solliciteren voor de opleiding Aviation Management (wat vereist is). Of gewoon Engineering aanhouden.

Maar de Flight is er bij mij weggejaagd.
Net wat je zegt. Misschien na mijn HBO de situatie bekijken.

Tot slot krijg je ook een oriëntatiegesprek.
Welke volgens mij in april plaatsvind.

Tot ziens.
 
<edit>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
RAM ✈;258033 zei:
Geen Engineering voor mij!
Haha, ik ga die commerciële sales-wereldje niet weer in.

Trouwens, studeer je op dit moment Aviation?
Of Google je maar wat..:)

Ciao.

Nee, ik ben nog uit de tijd dat het Vliegtuigoperaties heette en heb meerdere jaren op diverse grondfuncties binnen deze industrietak gezeten dus ik weet waarover ik het heb.

Nu heb ik een vraag aan jou; wat wil jij eigenlijk? Ik heb in een andere thread gelezen dat je eigenlijk verkeersvlieger wil worden maar dat zal gezien een aantal randvoorwaarden lastig worden. Dus vandaar mijn vraag, welke rol zie jij voor jezelf binnen de luchtvaart.

De reden dat ik het vraag is omdat ik het idee heb dat je nu niet de juiste keuzes maakt. Zolang daar onduidelijkheden over bestaan kan niemand je helpen de juiste richting te vinden.

Gr. B
 
RAM,

BMJ heeft gelijk. Met de HvA wordt je geen vliegtuig monteur. De HvA leidt je merendeel theoretisch op waar een MBO je praktisch opleid.

Als je de HvA met goed gevolg gevolgd hebt dan mis je de kennis op meerdere theoretische en praktische vlakken om vliegtuig monteur te worden. Tevens ben je ook nog zwaar over gekwalificeerd.


BMJ,

De Anthony Fokkerschool bestaat al jaren niet meer. Deze is in 1995 naar Hoofddorp verhuist en heeft toen de naam Nederlands Luchtvaart College gekregen. Hier waren naast de opleiding tot monteur ook de opleiding tot stewardess en de logistieke kant van de luchtvaart gevestigd.

Het NLC is rond 2000 weer overgegaan in het ROC van Schiphol Airport. Nog steeds gevestigd op de Opaallaan in Hoofddorp.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik ben nog uit de tijd dat het Vliegtuigoperaties heette

Klinkt bekend, VO was de opvolger van de opleiding tot BWK (Boordwerktuigkundige :passed: )
Vliegtuigoperatie zelf was weer een variatie van Algemene Operationele Techniek (iets met stoomketels enzo).
Ik heb dezelfde opleiding gedaan (VO) met differentiatie Avionica (bestaat dat nog? Was toenertijd helemaal fonkelnieuw ;) )

Heb overigens eieren voor mijn geld gekozen en werk gezocht buiten de luchtvaartindustrie (geen spijt van trouwens).
 
Nee, ik ben nog uit de tijd dat het Vliegtuigoperaties heette en heb meerdere jaren op diverse grondfuncties binnen deze industrietak gezeten dus ik weet waarover ik het heb.

Nu heb ik een vraag aan jou; wat wil jij eigenlijk? Ik heb in een andere thread gelezen dat je eigenlijk verkeersvlieger wil worden maar dat zal gezien een aantal randvoorwaarden lastig worden. Dus vandaar mijn vraag, welke rol zie jij voor jezelf binnen de luchtvaart.

De reden dat ik het vraag is omdat ik het idee heb dat je nu niet de juiste keuzes maakt. Zolang daar onduidelijkheden over bestaan kan niemand je helpen de juiste richting te vinden.

Gr. B

Dank voor je reactie en vraag.

Nog steeds ( al jaaaren!) denk ik aan het vliegen .
Maar de huidige malaise rondom de beroep als piloot doet me niet goed denken hierover.
Verder ook mijn huidige situatie laat op zich wachten, maar dat is een ander verhaal.

Maar de optie is er nog steeds.

Wat ik wel ga doen.
Ik ga aan mijn HBO-Engineering beginnen.
Met een aanvullende wiskunde en natuurkunde ga ik na het behalen van mijn diploma de vliegbranche bekijken op mogelijke beroepen.

Wel een leidinggevende functie denk ik.

Ik zou denk ik wel graag naar het buitenland gaan, en dan specifiek de midden-oosten.
Maar wel eerst na 'wat' tijd in NL door te hebben gebracht.

Maargoed, tijd zal het leren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1. projecten en presentaties klinken leuk, totdat je samen moet werken met een stelletje kinderachtige niksen die binnen zijn gekomen omdat ze sommetjes kunnen reproduceren en dus hoge cijfers halen. maar een beetje nadenken of engels spreken, ho maar. ik zie wel hoe je er over denkt als je een jaar bezig en ondanks dat jij je best doet en veel meer kan, je verplicht wordt om een lager niveau te hanteren om "gelijkt" te blijven met de rest.

2. de natuurkunde is niet zo moeilijk, maar je moet best veel leren in een korte periode. blok I is fluid mechanics en blok III is thermodynamics. daarna ben je klaar met natuurkunde voor de rest van de opleiding. wat wiskunde betreft, zeker wel te doen, maar je moet het snel snappen, anders wordt het niks.

Dank voor je reactie.

Mooi om te horen hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Ik ben wel echt een ruimdenkend persoon, en laat dermate de praktijk achter me voor ik de theorie door heb.
Ik hoop dat het tussen die opgewonden 'science busters' goed komt ;)

Zag tijdens de presentatie van decaan Van Dijk veel praktische 'uitvindingen' (onbemand klein zweefvliegtuigje, radiografisch bestuurd) waar ik me bij afvraag of zij dat op vrijwillige basis deden of als afstudeerpdracht (een Boeing 747-8 nabouwen, dat is leuk;))
 
Ik wil misschien ook Aviation Studies 2012-1012 gaan doen als selecties voor vliegscholen of luchtverkeersleider me niet lukken. Maar ik heb dus c&m zonder natuurkunde en wiskunde B. Ik heb de HvA al een aantal keer gemaild of ik toelaatbaar ben als ik deze vakken na mijn examen bijhaal. Hier heb ik alleen elke keer geen antwoord op gehad. Is er hier iemand die dit weet? En is er ook iemand die weet wat de richtingen logistics en management precies inhouden en of je hier ook economie voor nodig hebt?
Alvast bedankt!
 
Ik wil misschien ook Aviation Studies 2012-1012 gaan doen als selecties voor vliegscholen of luchtverkeersleider me niet lukken. Maar ik heb dus c&m zonder natuurkunde en wiskunde B. Ik heb de HvA al een aantal keer gemaild of ik toelaatbaar ben als ik deze vakken na mijn examen bijhaal. Hier heb ik alleen elke keer geen antwoord op gehad. Is er hier iemand die dit weet? En is er ook iemand die weet wat de richtingen logistics en management precies inhouden en of je hier ook economie voor nodig hebt?
Alvast bedankt!

Welke vliegschool wilt jou hebben met C&M?
 
1. projecten en presentaties klinken leuk, totdat je samen moet werken met een stelletje kinderachtige niksen die binnen zijn gekomen omdat ze sommetjes kunnen reproduceren en dus hoge cijfers halen. maar een beetje nadenken of engels spreken, ho maar. ik zie wel hoe je er over denkt als je een jaar bezig en ondanks dat jij je best doet en veel meer kan, je verplicht wordt om een lager niveau te hanteren om "gelijk" te blijven met de rest.

2. de natuurkunde is niet zo moeilijk, maar je moet best veel leren in een korte periode. blok I is fluid mechanics en blok III is thermodynamics. daarna ben je klaar met natuurkunde voor de rest van de opleiding. wat wiskunde betreft, zeker wel te doen, maar je moet het snel snappen, anders wordt het niks.

Hoi aoleks,

Bedankt voor je reactie, ik heb ervaring met groepsopdrachten waarbij je een deel van de groep weinig uitvoert of met compleet andere dingen bezig is.

Vandaar ook (ik citeer) ''Nu maar hopen dat je een beetje een actief en leuk clubje hebt met groepsopdrachten'' met de achterliggende gedachte dat je inderdaad ingedeeld word met een set mensen die er ook écht voor gaan. Dit heb je natuurlijk ook nooit zelf in de hand maar misschien wel deels door het sturen/communiceren (met) van de mensen waarmee je moet werken? (Absoluut niet naief aan het denken nu hoor) Dit blijft gewoon altijd het nadeel van een groepsopdracht maar gezien de tijd is het natuurlijk niet mogelijk om een 'immens' werkstuk neer te zetten als je in je eentje bent.

Ik heb hierover ook met een student gesproken en die liep tegen het probleem aan dat in het eerste jaar er constant nieuwe personen in de groep kwamen vanwege de afval percentages etc. Niet te voorkomen natuurlijk maar wel zwaar balen voor de rest die er wél wat voor doen / een doel voor ogen hebben.

Om even op punt twee terug te komen, Natuurkunde zie ik eigenlijk geen grote problemen, alleen hoop ik echt dat ik de Wiskunde ga snappen. Tijd er in steken is een ding wat zeker is maar ik ben wiskundig geen ster!

Nogmaals bedankt voor je reactie, altijd goed om te weten wat de realiteit is (iets waar ik mij zeer bewust van ben) en je niet te verschuilen achter wat je alleen wilt weten.

BF
 
Laatst bewerkt:
RAM ✈;258075 zei:
Wat ik wel ga doen.
Ik ga aan mijn HBO-Engineering beginnen.
Met een aanvullende wiskunde en natuurkunde ga ik na het behalen van mijn diploma de vliegbranche bekijken op mogelijke beroepen.

Schiet mij maar lek hoor. Je wilt geen engineer worden dus ga je engineering studeren :confused:.
 
Terug
Bovenaan