HvA Aviation Studies 2012-2013

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6154
  • Startdatum Startdatum
Het is niet zo dat ik absoluut niet naar het buitenland wil. Ik bedoel dat de luchtvaart in Nederland niet erg groot is en dat je dan wel naar het buitenland is waar, maar als daar ook veel jongelui aviation studies-achtige opleidingen hebben gedaan dan kan je wel de hele wereld over willen reizen voor die baan, maar dan moet je alsnog concurreren met de plaatselijke aviation-geleerden. Dus ik bedoel meer, is er genoeg vraag naar aviation afgestudeerden in het algemeen (niet persé nederland).

Het is dus een technische opleiding, dat is goed om te horen. Ik zeg verder ook niet dat ik me beter voel dan de rest, het valt echter niet te ontkennen dat ik op een hoger niveau examens heb afgelegd en ook les heb gekregen.

Met het laatste bedoelde ik dat je als WO afgestudeerde breder bent opgeleid dan HBO afgestudeerde, vandaar dat je als TBK-er wellicht niet bent veroordeelt tot 'standaard banen' maar dat je misschien ook in de luchtvaart je eigen beroep als ingenieur kan uitoefenen. Iemand die hier meer vanaf weet?

BTW: kan je bij aviation studies ook een tijdje in het buitenland studeren/stage doen?

Je wilt een technische opleiding zo te horen. Waarom dan geen Luchtvaarttechnologie in Delft? Valt niet te ontkennen dat die opleiding een stuk technischer is en daarmee waarschijnlijk ook moeilijker (discutabel, maar dit is niet bedoeld om discussie op gang te brengen). Er zitten het hele jaar door stagiairs en afstudeerders van LT in het buitenland. Gemiddeld gaan er elk jaar meerdere mensen naar Airbus (Stade, Hamburg, Toulouse), Oostenrijk (FACC, Graz hogeschool), Zuid Afrika, Australia, China, ga zo maar door...

Excuses voor het kapen van dit topic.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij het grote verschil vertellen tussen Aviation en L&R? Er is natuurlijk een groot verschil tussen HBO en WO. Maar verder gaan beide studies over luchtvaarttechniek, hoewel WO er ook ruimtetechniek bij heeft zitten.

Wat zijn de verschillen in aanbod en soort banen na deze twee opleidingen?

Heeft WO een 'status' wanneer men alleen een Bachelor heeft en geen Master?

Alvast bedankt.

Vandaag welkomstgesprek gehad, waarschijnlijk zat ik tussen een paar van jullie. Ik ben makkelijk te herkennen, ik was de chinese jongen. :rolleyes:

@ aoleks: Bedankt voor je informatie! Misschien nog andere mensen met hun opinie?

@ shockstrut: Wat hield het welkomstgesprek precies in als ik vragen mag?

@ Scræmble

Niet veel bijzonders, een algemene presentatie over Aviation Studies met de daarbij behorende afstudeerrichtingen (studiepunten, stage, minors etc.) Daarna neemt een docent 3 personen mee voor een gesprekje, even snel je motivatie en de ingevulde vragenlijst doornemen. Het is mij wel opgevallen dat er best veel mensen voor Flight en Air Traffic Management gaan.

Laatst bewerkt:
dat willen ze... je gaat niet voor een bepaalde richting vanaf het eerste jaar, dus iedereen kan zeggen wat hij wilt. bedenk dat maar 2% van de studenten het flight traject haalt.

Dat hadden ze aangegeven ja, maar mij was ook verteld dat daardoor juist heel veel afvallen omdat ze simpelweg de eerste twee jaar engineering niet kunnen/willen pruimen omdat ze graag piloot/luchtverkeersleider willen worden, en geen engineer.

Ik doe hier in België nu een schakeljaar en ik moet toch wel zeggen dat het erg pittig is (en er velen afvallen). Het is immens saai, en de wiskundige vakken zijn niet niets, toch een veel hoger niveau als het bachelor niveau. Het is echt een jaar waar ik mij nu aan vastklamp in de hoop volgend jaar interessante vakken te hebben.
Ik weet niet hoe het schakeljaar daar is, maar hier haken er toch velen af.

1. je krijgt ongeveer 4 uur college per week (de theorie vakken: aerodynamica, wiskunde, natuurkunde, mechanica, meteorologie). deze lessen worden meestal in een grote zaal gegeven, waar je met veel studenten naar de docent zit te luisteren. ook is er de mogelijkheid om korte vragen te stellen tijdens het uitleg en er wordt verwacht dat je aantekeningen maakt. dat is namelijk de enige meerwaarde van zo'n les, de rest staat allemaal op het internet. van de meeste lessen heb je ook werkcolleges, maar die zijn niet verplicht. het is vooral sommetjes maken zoals op school en indien je niet snapt, kun je vragen stellen aan je docent. mocht je het alleen kunnen, dan kun je beter de tijd besparen.

voor de projecten heb je 1 les in de week met je docent, de rest gebeurt allemaal met de groep. je zult veel op school zijn om samen te werken (en facebook checken) en de projecten zijn veruit de grootste tijdvreters. voor het eerste en het laatste project heb je zelfs ondersteunende colleges, een keer in de week.

Is 4 uur college niet erg weinig, maar ook vooral omdat het HBO is? Op de open-dag zeiden ze dat 40% van de 40 uur theorie is. (http://www.slideshare.net/frenchez/presentatie-opendag-aviation-studies-20112012) En daar zaten de projecten nog niet bij berekend, of heb ik dat verkeerd?

Hoeveel boeken heb je, en met welke materie? Ik hoorde van een jongen die afgelopen jaar met Aviation Studies is begonnen dat je met vooral de projecten heel veel theorie van internet moet plukken.

Heb mij zojuist ingeschreven bij de opleiding, nadat ik een positief telefoontje van mijn school kreeg :biertje:

En aan Joep, een vriend van mij zat op inHolland Den Haag. Die had ook altijd bizarre verhalen over de werkgroepen. Bv. dat driekwart van de werkgroep al gestopt is met de opleiding maar wel is ingedeeld. En ja daar sta je dan met een paar man en de leiding die niks doet en verteld dat het ''hun probleem'' is.

Trouwens, misschien leuk om een apart topic/subforum/verzin zelf iets te maken voor alle hva studenten? Want volgens mij hebben we er al aardig wat op dit moment.

Terug
Bovenaan