HV GRO-RTM

Zo ben ik de enige die zich afvraagt wat er gisteren met die transavia vanuit Girona is gebeurd? Misschien insiders met meer info?
 
Telegraaf vertelt het duidelijk:

Toestel Transavia maakte noodlanding

zaterdag 25 juli 2015, 23:43
Een toestel van Transavia met circa 170 passagiers heeft zaterdagmiddag vanwege de weersomstandigheden een noodlanding moeten maken op Schiphol.

De Boeing 737-800 was afkomstig uit het Spaanse Gerona en zou aanvankelijk landen op de luchthaven in Rotterdam, maar door de storm moest de gezagvoerder van het toestel daar een doorstart maken, bevestigt Transavia berichtgeving van de NOS.

Vervolgens vloog het toestel naar Schiphol, waar opnieuw een zogenoemde go-around moest worden gemaakt. Daarna werd opnieuw een laatste, ultieme landingspoging gedaan in de hevige storm. Het toestel had niet genoeg brandstof meer aan boord om alsnog uit te wijken naar Brussel, aldus Transavia. „Maar de vliegveiligheid is niet in het geding geweest”, zegt een woordvoerster van de vliegmaatschappij.

Op Twitter klaagden veel passagiers over de angstige momenten die ze hadden meegemaakt. Zo zou de bemanning een emergency call hebben afgegeven en de passagiers hebben opgedragen het hoofd tussen de knieën te leggen. Ook werd geklaagd over de slechte opvang en informatievoorziening. „Na een bizarre vlucht en noodlanding, veilig op Schiphol. Uren wachten op bagage en geen informatie en eten/drinken”, zo schreef passagier Karin van Berkel op haar Twitteraccount.

Een woordvoerster van Transavia zegt zich goed te kunnen voorstellen dat passagiers geschrokken zijn. „Maar uiteindelijk is het toestel veilig geland.”

Op tal van websites zijn zaterdag filmpjes verschenen van vliegtuigen die zaterdag grote moeite hadden om tijdens de zomerstorm veilig op Schiphol te landen.
 
Ja dat dat hebben we allemaal kunnen lezen. Ik doelde meer op brandstofplanning. Als je naar je alternate vliegt en in deze condities na 1 doorstart al meteen in je final reserve zit dan klopt er volgens mij iets niet. Daarom ben ik benieuwd naar het hele verhaal. Die kranten neem ik met een korrel zout!
 
Kist had 2 alternates, EIN en AMS.

een doorstart bij RTM 24 (unstable)
een tijdje in de hold (3 rondes) voor RTM (ruim 20 minuten).
Vervolgens naar Amsterdam en een doorstart bij AMS 27 (windshear)
en vervolgens een High-Speed Flaps-up landing op de 27 wegens flap problemen.

Crew requested na de doorstart op Rotterdam een landing op Eindhoven, maar werd door Eindhoven ATC geweigerd.

Zover mijn kennis strekt is de kist niet below final Fuel (<30M)geland, men had vanaf Amsterdam alleen niet meer de mogelijkheid een stukje "terug" te vliegen naar Brussel.
 
@19 of 77: For planning purposes at HV, there is a fuel matrix (guideline) to take extra fuel in case of circumstances (TS, lowvis., de-icing procedures, etc). Ops will also already include this on the Flt.plan in the fuel to be loaded. On top of that, one can always take some more extra without consequences. So captains discretion.

With RTM winds from 300 with gust48, I guess nearby Eindhoven (rwy 21!) would be quite challenging, to say the least.
 
Laatst bewerkt:
In Eindhoven waaide de wind rond 1330lt (tijdstip in holding na mislukte approach op RTM)echter een stuk gunstiger naar mijn idee.
Uit de METAR:
EIN EHEH 251125Z AUTO 25020KT
RTM EHRD 251125Z AUTO 29029G45KT

Einhoven TWR weigert de diversion echter.
 
Laatst bewerkt:
@19 of 77: For planning purposes at HV, there is a fuel matrix (guideline) to take extra fuel in case of circumstances (TS, lowvis., de-icing procedures, etc). Ops will also already include this on the Flt.plan in the fuel to be loaded. On top of that, one can always take some more extra without consequences. So captains discretion.

With RTM winds from 300 with gust48, I guess nearby Eindhoven (rwy 21!) would be quite challenging, to say the least.

Thanks for the info.

Checked the winds at EHEH - did not get over 30 knots on the METARs. According to the AvHerald report EHEH refused to accept this flight even though this was a filed alternate!
 
Thats correct 19 of 77.

I have listened back the conversation between the crew and Rotterdam Tower They were refused at EIN so they were vectored towards Amsterdam around 1136Z. Crew (and Tower) were not happy. (They were in holding since 1118Z)
 
Even wat informatie

HV5068_25jul2015.jpg


RTM: communications
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91942853/Transavia%203K%20RTM%20communications%20Jul-25-2015-1130Z-.mp3

AMS: communications
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91942853/Transavia%203K%20AMS%20communications%20Jul-25-2015-1130Z-.mp3

Credits: Orange, he can't post here
 
"Je hebt waanzinnig goed gevlogen, dat wil ik wel even zeggen"

Toch mooi dat ze dat compliment voor haar collega even op de freq doet :)
 
@49015

Zie voor antwoorden de links van de fragmenten van ATC
In het RTM fragment wordt het verzoek tot uitwijken naar EIN door EIN ATC geweigerd (In Eindhoven stormde het toen nog niet zo heel hard, en op flightplan was EIN gefilled als alternate)

EHEH 251129Z AUTO 25020KT 9999 FEW010 BKN013 BKN017 15/13 Q1003

Vervolgens stuurt ATC de kist door naar Amsterdam, waar de weersomstandigheden volgens ATC "" Iets" beter zijn dan op RTM.

Of was dat je vraag niet?
 
767, dat was niet direct mijn vraag, meer een discussiepunt. Ik heb de post weggehaald omdat het achteraf bezien zal leiden tot oeverloos gespeculeer zonder dat we de feiten kennen (behalve de audiofragmenten). Als het rapport uitkomt dan wordt het een interessante discussie ;)
 
Wat weigerende ATC betreft...who cares! 'PAN PAN, low fuel.'
Zij zijn er voor ons, niet andersom.

"Mayday" is probably the best option in this situation - nothing more to discuss!

There's also the "Captain's Emergency Authority" (defined by law).
 
"Mayday" is probably the best option in this situation - nothing more to discuss!

There's also the "Captain's Emergency Authority" (defined by law).

Ja, dat bedoel ik.
beetje monday morning quarter back-en maar dat was waarschijnlijk de beter oplossing geweest, naar Eindhoven.
Of misschien gelijk naar Brussel.
Maar goed ik was er niet bij....
Wel spectaculaire landing.
 
EHEH gefiled als alternate lijkt een behoorlijke lapse van meerdere betrokken partijen indien dit zou kloppen. Eindhoven is al sinds april niet beschikbaar als alternate en staat ook gewoon in de NOTAMS. Zodoende dat men ook geweigerd werd.

M0681/15 NOTAMN
Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5127N00522E005
A) EHEH B) 1504080000 C) 1512312300
E) EINDHOVEN AIRPORT (CIVIL) NOT AVBL AS ALTN, EXCEPT (MEDICAL)
EMERGENCIES
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan