Waarom haal je nou je hele antwoord weg buzzer????
3) Notwithstanding the preceding provisions of this Article, remuneration in respect of an employment exercised aboard a ship or aircraft shall be taxable only in the State of which the employee is a resident,
Volgens mij zegt dit gedeelte juist dat het inkomen verdiend aan boord van een vliegtuig belastbaar is in het land waar de werknemer resident is. Dus NL
provided that such remuneration may be taxed in the State of which the person deriving the profits from the operation of the ship or aircraft is a resident if that remuneration is paid in respect of a voyage solely between places in that State, or in respect of regular voyages between a port in that State and an overseas port involving an absence from that State of less than forty-eight hours.
Echter als de afwezigheid in het land waar het inkomen verdiend word minder dan 48 uur is, mag het land waar het inkomen verdiend word hierover belasting heffen.
In het geval van shorthaul, mag de UK dus heffen. Echter als de UK dat niet doet ben je nog steeds in het land waar je resident bent belastingplichtig!
Volgens dit artikel mag de UK dus idd over het volledige inkomen belasting heffen. Echter dit is een uitzondering op de hoofdregel. Als de UK kiest om niet te heffen (may) ben je gewoon belastingplicht in NL (de hoofdregel)!
Aangezien het hier om een deel van het inkomen gaat, kan ik je redenatie wel begrijpen. Maar ik blijf het riskant vinden. En ik denk dat je over het onbelaste gedeelte dus gewoon belastingplichtig in NL bent.
Echter als jij bevestiging van de belastingdienst hebt dat ze jou redenatie volgen, dan hoor ik het graag (dan kan ik mijn belastingaangiftes van de laatste 2 jaar nog even aanpassen).
However dit is straks allemaal een verhaaltje uit het verleden, want de UK gaat het aantal nachten dat je in de UK doorbrengt tellen (om je non-residency status te bepalen). De regel dat reisdagen niet meer tellen vervalt. Dus we kunnen straks helemaal geen non-residency meer claimen.
Misschien dat je nog wel minder dan 183 dagen per jaar haalt, maar over 4 jaar gemiddeld minder dan 91 per jaar kun je vergeten.