Heavy crew: Hoe ziet het er bij jullie uit?

Hier in Spanje heavy crew dan 1 capt. 2 fo´s en 2 fe´s , 2 bunks en altijd 2 first class stoelen beschikbaar, alhoewel bunks toch beter slapen.., over paar maandjes hoeven de fe´s niet meer mee en hoop wel dat we dan nog steeds bunks hebben...
 
Bij mijn mijn maatschappij nu sinds niet zo heel lang af en toe een vlucht naar Japan door de nacht heen en niet uit te voeren met één crew. Heavy crew is hier een dubbele crew omdat we geen cruise relief pilots hebben vanwege short haul operaties. Twee captains en twee first Officers dus.

De ene crew vliegt heen en de andere terug. De rust wordt "genoten" op business class stoelen zonder gordijntjes. Onze business class stoelen zijn absoluut comfortabel maar het is geen lekker bedje (short haul BC seat).

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik veel mensen berichten zie plaatsen over toch wel op zijn minst gezegd redelijk marginale crew rest facilities bij Europese en/of Westerse maatschappijen. Als ik hier rond de lunchtijd mijn appartement verlaat om wat te gaan eten dan struikel ik over de chinezen die op de trap of tegen een boom lekker een tukkie doen. Dus dat het hier wat anders is dat begrijp ik wel ...

Een business class seat is voor de maatschappij waar ik voor vlieg dus bijna een suite in een 5 sterren hotel. Maar om de één of andere reden is het bij onze vluchten altijd een "gevecht" wie de eerste leg mag vliegen...... Als de crew rest zo goed zou zijn dan zou dat niet uit mogen maken.

Ik heb geen ervaring met long haul operaties, mar als het op long haul begint te lijken dan ook long haul facilities als je het mij vraagt. Dat betekent crew bunks; afgeblokte seats is mijns inziens gerommel in de marges....

Een andere optie? .... is een layover ...
 
Laatst bewerkt:
Cargolux 744F
3 rijen met 2 business-class seats waar de armleuning tussenuit gehaald kan worden; meestal voor een Horsegroom, positioning crew of wat voor andere werknemer dan ook.
Voor crew 2 bedden achter het pax gedeelte.
Zoveel mogelijk wordt er met 2 gevlogen, maar veel vluchten "augmented" met een 2de FO.
Hier geen verschil in kwalifikaties/verantwoordelijkheden/stoel etc voor de FO. Diegene die de Captain aflost, zit links.

De langere 2-mans vluchten zijn bijv. Baku-Shanghai of Nairobi-Maastricht.
De langere 3-mans vluchten zijn bijv. Luxemburg dct Campinas, Singapore en LAX en Auckland-LAX. alles zo rond de 11 tot 12 uur vliegtijd. Behoorlijk relaxed, dus.
Lastiger wordt het als er ergens een tussenstop gemaakt wordt; dan kan wordt het wat ingewikkelder om toch zoveel mogelijk slaap te krijgen.

Dat gelazer in zo'n pax-cabine zou ik knettergek van worden.

edit: fotootje gevonden op
airliners.net
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan