Metrodriver, legaal? I beg to differ. What about airmanship?
Helaas zal het allemaal volgens de regels zijn gegaan, maar ook helaas zal de er niemand achter je staan als je te vermoeid was/bent voor een vlucht en er zou iets vervelends gebeuren.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je geen airmanship hebt als je deze vluchten uitvoert. Sterker nog, ik denk dat het van slecht inzicht getuigt als je de vlucht niet had uitgevoerd. Correct me if I'm wrong: waarschijnlijk was je dan je baan kwijt geweest.
Er zijn in het verleden mensen bij een niet nader te noemen bedrijf geweest (waarschijnlijk ook nog wel meerderen), die de ballen hadden dit soort vluchten niet uit te voeren. Gevolg: op straat.
Waarom dan? Omdat het inderdaad volledig binnen de wet was en er genoeg mensen waren die hun plaatsje in wilden nemen.
Ik ageer al tijden tegen de verslechterende condities in de burgerluchtvaart, maar zo lang we met z'n allen geen blok vormen tegen dit soort praktijken, zal er niet veel verbetering komen.
Helaas is het pilotenvolk niet bekend om zijn eensgezindheid. Te veel verschillende achtergronden, belangen en prioriteiten spelen ons parten.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bereidheid om zo maar 35.000 euro of iets dergelijks neer te tellen voor een typerating die vroeger door het bedrijf betaald werd. Ja, mijn stokpaardje is weer van stal.
Adspiranten zullen nooit het bezwaar begrijpen wat de "gevestigde orde" heeft tegen de lager wordende condities tot ze zelf in het vliegwereldje gevestigd zijn en dan is het te laat, want dan staat er al weer een nieuwe garde klaar die het voor nog minder wil doen. En bijvoorbeeld geen enkel bezwaar heeft tegen een verdere versoepeling van de werktijdenwet, zo lang zij maar in die cockpit komen.
Er zal wel weer een wannabee naar mijn hoofd gooien dat ik makkelijk lullen heb, omdat ik er al ben. Laat me daar 2 dingen op antwoorden: in de luchtvaart BEN je er nooit!
En ten tweede misgun ik niemand zijn of haar plaatsje in de cockpit, maar ik hoop wel dat dat plaatje niet ten koste gaat van je mogelijkheid om een normaal leven te leiden (zonder schuldsanering bijvoorbeeld).
Om nog even op metrodriver z'n voorbeeld terug te komen: wij hebben vorig jaar een duur grapje gehad met een towtruck die tijdens pushback een engine raakte. Schade enkele tonnen. "Contributing factors" waren o.a. communicatie en vermoeidheid van de vliegers. Vlucht was legaal volgens de "Hong Kong ARBO-wet". Mogen jullie dus 3 X raden wie de schuld kreeg van dit incident.
Als de vliegers de vlucht niet hadden uitgevoerd vanwege diezelfde vermoeidheid, mogen jullie weer 3 X raden wat er met die bewuste vliegers was gebeurd.
Knap hoor, in 1 X goed geraden.
Enough is enough.
MG