GoPro HD Hero en ATC/intercom sound recording

Roofusz

New member
Hallo,

Ik heb een GoPro HD Hero (niet de Hero2) en wil mijn vluchten opnemen, maar dan wel graag met ATC en intercom gesprekken. Zijn er meer mensen die dit al doen en wat is jullie oplossing? De GoPro HD Hero heeft geen mic ingang... (Hero2 wel)
 
hoi,

Ja dit kabeltje wil ik ook gaan kopen, de bovenste dan, alleen jammer dat hij zo schoftig duur is. Ik maak hem denk ik gewoon zelf als ik tijd heb. Werkt goed ik heb het wel eens gehoord!
 
En daarnaast kun je ook nog invoerkosten verwachten :( Ik kwam op iets van 45 euro uit aan totale kosten.
 
Hoi,

ik zelf ben net klaar met mijn PPL opleiding(sinds zaterdag) en heb daarvoor ook een GoPro HD Hero2 gekocht.
Mooi ding. Ik weet niet welke versie je hebt gekocht (motorsport etc).
Mounten is simpel, ik zelf heb de headstrap gebruikt, iedereen kijkt je beetje raar aan als ze het zien maar werkt prima.(kon niet anders omdat eigenaar kist het niet zo chill vond een zuignap op de canopy te doen)
Uiteindelijk zonder kabeltje en zonder ATC mijn dingen gefilmd.

Gezien het feit dat je de HD Hero hebt, kun je een goeie dictafoon kopen, of het met je telefoon doen.
Uit talloze filmpjes heb ik gezien en gehoord dat het direct aansluiten van de audiokabel aan je camera niet echt mooi resultaat oplevert. Denk hierbij aan suizende piep bij een hoger motor toerental.
Verder kan je al de audio extern wordt opgenomen, het geluid met je camera geluid synchroniseren en kan je zelf bepalen welk gedeelte van het onderonsje met je copiloot wel of niet in de film thuis hoort voor het grote publiek(lees: youtube of zo)

Voor toekomstige ATC opnames denk ik ook dat ik zo een kabeltje zelf in elkaar ga klussen, of laat klussen.

Groetjes
 
De GoPro HD site zegt dat er een 2.5mm audio in aansluiting op zit en de jack van de kabel hierboven is 3.5mm. Of ben ik nou gek? (open deur, I know) :biertje:

Als ik de iPhone optie gebruik als recorder, hoeveel mb zou een 30min audio opname op de iPhone gebruiken, roughly?
 
Een andere oplossing zag ik laatst op Youtube, moet het zelf nog proberen.

Je hebt daarvoor nodig:
- Een lavalier microfoon (ook wel dasspeld microfoon genoemd)
- Een memorecorder/smartphone.

Je plakt de lavalier mic in de binnenkant van de headset en sluit deze vervolgens aan op de memorecorder/smartphone, op deze manier neem je op alles wat je zegt en hoort. Heel simpel en kan heel goedkoop.

En een lavalier heb je al voor slechts rond de 25 euro.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...SHOP_AREA_17122&promotionareaSearchDetail=005
 
Is dat niet irritant werken? Neem aan dat het alleen werkt op de spare headset op de 3e com box? En dan zit je met plakken enzo.

Trouwens, als je hem aan de binnenkant van 1 oorschelp plakt, dan is de andere kant onbedekt en dus pakt hij de ruis en cockpit noise ook sterk op. Toch?
 
Als ik de iPhone optie gebruik als recorder, hoeveel mb zou een 30min audio opname op de iPhone gebruiken, roughly?

Dat ligt aan de bitrate die gebruikt wordt voor opname. Grofweg kun je zeggen dat een bitrate 128 kB/s gelijk staat aan 1 MB per minuut. In jouw geval dan ongeveer 30 minuten. Een en ander kun je hier berekenen.

Overigens lijkt het me dat je met een externe microfoon alleen je eigen calls kunt opnemen en niet de respons van ATC, om nog maar te zwijgen van de takkeherrie die die SEP vliegtuigen produceren die je dan als achtergrondgeluid overal doorheen hoort. Ik heb geen ervaring met die dasspeldmicrofoons, maar het lijkt me dat dit ook daarop van toepassing is, dus dan lijkt mij directe aansluiting van de audiokabel te prefereren is boven die takkeherrie.

Overigens ken ik ook iemand die een extra headset meenam en die over de camera had gedaan om zo het geluid uit de headset op te nemen en tegelijkertijd de achtergrondherrie te dempen.
 
Thanks. Het opnemen via de iPhone lijkt me wel een goede optie. Wat ik voorheen deed was de camera ophangen en dan zorgen dat er een schelp van de 3e headset over de microfoon ingang van mijn Contour HD viel. Dat viel goed te doen alleen was het wat onhandig rommelen. Denk bv aan een headset draad die voor de cockpit deur langs gaat met cabin crew die binnen wil komen etc...

Daarom wil ik gewoon simpel extern opnemen. Heeft de iPhone geen standaard bitrate voor opnames? Kan naar mijn weten niet iets selecteren bij de voice recorder.
 
Hoe er rekening mee dat voor ongeregeld vervoer binnenland een vergunning nodig is voor het maken van beeldopnames.

Er is zelfs een vergunning nodig voor het in bezit hebben van een camera in een vliegtuig, zelfs als die camera op een plaats in het laadruim ligt waar je vanuit de cockpit niet bij kan. Dus iedereen die gaat vliegen moet zijn telefoon thuis laten.

Is er wel eens iemand geweest die daar daadwerkelijk moeilijkheden mee gehad heeft?

P.
 
Er is zelfs een vergunning nodig voor het in bezit hebben van een camera in een vliegtuig, zelfs als die camera op een plaats in het laadruim ligt waar je vanuit de cockpit niet bij kan. Dus iedereen die gaat vliegen moet zijn telefoon thuis laten.

Is er wel eens iemand geweest die daar daadwerkelijk moeilijkheden mee gehad heeft?

P.

Ja, ik heb wel eens een preek gehad van oom agent met een waarschuwing.
 
Oww, mag je geen opnames maken van boven?

Ik wil tijdens mijn ppl training in de USA opnamens maken met een spycamera. Deze werkt erg goed en het beeld is super voor zijn kleine formaat. Het beeld zal niet zoals van de hero zijn maargoed de prjis is er ook naar. Ik zet hem met een stukje klitteband vast op de headset of op de dash van het vliegtuig.

http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180776698380&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123

Ik wil de opname kabel gebruiken om het geluid op te nemen en dit monteer ik dan samen en dan is het voor elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een luchtopnamevergunning nodig in ons land

Kijk het is niet allemaal slecht in, is noem is een 3e wereld land: Soedan. Daar hebben ze vast nog nooit van een luchtopnamevergunning gehoord :biertje:

Ik ben blij dat ik in NL woon, stel je voor dat er mensen vanuit vliegtuigen opnames gaan maken! gelukkig word ik hier redelijk tegen beschermd :) :passed:
 
Ik ben blij dat ik in NL woon, stel je voor dat er mensen vanuit vliegtuigen opnames gaan maken! gelukkig word ik hier redelijk tegen beschermd :) :passed:

Het is vooral voor de terreinen van Defensie waar je geen opnamen mag maken. Niets vreemds aan, dat zullen veel andere landen ook wel hebben. Bij je vergunning krijg je ook een kaart van Nederland met daarop de locaties waar je geen opnamen mag maken.

Ik heb overigens die vergunning aangevraagd op bedrijfsnaam en kreeg binnen enkele weken de vergunning binnen (die 2 jaar geldig is).
 
Terug
Bovenaan