Gezagvoerder Air Europa komt weg met boete

Oorspronkelijk gepost door N2024
Ik vloog immers tussen de CB`s en niet erdoor. Vooraf uitgebreid Meteo bestudeerd en beslist om te gaan. Achteraf beslist geen spijt van. Van te voren besproken wat we zouden doen als we in deze situatie zouden komen (passagier had ook brevet) en ook zo gehandeld. Op route EHBD/EHMZ zitten trouwens tal van goede alternates (EHSE bijvoorbeeld).

Ik wil niet met een wijsvingertje gaan zwaaien N2024, maar als jij plotseling 6740 kg hagel als cadeautje van 1 van die CB's op je dak krijgt heb je dus gewoon hoofdpijn in je gebakje. Meteo en alternates bestudeerd of niet, dat verandert niets aan de zaak.

Zelfs grote bakken vliegen met een grote boog om CB's heen.

Just an opinion...

Koen
 
Oorspronkelijk gepost door Koentje
Ik wil niet met een wijsvingertje gaan zwaaien N2024, maar als jij plotseling 6740 kg hagel als cadeautje van 1 van die CB's op je dak krijgt heb je dus gewoon hoofdpijn in je gebakje. Meteo en alternates bestudeerd of niet, dat verandert niets aan de zaak.

Zelfs grote bakken vliegen met een grote boog om CB's heen.

Just an opinion...

Koen
Ik ben boven de CB`s gaan vliegen. Ook goed toch?
 
Unpressurised, met een Cessna BOVEN een CB vlieguh?

OK...:1855:

Just asking! :)
 
@ Koning Lucht...

Wat als zijn eerste plan geroute is bv door nederlandse luchtruim en hij dit vliegplan aan boord heeft. Plots besluit Air Europe Ops (ik neem aan dat ze zo'n afdeling hebben...) dat het gunstiger is om bv over duitsland te vliegen met dezelfde sid uit bergen (noorwegen neem ik aan?) alleen dit vergeet de vlieger te vertellen.... dan weet jij, als vlieger, niet hoe je filed flightplan route loopt... Is wel eens eerder gebeurt... Normaal pikt atc dit wel op, maar als je geen contact hebt.....tsja...
 
Dat lijkt me sterk Buzzer.

Bij een verandering van flightplan, heb je een nieuw operational flight plan nodig. Je gaat toch niet vliegen zonder flight plan, zodat je niet weet waar je vliegt, wat je aan kerosine gaat verbruiken etcetera.

Zodra je een aangepast operational flight plan hebt, weet je ook hoe je route er uit ziet.
 
En toch gebeurt het (niet vaak!!).... Hoe weet jij als verkeersvlieger dat jouw ops dept. je niet opeens op het laatst gereroute heeft? 99 op de 100 keer zijn de gasten in ops wel zo "on the ball" om je een nieuw flightplan te ACARSen/sturen/geven....

Ik zeg alleen dat als ze dat vergeten, weet jij als verkeersvlieger niet dat het "filed atc flightplan" anders is.....
 
Oorspronkelijk gepost door Liftdumper
Dat lijkt me sterk Buzzer.


Dat gebeurt toch wel degelijk en misschien zelfs vaker dan je denkt. Als iemand bij OPS jou re-filed om van een CTOT af te komen of voor wat voor reden dan ook. Als niemand jou dan het nieuwe flightplan geeft, hoe moet jij als captain dat dan controleren? Als niemand jou iets vertelt dan kom je er pas achter als ATC ziet dat je de verkeerde airway op draait.

Als ATC je sowieso al naar een ander waypoint stuurt (wat heel vaak gebeurt zodra je incheckt op een nieuwe freq) dan kom je er dus helemaal nooit achter want je volgt dan gewoon ATC instructions...

Moraal van het verhaal: als als als.... er zijn zoveel mogelijkheden! Met dat nieuwsbericht dat wij lezen weten wij nog veel te weinig om te kunnen oordelen.
 
Effe een berichtje tussendoor,
het gebeurt wel vaker hoor, die intercepties en het is niet altijd de fout van de piloot (piloten). Heb de afgelopen maanden 2 keer meegemaakt dat ATC me was vergeten en ik door fantastische oplettendheid aan mijner zijde (kuch kuch, was mazzel, kende de route uit mijn hoofd) zelf maar opriep of ik niet al doorgegeven moest worden.
Ook ATC blijkt menselijk....
 
Veel "hoe kan dat nou" en "de piloot moet toch altijd..." maar met je hoogste cijfer voor Airlaw hoef je nog geen idee te hebben van de praktijk, no offense.

Er zijn legio mogelijkheden waarom je contact kunt kwijtraken.

- Wat charlie2 bijvoorbeeld zegt, als je wordt vergeten door ATC bij een handoff naar een andere sector. Gebeurt best vaak.

- Op COMM2 heb je normaal 121.5 staan, maar in de laatste fase van de vlucht en soms na vertrek praat je nog met de afhandelaar of ops of de TD via COMM2. Kan hij natuurlijk op blijven staan. Of je bent een tijdje bezig om een slecht verstaanbare ATIS te ontvangen. Of een VOLMET enroute, kan je lang mee bezig zijn.

- COMM3 wordt tegenwoordig bijna altijd door ACARS data gebruikt, dus daar geen gesprekken over.

- Tijdens inchecken is het zeer druk op de freq en neem je het voor om het een paar minuten later te proberen, waarna je vergeet dat je nog niet ingecheckt hebt en je wellicht alweer uit z'n sector bent.

- Andere dingen gebeuren tijdens een handover die je aandacht wegnemen, zoals een probleempje met de kist, met een passagier.

- Je hebt de audioknop uitstaan en luistert via een gekoppelde mic-knop (het systeem waarover de mic is ingeschakelt, geeft automatisch audio). Je hebt net iets over de PA gezegd, of over de interphone naar een cabinecollega, en vergeet om de mic-knop terug te zetten. Of per ongeluk een ander kanaal ingedrukt.

Je ziet, er zijn zat dingen die in combinatie een dergelijke situatie kunnen veroorzaken. Ik denk dat iedere airline flyer zich AL deze situaties kan herinneren, al dan niet in combinatie met elkaar. Als er iets echt mis gaat in de luchtvaart, is het altijd een cruciale combinatie van dingen. En deze zijn vrij gemakkelijk gemaakt.


P.S. Over dat de Air Europa geen klaring had om het NL luchtruim binnen te vliegen, daar geloof ik helemaal niks van. Ik heb één keer meegemaakt dat we niet totaan het destination airport geklaard waren, en dat was ver hiervandaan. In Azië, Midden Oosten enzo kun je nog wel eens met overfly permits te maken hebben, maar hier in NL niet.
 
Oorspronkelijk gepost door Iz
Veel "hoe kan dat nou" en "de piloot moet toch altijd..." maar met je hoogste cijfer voor Airlaw hoef je nog geen idee te hebben van de praktijk, no offense.

None taken, maar ik vroeg het me gewoon af. Heb nog nul komma nul ervaring en zit pas vier maanden in de theorie. Maar als ik zoiets lees ga ik het vanuit mijn lesboek benaderen, dan blijkt onder andere uit jouw post dat de praktijk daar nogal van kan afwijken en de situatie op verschillende manieren te interpreteren valt.

PS. Ik had wel een hoog cijfer voor Airlaw, maar niet het hoogste. ;)
 
Iz:
P.S. Over dat de Air Europa geen klaring had om het NL luchtruim binnen te vliegen, daar geloof ik helemaal niks van. Ik heb één keer meegemaakt dat we niet totaan het destination airport geklaard waren.

En als je airways clearance nou bv via duitsland loopt? maar voor welke reden dan ook (zie eerdere posts...) zit je op de verkeerde airway, dan heb je geen clearance om over nl te vliegen..

Hoe vaak krijg je de route die je vliegt in je airways clearance in europa? (bijna nooit)

"cleared to xxx, on a xxxx dep, sq xxxx"
 
Buzzer, je hebt gelijk, dat kan zeker dat je op een andere airway zit dan gefiled (door een late verandering van je vliegplan door ops of atc) en dan ook net de toevalligheid dat die door een ander land loopt, maar dan nog vind ik het sensationalistische journalistenpraat om te stellen dat hij ons land niet in mocht.

Je vraagt als vlieger in de lucht geen land-overvlieg-klaring aan als je even een shortcut over Luxemburg wilt trekken.

Of hij op een verkeerde airway zat is allerminst duidelijk uit het stukje, laat staan dat hij onrechtmatig landsgrenzen heeft doorbroken.
 
Ook al weet je dat je ergens overhandigd moet worden naar een andere sektor dan kan het best veel tijd vergen om de juiste frequentie te vinden, zeker als je reeds contact hebt verloren. Mijn gelimiteerde ervaring in europa is dat bijna elke frequentie die op de kaart staat juist net niet degene is die gebruikt wordt.

Nog een voorbeeld dat problemen kan opleveren: Als je over Cuba vliegt moet je 10 min vantevoren reeds contact met ze opnemen. Dit stond op de kaart met de bijbehorende fequenties. De nieuwste uitgave van een van de high/low latin America charts mist deze notitie, en er is nergens op de hele kaart een frequentie voor Cuba te vinden. Nu is dat geen probleem over oostelijk cuba, je vliegt of met Miami of met Kinston. Westelijk van Kinston wordt het moeilijker omdat je daar onder control van Cenamer vliegt, en hun bereik is ongeveer 200 NM te kort. Probeer nu maar een frequentie voor Havana te vinden....
 
Terug
Bovenaan