Veel "hoe kan dat nou" en "de piloot moet toch altijd..." maar met je hoogste cijfer voor Airlaw hoef je nog geen idee te hebben van de praktijk, no offense.
Er zijn legio mogelijkheden waarom je contact kunt kwijtraken.
- Wat charlie2 bijvoorbeeld zegt, als je wordt vergeten door ATC bij een handoff naar een andere sector. Gebeurt best vaak.
- Op COMM2 heb je normaal 121.5 staan, maar in de laatste fase van de vlucht en soms na vertrek praat je nog met de afhandelaar of ops of de TD via COMM2. Kan hij natuurlijk op blijven staan. Of je bent een tijdje bezig om een slecht verstaanbare ATIS te ontvangen. Of een VOLMET enroute, kan je lang mee bezig zijn.
- COMM3 wordt tegenwoordig bijna altijd door ACARS data gebruikt, dus daar geen gesprekken over.
- Tijdens inchecken is het zeer druk op de freq en neem je het voor om het een paar minuten later te proberen, waarna je vergeet dat je nog niet ingecheckt hebt en je wellicht alweer uit z'n sector bent.
- Andere dingen gebeuren tijdens een handover die je aandacht wegnemen, zoals een probleempje met de kist, met een passagier.
- Je hebt de audioknop uitstaan en luistert via een gekoppelde mic-knop (het systeem waarover de mic is ingeschakelt, geeft automatisch audio). Je hebt net iets over de PA gezegd, of over de interphone naar een cabinecollega, en vergeet om de mic-knop terug te zetten. Of per ongeluk een ander kanaal ingedrukt.
Je ziet, er zijn zat dingen die in combinatie een dergelijke situatie kunnen veroorzaken. Ik denk dat iedere airline flyer zich AL deze situaties kan herinneren, al dan niet in combinatie met elkaar. Als er iets echt mis gaat in de luchtvaart, is het altijd een cruciale combinatie van dingen. En deze zijn vrij gemakkelijk gemaakt.
P.S. Over dat de Air Europa geen klaring had om het NL luchtruim binnen te vliegen, daar geloof ik helemaal niks van. Ik heb één keer meegemaakt dat we niet totaan het destination airport geklaard waren, en dat was ver hiervandaan. In Azië, Midden Oosten enzo kun je nog wel eens met overfly permits te maken hebben, maar hier in NL niet.