Gezagvoerder Air Europa komt weg met boete

Koning Lucht

Well-known member
Gezagvoerder Air Europa komt weg met boete

03-05-2006

HAARLEM - Een gezagvoerder van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa heeft van het Openbaar Ministerie in Haarlem een boete opgelegd gekregen van 3400 euro. De vlieger had op 1 mei 2004 op een vlucht van Bergen naar Palma de Mallorca geen klaring aangevraagd om het Nederlandse luchtruim te doorkruisen. Ook verzuimde hij contact op te nemen met Eurocontrol.

In verband met het ontbreken van elke vorm van communicatie tussen het betreffende vliegtuig en Eurocontrol, waardoor doel en bestemming van deze vlucht voor Eurocontrol onbekend en oncontroleerbaar waren, zijn twee F-16's vanaf Vliegbasis Leeuwarden opgestegen. Deze hebben het verkeersvliegtuig benaderd.

Pas daarna werd door de gezagvoerder alsnog radiocontact met Eurocontrol gezocht. De Boeing 737 heeft daarna zijn weg verder vervolgd. Omdat de boete inmiddels door de gezagvoerder is betaald, ziet het OM af van verdere strafvervolging.


Bron: luchtvaart nieuws.nl

Hallo Collegae,

Want vinden jullie hiervan?


Terecht, de gezagvoerder had redelijkerwijs moeten weten dat hij vervolgd zou kunnen worden.

Onterecht, foutje kan gebeuren.

Of... iets anders?
 
Ik ben natuurlijk nog geen piloot, maar kan je zomaar "vergeten" contact op te nemen met de verkeersleiding? En kan de verkeersleiding niet jou oproepen als je vergeet de verkeersleiding op te roepen?

Ik verbaas me altijd over dit soort berichten, maar goed ik weet natuurlijk niet precies hoe het allemaal werkt.

Immortal
 
Heb je wat meer info?

De goede man heeft ook het Bergense, het Franse luchtruim doorkruist, en het Spaanse neem ik aan, allemaal zonder klaring?

Of is het artiekel misleidend en gaat het 'alleen' maar om het feit dat hij een tijdje geen radiocontact had, met alle gevolgen van dien??
 
Bijzonder verhaal,

Als het werkelijk nalatigheid is zoals het verhaal doet vermelden, denk ik dat de man er goed vanafkomt. Stel je eens voor det ze de werkelijke kosten gaan berekenen voor het omhoog sturen van twee F-16's.

Terecht/ onterecht kan ook ik niet goed over oordelen, ben geen piloot.

Grt expedite,
 
Dit heeft eigenlijk niets te maken met luchtvaart.
Als ik even niet oplet en in de auto ook maar 10 seconden boven de 120 uit kom, kan ik ook geflitst worden. Stom, foutje, niet opgelet, maar wel fout en dus bekeuring.

Of het terecht is is een hele andere discussie. Ik denk dat de overheid in deze tijden een signaal wil afgeven: ze nemen klaringen om een FIR te kruisen erg serieus, dit moet je als piloot ook doen. (en de moraalridder stijgt van zijn paard af ;))

Wel een hoop geld, maar hij heeft geluk dat hij alleen een boete krijgt. Hij had ook de kosten kunnen moeten vergoeden. Wat "doet" een beetje F16 tegenwoordig?
 
MM vind het idd ook een beetje vreemd. Ik kan nog begrijpen dat hij misschien zn freq. verkeerd had staan waardoor verkeersleiding geen contact kon leggen. Echter mag je wel verwachten dat hij ten alle tijden 121.5 active heeft staan en ook daar waren ze niet op te bereiken. Daarbij komt nog dat ze met 2 man zaten, dus of het vergeten is?? Het blijft vaag.
 
Of er nalatigheid in het spel is, is maar de vraag. Er heeft geen rechter naar deze zaak gekeken. Het OM heeft de captain een voorstel gedaan, de captain heeft dat geaccepteerd en meteen betaald. De rechtsvervolging is daarmee afgekocht.

We zullen dus eigenlijk nooit weten of er nalatigheid bewezen had kunnen worden. Je kan zeggen dat de captain met het betalen van de schikking zijn fout toegeeft, maar dat kan ook gewoon een kwestie van gemak zijn. Als hij niet had betaald, zou hij (meerdere keren) naar Haarlem moeten komen, en zou hij geen zekerheid hebben gehad over de afloop van de zaak. Nu is hij van het "gezeur" af.
 
mja heeft niet iedereen wel eens gehad dat ze atc niet meer horen omdat je per ongeluk atc hebt weggedrukt? kan gebeuren.... :grijns:

Of je ligt gewoon te maffen:rt:

Terrecht of niet... je kan het toch nooit bewijzen waarom ze niet gereageerd hebben.
Het is idd de makkelijkste weg die de capt nu heeft gekozen en nu is hij af van al het gezeik.

wel hoge boete trouwens..
 
In principe ben ik het eens met de boete. Als het echt klopt dat hij geen radiocontact had opgenomen dan is het gewoon slordig. Waarschijnlijk had hij wel een vliegplan ingediend, dus zou op de een of andere manier toch wel iets bekend moeten zijn geweest. Van een verkeersvlieger vind ik toch dat hier een sanctie op geheven mag worden. Na 9/11 is iedereen toch zenuwachtig als iemand doodleuk het luchtruim binnenkomt zonder te melden. Je bent m.i. een professional, dus zal je ook alles volgens de regels moeten doen. Bij een PPL vlieger kan je denk ik meer door de vingers zien.

Ik ken iemand die een boete van 15000 Euro kreeg omdat hij in Frankrijk VFR boven een kerncentrale zat. Hij dacht er onderuit te komen omdat hij radiocontact met Lille had. Maakte niet uit, moet je maar op de kaart kijken. Nou dan vind ik bovenstaande boete nogal aan de lage kant. Een F16 kost per uur meer als de opgelegde boete!

Andere kant van het verhaal weet ik ook. Onderweg vanaf Budel naar Midden Zeeland VFR in IMC terecht gekomen. Volgens mijn kaart met gegist bestek zou ik net ten zuiden van de CTR van Eindhoven vliegen. Blijkt echter dat ik net wél een stukje van de CTR had meegepakt. Echter omdat ik ondertussen met Dutch Mil contact had opgenomen kwamen ze er achter dat het per ongeluk was. Excuses werden aanvaard en probleem tot zover opgelost. De CB`s zaten inmiddels al op 5000ft, dus was aan het klimmen met de Cessna tussen de CB`s met dissipating snow.

Omdat ik tussen de CB`s aan het klimmen was week ik af van mijn koers. Nam Dutch Mil gelijk contact met me op. Bleek dat ik in de richting van een verboden gebied vloog in België. Of ik dat wel wist. Nou dat vond ik erg attent.

Moraal van het verhaal: De radio zit er niet voor niets in.
 
Oorspronkelijk gepost door N2024
Moraal van het verhaal: De radio zit er niet voor niets in.

Nog een moraal: vlieg niet op een vfr flightplan als je imc kan verwachten en vooral niet met een C172 in CB's en sneeuw.
 
In verband met het ontbreken van elke vorm van communicatie tussen het betreffende vliegtuig en Eurocontrol, waardoor doel en bestemming van deze vlucht voor Eurocontrol onbekend en oncontroleerbaar waren,

Dit vind ik een beetje vaag, natuurlijk ligt er een vliegplan. Anders was het hele toestel niet eens vertrokken.

Ten tweede er moet toch ook een copiloot aan boord gezeten hebben. Waarom krijgt hij geen boete?

Ik dacht dat luchtvaartnieuws.nl nog van enig niveau was, maar in dit artikel vind ik dat het niveau redelijk zoek is.
 
Oorspronkelijk gepost door Kai924
"Waarschijnlijk had hij wel een vliegplan ingediend." ????
Van welke planeet kom jij??????

Nou ik vraag me af waarom er niemand wist wie dit toestel was terwijl hij niet zomaar plots binnen komt vliegen. Met een vliegplan wordt ATC enroute toch automatisch ook geïnformeerd? Ik begrijp de paniek niet zo.
 
Ja, dat vliegplan is leuk en aardig, maar wat nou als het "filed" vliegplan verschilde met het vliegplan wat hij in de cockpit had... (pick je ook niet op met de clearance, als je dezelfde sid hebt als het filed vliegplan) vlieg je mooi een andere route dan atc verwacht.. Als je dan ook nog eens geen contact heb met atc, heb je toch een leuk scenario... (wat doet hij hier?!?!?)
 
Hallo Buzzer,

Ik denk niet dat dat het geval was, het artikel stelt namelijk dat het specifiek om het Nederlandse luchtruim gaat.

Groet Koning
 
Oorspronkelijk gepost door D-OCHO
Nog een moraal: vlieg niet op een vfr flightplan als je imc kan verwachten en vooral niet met een C172 in CB's en sneeuw.
Ligt er aan hoor, het was nog steeds mogelijk om uit de sneeuw te blijven. Ik vloog immers tussen de CB`s en niet erdoor. Vooraf uitgebreid Meteo bestudeerd en beslist om te gaan. Achteraf beslist geen spijt van. Van te voren besproken wat we zouden doen als we in deze situatie zouden komen (passagier had ook brevet) en ook zo gehandeld. Op route EHBD/EHMZ zitten trouwens tal van goede alternates (EHSE bijvoorbeeld).
 
Oorspronkelijk gepost door Koning Lucht
Ten tweede er moet toch ook een copiloot aan boord gezeten hebben. Waarom krijgt hij geen boete?

In mijn airlaw en ops boeken zie ik altijd de verantwoordelijkheid terugkomen van de captain en niet die van de co-piloot. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht, maar de captain blijft de eindverantwoording houden.

Op wie is trouwens de inzet van die F-16's verhaald?
 
Tsja, het is voor veel airlines policy of zelfs SOP om als je VHF-2 nergens voor gebruikt op dat moment er 121.5 (Guard) in te zetten en deze te monitoren.
Voordat ze de fighters eruit sturen probeert ATC je namelijk hierop op te roepen. Voorkomt een boel gezeur, papierwinkel en centen.

;)

AWOL
 
Oorspronkelijk gepost door Wepz
In mijn airlaw en ops boeken zie ik altijd de verantwoordelijkheid terugkomen van de captain en niet die van de co-piloot. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht, maar de captain blijft de eindverantwoording houden.

Op wie is trouwens de inzet van die F-16's verhaald?

De F16`s zullen wel door de belastingbetaler betaald worden.
 
Terug
Bovenaan