Garantiefonds, goed of niet?!

Koning Lucht

Well-known member
Hallo Iedereen,

In eerste instantie zou je zeggen dat een garantiefonds een ontzettend goed idee is voor de leerlingen van een pilotenopleiding.

Echter, als het erop aan komt, zal een opleiding natuurlijk altijd proberen te voorkomen dat er gebruik van gemaakt wordt, het kost immers geld. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een school zal proberen aan te tonen dat het probleem lag bij de leerling, die gebruik wil maken van het fonds en niet bij de school. Als er te vaak gebruik van gemaakt wordt, wordt het bovendien erg duur. Het moet ook niet zo zijn dat er een hele juridische afdeling ingericht moet worden om het garantiefonds te 'beheren'. Mijn vraag is nu: wat vinden jullie van een garantiefonds bij een opleiding?
 
Hmm ik weet het niet...

Het is voor mij in ieder geval geen belangrijk gegeven geweest in het kiezen voor een school... omdat ik denk dat het risico dat je er aanspraak op moet maken ook erg klein is.
En zoals je zei, misschien is het ook wel zo dat de school onder zn garantiefonds plicht wil proberen uit te komen zodrá je er aanspraak op zou moeten maken!

Het is denk ik wel zo dat het garantiefonds wel ideaal is voor leerlingen waarvan de ouders of iemand anders niet borg zou kunnen staan bij de bank, want het is toch zo dat het garantiefonds het onderpand van de ouders overneemt?
 
Het is juist voordelig voor een school een garantiefonds te hebben. Elke leerling die van school wordt getrapt maken ze namenlijk winst op. De school betaalt niks aan het fonds dat zijn gewoon de leerlingen zelf.
 
Je meot neit te veel waarde aan de GarantieFonds hechten. Jouw doel om te slagen.
Het is als een kussen die je opvangt als je buiten je eigen wil moet stoppen. En als je moet stoppen is het de schuld van de school. Want daaroom doe je een heel uitgebreid test. Maar als je echt gaan beginnen met een opleiding met garantiefonds zou ik als ik jouw was de regelemt nauwkeurug doornemen. Je speelt wl effe met +- met 130.000 euro! Dus niet lui hangen maar ook echt doen!

heeft iemand er nog iets bij te voegen?
 
Hehehe, GARANTIEFONDS geeft 0% zekerheid. Kijk maar naar het IAC verhaal. Tent Failliet, garantiefonds krijg ik nog steeds geld van. Dat is inmiddels alweer 4 jaar terug.

JIJ moet doen waar JIJ het beste gevoel bij hebt. Garantie bestaat tegenwoordig niet meer, vooral niet in de luchtvaart.
 
Ik vind het wel een goed concept, mocht er iets gebeuren dan kunnen je ouders in ieder geval niet aansprakelijk gesteld worden! Het is een groot risico.. Met een garantiefonds blijft dan het probleem bij de leerling en financieel niet bij de ouders!
 
Liever een betere kans op een baan dan niet aan een goede baan kunnen komen maar wel een garantie fonds hebben... Al veel besproken afgelopen tijd.

Snap best dat het allemaal heel voordelig klinkt. Maar kan het niet nalaten te denken dat het een flauwe verkoop truk is. Het blijven natuurlijk allemaal scholen die opleidingen verkopen.

Nu is de markt helemaal aan het boomen... Maar veel van de collega's hier weten dat het laatste jaren niet zo fantastisch is geweest. Het krijgen van een (goede)baan is de afgelopen 6 jaar echt een uitdachting geweest. Waarbij de vooropleiding meestal de bapalende factor was.
 
Tja. Zie het als een soort verzekering. De een vind het wel nodig en de ander niet. Afhankelijk van de dekking, voorwaarden en (evt.) kosten van het garantiefonds kan je het nuttig vinden.

Ik persoonlijk vind dat je bij zulke hoge opleidingsbedragen en relatief hoge risico's (over de risico's hoor je hier nooit iemand) het niet onverstandig is. En sommige opleidingen bieden het integraal aan, dat zegt ook weer wat over de kwaliteit van de opleiding.

Groeten
Clown

EDIT. risico's bedoel ik mee: wat gebeurd er met je studieschuld als je komt te overleiden, gehandicapt wordt, blind of doof wordt enz. Dingen waarvoor niet zoveel nodig is als sommigen denken..
 
@clown

Voor overlijdensrisico en verlies van vliegbevoegdheid heb ik destijds een verzekering afgesloten. Kun je uitleggen wat jij de toegevoegde waarde vindt van een garantiefonds?
 
Koning Lucht zei:
@clown

Voor overlijdensrisico en verlies van vliegbevoegdheid heb ik destijds een verzekering afgesloten. Kun je uitleggen wat jij de toegevoegde waarde vindt van een garantiefonds?

wat wil je daarmee weten
Als je bedoelt of je daarbij moet betalen . Nee maar
een overlijdingsrisici sluit je noch met de school noch met de garantiefonds af, daarvoor heb je aparte verzekeringen van de banken maar dat moet je wel zelf betalen

Beantwoord?
 
Het een en ander word hier goed door elkaar gehaald.

De risico's waar clown het over heeft moeten voor de bank al afgesloten worden. Doe je dit niet, dan krijg je geen lening. Borgstelling of niet. Buiten je overlijdensrisico zit er ook nog een 'lost of licence' verzekering bij.

Het garantie fonds heeft naar mij weten geen extra garantie's waar je daadwerkelijk beter van word. Ik denk ook dat het geen hol zegt over de 'kwaliteit' van de opleiding. Ik heb namelijk nog geen collega gezien/gesproken die super vliegt, super zijn procedures kent of aan een top baan is gekomen omdat zijn vliegschool een garantie fonds had...

Ik blijf erbij dat het niks anders dan een verkooppraatje van een school is.
 
Fokker&Sukke zei:
Het garantie fonds heeft naar mij weten geen extra garantie's waar je daadwerkelijk beter van word. Ik denk ook dat het geen hol zegt over de 'kwaliteit' van de opleiding. Ik heb namelijk nog geen collega gezien/gesproken die super vliegt, super zijn procedures kent of aan een top baan is gekomen omdat zijn vliegschool een garantie fonds had...

Ik blijf erbij dat het niks anders dan een verkooppraatje van een school is.


Het is zeker wel meer dan een verkooppraatje.
Wat gebeurd er als je op een vliegschool zit en het blijkt dat je toch niet voldoende aanleg hebt voor het vliegen. Juist, dan word je ontheven, en heb je een groot financieel probleem indien de school geen garantiefonds heeft.

Bij het kls garantiefonds is het ook nog eens zo dat indien ik na 1 jaar na afstuderen geen baan heb, de rentelast word overgenomen door het garantiefonds.
 
Je hebt gelijk... De manier waarop de KLS het aanpakt is dan ook netjes.

Het lijkt mij alleen zo dat je niet een school kiest, alleen maar omdat er een garantiefonds aan vast zit. In geval van de KLS ben je redelijk 'verzekerd' van een baan. Maar dat geldt niet voor alle vliegscholen... ;)
 
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een school zal proberen aan te tonen dat het probleem lag bij de leerling, die gebruik wil maken van het fonds en niet bij de school

Het is juist als leerling makkelijk aan te tonen dat het probleem bij school ligt, zelfs leerlingen die zelf gestopt zijn door problemen met motivatie maken aanspraak op het garantiefonds. Je kunt namelijk makkelijk aanvoeren dat de school tijdens de selectie had moeten zien dat het niet goed zat met de wil om verkeersvlieger de worden, fout van school dus
 
@Pjotr:
Zou je dan bij een school die een psychologisch onderzoek extern laat verrichten de psycholoog aan moeten klagen?

@Lift:
Rentelasten overnemen? Bij €140.000,- en 5% rente kom je dan op €583,-/maand. Lijkt me voor een school met een boel leerlingen die elk rond een ton neertellen niet echt een probleem om dat op te hoesten. En ik kan me vergissen, maar ik dacht me te herinneren dat dat geld alsnog terugbetaald diende te worden...ook als je een andere baan aanneemt dan verkeersvlieger..
 
Ik haalde inderdaad wat dingen door elkaar.

Evengoed is zo'n verzekering ook wel slim om af te sluiten denk ik, maar dat heeft niets met een garantiefonds te maken.

De voordelen die Lift aangeeft ben ik het mee eens.
 
@Smarty2000 Nee, want de school heeft zelf ook een toelatingsgesprek, dat is het laatste oordeel dat over je geveld wordt, dus als zij vinden dat het goed zit met alles nemen ze je aan, motivatie hoort daar dus ook bij.

Ik zal meteen je volgende vraag ook antwoorden. Het garantiefonds neemt je rentelast over als je 1 jaar na je opleiding geen baan als verkeersvlieger hebt gevonden. Dit doen ze 4 jaar lang, want 5 jaar na je opleiding is het garantiefonds niet meer van toepassing. Dit bedrag hoef je niet terug te betalen.
 
@Pjotr...

Is dit vrijblijvend een baan. Of moet je elke baan nemen die op je pad komt? Want als dat zo is, dan kom je nog bedrogen uit natuurlijk.
 
Nee, ze weten toch niet dat je een baan hebt gevond maar niet hebt geaccepteerd, maar neem van mij aan als je een baan hebt gevonden meteen erin zal proberen te duiken. En ga er van uit dat anderen dat iedereen een baan probeerd te vinden . Dus ogen dicht en accepteren in bepaalde voorwaarden
 
Terug
Bovenaan