gaat het met de luchtvaart goed?

skydiver

New member
hebben jullie enig idee hoe het nu met de luchtvaart gaat? zijn er nog steeds veel aannames van piloten? worden er nog de komende jaren veel toestellen gekocht? Groeit het aantal passagiers nog steeds? Hoe is de toekomst van de komende jaren? Gaan we nog een tekort krijgen van piloten? Ik heb zelf het idee dat het goed gaat en dat het de komende jaren gaat stijgen. Maar dat zijn speculaties. Zijn er nog cijfers van?

skydiver
 
-Het is wel eens slechter geweest
-Ja
-Orderboeken staan vol, de chinezen willen een eigen 737/320 gaan bouwen
-God only knows, of Osama
-Volgens de vliegscholen wel, maar zolang ze niet ronselen in de parkeerplaatsen van luchthavens valt het allemaal wel mee
-Cijfers....:eek!:
 
alles wordt steeds duurder, dus het houd wel een keer op met de groei denk ik.

Laatst heb ik een amerikaans rapport gelezen waar in staat dat ze verwachten dat de groei straks snel zal afvlakken. Dat de mega door groei er dus niet zal zijn.
Momenteel is er vooral een tekort aan FO's die bijna klaar zijn om capt te worden. Er zijn verschillende maatschappijen die er echt problemen mee hebben.

Tja... hoe het echt zal lopen?
Vraag me over 10 jaar nog eens...
 
Job market

Job market

Plenty of jobs in Asia - that will continue.

(Note:- The shortage is mostly experienced Type Rated Captains although there are limited opportunities for First Officers).

Even in the worst case things will grow at a slower pace. A320 rating is a guaranteed job in this region for the next 20 years. Contracts are still improving - most companies are being forced to offer commuting contracts/basings to attract anyone.

Got a few more contracts today announcing "new and improved conditions" :grijns::grijns:

Expect a downturn in North America and Europe - hard to predict how bad it's going to get or how long it will last.
 
Hoe het met de luchtvaart gaat in de nabije toekomst en of er cijfermateriaal beschikbaaar is, hier is Art met wat antwoorden, altijd bereid even uit te helpen.

Allereerst, onderstaande link,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/DA...5BCEF74CB2C/0/Industry_Outlook_December07.pdf

Dan, om een beter beeld te krijgen omtrent de onderliggende parameters, zie,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/4C...62A/0/Industry_Outlook_Presentation_Dec07.pdf

En dan, om nog even geinformeerd te worden hoe de Industrietak er over denkt, deze link,
http://www.iata.org/NR/rdonlyres/6C28F694-5A8C-4DED-B3EB-1754E3F06CD9/0/Oct_07_BCI_Summary.pdf

Je moet er wel even voor gaan zitten maar dan heb je ook wat, altijd handig om op feestjes en partijen de familie geduldig uit te leggen hoe het nu zit met de luchtvaart, en dat met feiten die zo uit de losse pols lijken te komen, success verzekerd.

Nog even @ 19 of 77

Emirates CEO, Tim Clark, has announced that they will not renew its management contract with SriLankan Airlines after 1-Apr-08. There was no immediate statement of whether a vital codeshare between the two carriers will be maintained, but Emirates is already reportedly becoming an attractive employment option for skilled staff from its partner, further reducing the likely efficacy of SriLankan. Meanwhile, Emirates will try to sell some or all of its 43% holding
India is now allowing its own private airlines to fly internationally. As a result, Sri Lanka's strong sixth freedom base is progressively being eroded; opportunities for its flag carrier to exploit India's market are accordingly evaporating. .
Will the SriLankan government now take over operational control of the flag carrier, and long-term support for it? And, given, last year, a new government owned airline, Mihin Air, was established, strongly promoted by the national President will be a factor,?

Just curious, maybe time to dust of the C.V. and look to the Land of the Sand?

Cheers
Art
 
What's next

What's next

Nog even @ 19 of 77

Emirates CEO, Tim Clark, has announced that they will not renew its management contract with SriLankan Airlines after 1-Apr-08. There was no immediate statement of whether a vital codeshare between the two carriers will be maintained, but Emirates is already reportedly becoming an attractive employment option for skilled staff from its partner, further reducing the likely efficacy of SriLankan. Meanwhile, Emirates will try to sell some or all of its 43% holding

India is now allowing its own private airlines to fly internationally. As a result, Sri Lanka's strong sixth freedom base is progressively being eroded; opportunities for its flag carrier to exploit India's market are accordingly evaporating. .

This is a huge market - still plenty of growth here. My flights to/from Dubai and India are almost always full. We're usually going to Dubai at MZFW

Will the SriLankan government now take over operational control of the flag carrier, and long-term support for it? And, given, last year, a new government owned airline, Mihin Air, was established, strongly promoted by the national President will be a factor,?

The government has screwed up pretty well everything it has been involved in. The President and his Merry Men are good at looking out for themselves while they run the country under. Zimbabwe 2?

Mihin is a joke - they've wet leased aircraft from Turkey and Bulgaria. I've heard how flights are being performed (all companies added to my "no fly" list). They're not paying their bills and are on a cash only basis for ground handling in Colombo. Out of their three aircraft I hear one has been reposessed by the leasing company and one is sitting in Mumbai with an oil leak.

Just curious, maybe time to dust of the C.V. and look to the Land of the Sand?

Cheers
Art

The Sandpit? I sure hope not! I'd try heading further East before heading West.

Very hard to say what will happen next. In the short term not much will change - the company is profitable. The biggest asset this company has are the Licences to operate internationally to the US/Europe/Canada. I'm hearing rumours that there are interested parties.

In the longer term the A320/A340 fleet needs to be replaced and the entire product needs updating - that's a considerable investment.

In one of life's great ironies - this may work out well for me personally. I'm currently negotiating a commuting contract. With 19+ local Pilots leaving they are getting increasingly desparate. My negotiating position has become a lot stronger - they can't afford to have Expats leave as well.

The A340 rating has gotten a lot closer as well - if I can get my contract straightened out I'll be in the Simulator sooner rather than later.

I'll let you know how it all works out.
 
Hangt ervanaf wat je verstaat onder goed??;)

De markt voor piloten wordt er in iedergeval niet beter op door het in Nederland uitgevonden betalen voor je typerating...... Zolang de 20 jaar oude pubers wanhopig in de rij staan om bij Denim/Ryanair/SolidAir etc braaf 35 000 Etjes af te dragen voor een typerating en zich daarnaast nog laten bonden voor een paar duizend euro's vind ik goed niet echt het juiste woord :stapelge:.
 
Hangt ervanaf wat je verstaat onder goed??;)

De markt voor piloten wordt er in iedergeval niet beter op door het in Nederland uitgevonden betalen voor je typerating...... Zolang de 20 jaar oude pubers wanhopig in de rij staan om bij Denim/Ryanair/SolidAir etc braaf 35 000 Etjes af te dragen voor een typerating en zich daarnaast nog laten bonden voor een paar duizend euro's vind ik goed niet echt het juiste woord :stapelge:.

Purno,
Ik denk dat wij wel eens goede vrienden zouden kunnen worden hier.
Welkom!!
 
Ben het niet eens met betalen voor je stoel, maar dit moet me even van het hart:

TQ betalen in Nederland uitgevonden? Niet bepaald!
Het bonden van vliegers is al zo oud als de weg naar Rome trouwens....
20 jaar oude pubers? Wat een idioot beeld heb jij van de situatie!
Heb 28000 Eu afgetikt ja voor een positie in RYR....deed dat niet braaf zoals Purno stelt, maar er was gwoon geen keus....maakt mij geen 20-jarige puber hoor!
En ja, ik stond ook te trappelen en was een goed decennium ouder....
En die mensen van Varig die bij RYR werken?? duizenden ervaringsuren op o.a 777 en MD-11 die huis en haard hebben verlaten omdat hun toko op de fles ging....moesten in 3 maandjes even alle JAR-examens doen.....zijn geen 20-jarige pubers hoor

Als je ergens wil werken dan moet je er wat voor over hebben, en geen industrie is zo grillig als de luchtvaart ('golven' van 3 tot 6 maanden)
Zoals de heren hierboven stelden is Midden-Oosten en Azie booming tot over de horizon, dus als je wat zoekt moet je daar zijn

Ben het compleet met 19 of 77 eens
 
Laatst bewerkt:
Betalen voor de typerating is een van de beste dingen voor vliegers die ooit uitgevonden zijn.
Voor een paar duizend dollar per maand private jets gaan vliegen in de US is een van de slechtste dingen die er zijn voor vliegers omdat het de markt totaal verziekt.
 
Doe er dan wat aan.....en is het niet de bedoeling van een forum om iets wat krom is recht te zetten?

Goeie input trouwens arthorizon (voor een ouwe bok ben je behoorlijk los op t net...hehe)
 
M.a.w. Als je al niet VEEEL meer betaald hebt voor scholen als KLS, en je elders hebt leren vliegen, moet je dokken om ergens binnen te komen en te groeien tot iemand waar men wel interesse in heeft....(per saldo: 150.000 Eur ben je gewoon kwijt)
Ook als je je zinnen hebt gezet op Azie is het niet makkelijk als cadet te beginnen zoals 19 of 77 al stelt.
Dat is de status van de luchtvaart momenteel....Zolang mensen geld hebben om te reizen zullen ze dat blijven doen: Economie goed? Meer groei bij bedrijven zoals BA....Economie minder? Meer groei in Low-Cost Carriers....hoef je geen raketgeleerde voor te zijn...
Wereld-economie is niet top momenteel en het winterseizoen doet veelal er niet goed aan....Na april zal er weer een golf van goeie berichten binnenstromen.
Ik zou mn geld niet verwedden op de status van de economieen over 2 jaar (een globale gooi naar de gemiddelde opleidingsduur)
Denk persoonlijk dat het wel een goeie 5 tot 10 jaar duurt voordat het tij de andere kant op keert en er minder vliegers zijn dan vliegtuigen.

Nu maar blijven hopen dat geobsedeerde debielen geen aanslagen plannen, dan zal het allemaal wel loslopen.

Je weet pas of het allemaal goed is gegaan de dag dat je met pensioen gaat (in ieder geval kom ik voor minder dan 4000 Eu mn nest niet uit, hou mn poot stijf en geef daarmee niet in aan verzieking van ons salaris)
 
Laatst bewerkt:
Nee gelukkig niet, anders zou het zo saaaaaaaaai worden.

Maar om nu eens ergens anders over te kunnen discussieren zou wel leuk zijn.
Het blijven altijd dezelfde dingen: kls/nls vs de rest, pay for the TR, fuck the KLM, enz.
 
Nee de vraag was of het goed met de luchtvaart gaat en daarmee dus aanverwante zaken
 
Terug
Bovenaan