Free speed

Schematijden maak je niet goed met een snelle descent. Met de climb scheelt t wel, een goed begin is t halve werk en econ climb scheelt peut.
 
ahhh ok

nu begrijp ik het. onderwerp is verander, ik dacht dat het ging om de 250 beneden 10

zoals je weet, standaard Vclimbout at Mtow=350kts.
desend speed is 320 kts
ik ga alleen harder als ik het nodig heb.
de plannning is voor 320kts,dus alleen als je je profile opfucked. moet je wat harder om het sneller te zakken.
ik probeer altijd clean te zijn voor 4000ft als er noise restricties zijn en geen speed, en geen noise 2000ft( dxb is kickuu) clean op 1500ft accelerend naar 350kts


off topic
valt me op dat AMS binenkomen altijd peut kost door te lange vectors, lage level offs, vroege speedreducties, en over het geluid maar niet te klagen (4xJt-9 = herrie).

of ben ik de enige die dit vind.

on topic
ik denk trouwens dat een goed onderwerp is, zodat collegas op kleinerer materieel inzien wat een heavy wel en niet kan. en vooral de snelheidsverschillen worden nog al eens onderschat
laatst met gustfactor erop een Vapp. van 167KTS, als je dan achter iemand zit die 120kts doet kan het wel eens krap worden.

en atc maar vragen of je zachter kan, terwijl je net verteld hebt wat je Vapp is.

k
 
Kliko,

Ben het met je eens mbt de vectors en line-ups in amsterdam. Maar zelfs een LAX app.controller doe onlnags bij ons op de jump moest beamen dat SPL een enorm complex veld is voor ATC. Heeft schijnbaar vooral te maken met de combinatie van banen, crossing depatures en landing routes en dergelijke. Toegegeven de logica ontgaat me ook soms volledig.

Vwb app speeds, een turboprop knalt met 200 kts tot de marker, ook de 737 NG hebben hoge app.speeds, een Vapp van 165 of hoger is geen uitzondering. Wij moeten vaker reduceren voor een heavy dan voor een turboprop. Vorige week op de ILS 36R nog keurig ingehaald door een FK50 op de 36C...
 
jo

idd die TP schieten je gewoon voorbij!!!
met een hoge Vapp bv die 167 doen wij 180-220kts tot 5-7 mls en gaan reducen naar die Vapp,
het probleem ontstaat in de laatste gedeelte want wij doen 167 all the way down, en de TP doet rond de 100-120 op het laatste stukkie. overtakingspeed van 40-60 kts.

btw, ik vind naar AMS vliegen wel geinig, houd je bezig.vooral voor mn collegas die er bijna nooit komen!!:grijns:


voor de spotters , kliko zit vanmiddag in de draak AMS-DXB. samen met een nederlandse FO,dus weer lache

k.:grijns:
 
Amsteldam towel, Dlagon Ai One two thlee, leady fol depatuh (met een Hollands accent.)

Om even wat details toe te voegen, BA zit achter ons, 50 trackmiles te gaan, wij er 5-6 mijl net voor, zij moesten reduceren naar 250 maar een beleefd piloot zijnde moesten zij (naar mijn mening met 320 oid op hun 737) met gemak ons voorbij sjezen terwijl wij onze whopping 224kts aan hielden. Everybody happy en geen vertraging voor wie dan ook.

Maar ja, op 50 mijl met 250 tegen 224 schiet je niet veel op. Was dus ook de laatste keer dat ik dit deed. Nieuwe kebab sop.
 
voorbeeld over vertical speed / IAS beneden 10.000, clean: op de DC10 daal je 1500fpm met 250kts heavy (400.000LBS), ben je licht, (<300.000lbs) dan loopt het al terug naar 1200fpm. Haal je het dus niet als er nog 30 mijl te gaan is. Dus of spoilers er uit, of slats en flaps vanaf 10k
 
Metro, Longdart, (en overige),

Beetje off topic maar, in de VS, What is the minimum descent rate you can descend without notifying ATC?

Just wondering. Thanks in advance.
FD
 
Voor zover ik weet is er geen minimum rate of descent. ATC verwacht zo'n 500-1000fpm voor piston kisten, 1500-2000 fpm voor turboprops en zo'n 2000-3000fpm boven de 10.000 en zo'n 1500fpm beneden 10.000 voor jets. heeft allemaal te maken met de 3 to 1 rule waarbij je v/s gelijk is aan de groundspeed/2 plus een nul. 500kts g/s geeft dus 2500fpm. Zo ongeveer idle power met 300kts indicated.
Sommige vliegtuigen zoals de lear 20 series hebben een steilere descent.
Wil je een zeer langzame descent, laat ATC het weten en als het hun plannen niet in de war schopt krijg je het.

Zoals je weet moet je ze wel vertellen wanneer je geen 500 fpm meer kunt klimmen
 
Kreeg die vraag laatst voor mn kiezen tijdens een interview. En dat was inderdaad de eerste keer dat ik er van hoorde..

Bevalt het tussen de canadezen? Jammer dat je niet in vancouver zit. Weet nog wel een paar goede striptenten daar met prima chicken wings. (geen zorgen, komen ze in Seattle en Denver nooit achter)

fly safe bud.
FD
 
Vancouver zou leuk zijn. Even naar huis in het weekeinde (tenzij crew scheduling met iets anders komt, zoals naar MIA afgelopen zaterdag). Toronto is ook niet slecht trouwens, zeker niet in de zomer.
 
Over descent rates gesproken zeg.. Kan iemand mij vertellen met hoeveel fpm die space shuttle wel niet daald. Ik zag het op TV laatst maar dat is niet niks. In 4 minuten van 30.000 feet tot touchdown.:p:

Ok... met een beetje los gereken kom je dan uit op 7500 fpm!!!
Dat is wel erg veel.

Aviator
 
Oorspronkelijk gepost door Aviator
Over descent rates gesproken zeg.. Kan iemand mij vertellen met hoeveel fpm die space shuttle wel niet daald. Ik zag het op TV laatst maar dat is niet niks. In 4 minuten van 30.000 feet tot touchdown.:p:

Ok... met een beetje los gereken kom je dan uit op 7500 fpm!!!
Dat is wel erg veel.

Aviator

Volgens deze site is de gemiddelde ROD 70m/s en de maximum ROD 150m/s

Dat maakt 70/0.3048= 230ft/s= 13780ft/min gemiddeld
en 150/0.3048=492ft/s= 29527ft/min maximaal

Dat met een afnemende snelheid van 28.500km/uur tot 350km/uur en een runway required van ong 3km (baan is 4.6 km)
 
Londart, wist niet dat je gisteren in CHS zat. Ik heb daar de 605 heengevlogen. Ik was wel zeer moe. 17 uur duty day (euhh nacht): 12 uur voor Fedup, 3 uur om naar CHS te komen en dan laten die knuppels van de usaf je nog eens 2 uur in de kist zitten omdat het een beetje regent.
Nog een round trip naar Graceland vannacht en dan recurrent komende week
 
He Metro.. ja zag de rest van je crew na het eten in de crew-bus van het hotel. Hoorde over de 4 nieuwe bijnamen die je nu hebt hotshot! Ze zeiden dat je al aan het slapen was vandaar dat ik je niet gestoord heb. Wil nu wel naar huis toe, heb zin in het strand en bier en ik hoor dat alle meisjes in Ft Lauderdale me missen... haha,. Wat is er met de US Air Force aan de hand dat ik hier nu in CHS bij de base zit? Hoorde dat er wat aan de hand is in Turkije??
 
Ehmmzz Met de Flying Dutchman bedoelen dat vrouwtjes op FLL nog altijd ondergetekende vriend.. sorry ;)

FD
 
Tsja, waar ik die bijnaam aan verdient heb? Gewoon mijn werk doen (captain uit de problemen houden) en af en toe eens een mooie landing.
F/E Bell, dat zegt alles denk ik
Niks van Turkije gehoord
Ik dacht dat je BRU-LOS zat te vliegen? wel een beetje ver van CHS vandaan
 
Terug
Bovenaan