Free speed

capt. Kebab

New member
In het dagelijks gebruik voor ondergetekende geen probleem (because not able), maar voor mij nu een discussiepunt door een (enigszins mislukte) over-take maneuvre van een ander toestel dat stug 250 bleef vliegen, ook al kregen ze in de TMA "free speed".

Er even vanuitgaand dat hun SOPs niet meespelen, was ik ervan uitgegaan dat met free speed men harder mag dan de toegestane 250kts. (En het toestel dat voorgelaten werd hierdoor iets harder zou kunnen uitlopen en wij later weer niet hoefden af te remmen)

De vraag is dan ook, is dat zo? en zo ja, hoeveel harder mag je dan door bijv een tma vliegen met de kreet free speed.

Iemand die in het dagelijks harder kan dan 250 en hier meer over weet.

Enig referentie materiaal zou ideaal zijn om mijn gelijk te bewijzen.
 
Ik heb op Pprune ooit een discussie over dit onderwerp gelezen die nogal diep ging. Volgens mij is de basis redelijk eenvoudig: In NL geldt voor al het verkeer in luchtruim klasse E en G, en voor VFR in klasse C een limiet van 250 kts beneden FL100. Voor de UK en Luxemburg zou ik ze moeten opzoeken. Er is geen verkeersleider die je daarvan mag vrijstellen, dat mag alleen 'door of vanwege' de minister. Datzelfde geldt bijv. voor de minimumhoogte: je kan een verkeersleider misschien zo gek krijgen dat ie je tot 300 ft boven de bebouwde kom klaart, maar dat maakt het nog niet legaal. Ik dwaal af...

Daar waar een SID of STAR voor spacing een max speed heeft, ligt het m.i. anders. Daar kan een verkeersleider overzien dat die limiet in een bepaalde situatie zinloos is en ervan afwijken. Zo kun je ook in je IFR klaring een SID krijgen en bij de departure controller een direct.

Erik.
 
Free speed betekend voor ons gewoon gas erop. Onder de 5000ft 250kts maximum (company SOP) daarboven max speed (rond de 340kts max).
 
Wat Flyboy zei klopt volgens mij !

Class D E F G mag nooit high speed ! Ofwel , altijd 250, ook als je high speed geklaard bent. Zoals Flyboy al zei, ook en verkeersleider kan je daar niet van vrijstellen.
 
@paraglider, beide in een continue daling van, zeg, FL130 tot op final van 3000'MSL.

Ik denk echter wel dat de heren voor mij (Speedbirdjes) gebonden waren aan SOPs in de trant van track. Goed mogelijk dat die nog strikter waren.
 
Hallo Capt Kebab,

wat ik van mijn radar collega's begrijp betekent "free speed": Gas erop! Hoeveel harder mag je zelf weten, TMA's zijn tenslotte bijna allemaal class A. Hangt neem ik aan paar af van SOP's. Ik heb kisten 320+ zien doen vlak na take-off vanaf Stansted. Wat echter wel belangrijk is dayt je je houd aan Noise Preferential Routings (NPR). In de UK loopt de NPR vrijwel gelijk met de SID's, zeker het eerste stuk. London TMA controllers hebben vaak als eerste call: "Squawk ident, no ATC speed restriction." Welke snelheid je wil gaan vliegen mag je lekker zelf weten, zolang je maar op de SID blijft (totdat je daarvan af gehaald wordt met vectors of directs natuurlijk).
Vergeet niet dat technisch gezien free speed betekent dat je ook heel langzaam mag gaan vliegen!
Wat ik van de VKL in jouw voorbeeld niet begrip is waarom hij die anedere kisten niet gewoon een restrictie heeft gegeven "not less than xxx knots". Had waarschijnlijk simpeler geweest. Maar goed ik ben slechts een eenvoudige toren VKL!

Gr C
 
Vliegend op de DC-10 met de wat zwaardere T/O gewichten (500.000 lbs+) is onze CMS (clean manouvering speed) meer dan 250kts... dus na T/O vliegen we vaak 270/280kts. Dit is een van de redenen waarom de de prefix "heavy" toevoegd aan je callsign zodat ATC dit weet en daar rekening mee houdt. We vragen altijd een high speed decent aan bij bv Brussel..en gaan dan gewoon naar beneden met 320 kts tot je op downwind zit....Heb zelf nog geen speeding ticket thuis gestuurd gekregen dus neem aan dat het ok is.
 
JO,

vwb heavy callsign is meer voor Wake turbulence. "heavy"
hoef je alleen volgens mij op approach te zeggen.
dus niet in cruise zoals die reach gasten boven turkije!!

vwb: sneller dan 250kts op de sid, in de wet staat ergens dat je mag accelereren naar je MIN clean speed, dus voor de heavys idd naar 270-280, hoef je niet eens te vragen.

MAAR, het is natuurlijk netter om effe High speed te vragen!

k.
 
Depends..in de US moet je "heavy" er continue bijvoegen....
Volgens ICAO procedures is het verplicht om het eenmaal te zeggen bij initial contact met approach/departure control.. Wat je zegt is waar dat het voornamelijk om de wake turbulence gaat. Het is meer een beleefdheid om te zeggen dat je unable 250 below 10 bent....
 
Ik ben trouwens aanstaande donderdag een van die "reach gasten" boven Turkije...even een militaire vlucht vanaf Frankfurt op en neer. Zeggen we even gedag in het Nederlands....
 
Jo,

ik kan me niet herineren wanneer ik Heavy heb gebruikt, de meeste vliegevlden waar wij naar toe gaan willen type genoemd hebben.

ik hang zondag weer boven turkije, spreek je misschien wel.

k
 
Free speed / no ATC speed limit : Atc mag dan wel geen speed limit hebben, maar het wetboek heeft altijd nog de 250 kts beneden 10.000'. ATC neemt je je brevet niet af, de overheid wel. Standpunt van sommige captains is dus gewoon 250 beneden 10.000. Blijven we aan de veilige kant van de wet. Totdat er iets anders in de wet staat neem je volgens mij een risico. De wet weet niets totdat er een incident is, dan slaan ze het boek open en gaat de toestemming van ATC gewoon overboord. Of heb ik het mis?

heavy: in de US bij elke nieuwe controller (inclusief clearance), internationaal bij approach en departure. heavy is voor wake turbulence, dat start bij een mtow van 250.000lbs en de 757. Dit geeft ook aan dat je voor operationele redenen boven de 250kts mag komen als je CMS daarboven ligt, echter niet sneller dan CMS
 
@ capt kebab,

Menig collega bij mijn maatschappij spreekt altijd over Speedbrake ipv speedbird juist door hun restrictieve SOP's

Dat gezegd hebbende ons management heeft recent een Memo doen uitgaan waarin aan de flightdeck crews nog even fijntjes werd herinnerd dat VMO/MMO een LIMIT was en niet een Target. Sindsdien is onze max 320 kts, indien we een "No Speed" of "Free Speed" klaring krijgen tijdens descent.

Dus mocht je achter ons zitten en het je niet snel genoeg gaat, moet je even om vectors vragen
;)
 
"free speed" is free speed! Niet "increase your speed".
Je mag dus ook langzamer vliegen als je dat wilt. Ik begrijp uit vorige reacties dat de meesten (allen?) nogal wat haast hebben.
Als je echter uit zou rekenen wat het verschil is in tijd tussen 340kts onder de 10000 en normaal 250kts onder de 10000 zal je verbaasd zijn. Bovendien zoals gezegd is het "no atc speed limit" je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de regels.

Fly safe
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver
Free speed / no ATC speed limit : Atc mag dan wel geen speed limit hebben, maar het wetboek heeft altijd nog de 250 kts beneden 10.000'.

Voor zover ik weet (in opgezocht heb) geldt dat NIET voor airspace klasse A&B. In AMS zit je onder de 10.000 ft al snel nog in klasse A, waarbij er dus geen speedlimit is, anders dan de door ATC zelf ingestelde 250kts. (en dus geen wettelijke eis)

-edit- al bedenk ik me nu dat er wel degelijk een overkoepelende eis is van max 250kts onder de 10.000 voet, dus mijn verhaal kan weer genegeerd worden :)
 
Laatst bewerkt:
jo,

@cpt-X, vwb haast hebben.
het is geen haast maar desend planning.
vb: ik vlieg de clasic 747 vracht, dus hoge gewichten
de Vmd(min drag) op landing weight 285T = 280kts
om dus rap berg af te gaan moet je dus zover mogelijk bij de Vmd vandaan blijven. dus high speed!

dalen en speed reducen kan gewoonweg niet, of je moet speedbrake gebruiken.
dat is ook het probleem met approach controlers, die verwachte een 747 te zakken, af te remmen, binnen een te korte periode.

vwb high speed departures, vliegen met flaps uit kost brandstof.

k.
 
Kliko

Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook het genoegen gehad om de 747 te vliegen.
Ik vermoed echter dat de meeste reacties niet door "heavy" piloten gemaakt zijn en dus het snelle vliegen meer met haast te maken heeft om schematijden goed te maken. Heb ik zelf ook wel eens last van, maar om per definitie sneller te gaan vliegen bij "free speed" begrijp ik niet helemaal.

Fly safe
 
Terug
Bovenaan