Flight Information service in Nederland

Flight Information service in Nederland

  • is goed

    Stemmen: 6 17,1%
  • is nauwelijks bruikbaar

    Stemmen: 5 14,3%
  • ik gebruik geen NL FIS omdat ik er niks aan heb

    Stemmen: 6 17,1%
  • ik verwacht meer traffic info van verkeer rond me

    Stemmen: 17 48,6%
  • ik verwacht meer info over naderende gebieden

    Stemmen: 8 22,9%
  • FIS in NL is slechter als in buitenland

    Stemmen: 22 62,9%
  • FIS in NL is beter als in buitenland

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    35
  • Opiniepeiling gesloten .
"Slechter dan" is nogal subjectief.

Slechter dan is inderdaad subjectief, dat komt omdat niet duidelijk geregeld is wat je mag verwachten van FIS. In het buitenland krijg je iets anders als in NL.
Als je surferboy moet geloven heb je alleen recht op de QNH.
Als je bij het Eurocontrol stuk leest over airspace infringements dan hoort daar wel degelijk een stukje waarschuwen voor ander verkeer en het mogelijk zonder toestemming binnenvliegen van gecontroleerde gebieden bij.

Het is overigens toch van de gekke dat in NL van de airspace infringements er 40% werkt op de freq van Dutch Mill of Amsterdam info en dat deze niet gewaarschuwd worden hiervoor.

Mijn ervaringen met Langen info zijn prima, maar niet echt anders dan Dutchmil.
Prima dat je ervaringen met Dutchmill niet anders zijn dan met Langen info; ik neem aan dat je dan gestemd hebt dat de kwaliteit van het FIS goed is.
 
We gaan er wel de hele tijd vanuit dat de radio operator van de FIS eenheid een radar voor z'n/haar neus heeft.. dat zijn we gewend in NL, Duitsland, Frankrijk,(en het lijkt mij een goede regel om het dan ook te gebruiken als operator) maar dat is lang niet altijd zo.. en daar hoef je niet voor naar Afrika..

UK is daar weer een goed voorbeeld van. Ze zeggen dan ook altijd 'only Basic Service' bij de initiële oproep. Voordeel in de UK is wel dat je in veel gebieden LARS (Lower Airspace Radar Service) kunt krijgen en dat is zeer volledig 'als of je' IFR vliegt.
Ik proef in Nederland altijd een soort van: VFR vliegen dat moet je doen in een houten vliegtuig en alleen met kaart, theodoliet, zandloper, kompas en lindbergh-petje . Iedereen begint te oeien en te oepsen als je VOR of NDB vliegt en Instructeurs vallen van hun stoel als je ook een GPS gebruikt.

Het is de 21ste eeuw een ook VFR is Radar Service een welkome verbetering. Het luchtruim is drukker en de vliegtuigen sneller. See and Avoid is prachtig en zal altijd zo blijven, maar we hoeven niet het lot te tarten voor 'old time sake'
 
Het is overigens toch van de gekke dat in NL van de airspace infringements er 40% werkt op de freq van Dutch Mill of Amsterdam info en dat deze niet gewaarschuwd worden hiervoor.

Pardon?!? Das een beetje de wereld omdraaien he? DM en AMS info de schuld geven van Airspace Infringements?


EDIT: Ik ga hier niet eens meer op reageren, zolang dhr Dutchfly denkt dat hij het radarplaatje kan zien n.a.v. een kwartiertje meeluisteren op de frequentie, heeft het m.i. geen zin om in discussie te gaan. Tipje, het is niet altijd even druk. En aangezien er maar 1 VFR-vlieger op de freq. zat heeft het weinig zin om die Traffic Info over zichzelf te geven of zie ik dat verkeerd?

Misschien eens opletten op hoeveel traffic info er wordt gegeven aan Noordzee Heli's en hoeveel werk daar in gaat zitten?
 
Laatst bewerkt:
Pardon?!? Das een beetje de wereld omdraaien he? DM en AMS info de schuld geven van Airspace Infringements?

Volgens mij geef ik ze niet de schuld, dat maak je er zelf van. Ik zeg alleen dat ik het van de gekke vind dat ze er niet voor gewaarschuwd worden.

Het is alleen een geconstateerd feit en daar kan je niet omheen. Net zoals het gegeven dat de meest ernstige infringements dwars door de Schiphol CTR gebeuren terwijl de betreffende VFR kist keurig op de frequentie van Ams info.

Als deze poll is afgelopen zal je er ook niet omheen kunnen dat het werk van Ams info en DMill een kwaliteit van lik-me-vestje is.

Negeer de uitkomst maar en ga maar dingen roepen die niet waar zijn want daar ben je goed in, zie je opmerking over rekeningen van Bremen en Lange info.

En die opmerking over dat radar plaatje slaat ook nergens op want toevallig heb ik hier wel een radar plaatje.

Ik wil ook niet met jou in discussie gaan, ik wil de mening peilen over de kwaliteit van FIS in Nederland en een VKL of (VKL in opleiding whatever) is niet de meest onpartijdige persoon om daarover te discussiëren.
Dat de kwaliteit van FIS relatie heeft met airspace infringements wil je zeker ook nog ontkennen.

Ga jij maar lekker de regionale QNH geven, O ja en je krantje lezen !!
 
Laatst bewerkt:
heren, heren, laten we het vooral over het beleid hebben tav van FIS en niet zo persoonlijk maken. Dat heeft weinig zin. Lijkt de tweedekamer wel...
 
En die opmerking over dat radar plaatje slaat ook nergens op want toevallig heb ik hier wel een radar plaatje.

Ik wil ook niet met jou in discussie gaan, ik wil de mening peilen over de kwaliteit van FIS in Nederland en een VKL of (VKL in opleiding whatever) is niet de meest onpartijdige persoon om daarover te discussiëren.
!

Een SBS-1 plaatje is géén radar plaatje, of heb jij een directe lijn vanaf de TAR-1 naar het C-gebouw? Ik zal vast niet de meest onpartijdige persoon in deze kwestie zijn, maar dat ben jij zeer zeker ook niet.

Surferboy gaat lekker terug richting het zonnetje, en wacht rustig jou conclusie dat naast alle VKL's ook de FIC-VKL's overbetaalde nietsnutten zijn af..
 
Surferboy, ik ben blij dat je je mengt in de discussie; ik hoop dat je je niet (te veel) laat afschrikken door de beledigende aanvallen.

Het lijkt me duidelijk dat noch een VKL, noch een vlieger een onpartijdige discussiepartij is in deze. Onpartijdige mensen hebben hierin geen belangen en discussieren dus ook niet mee. Het is juist interessant om partijdige mensen zich te laten mengen zodat we verschillende perspectieven krijgen.

Dutchfly, of je DM nou boven of onder gemiddeld vindt, gaat het niet wat ver te doen of jij hetzelfde beeld hebt als DM, en gaat het niet nog verder om surferboy vrijwel uit te schelden? Of de FIS nou top-of-the-mark (tov wat jij verwacht) is of niet, roepen dat hij de krant leest en QNHs opleest gaat lijkt mij te ver.

Op deze manier hou je geen discussie op gang, en dat is zonde. Want het is best een interessante discussie.
 
@ Phoenix_X: Thanks!

Natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk, maar ik de manier waarop Dutchfly zijn 'onderzoek' inkleed duidt er mijns inziens zeer op dat dit enkel bedoeld is als sneer richting FIC-controllers (AMS en Mil). Die op hun beurt absoluut niet de taak hebben om als waakhond de SPL-CTR grens te bewaken.

Wat dhr. DF verder van mij vind kan ik me niet druk om maken.
 
Surferboy, ik ben blij dat je je mengt in de discussie; ik hoop dat je je niet (te veel) laat afschrikken door de beledigende aanvallen.

Het lijkt me duidelijk dat noch een VKL, noch een vlieger een onpartijdige discussiepartij is in deze. Onpartijdige mensen hebben hierin geen belangen en discussieren dus ook niet mee. Het is juist interessant om partijdige mensen zich te laten mengen zodat we verschillende perspectieven krijgen.

Dutchfly, of je DM nou boven of onder gemiddeld vindt, gaat het niet wat ver te doen of jij hetzelfde beeld hebt als DM, en gaat het niet nog verder om surferboy vrijwel uit te schelden? Of de FIS nou top-of-the-mark (tov wat jij verwacht) is of niet, roepen dat hij de krant leest en QNHs opleest gaat lijkt mij te ver.

Op deze manier hou je geen discussie op gang, en dat is zonde. Want het is best een interessante discussie.

Mijn opmerkingen richting Surferboy worden gevoed door zijn kreten met afkraken, onwaarheden en ontkenningen.
De kwaliteit van FIS wordt in NL niet alleen bepaald door Dutch Mill maar ook door Ams info.
De discussie kan interessant zijn maar niet als die gevoerd wordt met onzin kreten zoals het moeten betalen voor FIS in Duitsland, of het de schuld geven van FIS aan de airspace infringements.
Wel durf ik te stellen dat de kwaliteit van FIS daar een rol in speelt. Dat vervolgens Surferboy meteen praat over schuld bij het FIS leggen is de wereld op zijn kop.
Net zo min heb ik geroepen dat VKL's of FIC-VKL's overbetaalde nietsnutten zijn.

De discussie kan gevoerd worden maar dan wel constructief zonder onwaarheden en ontkenningen en het geheel meteen af te kraken zoals Surferboy doet. Anders hoop ik dat het zonnetje veel blijft schijnen.
 
Als je op een gemiddelde weekend dag Dutchmil aan hebt staan of Ams info, dan wordt je al helemaal tureluur van het gekakel en halfbakkene R/T. Ik vlieg vaak vlak langs gecontroleerd luchtruim en ik zit er helemaal niet op te wachten dat de FIS mij daar dan ook nog eens voor gaat waarschuwen.
Doordeweeks is het veel rustiger en is de FIS altijd vriendelijk en behulpzaam.
Al die airspace infringements zouden er ook wel eens mee te maken kunnen hebben dat we gewoon een heel druk en 'lastig' luchtruim hebben met allerlei kleine gebiedjes, hoekjes en randjes. Vergeleken met bijvoorbeeld Dld, waar je 100nm kan vliegen zonder iets tegen te komen.

Langen Info heeft me zonder te waarschuwen al eens een airspace in laten vliegen die per NOTAM non-actief was, maar toch actief bleek te zijn, en vervolgens roepen ze achteraf iets.(verder geen big issue, maar geen enkele FIS is perfect). Verder wordt er de helft van de tijd Duits gepraat, wat ik persoonlijk nog al onprofessioneel vind. In Nederland nooit last van.
Daarnaast waarschuwt DM me altijd netjes welke EHD/R's er actief zijn als ik er in de buurt ben(Vliehors of Harskamp e.d.).

Dusss, beetje meer nuance is op z'n plek. (mijn mening ;) )
 
@Surferboy: Die van die rekeningen van FIS Duitsland.... nooit van gehoord, maar ach, zo vaak heb ik ze ook niet nodig gehad en ik vlieg daar alleen VFR. Ik zal het (als ik zaterdag naar EDLS ga) eens navragen.

@Allien: Dat de FIS in duitsland Duits praat mag jij onprofessioneel vinden, maar het past natuurlijk wel in het beeld daar. Het basis RT diploma is daar ook gewoon in het Duits. Alleen het uitgebreide RT diploma is in het Engels en die heb je binnen Duitsland eigenlijk nergens nodig. Ja, wel officieel als je je op een veld als Frankfurt wilt landen, maar in de praktijk helpen ze je daar ook gewoon in het Duits. (Niet dat ik daar wil landen met mijn PPL kistje tussen de 747's en zo... maar theoretisch kan het dus gewoon...)

@Dutchfly: Iedereen die je topic start heeft gelezen, kon voordat er een post in deze thread stond al voorspellen wat de uitkomst van je poll zou zijn en wat je conclusie gaat zijn als de poll is afgelopen. Zoals Phoenix terecht opmerkt, kan de discussie relevant zijn, maar dan alleen als je inderdaad wilt discussiëren. Niet als je alleen op zoek bent naar mensen die dezelfde mening hebben als jij.
(n.b. Discussiëren betekent dat je echt luistert naar de mening van andere mensen en die ook echt afweegt, voordat je een weerwoord geeft. In de praktijk betekent dat dus ook dat je bij mensen die discussiëren ziet, dat hun mening (in ieder geval op details) schuift. Dat elementaire onderdeel van een discussie ben ik bij jou redelijk kwijt.)

In zijn algemeenheid heb ik nu ervaring opgedaan met Langen info, Dutchmil, Bremen info (zuid en noord). Ja, ik heb van de duitse FIS meer gehoord over ander vliegverkeer dan van DutchMil, maar wellicht had dat te maken met het feit dat er meer vliegtuigen in de lucht waren.
Waarschuwingen voor actieve ED-R's en dergelijke... Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat de verantwoordelijkheid van de vlieger zelf. Om dus (Ja, ik lees de aantijgingen net zo als Surferboy) DM en AMS info de schuld te geven van airspace infrigments... Nee, dat is ten alle tijde de verantwoordelijkheid van de piloot. (oke, als de piloot het niet kon weten of als de gebreveteerde piloot niet in staat is te vliegen en er iemand zonder brevet achter de knuppel zit... Maar dat zijn gewoon uitzonderingen.)
Waarschuwingen voor ED-R's zijn dus heel leuk en prettig, maar wat mij betreft mag je niet zeggen dat FIS niet goed functioneert als ze die niet geven.
 
Prima, dan is deze discussie wat mij betreft over. Ik heb van meerdere mensen gehoord die een rekening hebben gekregen van Langen Info. (Ik weet niet waarom en wat de regels zijn daarbinnen, misschien zodra je een SSR toegewezen krijgt. Of zodra er moet worden gecoördineerd over je, of whenever.)

Maar om mij dan van onwaarheden te beschuldigen vind ik nogal frapant, aangezien iedereen tussen de regels doorleest waar dit topic voor jou primair om draait.

Verder vind ik het bijzonder frapant dat je als 'onderzoeker' hier beschuldigingen uit aan het adres van een FIC-VKL terwijl je een totaal gekleurd verhaal verteld. Dacht dat dat niet de bedoeling was van 'Just Culture', maar wel weer toonaangevend waar jij naartoe wil met dit topic.

Of vond je dit niet bedoeld als beschuldiging?
Net zoals het gegeven dat de meest ernstige infringements dwars door de Schiphol CTR gebeuren terwijl de betreffende VFR kist keurig op de frequentie van Ams info zit en als de TWR vkl aan Ams info gaat navragen of die kist bij hem werkt de Ams info controller rustig zegt nee hoor die werkt niet bij mij.

De groeten, ik ben weg.
 
Laatst bewerkt:
Of vond je dit niet bedoeld als beschuldiging?

Feiten, zijn geen beschuldigingen en van dit soort zaken zijn meerdere feiten beschikbaar, zowel van Ams info alsook van Dutch Mill.
Het is pas een beschuldiging als er aangifte en vervolging gedaan wordt. Dit is bedoeld als illustratie over de kwaliteit die in mijn beleven ver onder de maat is.

Als je het hebt over just culture dan hoort daarbij dat je van voorvallen wil leren. Uit je houding en reacties kan ik niet het gevoel krijgen dat van de wil om iets te leren en te verbeteren enige sprake is.

Airspace infringements worden veroorzaakt door piloten maar FIS speelt daar wel een rol in. Zeker als een infringement zo ernstig wordt dat er dwars door het verkeer van Schiphol heen gevlogen wordt. Dat er daarna maatregelen genomen worden die alleen de VFR vliegers treffen is buiten proportie (voor degene die het niet volgen bedoeld wordt de sluiting van het luchtruim onder de SPL TMA)

Als je wil discussiëren dan kom maar op, tot nu toe wordt er alleen maar gezeurd over dat de poll niet deugd en dat er een vooringenomen mening is. Dat is geen ter zake discussie en dus eigenlijk off topic.
Als je in je eerste reactie al begint met ik neem de poll niet serieus is ook niet constructief discussiëren.

Ik heb een mening en die steek ik niet onder stoelen of banken. Als je daar niet tegen kan moet je niet deelnemen.
Als je positieve dingen te zeggen hebt over FIS dan ben je welkom maar dan moet je niet gaan stuiteren als er ook negatieve dingen naar voren komen.
Er zijn ook wel positieve dingen maar de trend is (in mijn beleven) dat de kwaliteit beter zou kunnen en in het buitenland vaak (ook niet altijd) beter is.

Ik zou graag anderen op dit forum, ook die al gestemd hebben, willen oproepen tot het discussiëren over dit onderwerp, en je mening te laten horen want in mijn beleven is het belangrijk genoeg dat de vliegers welke gebruik maken van FIS zich eens uitlaten hierover.
 
Ik merk een trend van mensen die hier met discussies gaan kappen als het persoonlijk wordt. MG, Noudjuh, etc. Waarom? Reageer niet inhoudelijk op de poster die persoonlijk aanvalt, maar probeer inhoudelijk mee te blijven discussieren.

Vooral jij Surferboy, we hebben hier al zo weinig VKLs (als er nu meer waren dan kon er een beter FIS gegeven worden hahahaha).
 
Dat er daarna maatregelen genomen worden die alleen de VFR vliegers treffen is buiten proportie (voor degene die het niet volgen bedoeld wordt de sluiting van het luchtruim onder de SPL TMA)

Dat had toch een andere reden? iets met een wolk aan labeltjes op het scherm.

@JC: eens

Ik probeer het nogmaals: Waarom willen wij in NL geen Radar Advisory Service invoeren voor VFR verkeer (MIL controllers doen overigens 128,35 al vaak samen met 132,35). En voordat het een budget discussie wordt: STEL dat we geld zat hebben hiervoor en ook genoeg mensen. Zijn er dan nog andere redenen om het niet te doen?
 
Dat had toch een andere reden? iets met een wolk aan labeltjes op het scherm.

Dan had ook het uitzetten van transponders volstaan. In eerste instantie werd het hele luchtruim onder de TMA gesloten, dan had men gelijk meerdere problemen in een keer opgelost.
Waarom denk je dat we in de fase daarna nog steeds niet hoger mogen dan 1200 Vt.

Invoeren van RAS net zoals in Engeland zou zeker een goede mogelijkheid zijn.
 
Terug
Bovenaan